Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Tweakers,

Ik heb in de afgelopen periode de ITILv3 en Prince2 exams behaald. Uiteraard gerelateerd aan mijn (toekomstige) functie, maar voornamelijk uit interesse en persoonlijke ontwikkeling. Ik hoor regelmatig dat mensen ITIL doen omdat het een verplichting is vanuit de werkgever. Dat is bij mij niet het geval. hoewel het uiteraard wel een pre is.

Tijdens het leren en voorbereiden vielen mij een aantal dingen op: ITIL is als basis altijd goed om te weten, maar qua leerstof enorm droog. Prince2 vond ik vanaf het begin meteen leuker, nuttiger en direct in de praktijk toepasbaar.

Ik ben mij op dit moment aan het oriënteren om een vervolgexamen / training te gaan doen, hierbij denk ik aan:
- IT Service Management based on ISO/IEC 20000
- Een ITIL examen/training op Intermediate niveau
- Agile Scrum Foundation

Ik vraag mij af welke vervolgexamens / trainingen jullie hebben gedaan na ITIL, Prince2, etc en wat je ervaringen daarbij zijn. Ik ben vooral zoekende naar onderwerpen m.b.t. project management en operationeel management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb je al eens gekeken naar een IPMA opleiding? Ik heb zelf IPMA-D behaald om meer echte projectmanagement vaardigheden te ontwikkelen. Ik vond het een erg leuke een nuttige opleiding. Mijn ervaring met de hogeschool Arnhem-Nijmegen is erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uiligheid
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-03 17:12

Uiligheid

alle gekheid op een stokje

Voor programma management kan je naar MSP kijken. Ook erg interessant; vooral hoe het samenhangt met projecten. Ook APMG spul trouwens.

Prince2 heb je al practitioner?

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam

• justVR
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-05-2024
Dank voor de input. Ik ga beide suggesties bekijken.

Heeft er iemand ervaring met IT service management ISO/IEC 20000?

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:15
justVR schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:37:

Ben ik ook wel benieuwd naar, ik had mijn ogen hier ook op laten vallen.

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07 12:35
justVR schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:37:

Ik heb ooit het ISO20000 examen behaald, maar kan niet zeggen dat het erg nuttig was. Veel overlap met BISL/ITIL. Zoals veel van die examens een leuk papiertje om een hoger detacheringstarief te eisen, of je linkedin-pagina een beetje vulling te geven, maar na 2 weken ben je het weer vergeten.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Welke certificaten van ITIL heb je behaald? Foundation is gewoon stampwerk en is niet meer dan een fundament. Met dat certificaat heb je de kennis over terminologie en de verschillende functies, maar niet meer dan dat. Na Foundation heb je de Intermediates, die een stuk interessanter zijn, en wat uitdagender. Daar train je in het nemen van de juiste beslissingen en het toepassen van het framework in verschillende situaties.

COBIT is ook iets om naar te kijken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het hangt natuurlijk ook samen met wat je ambities zijn. Als je projectmanager wilt worden zou ik Scrum of IPMA absoluut verkiezen boven een voortgezette ITIL training. Bovendien: ITIL is relatief aan veel verandering onderhevig (10 jaar geleden deed ik V2 en da's nu al achterhaald).
Echter wil je meer de servicemanagementkant in dan is ITIL weer handiger.

Persoonlijk (werk als consultant) heb ik ITIL V2, Prince2 foundation + practitioner, en Scrum (PSM I). Ik merk dat allen handig zijn, maar dat is meer om in een uitvoerende rol de leidinggevende / projectmanager te kunnen snappen, danwel hem bij tijd en wijle een koekje van eigen deeg te geven ;)

Vwb Scrum: PSM I van scrum.org staat in NL vziw als hoogste aangeschreven. Dat certificaat verloop, itt ander certificaten, ook nooit. Het examen is moeilijker en duurder (maar max 100 USD ofzo, dus valt nog alles mee).

Wat ik zelf nog wel eens zou willen is me in iets als TOGAF oid verdiepen, meer de architectuur richting.

[ Voor 5% gewijzigd door The Eagle op 20-08-2015 18:23 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1