HTPC -> upgrade of NUC

Pagina: 1
Acties:

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54
Mijn dubio: Upgrade of aanschaf van een NUC
Momenteel heb ik een msi p7gnm, 2GB Ram, 1TB HD (geen ssd), Proc: Pentium E5200

Gebruik als HTPC:
- Windows 10
- Kodi
- Blu Ray (remuxed), 1080p, HD content afspelen (download, geen schijfjes)
- DTS-HS MA en TrueHD moet hij kunnen afspelen

Dus tja, wat is wijsheid. Budget is uiteraard zo laag mogelijk. Ik zat voorheen te denken aan een Intel NUC Kit DN2820FYKH met 120GB SSD en 4GB RAM
Maar is het niet handiger om mijn huidige set-up te upgraden? Uiteraard vind ik het belangrijk dat het stroom verbruik laag blijft, en een kleinere kast dan nu (heb nu een Antec Fusion Remote ) is ook wel welkom ivm de ruimte. Maar daar staat tegenover dat ik het wel belangrijk vind dat de DTS-HD afgespeeld kan worden.

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-02 17:31

TRaSH

koffie ?

je hebt een nas/server neem ik aan waar de films op staan aangezien 120 GB niet echt veel is

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Goofyduck384
Oh ja, een extra aanvulling:
Mijn content staat inderdaad op een NAS -> synology 214+

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
TRaSH schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:10:
je hebt een nas/server neem ik aan waar de films op staan aangezien 120 GB niet echt veel is
HTPC's dienen meestal niet voor opslag, HDD's maken lawaai en grote SSD's zijn zo duur als het hele systeem.
Goofyduck384 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:59:
Mijn dubio: Upgrade of aanschaf van een NUC
Momenteel heb ik een msi p7gnm, 2GB Ram, 1TB HD (geen ssd), Proc: Pentium E5200

Gebruik als HTPC:
- Windows 10
- Kodi
- Blu Ray (remuxed), 1080p, HD content afspelen (download, geen schijfjes)
- DTS-HS MA en TrueHD moet hij kunnen afspelen

Dus tja, wat is wijsheid. Budget is uiteraard zo laag mogelijk. Ik zat voorheen te denken aan een Intel NUC Kit DN2820FYKH met 120GB SSD en 4GB RAM
Maar is het niet handiger om mijn huidige set-up te upgraden? Uiteraard vind ik het belangrijk dat het stroom verbruik laag blijft, en een kleinere kast dan nu (heb nu een Antec Fusion Remote ) is ook wel welkom ivm de ruimte. Maar daar staat tegenover dat ik het wel belangrijk vind dat de DTS-HD afgespeeld kan worden.
Bitstream je je geluid niet naar een receiver? Dan maakt het toch weinig uit dat de HTPC DTS-HD kan afspelen, alleen maar dat die een HDMI poort of digitale geluidsuitgang heeft (afhankelijk van wat voor receiver je hebt). Niet alle NUC's hebben digitaal geluid, is blijkbaar iets dat er nog maar sinds de Braswell NUCs die net uit zijn op zit (je selecteerde een NUC met alleen HDMI en analoge audio, dus speel je HDMI?).

Nu de Braswell NUCs er zijn, zou ik in elk geval geen Bay Trail NUC (die jij selecteerde) meer kopen. Braswell is voor HTPC's meer geschikt, heeft gedeeltelijke HEVC decoding, veel betere GPU met Quick Sync, etc. Dat zijn dan pricewatch: Intel NUC Kit NUC5CPYH of pricewatch: Intel NUC Kit NUC5PPYH. De prijs voor de Celeron variant is dus ook min of meer dezelfde.

Je hebt wel een vrij mooie behuizing nu, ik zou alleen een NUC kopen als je die echt te groot vindt. Met behoud van je behuizing kun je goedkoper uit zijn dan een NUC met bv dit moederbord pricewatch: ASRock N3150-ITX met onboard zelfde processor als de Braswell NUCs. Voordeel is dat dit moederbord al wel 4K60p kan omdat er een Displayport aansluiting is (moet je nog wel evt een converter naar HDMI 2.0 kopen wanneer die er zijn) terwijl Braswell NUCs max 4K30p kunnen omdat de HDMI poort van het 1.4 type is. Voor de rest moet je met een Braswell moederbord nog hetzelfde kopen als met een NUC barebone: DDR3 SODIMM geheugen (DDR3L SODIMM voor een NUC) en de SSD.

• Goofyduck384
Mooi verhaal, redelijk duidelijk!
Ik wil alleen graag (als ik een ander motherboard zou kopen) ook Bluetooth connectie willen hebben (voor m'n Logitech hub). Heb je ook een idee voor een soortgelijke mèt Bluetooth?

[edit] zie al dat dat niet veel aanwezig is. Dan zal het eerder een losse module oid worden denk ik.

Als ik echter een systeem samen stel met het hierboven genoemde moederbord, incl geheugen en ssd 120 gb, kom ik al gauw aan een prijs richting de €300,-
Wat is de meerwaarde van dit systeem als ik het vergelijk met een Intel NUC met ssd 120gb en 4GB ram (wat ook voor die prijs te vinden moet zijn). Ik denk namelijk dat dat minder stroom verbruikt, kleiner is, en redelijk dezelfde functionaliteit heeft voor mij (streamen vanaf de nas, Kodi, dts-HD weergeven). Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 61% gewijzigd door Goofyduck384 op 12-08-2015 10:34 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
Een goed HTPC moederbord met onboard Bluetooth is er niet. Je moet dan kijken naar een moederbord met socket maar een modern bordje met Bluetooth kost op zich al evenveel als een Braswell moederbord (http://tweakers.net/categ...X_lkyR5Fk7dc12ppd4uxRa_0A). Daar moet dan nog een processor bij, kost toch ook €30-60 voor een Intel Celeron of Pentium of een AMD A4 of A6 APU.

Het is veel eenvoudiger en goedkoper om een Bluetooth USB dongle te gebruiken, er zijn toch meer USB poorten dan je nodig hebt en zo'n dongle kost maar €10 ofzo.

EDIT: Had je edit pas later gezien.

De meerwaarde is dat je je behuizing kan houden, die moet toch redelijk gekost hebben toen je die kocht, het is ook goedkoper en beter voorbereid op 4K. Ik heb geen idee waar jij die €300 vandaan haalt, heb zelf een lijstje gemaakt voor moederbord en voor NUC, dat vind je onderaan. Enige wat mijn setup wel achter heeft op een NUC is WiFi.

Als je echt naar iets kleiners wilt dan is de NUC een goede optie. En als je toch voor een NUC kiest, neem dan deze pricewatch: Intel NUC Kit NUC5CPYH, en niet degene waar jij nu al de hele tijd naar zit te kijken, want die is namelijk 2 jaar oud, kost evenveel als de nieuwe en is minder geschikt voor HTPC doeleinden.

upgrade:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150-ITX€ 89,95€ 89,95
1LogiLink Micro Bluetooth 4.0 USB (Apt-X)€ 7,14€ 7,14
1Crucial CT51264BF160BJ€ 20,95€ 20,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 179,99

NUC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit NUC5CPYH€ 141,-€ 141,-
1Crucial CT51264BF160BJ€ 20,95€ 20,95
1Crucial BX100 120GB€ 61,95€ 61,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 223,90

[ Voor 73% gewijzigd door MacPoedel op 12-08-2015 11:47 ]

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

een vergelijking tussen de 2 cpu's
http://ark.intel.com/compare/79052,87257
de nieuwe is trouwens zuiniger.
en hier een kleine vergelijking
http://nucblog.net/2015/07/braswell-nuc-nuc5cpyh-review/
heb nog niet naar het prijs verschil gekeken maar waarvoor heb je 120 GB nodig.
puur windows heeft nog geen 20-30 GB nodig.
Kodi gebruikt ook niet echt veel.
zeker als je de films op je NAS hebt staan.

Bluetooth connectie willen hebben (voor m'n Logitech hub) ?!?
kan je dat misschien uitleggen

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

• Goofyduck384
Om mijn Logitech Ultimate Hub te verbinden met de pc, is koppeling via Bluetooth noodzakelijk. Nu gebruik ik nog een apart toetsenbord, maar het liefst wil ik die ook nog de kamer uit doen. Vandaar de wens om bluetooth toe te voegen.

En qua grootte HD, tja die 120 gb is een beetje een gok inderdaad. Belangrijk dat ik win10 en Kodi erop kan zetten. Daarnaast wat kleine extra programma's, zoals bijv spotnet, winrar, etc. Puur wat kleine extra programma's die binnen Windows goed werken. Voor huis, tuin en keuken gebruik zeg maar.
Als ik dan genoeg aan 60gb heb, heb ik dat uiteraard liever ja.

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

zeker als je spotnet en winrar wil gaan gebruiken zou ik voor een sterkere CPU gaan.

een usb dongle is denk ik wel de goedkoopste oplossing en tegenwoordig heb je al van die hele kleine voor rond de 10-15 euro.
en met die Hub kan je dan je toetstenboard vervangen door je telefoon of tab ?
en dat is puur voor Kodi of ook voor andere windows gebruik ?
want dan lijkt mij persoonlijk een mooi klein draadloos toetsenboard toch wel makkelijker de paar keer dat je het nodig hebt.

• Goofyduck384
Spotnet zal sporadisch gebruikt gaan worden door mijn meisje. Dus even iets opzoeken en dan laten downloaden door mijn nas uiteraard. Ik zelf gebruik nu andere bronnen.
Zelfde met winrar, enkel als iemand een keer iets gezipt stuurt ofzo. Geen noemenswaardig groot verbruik dus.
En qua toetsenbord, ik heb momenteel de Logitech diNovo Edge, wat uiteraard een prima en mooi toetsenbord is. Echter als ik het toetsenbord van de iPad kan gebruiken, dan heeft dat zeker mijn voorkeur. Dan heb ik enkel mijn ipad en/of telefoon nodig voor al mn apparaten.
Maar goed, ik weet niet precies hoe het werkt met die hub en mn pc, aangezien ik nu nog geen Bluetooth verbinding heb met mn pc. Die hub icm mn andere mediapparaten werkt in ieder geval heerlijk.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
Je gaat kodi gebruiken. Je heb prima kodi afstandsbediening apps. Waarbij je ook kan aangeven direct iets af te spelen. Zodat je bv muziek kan afspelen zonder je tv aan te zetten. Laat windows gelijk kodi opstarten. Dan heb je alleen een toetsenbordje nodig als je iets buiten kodi moet doen.

• Goofyduck384
Ja dat gebruik ik binnen Kodi al ja. Het gaat me alleen vooral om gebruik buiten Kodi idd. Maar goed, zo'n dongle kost niks, dus maar eens uitproberen wat het effect is.

• TRaSH

TRaSH

koffie ?

Volgens mij gaat dat niet werken,
De ipad als toetsenbord gebruiken.
Aangezien je de logitech moet programmeren en vertellen elk apparaat je gebruikt.
Of staat de ipad tussen de Logitech apparaten ?

• Goofyduck384
Ja dat weet ik dus ook niet. Die iPad/iPhone is nu de afstandsbediening voor mijn overige apparaten. Zou me niks vebazen als hij ook als toetsenbord kan dienen (of een toetsenbord binnen de Logitech app)
Pagina: 1