• wout123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-11-2025
Goedenavond Tweakers,

Ik heb hier nog een oude (en trage) Acer desktop staan met een Pentium E6500 (LGA775).
Ik zat te denken om hier een tweedehands Core2Quad Q6600/Q8400/Q8200 in te zetten.
Is dit mogelijk?

Desktop: pricewatch: Acer Aspire M3802
Acer Aspire M3802. Ik weet niet of de specs in van de PW kloppen. Device manager geeft een Pentium E6500 aan (iets anders dan in de PW?)

En nog een betere vraag dan "kan het?", is het de moeite en het geld waard? (~30€)

PC draait nu een kersverse W7 en zsm W10.

PC zal worden gebruikt als huis/tuin/keuken PC om te internetten en voor YouTube en dergelijken.
Eventueel nog een minecraft server als deze hiertoe in staat is.

Redenen waarom het niet zou kunnen;
voeding? / te hoog TDP
niet compatibel (chipset?)
?

[ Voor 5% gewijzigd door wout123 op 11-08-2015 18:04 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Kijk eens met een programma zoals CPU-z wat die zegt welke CPU erin zit. Want de PW geeft een T6500 (mobile Core2), terwijl je zelf aangeeft dat er een E6500 (Pentium-Dual Core, eigenlijk gewoon een Core2Duo met iets minder cache).

Punt 2: een Pentium E6500 is nog ruim voldoende voor internet bezigheden en zou niet de reden mogen zijn dat de PC te traag is.
Mogelijk is de hardeschijf of te weinig RAM geheugen eerder de boosdoener.

Een upgrade naar een quad-core maakt overigens geen wereld van verschil met gewone internet/office toepassingen, dus verwacht niet te veel van een eventuele CPU upgrade.
Heb zelf nog een redelijke oude laptop lopen met een 2,13Ghz Pentium DualCore T(modelnummer weet ik zo even niet), maar die komt nog prima mee, zelfs Youtube op 720P is niet echt een probleem (internet is hier te traag voor 1080 of hoger, maar waarschijnlijk trekt ie zelfs dat nog wel).

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

Je kan er beter een simpele SSD in zetten. Dat is een veel grotere snelheidswinst. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• wout123
Dank voor de antwoorden! Het is wel degelijk de CPU die het er zwaar mee heeft (hoog cpu verbruik) en een SSD zal inderdaad een betere upgrade zijn, maar het moederbord beschikt niet over SATA600, dus kan je ook daar het maximale niet uit halen..

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:22
Nemesizz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:36:
Kijk eens met een programma zoals CPU-z wat die zegt welke CPU erin zit. Want de PW geeft een T6500 (mobile Core2), terwijl je zelf aangeeft dat er een E6500 (Pentium-Dual Core, eigenlijk gewoon een Core2Duo met iets minder cache).
Een E6500 bestaat niet, er is wel een E6400, E6420, E6450, E6470 of E6550. Gezien de referentie naar een
Punt 2: een Pentium E6500 is nog ruim voldoende voor internet bezigheden en zou niet de reden mogen zijn dat de PC te traag is.
Mogelijk is de hardeschijf of te weinig RAM geheugen eerder de boosdoener.

Een upgrade naar een quad-core maakt overigens geen wereld van verschil met gewone internet/office toepassingen, dus verwacht niet te veel van een eventuele CPU upgrade.
Heb zelf nog een redelijke oude laptop lopen met een 2,13Ghz Pentium DualCore T(modelnummer weet ik zo even niet), maar die komt nog prima mee, zelfs Youtube op 720P is niet echt een probleem (internet is hier te traag voor 1080 of hoger, maar waarschijnlijk trekt ie zelfs dat nog wel).
De chipset die er in zit is hoogstwaarschijnlijk een G43 chipset. Die ondersteunt geen Blueray/DIVX/H264 codecs.
Zie: http://www.findlaptopdriv...r-aspire-m3802-mainboard/

en

Daardoor moet de processor alles zelf doen en dat trekt hij blijkbaar niet. Het is zoals al aangegeven maar de vraag in hoeverre een quadcore hierbij kan helpen. Die heeft meestal een lagere kloksnelheid en heeft alleen voordeel bij meer dan 2 threats.

Ik zou eerst nagaan of inderdaad niet te weinig geheugen of een trage schijf het probleem is. Als het alleen met video is, dan eens kijken naar een el cheapo videokaartje.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
White Feather schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:21:
dan eens kijken naar een el cheapo videokaartje.
Er zit volgens de specs een HD 4650 in. Dus hardware video decoding is geen probleem.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

White Feather schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:21:
[...]

Een E6500 bestaat niet, er is wel een E6400, E6420, E6450, E6470 of E6550. Gezien de referentie naar een
Voila: http://ark.intel.com/nl/p...M-Cache-2_93-GHz-1066-FSB

E6500 bestaat wel degelijk.
Je had eerst Core2Duo E6000 serie, en later (om de verwarring groter te maken) kwam er ook een Pentium Dual-Core serie E6000 (inclusief de E6500).

@TS:
Hoog CPU gebruik kan ook komen door niet of niet goed geinstalleerde videokaart drivers (of een videokaart die richting defect gaat). Dan leunt alles zwaar op de CPU ipv dat de GPU dingen doet.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Zo'n cpu upgrade ga je niet of nauwelijks merken in een beetje youtube kijken en een beetje internetten. Gezien de CPU icm de videokaart zouden dat soort dingen makkelijk moeten kunnen trekken.
Misschien is er iets met de drivers van de videokaart als (full) HD youtube filmpjes problemen opleveren voor deze pc.
Verder zou een SSD goed kunnen helpen, maar dat is weer een grotere investering dan 30 euro.

Misschien een goede vraag: wat draait er traag? Begint het bij het besturingssysteem (icoontjes worden zeer laat ingeladen bijv.)
Wat voor programma's draai je die de CPU 100% benutten?

Trouwens, SATA 300 icm SSD is inderdaad langzamer dan SATA 600, maar nog steeds een enorme snelheidswinst, kijk hier: http://www.tomshardware.c...e-sata-3gbps,3469-12.html

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
indien mogelijk zou ik er eerder een E8400/8500/8600 in zetten dan een Q6600
die voelt sneller aan bij gewone taken door de hogere single thread performance

sneller opstarten zou W10 moeten oplossen (die ervaring heb ik toch met een oudere pc)
als het probleem enkel bij het afspelen van video is, zou ik eerder voorstellen een low-end gpu te kopen

maar post eerst eens de specs van de pc: ram, gpu, hd,... zo moeilijk is dat niet te vinden

• wout123
catfish schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:10:
indien mogelijk zou ik er eerder een E8400/8500/8600 in zetten dan een Q6600
die voelt sneller aan bij gewone taken door de hogere single thread performance

sneller opstarten zou W10 moeten oplossen (die ervaring heb ik toch met een oudere pc)
als het probleem enkel bij het afspelen van video is, zou ik eerder voorstellen een low-end gpu te kopen

maar post eerst eens de specs van de pc: ram, gpu, hd,... zo moeilijk is dat niet te vinden
Die had ik al aangegeven door de link naar de PW.

GPU HD4650
HDD WD Blue 500GB (zelf erin gezet)
4GB RAM DDR2
Pentium E6500

Filmpjes kijken lukt inderdaad wel, zolang er niet teveel open staat, als er een paar chromepagina's en uTorrent openstaat wordt het al een stuk trager bakkie. (CPU Usage stijgt dan behoorlijk naar 80+%)
Windows 10 ga ik zo installeren, en alle drivers updaten, kijken of dit een verschil maakt.
Iedereen bedankt voor de antwoorden!
Pagina: 1