Intel nuc i7 of een mac mini

Pagina: 1
Acties:

• Stevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38
Al 13 jaar een tweakers account waarbij ik altijd veel heb meegelezen, maar nu kom ik er echt niet meer uit en kan ik wel wat hulp gebruiken.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Browsen, tekstverwerken, video kijken (netflix, foxsports go), dvd/blu ray afspelen. Af en toe een sony actioncam full hd filmpje aan elkaar monteren en converteren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximumprijs inclusief besturingsysteem 800.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een Logitech toetsenbord en muis heb ik nog. Ik zat te denken om mijn blu ray brander in een externe enclosure te doen, of een nieuwe externe brander te kopen, dit is buiten het budget van 800 euro. Mijn monitor is een full hd Philips 32 pfl 5008 h/12 3d tv.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[i]Ik wil een klein systeem, omdat ik denk dat ik met de dingen die ik er mee wil doen het niet nodig is om dat in een grote behuizing te stoppen.i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, de intel Nuc of de Mac mini.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Op dit moment heb ik een pc uit 2010 met een intel 760, 4gb ram, asus hd 5770 cucore,ssd van 60 gb, 2 x 500 hdd en een lg Blu-ray brander. Dit alles in een Antec 902. De laatste tijd krijg ik problemen met het beeld dat af en toe uit valt voor een paar seconden waarbij je dan het geluid hoort alsof er iets uit een usb aansluiting word getrokken. Ik vermoed zelf dat het moederbord aan het kapot gaan is. Afgelopen week gaat af en toe ook het toetsenbord niet volledig aan (nummlock toets blijft uit of toetsenbord doet helemaal niets).

Windows al opnieuw geïnstalleerd, zowel windows 7 als 10. Zelfde resultaat. Aangezien het systeem al 5 jaar oud is heb ik geen zin om te gaan gokken welk onderdeel kapot is en wil ik voor een nieuw systeem gaan. Op dit moment voldoet mijn systeem eigenlijk al wel voor wat ik doe en ik denk dan ook dat dit met de nieuwere technieken makkelijk moet kunnen in een veel kleinere behuizing. Vandaar dus de Nuc of de Mac mini.

Voordelen van de mac lijken mij dat ik ook in het bezit ben van een iPad en apple tv. Geen gedoe met drivers en zo, gewoon aan zetten en gaan. Nadeel voor de prijs die ik er aan uit wil geven is dat er geen ssd in zit. Weet niet of ik via een usb 3.0 ssd OSX kan draaien.

Voordeel van de Nuc vind ik dat ik zelf kan bepalen wat de grootte word van mijn ssd en ram(binnen het budget). Nadeel vind ik dat voordat het systeem goed draait (drivers) soms weer even bezig bent.

Mijn vraag is nu welke ik dus beter zou kunnen nemen van deze 2. Eigenlijk meer of ik het video editen zoals beschreven op een mac mini ook goed zou kunnen doen, want dit is het zwaarst wat er op het systeem gaat gebeuren, of dat de samengestelde Nuc de Mac mini omver blaast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC5i7RYH€ 493,50€ 493,50
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 99,90€ 99,90
1Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2C1600C9R€ 104,46€ 104,46
1Samsung 850 EVO M.2 250GB€ 105,-€ 105,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 802,86

of een

#ProductPrijsSubtotaal
1Apple Mac Mini (najaar 2014) Core i5 2,6GHz, 8GB, 1TB€ 743,05€ 743,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,05

Bedankt alvast voor de adviezen.

• Ugraded
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-12 17:13
Ik zou tog eens naar de computer boer gaan en je computer eens na laten checken aangezien die nog aardige specs heeft waarvoor u uw systeem nodig heeft, met een paar extra upgrades aan uw oude PC en u kunt er weer een tijd mee door

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het geluid dat je hoor komt overeen met het on- of offline komen van een apparaat. Kan zijn dat je vrander of je SSD net te weinig sap krijt, of een van de andere stukken randapparatuur. Toevallig teveel aan 1 UDB poort hangen?

Als je dik 800 euro uit wilt geven mag dat van mij, maar lijkt me een beetje overkill voor iets wat een vrij tribiaal issue lijkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die NUC is zeker sneller dan de Mac Mini, zit een snellere processor in en natuurlijk een SSD. Vraag is wel of je die performance nodig hebt en wellicht niet voor een goedkopere NUC wilt gaan.

Windows installeren is zeker geen issue meer. Meeste drivers worden automatisch gevonden en de rest is in een paar minuten geinstalleerd

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Stevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:38
Enige wat aan de usb poort hangt is een muis en toetsenbord, verder niets, verwacht dus niet dat er te weinig voeding is. Er zit een thermaltake toughpower 575 watt voeding in. Heb ook al een paar keer gehad dat de proc koeler niet ging draaien, na een reset weer wel, net als het toetsenbord. Dat zijn inclusief het beeld wat weg valt al 3 losse zaken die op het mb zitten, vandaar dat ik denk dat het het moederbord is. En als ik deze vervang moet ik mijn windows ook nieuw kopen ivm oem.

Maar de mac mini zou dus al genoeg zijn begrijp ik zo, of zijn er nog wat voordelen van de nuc die dan toch de nuc interessanter maken, en is deze dan ook echt heel veel sneller dan de mini.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Mac Mini zal lijkt mij zeker genoeg zijn. Wat de NUC interessanter maakt is dat hij in dezelfde configuratie een stuk goedkoper is. Neem de i5 versie en er gaat zo honderd euro vanaf. Evenveel geheugen als de Mac Mini en weer 50 euro minder. Ben je dus voor 650 euro klaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1