Toon posts:

Advies nodig over welk onderdeel te upgraden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Ik ben van plan om bepaalde onderdelen te gaan upgraden van mijn huidige PC om zo betere performance in onder andere games te bereiken, maar ik vraag me dus af wat ik precies moet upgraden.
Ik heb dus de keuze uit, of een nieuwe processor met een moederbord. Of een nieuwe videokaart.

200 tot 300 euro
Ik wil ongeveer 300 euro uit gaan geven.

Voor de processor een Intel, en dan een quadcore.

Videokaart: GeForce GTX 660 TI
Processor: Intel I3 3240K
Moederbord: AsRock B75 PRO3
Voeding: Niet van toepassing voor de info die ik nodig heb, 750W iig.
Harde schijf: 1 TB WD Blue
RAM geheugen: 8GB 1333MHZ DDR3 Geheugen (2x4 GB)

Dit is mijn huidige setup.

Momenteel speel ik ARK: Survival Evolved en speel ik op gemiddeld 20 fps op vrij lage settings. Hoe kan ik mijn fps blijvend omhoog brengen? Is het nodig om een nieuwe processor en moederbord te kopen, en/ of ook een nieuwe videokaart? Ik wil mijn FPS zeker rond de 60 hebben, en als het kan natuurlijk in andere games nog veel hoger. Ik weet dat ARK niet goed optimized is en zelfs de beste setups niet heel hoog in FPS komen, en ik doel ook niet alleen op ARK. Ik wil simpelweg hogere FPS en vraag me af wat daar voor nodig is.

Ook oogt mijn systeem ook soms instabiel met name de dual core processor en moederbord die ik vermeld heb. Om mijn systeem goed stabiel te laten draaien met multitasken buiten de games om, ook aan te raden om een nieuwe processor en moederbord te kopen met eventueel andere onderdelen?

Ik kan 1 van de 2 opties kiezen, of videokaart of een processor + moederbord :X

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
We hebben toch echt wel meer info nodig over je PSU. Er zijn genoeg 750w PSU die bv een r9 290 niet aan kunnen. Maar ook genoeg 450w die hem wel aankunnen. Dus gewoon even openmaken en kijken merk en type. Niet alleen het merk.

Een upgrade van een i3 naar een i5 zal je netto niet veel hogere fps opleveren. Maar wel stabieler.

Ik zou zeggen download msi afterburner. En log het cpu en gpu gebruik. Hieruit kan je makkelijk zien welke een bottleneck vormt.

Je kan natuurlijk je i3 verkopen. En op v&a kijken voor bv een i5 2500. Kost je rond de 100-120 euro. En dan een 2de hands r9 290(wel ket aftermarkted cooler en als je voeding er goed genoeg voor is). Dan zit je iets boven de 300 maar weet je zeker dat je vooruit kan.

[ Voor 22% gewijzigd door loki504 op 11-08-2015 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik was dus in de war met de PSU. Hij is 600W en is de Aerocool Strike-X Modular Gaming PSU 80 Plus Bronze. Hij is ook Haswell ready.

En met MSI Afterburner, moet ik dan tijdens de game deze CPU en GPU gebruik 'loggen' en hier posten?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Als je het geld er voor hebt, zou ik je absoluut aanraden om beide opties uit te voeren, een i3 en 660ti komen allebei gewoon kracht te kort tijdens het gamen.
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:31:
200 tot 300 euro
Ik wil ongeveer 300 euro uit gaan geven.
Hier maak ik uit op dat je wel meer geld beschikbaar hebt, maar het niet wilt uitgeven. Met een budget van 300 euro zul je toch moeten kiezen tussen het één en het ander. Na de upgrade zul je altijd nog zitten met de ander die voor een bottleneck zorgt.

CPU en GPU gebruik loggen is in ieder geval een verstandige keuze. Aan de hand van de resultaten kun je zien welk onderdeel het meest aan vervanging toe is. Vanuit daar kun je verder kijken of je tevreden bent.

Mijn suggesties zijn:
Videokaart: Kijken of je een leuke tweedehands beestje kunt zien te bemachtigen, bijvoorbeeld een GTX970 of R9 290(x).
CPU: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed i.c.m.
Moederbord: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6

Informaticus of vakkundig Googler?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:04
TheTinusNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:58:
Als je het geld er voor hebt, zou ik je absoluut aanraden om beide opties uit te voeren, een i3 en 660ti komen allebei gewoon kracht te kort tijdens het gamen.
[...]

Hier maak ik uit op dat je wel meer geld beschikbaar hebt, maar het niet wilt uitgeven. Met een budget van 300 euro zul je toch moeten kiezen tussen het één en het ander. Na de upgrade zul je altijd nog zitten met de ander die voor een bottleneck zorgt.

CPU en GPU gebruik loggen is in ieder geval een verstandige keuze. Aan de hand van de resultaten kun je zien welk onderdeel het meest aan vervanging toe is. Vanuit daar kun je verder kijken of je tevreden bent.

Mijn suggesties zijn:
Videokaart: Kijken of je een leuke tweedehands beestje kunt zien te bemachtigen, bijvoorbeeld een GTX970 of R9 290(x).
CPU: pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed i.c.m.
Moederbord: pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
die cpu is net zo snel als een i5 2500/3570. waar hij al een mobo voor heeft. dus voor 100-120 kan hij voor cpu klaar zijn.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:09

Thomg

Aww yiss

Niemand die vraagtekens zet bij de 3240K?

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Thomg schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:21:
Niemand die vraagtekens zet bij de 3240K?
Ik.

Sowieso bestaat er geen overklokbare i3, en in games is het toch wel erg handig als je een i5 hebt.

Informaticus of vakkundig Googler?

Pagina: 1