Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella7
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-03 13:17
Geachte Tweakers leden,

Ik heb een tijdje terug mijn game pc ingeruild voor een dunne en compacte ultrabook (hp spectre x360).
Nu is het zo dat er in deze ultrabook helaas maar een 128gb ssd zit en ik voor media en dergelijke wel wat meer opslag kan gebruiken.
Nu kwam ik toevallig bepaalde HDD docks tegen met ingebouwde wifi en vroeg me af of dit de beste en/of goedkoopste optie is om draadloos meer opslag toe te voegen.
Ik ben niet van plan spellen of dergelijke te draaien vanaf deze hdd, meer om films en dergelijke op te slaan.
Ik zou wel willen dat die opslag met wachtwoord of dergelijke beveiligd is zodat niet iedereen op het netwerk toegang heeft tot alles wat erop opgeslagen is.
Graag zou ik ook de bestanden willen benaderen via mijn iPad en iPhone indien mogelijk.
Heeft iemand een suggestie voor iets wat zoals hierboven beschreven word werkt.

Bij voorbaat dank,

Mella7

[ Voor 9% gewijzigd door Mella7 op 11-08-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-06 08:02
http://tweakers.net/categorie/685/netwerkopslag/producten/
Zou eentje kiezen die je bedraad op je router aan kan sluiten.

[ Voor 31% gewijzigd door mkroes op 11-08-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella7
Zal deze dan bereikbaar zijn vanaf mijn iPad, en zou hij beveiligd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je al verder gelezen en dingen gezocht? Ik gok namelijk van niet, want dan had je wel gezien wat mkroes linkte. We gaan niet alles voorkauwen voor je. ;)

Hoe je het apparaat aan je netwerk ontsluit maakt niet uit, als ze maar bij elkaar op het netwerk zitten en elkaar kunnen bereiken. En wat voor beveiliging zit je aan te denken? Een gebruikersnaam en wachtwoord op de share? Op de FTP? Beveiliging dat enkel bepaalde PC's op de NAS mogen komen? :?

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella7
Ik heb zelf het een en ander zitten zoeken ja, en met beveiligng dacht ik inderdaad aan een gebruikersnaam en wachtwoord of een eenmalige login waarna hij mijn apparaat onthoud.

Nu zag ik deze: pricewatch: Intenso Memory 2 Move USB 3.0 Zwart 500GB en hij lijkt goed voor wat ik zoek alleen lijkt het dat ik met het apparaat moet verbinden waarna ik dan wifi doorgestuurd krijg van die hdd, toch zag ik een ethernet kabel dus vraag ik me af:
Kan ik deze direct aan mijn router koppelen waarna ik de hdd kan bereiken via mijn laptop en iPad, en zal dit enigzins beveiligd zijn of kan iedereen op dit netwerk er dan bij?

Helaas heb ik weinig tot geen kennis op het gebied van een NAS of dergelijke dus als ik vragen stel die wat 'noob' overkomen sorry alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Compizfox

Bait for wenchmarks

De NAS zelf hoeft niet draadloos verbonden te zijn, om er via WiFi bij te kunnen. Je kunt dus gewoon een 'normale' NAS kopen die je met Ethernet aansluit op je netwerk, en dan kan je er gewoon bij vanaf apparaten die draadloos verbonden zijn met je netwerk.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella7
dus aan bovenstaande NAS die ik linkte heb ik niets? leek me opzich ook wel handig dat ik hem mee kan nemen.
Het puntje dat een NAS beschikbaar is voor iedereen op het netwerk is wel enigzins vervelend, veel familie en dergelijke over de vloer die maar al te graag op wifi willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

Als het puur gaat om opslag zonder specifieke extra NAS functionaliteit kun je kijken naar een gewone externe hard drive die je op je router aansluit (de meeste routers hebben daar geen moeite mee). Dan heb je al gauw een hoop opslag voor weinig geld (heb zelf voor 140 euro 4TB ingeprikt).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17

Compizfox

Bait for wenchmarks

Mella7 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:03:
dus aan bovenstaande NAS die ik linkte heb ik niets?
Dat heb ik niet gezegd.
Het puntje dat een NAS beschikbaar is voor iedereen op het netwerk is wel enigzins vervelend, veel familie en dergelijke over de vloer die maar al te graag op wifi willen...
Dan moet je bij het kopen even opletten dat de NAS zo'n access control-functionaliteit heeft. Technisch gezien is het geen probleem hoor, ik heb alleen geen flauw idee hoe alomtegenwoordig die functie is bij NASen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mella7
Dido schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:04:
Als het puur gaat om opslag zonder specifieke extra NAS functionaliteit kun je kijken naar een gewone externe hard drive die je op je router aansluit (de meeste routers hebben daar geen moeite mee). Dan heb je al gauw een hoop opslag voor weinig geld (heb zelf voor 140 euro 4TB ingeprikt).
nee het is echt puur voor het uitbreiden van de opslag van mijn laptop, aangezien ik een kleine en redelijk compacte laptop heb genomen wil ik geen externe hdd eraan gooien dus koos ik voor draadloze opslag.
Heeft iemand toevallig een suggestie van een apparaat wat hij zelf ook heeft gebruikt wat redelijk betaalbaar is ?

Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Is er geen extra plaats voor een hdd in je laptop??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-06 21:32

eagle00789

Est. November 2005

pwillemske schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:26:
Is er geen extra plaats voor een hdd in je laptop??
Mella7 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:18:
[snip]
Ik heb een tijdje terug mijn game pc ingeruild voor een dunne en compacte ultrabook (hp spectre x360).
Nu is het zo dat er in deze ultrabook helaas maar een 128gb ssd zit en ik voor media en dergelijke wel wat meer opslag kan gebruiken.
[/snip]
had vrager al beantwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 19:21
Dido schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:04:
Mella7 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:32:
[...]
nee het is echt puur voor het uitbreiden van de opslag van mijn laptop, aangezien ik een kleine en redelijk compacte laptop heb genomen wil ik geen externe hdd eraan gooien dus koos ik voor draadloze opslag.
Lees je überhaupt wel wat er gepost wordt?
Doordat je de externe schijf aan je router koppelt (en dus niet aan je laptop), wordt hij draadloos benaderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

DarkSide

theres no place like ::1

zou persoonlijk gewoon uitkijken naar een NAS.
De initiele kosten zijn wel wat hoger. Want een 2bay nas is duurder en er moet nog een HDD in.
Maar je kan wel heel veel data kwijt.
Daarbij is hij gewoon goed af te schermen zodat alleen jij (of de personen die jij wilt) toegang hebt tot de NAS en de mappen en folders.

Zelf heb ik wel 2 SSD's in mijn laptop (128 en 250) maar mijn foto collectie alleen al is bijna 200GB.
Die staat dus netjes op de NAS. Net als films en series e.d.
En de mappen heb ik netjes afgeschermd zodat alleen ik er bij kan. Ook al heeft iemand mijn wifi wachtwoord om te kunnen internetten.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 19:45
Mella7 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:03:
dus aan bovenstaande NAS die ik linkte heb ik niets? leek me opzich ook wel handig dat ik hem mee kan nemen.
Voor je familie/vrienden een apart SSID instellen zodat ze wel op wifi kunnen maar niet op je 'netwerk'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Die Intenso harddisk die je linkte is in essentie een externe USB harddisk, die toevallig ook een netwerk aansluiting en Wifi heeft. Plus een ingebouwde accu. Leuk en aardig, maar in zo'n compacte behuizing, verwacht ik niet dat er veel functies in zitten.

Wat je zoekt is een NAS.
Dat kan je oplossen door een fysieke NAS te kopen (met 1, 2 of meer hardeschijven er in) of door een USB hardeschijf aan je Router te hangen.

Het eerste geval (fysieke NAS) is altijd een Full Featured systeem. Praktisch gegarandeerd dat hij alle grote protocollen ondersteunt voor het bereikbaar maken van data op alle grote systemen (Microsoft, Apple, Linux, zowel mobiel als 'vast').
Plus dat zoiets een degelijk toegangsbeheer heeft. Per gebruiker kunnen aangeven waar ze bij kunnen e.d.
En dan nog allerlei extra opties zodat je b.v. ook buitenshuis verbinding kan leggen en vanaf school/werk bij je data kan.
Elke functie die er op zit kan ook individueel aan en uit gezet worden.
Omdat je dat ding met een netwerkkabel aan je router knoopt, is hij zowel bedraad als via Wifi bereikbaar.

Sommige routers hebben ook een klein beetje NAS functionaliteit. Die maken een externe USB hardeschijf beschikbaar op je lokale netwerk/wifi. Echter zitten daar nooit zoveel functies op als een echte NAS. Plus, je router moet het uberhaupt eerst kunnen. Ze kunnen het niet allemaal.
Gebruikersbeheer zal allicht aanwezig zijn, maar veel andere dingen zijn niet altijd aanwezig. Bijvoorbeeld wat minder communicatieprotocollen waardoor het niet/minder bruikbaar is op andere systemen dan vaste Windows en Mac systemen.

Edit:
Je zou voor Synology of QNAP kunnen gaan. Dat zijn de twee grote jongens op NAS gebied. Enorm veel features en extra installeerbare apps (ja, net als een mobieltje) die functies toevoegen.
Als een goede, complete basis set aan features (zoals je ze omschreef) zoekt, kan het ook wel wat goedkoper.
Bijvoorbeeld:
pricewatch: D-Link ShareCenter DNS-320L (Zwart)
pricewatch: Zyxel NSA325 v2
Komen beide goed uit de tests.

Beide kan je twee hardeschijven in stoppen. Hoeft niet persé, maar het kan. Ze werken ook prima met 1 schijf.
Deze NASsen hebben een extra veiligheidsmechanisme tegen harddisks die kapot gaan. Ze maken gewoon van alles een extra kopietje op de tweede schijf. Dus als 1 schijf faalt, kan je die vervangen en wordt de inhoud van de nog aanwezige schijf gekopieerd.

[ Voor 25% gewijzigd door McKaamos op 12-08-2015 09:58 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 19:21
Bij de buren hebben ze een paar jaar terug een instructiefilmpje gemaakt dat tevens een aardige eerste indruk geeft van de mogelijkheden van een (Synology) NAS. De software is inmiddels een paar versies verder, maar het principe is hetzelfde gebleven. Vanaf minuut 5 in het filmpje wordt het interessant voor TS, ivm met gebruikerstoegang.

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
McKaamos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:49:
Deze NASsen hebben een extra veiligheidsmechanisme tegen harddisks die kapot gaan. Ze maken gewoon van alles een extra kopietje op de tweede schijf. Dus als 1 schijf faalt, kan je die vervangen en wordt de inhoud van de nog aanwezige schijf gekopieerd.
Dan moet je er wel bij zeggen dat het gaat om een RAID opstelling en dat RAID nooit een backup is!
Maar als ik de kennis van de topic starter zie is het misschien niet makkelijker om cloud opslag af te nemen?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:30

DarkSide

theres no place like ::1

TS laat sowieso weinig van zich horen.
Geen id wat zijn budget is, Of wat hij nu precies wel of niet wilt.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Misschien is het voor TS ook handig naar een clouddienst te kijken, je koopt tegenwoordig heel eenvoudig online opslag in wat wel bij TS lijkt te passen (beveiligd, eenvoudig te gebruiken, geen onderhoud nodig, overal beschikbaar waar internet is).

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 13-08-2015 12:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-06 20:51
En welke router heeft de TS staan? Sommige routers hebben namelijk een usb port waaraan je gewoon een externe schijf kan hangen.

Carpe Diem

Pagina: 1