Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi ellende - 2 TP Links achter een Ziggo modem

Pagina: 1
Acties:

• mrbombastic
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 21:29
Ik heb kabelinternet van Ziggo - 120 mbps met een Ziggo modem/router.

Daarachter, alles direct verbonden met het Ziggo modem/router:
- een Fritzbox die alleen gebruikt wordt voor het bellen, wifi staat uit.
- TP LINK WR1043 ND nr1 verbonden met 30m CAT6
- TP LINK WR1043 ND nr2 verbonden met 50m CAT6

Bedraad werkt alles prima.
Het probleem ligt nu bij de TP LINK WR1043 ND nr2 zodra hier draadloos mee gewerkt moet worden met 2 laptops.

Ik heb bij beide TP Links de DHCP aan laten staan. Uitzetten van DHCP zorgt er bij nr1 voor dat mijn smartphone een authenticatieprobleem heeft, terwijl ik het wachtwoord gewoon goed invoer. Bij nr1 werkt alles prima als ik de DHCP aan laat staan (edit).

Bij nummer 2 heb ik problemen. Ik heb het WIFI kanaal al op 11 gezet (bij nr 1 staat die op 1). Verder is er in de omgeving alleen nog 1 hele zwakke router van de overburen, maar die zie ik alleen als ik in de voorkamer ga staan.

Zojuist leek alles wel goed te werken. Alleen heb ik daarna de DHCP range van nr 2 aangepast naar 192.168.8.1 en speedboost weer even uitgezet. Dit leek goed te gaan, maar nu krijg ik geen verbinding meer met internet op de laptop, terwijl ik naast de router sta. Het signaal is ook prima, maar als ik een webpagina probeer te openen krijg ik te zien "Host vaststellen".

Iemand die een goede tip heeft hoe ik het wel stabiel werkend kan krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door mrbombastic op 11-08-2015 16:16 ]

Before me there was many, after me there will be none. I'm the one!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Kan je je tekst nog even na lezen?

"Ik heb bij beide TP Links de DHCP aan laten staan. Uitzetten van DHCP zorgt er bij nr1 voor dat mijn smartphone een authenticatieprobleem heeft, terwijl ik het wachtwoord gewoon goed invoer. Bij nr1 werkt alles prima."

Klopt volgens mij niet helemaal? O+

Verder vermoed ik dat er een IP conflict optreed, want je hebt nu 3 devices die als DHCP server fungeren..
Het beste kan je de Fritzbox DHCP / DNS etc laten afhandelen, en de TP LINK's als accespoint instellen zonder DHCP server.

[ Voor 27% gewijzigd door Bart_GR op 11-08-2015 15:57 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:26
Gewoon je modem DHCP en NAT + FW laten doen. De WR1043ND's puur configureren als accespoints. Je wil geen router achter een router dat geeft alleen maar problemen :).

My favorite programming language is solder.

• mrbombastic
Die Fritzbox is al erg oud, en niet geschikt om 120 mbps door te zetten vermoed ik.
De TP Links zitten nu aan het Ziggo modem/router (had ik er ff bij moeten zetten dat het ook een router is :P) gekoppeld.

Bedraad kan ik nu wel prima internetten achter router 2, met DHCP ingeschakeld.
Ligt het dan wel aan de DHCP?

[ Voor 23% gewijzigd door mrbombastic op 11-08-2015 16:02 ]

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
erg oud zegt niks zonder typenummer, dus geen idee of die 120mbps aan kan :)
maar je hebt dus: ziggo modem/router -> fritzbox -> 2x tp-link?
sluit de tp-links inderdaad gewoon als accesspoint aan, zou toch moeten werken dan :)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 20:00

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Waarom niet een meer standaard configuratie:

Ziggo modem als router en telefonie.
NR1 en NR2 als accesspoints met alleen verschillende channels.

Of:

Ziggo modem in bridge laten zetten door helpdesk. Telefonie via Ziggo modem.
NR1 als router en accesspoint gebruiken
NR2 als accesspoint met zelfde SID, maar ander channel dan NR1.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 18:19

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

En als accesspoint aansluiten gaat het makkelijkst door overal alleen maar je LAN poorten te gebruiken. Je Ziggo modem doet dan al het intelligente werk, de rest werkt als simpele switch ** -> Geen conflicten.

Iets anders: Het niet willen aanmelden op een WiFi netwerk (" dat mijn smartphone een authenticatieprobleem heeft, terwijl ik het wachtwoord gewoon goed invoer. ") is vaak op te lossen door het draadloze netwerk te 'vergeten' op het apparaat wat problemen geeft en daarna dus opnieuw aanmelden

/edit: ** Mits je daar wel de DHCP server uitzet. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Maestro op 11-08-2015 16:20 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• mrbombastic
|sWORDs| schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:15:
Waarom niet een meer standaard configuratie:

Ziggo modem als router en telefonie.
NR1 en NR2 als accesspoints met alleen verschillende channels.

Of:

Ziggo modem in bridge laten zetten door helpdesk. Telefonie via Ziggo modem.
NR1 als router en accesspoint gebruiken
NR2 als accesspoint met zelfde SID, maar ander channel dan NR1.
De FB7170 gebruik ik om goedkoop mee te kunnen bellen.
ido schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:11:
erg oud zegt niks zonder typenummer, dus geen idee of die 120mbps aan kan :)
maar je hebt dus: ziggo modem/router -> fritzbox -> 2x tp-link?
sluit de tp-links inderdaad gewoon als accesspoint aan, zou toch moeten werken dan :)
De TP Links zitten rechtstreeks op het Ziggo modem/router aangesloten.

Het vergeten van het netwerk en dan opnieuw aanmelden, loste mijn authenticatieprobleem niet op.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Als je de FB wil houden dan kunnen beide opties ook. Voeg je de FB toe voor bellen, wel opletten dat DHCP enzo ook allemaal uit staat.

Welk type Ziggo modem heb je? Indien het ook een router is hoef je alleen maar de TPlinks op Accesspoint te zetten.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
dhcp heeft niets te maken met authenticatie op een wifi netwerk ;) De authenticatie is nodig om een fysieke verbinding to stand te brengen, dhcp vindt plats op een laag hoger in OSI.

Verder denk ik dat hier goeie tips worden gegeven:
- zet je ZIGGO modem in als router (dus NAT aan, DHCP aan)
- configureer de 2 TP-links als AP's
- configureer de FritzBox als client.

[ Voor 34% gewijzigd door borft op 11-08-2015 16:22 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

borft schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:21:
dhcp heeft niets te maken met authenticatie op een wifi netwerk ;) De authenticatie is nodig om een fysieke verbinding to stand te brengen, dhcp vindt plats op een laag hoger in OSI.
Maar twee DHCP servers zorgen er wel voor dat je mogelijk geen ip krijgt en vervolgens denkt je smartphone dat er iets met de authenticatie misgaat. Als op NR2 alleen iets in de WAN poort zit dan gaat het gewoon 'goed' (dubbel NAT), maar zit er iets in een lan poort wat ook naar NR1 gaat... En als het ziggo modem of de FB ook nog eens DHCP uitgeeft wordt het helemaal een drama.

Ziggo LAN->NR1 WAN
Ziggo LAN->NR2 WAN
Ziggo LAN->FB WAN

Is dus geen probleem, zolang er maar niets van NR1/NR2/FB LAN naar een ander LAN loopt.

[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 11-08-2015 16:27 ]

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Waarom zou je smartphone denken dat de authenticatie misgaat? De authenticatie moet gelukt zijn, voordat je uberhaupt een DHCP request kunt doen, laat staan een reply binnenkrijgen.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Zet je DHCP maar eens uit en knal er een (ouder?) Android device aan, bij een originele Galaxy S vaak genoeg gezien.
En eigenlijk staat dat ook in zijn tekst. DHCP uit (en kabel waarschijnlijk dus in WAN of geen DHCP relay gezet) en zijn telefoon geeft een authenticatie fout.
Wat niet weg neemt dat ik een melding zoals 'no route to gateway' of 'no DHCP offer' een betere melding zou vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door |sWORDs| op 11-08-2015 16:35 ]

• mrbombastic
|sWORDs| schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:23:
Ziggo LAN->NR1 WAN
Ziggo LAN->NR2 WAN
Ziggo LAN->FB WAN
Dit is precies zoals het nu is aangesloten. De Ziggo modem/router is trouwens een Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway.

Ik heb bij de TP Link NR1 nog een keer de DHCP uitgeschakeld, en nu werkt mijn smartphone er wel op 8)7.
De aanhouder wint kennelijk.

Zometeen ga ik het ook even bij NR2 proberen.

[ Voor 9% gewijzigd door mrbombastic op 11-08-2015 16:45 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Heb je dan wel een ander SID op NR1 en NR2?

En eigenlijk is dit waarschijnlijk niet wat je wil. Zet beide TPlinks op AP en stop de kabel in LAN, zelfde SID, verschillende channels.

Dan heb je 1 groot plat LAN en kun je hoppen tussen AP's.

• mrbombastic
Bij nr2 werkt het nu ook goed.
Ik had hier ook al eens geprobeerd om de DHCP uit te zetten, zonder direct succes: ik kon geen internetpagina meer laden.
Na wat Googlen zag ik een tip om de DNS te flushen.
Dit had gelijk succes :).

Update 23:37.
Bij TP Link nr2 werkt het internet op de smartphones nog steeds goed.
Op de 2 laptops werkt het internet echter niet meer, of heel even met 0.5 Mbps (speedtest Ziggo).
Ik heb dus iets te vroeg gejuicht.
De laptops zijn beide ongeveer 1 jaar oud, een Lenovo en een Toshiba.
Er staat rechtsonderin het scherm een wifi teken met een goed/uitstekend signaal, maar beperkt of geen internet toegang.

Hoe kan dit?

[ Voor 55% gewijzigd door mrbombastic op 11-08-2015 23:40 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
wat voor IP adressen krijg je toegewezen op beide acces points als je er mee verbind?

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 17-11 13:54
mrbombastic schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:42:
[...]

Dit is precies zoals het nu is aangesloten. De Ziggo modem/router is trouwens een Cisco EPC3925 EuroDocsis 3.0 2-PORT Voice Gateway.

Ik heb bij de TP Link NR1 nog een keer de DHCP uitgeschakeld, en nu werkt mijn smartphone er wel op 8)7.
De aanhouder wint kennelijk.

Zometeen ga ik het ook even bij NR2 proberen.
zo kun je ook niet van clients op AP1 connecten naar clients op AP2. Je moet dan ook DHCP aan laten staan omdat er anders niets adressen uitdeelt.

Sluit de boel gewoon ff goed aan;
*) DHCP uit op de TPLinks
*) TPLink statisch IP uit je eigen LAN reeks geven
*) Connecties van TPLink naar modem op een LAN poort

• mrbombastic
_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 08:39:
[...]

zo kun je ook niet van clients op AP1 connecten naar clients op AP2. Je moet dan ook DHCP aan laten staan omdat er anders niets adressen uitdeelt.

Sluit de boel gewoon ff goed aan;
*) DHCP uit op de TPLinks
*) TPLink statisch IP uit je eigen LAN reeks geven
*) Connecties van TPLink naar modem op een LAN poort
Mijn Cisco deelt nu de IP adressen uit.
Bij de TP Links heb ik de DHCP uitgeschakeld. Hier kan ik nu niet meer via de browser op inloggen in het webpanel (tenzij ik ze reset). Of is hier het statische ip adres voor? En heeft het statische ip adres voor de TP links nog een ander nut?

Alles is aangesloten via de LAN poorten (dus niet meer via WAN).
De TPLink2 staat in een bedrijfsruimte waar ik in werk. Het is dus niet per se nodig dat de laptops in de bedrijfsruimte de andere apparaten die zijn aangesloten op TPLink1 kunnen zien.

Deze apparaten zijn momenteel verbonden met de Cisco modem/router:
- FB7170: rechtstreeks op de Cisco router, 192.168.178.29
- mijn smartphone (via TPLink 1), 192.168.178.20
- mijn prive pc (via TPLink 1), 192.168.178.10
- prive pc Pentium IV (via TPLink 1), 192.168.178.18

op TP link 2 moeten 2 werk laptops (Lenovo en Toshiba) aangesloten worden via WiFi.

De Lenovo-PC heb ik nu even bij TPLink1 neergezet om te testen. Hij staat op 1m afstand, en haalt nu een downloadsnelheid van 0.8 Mbps :S. Dit zou veel en veel hoger moeten zijn.
Vervolgens verbind ik de Lenovo met een netwerkkabel met de TPLink1 en haal ik een downloadsnelheid van 122 Mbps.

De oude Pentium IV staat op 3m afstand van de TPLink1 en haalt een snelheid van 25 Mbps (volgens mij is dit ongeveer het maximum van die Pentium).

Als ik de Lenovo bij de Cisco router neerzet dan haal ik een snelheid van 25 Mbps. Dit zou ook wel wat hoger kunnen zijn volgens mij, maar is acceptabel.

Ik snap niet waarom de downloadsnelheid van de Lenovo bij de TP Links zo traag is over WiFi. Er zit een Intel® Dual Band Wireless-N 7260 netwerkkaart in.

Update: nu voer ik de speedtest nog een keer uit, via WiFi op de Lenovo bij TPLink 1 en haal ik een downloadsnelheid van 71.5 Mbps :S, zonder verder ook maar iets veranderd te hebben.
Het lijkt dus een stabiliteitsprobleem?

[ Voor 8% gewijzigd door mrbombastic op 12-08-2015 12:49 ]

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-11 18:19

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Al je apparaten werken nu dus wel in de zin van dat ze een 192.168.178.0/24 adres ontvangen? Da's iig mooi :)

Ik zou de TP-Link's zelf een statisch ip adres binnen je subnet, maar buiten je DHCP scope geven. Dus deelt je modem IP's van 192.168.178.10 tot 192.168.178.200 uit, dan de TP-Link's bijv. 192.168.178.4 of 192.168.178.240 statisch toekennen. Dan kun je er i.i.g. bij om evt. de Wi-Fi instellingen aan te kunnen passen.

Ik denk dat je al een behoorlijk eind bent, maar tegen de soms wonderlijk werkende wifi wereld aanbotst. Je kan eens proberen te spelen met kanalen ed. (Beide TP-link's hebben hun eigen wifi kanaal neem ik aan?), maar soms moet je gewoon proberen je erbij neer te leggen dat WiFi geen kabel is...

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• _-= Erikje =-_
  • Laatst online: 17-11 13:54
mrbombastic schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:42:
[...]

Hier kan ik nu niet meer via de browser op inloggen in het webpanel (tenzij ik ze reset). Of is hier het statische ip adres voor? En heeft het statische ip adres voor de TP links nog een ander nut?
Enige nut is dat je nog op de webinterface kan om je instelling aan te passen, aangemelde stations te bekijken etc

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Volgens de N specs is WEP en WPA-TKIP niet supported. Op een hoop devices haal je dan lagere snelheden. Heb je misschien een van die twee modi gebruikt? Zo ja gebruik WPA2-AES, zo nee dan kan het zijn dat je WIFI niet snel genoeg hopt naar een betere AP.

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 12-08-2015 14:48 ]

Pagina: 1