Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 17:47

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Ik ga ik een NAS van Synology kopen, maar twijfel tussen de DS215j of de DS215+.

Waarvoor heb ik de NAS nodig?
- Timebackup: bewaren van gegevens en backuppen van gegevens (foto's, films, websites, enz.)
- Cloud sync: iets zoals Dropbox
- Video station: via mijn smart tv films afspelen die op de NAS staan
- Audiostation: afspelen van muziek op gsm die op NAS staat (via verbinding wireless?)
- Download station

Als ik de website van Synology raadpleeg dan kom ik uit op de DS215+.
Dit door de volgende argumenten:
Hoeveel mensen zullen tezelfdertijd uw NAS gebruiken? 1 of 10
Hoeveel opslagruimte hebt u nodig op de NAS? 5 tot 10TB
Naast de verschillende functies van deze NAS welke services moet u altijd leveren? -
Ik wil de volgende services gebruiken (optioneel):
- Verschillende soorten video op mobiele apparaten transcoderen en streamen
- Gevoelige gegevens en documenten opslaan en coderen

Mijn vragen:
1. Wat wordt hier bedoelt met transcoderen? Is dit het afspelen van films vanop de NAS op mijn SmartTV, gsm, tablet, ...?
Stel dat ik een Smart TV heb en die leest uit een bepaalde folder vanop de share de films uit, dan kan die toch de films afspelen? Het transcoderen begrijp ik in dit verhaal niet helemaal.

2. Als ik een mediaspeler koppel aan mijn tv (die eigenlijk al smart TV is), dan zal die het transcoderen voor zijn rekening nemen en is de duurdere investering van de DS215+ niet meer nodig en volstaat de DS215j?

3. Gevoelige gegevens en documenten opslaan en coderen. Dat wil zeggen dat ik mijn gegevens op de DS215+ kan opslaan en dat die gecodeerd worden, dit terwijl dit niet gecodeerd kan op de DS215j?

Het prijsverschil is toch de moeite voor wat ik het zal gebruiken. € 161 vs € 314 zonder harde schijven.
Als ik wat toekomstgericht denk gaat mijn voorkeur naar de 215+ omdat ik vermoed dat ik wel wat meerdere zaken zal gebruiken dan enkel opslag en het streamen.
Daarnaast denk ik dan weer dat de DS215j volstaat voor mij omdat het bijna in 90% over opslag en streamen van films zal gaan.

Kan iemand mij verder helpen met zijn ervaring over één van beide producten?

Alvast bedankt!

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 19:13
Hallo Nutellaah,

1. Transcoderen is het on-the-fly omzetten van een bestandtype naar een ander. (b.v. MKV -->MP4).
SmartTV-, telefoon- en tabletapplicaties kunnen vaak maar een beperkt aantal formaten afspelen.

Met transcoderen kun je alle type bestanden inzien op je SmartTV/tablet/gsm. Wanneer al je bestanden al compatibel zijn met de mediaspeler is dit niet nodig. de NAS gebruikt hiervoor zijn interne processorkracht, daarom kunnen niet alle NAS systemen dit.

2. De mediaspeler kan vaak meer bestandstypen afspelen en stuurt het signaal via hdmi door naar de TV, transcoderen is dan in zijn geheel niet nodig.

3. Beide systemen kunnen bestanden coderen, de ds215+ kan dit hardwarematig met een dedicated chip, waar de ds215J dit met de normale processorkracht moet doen.
Gezien de processorkracht van de ds215J al minder is gaat dit duidelijk trager, maar het is nog wel mogelijk.

Ik ben geen expert in het onderwerp, maar ben dezelfde vragen ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar een synology ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Aankoopadvies mag in een eigen forum: CAA. Move OT->CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:11

JT

VETAK y0

Waar ook verschil in zit is hoeveel gelijktijdige cloudstation bestandsuitwisselingen er plaats kunnen vinden, dat zal voor de + ongetwijfeld een stuk hoger zijn. Als jij alleen of je vrouw ook gebruik maakt van CS, je 's nachts je time backup maakt, niet transcodeert en er niet 5+ gebruikers tegelijk gaan streamen middels dlna/video station/audio station dan kun je denk ik prima toe met een j.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Deann schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:02:
Hallo Nutellaah,

1. Transcoderen is het on-the-fly omzetten van een bestandtype naar een ander. (b.v. MKV -->MP4).
SmartTV-, telefoon- en tabletapplicaties kunnen vaak maar een beperkt aantal formaten afspelen.

Met transcoderen kun je alle type bestanden inzien op je SmartTV/tablet/gsm. Wanneer al je bestanden al compatibel zijn met de mediaspeler is dit niet nodig. de NAS gebruikt hiervoor zijn interne processorkracht, daarom kunnen niet alle NAS systemen dit.

2. De mediaspeler kan vaak meer bestandstypen afspelen en stuurt het signaal via hdmi door naar de TV, transcoderen is dan in zijn geheel niet nodig.

3. Beide systemen kunnen bestanden coderen, de ds215+ kan dit hardwarematig met een dedicated chip, waar de ds215J dit met de normale processorkracht moet doen.
Gezien de processorkracht van de ds215J al minder is gaat dit duidelijk trager, maar het is nog wel mogelijk.

Ik ben geen expert in het onderwerp, maar ben dezelfde vragen ook tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar een synology ;)
Welke heb jij uiteindelijk gekozen?

Bedankt voor de antwoorden!
Mijn keuze gaat dus al meer uit naar de DS215J.

i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-05 19:13
Ik twijfelde tussen de ds215j, 214 of ds214+ destijds.

Ben gegaan voor een tweedehands (nagenoeg nieuw) ds214 voor de prijs van €20,- meer dan een nieuwe ds215j.
Toch net iets meer kracht al weet ik niet zeker of ik dit uiteindelijk echt nodig heb. Hardware encoding en een iets degelijkere behuizing naar mijn mening. Maar dat zijn wat luxe puntjes.

Voor transcoderen is het voor mij simpel: VLC mediaspeler op android telefoon/tablet kan ook alles afspelen dus daar is het niet voor nodig. Ook heb ik een raspberr pi 2 als mediaspeler aan mijn tv hangen die alles afspeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:02
Ik heb al sinds tijden een 212+. Hiervoor had ik geen plus-model en merkte in dat de NAS trager werd in de loop der tijd. Mijn 212+ gaat dankzij zijn kracht nog altijd goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Ok, bedankt! Twijfels zijn er nog altijd. Voorkeur naar de DS215j omdat ik er momenteel wel meer dan genoeg mee heb terwijl de 215+ mij zekerheid biedt voor enkele jaren.
Ik heb alvast wat prijsalerts ingesteld :)

Anoniem: 202103

Als gebruiker van een DS215j ben ik redelijk tevreden ermee. Ik gebruik deze vnl. voor backup, maar heb ook gelijktijdig gebruik van streaming audio (LMS voor Squeezebox), DownloadStation (max. 4 taken tegelijk), CloudStation en PhotoStation uitgeprobeerd. Het uitvoeren van elke taak afzonderlijk is onproblematisch, al is de DS215j geen snelheidsmonster. Zodra PhotoStation bezig is met thumbnails maken en ook de genoemde overige services draaien kun je wel duidelijk merken dat de performance aardig inkakt. Helemaal als tegelijktijd de ingebouwde virusscanner wordt geactiveerd. Niet dat het totaal onwerkbaar wordt, maar het systeem is gewoon veel minder responsief.

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Anoniem: 202103 schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 09:23:
Zodra PhotoStation bezig is met thumbnails maken en ook de genoemde overige services draaien kun je wel duidelijk merken dat de performance aardig inkakt. Helemaal als tegelijktijd de ingebouwde virusscanner wordt geactiveerd. Niet dat het totaal onwerkbaar wordt, maar het systeem is gewoon veel minder responsief.
Wanneer je de upload app gebruikt voor pc dan maakt hij de thumbnails met de kracvht van je PC. Scheelt al een boel.
Mijn DS214play(beetje een tussen weg tussen 214 en 214+) deed er bij 23.000+ fotos 3 dagen over :-(

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Ja, ik ken de extra software (alleen voor Windows :( , hoofdPC draait Linux, niet getest of het met Wine ook werkt) om dat rekenwerk op een PC te laten uitvoeren. Mijn gebruiksscenario: in de praktijk schiet ik kiekjes en maak ik op reis een backup naar een iPad2, die in de fietstas past (schokbestendiger en lichter dan een laptop en genoeg voor simpele taken als email). Vanaf die iPad upload ik ze (remote) naar de NAS. Juist dan (als tegelijkertijd het thuisfront foto's bekijkt bijv.) merk je dat een DS215j krap aan is, maar het is dan ook een echt instapmodel. Desondanks vind ik dat de DS215j een uitstekende prijs/prestatieverhouding heeft.

• Nutellaah

Nutellaah

Bits N Sites

Topicstarter
Ok, momenteel heb ik mijn zinnen op de DS215+ gezet. Stuk duurder, maar wel wat meer snelheid en gebruiksgemak denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660562

Inmiddels al een aankoop gedaan?
Ik heb zelf sinds 1 week een DS215+ in mijn bezit.

Het is mijn 1e NAS, en moet ongetwijfeld nog veel leren.

Mijn bevindingen tot nu:
Kan ik eigenlijk nog niet heel veel zinnigs over zeggen, enkel nog een backup erop gezet van mijn laptop.
Wat ik wel heb ervaren is: zeer snel, hoog gebruiksgemak

Plex media server
Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de plex media server. Deze wordt niet ondersteund door de syno ivm processor.

[ Voor 1% gewijzigd door Anoniem: 660562 op 31-08-2015 14:14 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660562 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 14:13:
Plex media server
Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de plex media server. Deze wordt niet ondersteund door de syno ivm processor.
Van die aankoop zul je plezier hebben!

Over je laatste punt. Ik ben vrijwel altijd verbaasd dat daarover geklaagd wordt/dat de gebruiker teleurgesteld is. Want naar mijn idee is die informatie niet moeilijk te vinden, of ben ik abuis en is het niet zo vanzelfsprekend om de beschikbaarheid van Plex Mediaserver te achterhalen? Of speelt de Engelse taal een rol?

Synology website: https://www.synology.com/...ackages/Plex_Media_Server
Plex.tv: https://support.plex.tv/h...ons/200286217-NAS-Devices met daarin de verwijzing naar de compatibiliteitslijst.

In beide overzichten ontbreken (op moment van schrijven) alle Synology nassen met een Annapurnaprocessor (DS215+, DS715, DS1515 en DS2015xs).

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 31-08-2015 15:40 . Reden: Zin over Annapurnaprocessoren toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660562

Anoniem: 202103 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

Over je laatste punt. Ik ben vrijwel altijd verbaasd dat daarover geklaagd wordt/dat de gebruiker teleurgesteld is. Want naar mijn idee is die informatie niet moeilijk te vinden, of ben ik abuis en is het niet zo vanzelfsprekend om de beschikbaarheid van Plex Mediaserver te achterhalen? Of speelt de Engelse taal een rol?

Plex.tv: https://support.plex.tv/h...ons/200286217-NAS-Devices met daarin de verwijzing naar de compatibiliteitslijst.

In beide overzichten ontbreken (op moment van schrijven) alle Synology nassen met een Annapurnaprocessor (DS215+, DS715, DS1515 en DS2015xs).
zoals gezegd mijn eerste NAS, en spelender wijs kom ik leuke apps en toepassingen tegen.
Als ik me beter had ingelezen, en bekend was met plex was het anders gelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660562 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 17:16:
[...] spelender wijs kom ik leuke apps en toepassingen tegen. [...]
Goed dat je me herinnert aan mijn eigen babystapjes, ruim 5 jaar geleden. :)

Oorspronkelijk had ik slechts behoefte aan 3 zaken (SqueezeCenter/LMS, DownloadStation en de pure opslagfunctie als backup), maar zet de nas1 nu ook ruimer in (AirPrint, PhotoStation, CloudStation, Notepad, bookmarks synchroniseren, ProxyServer met AdBlock voor de 'oude' iPad 2 :P , om er een paar te noemen).

Noot.
1) Destijds gestart met een DS409slim (draait nog altijd, op DSM 4.2), kocht begin dit jaar voor remote backup een DS215j (DSM 5.2) en kijk uit naar iets krachtigs in het komende modeljaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 31-08-2015 19:06 . Reden: Noot. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:36

KrazyJay

Ik had eerst een DS713+,had deze verkocht maar wilde toch weer een NAS hebben. Ik ben op dat moment dan toch maar voor meer bays gegaan met een "langzamere" CPU, de DS414j. Ik heb er eigenlijk geen spijt van gehad. RAID5 op de eerste drie schijven werkt gewoon goed, en de vierde schijf is dan nog een extra zekerheid waarnaar bepaalde belangrijke mappen dagelijks naar gekopieerd worden. Ook backup ik met rsync naar nog een andere NAS, heb ik een cloud-, ftp en vpn-server draaien, en wordt wekelijks een virusscan uitgevoerd. En toch werkt alles soepel. Ik kan dus niet klagen, al vermoed ik dat exotischere zaken zoals media transcoderen ook wel zou werken, maar waarschijnlijk niet zo snel als vaak gewenst is.

Moest ik opnieuw kiezen, dan had ik nog steeds de j gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:06

DarkSide

theres no place like ::1

Heb zelf een 215j. En kom (nog) geen power te kort.
Photostation werkt goed. Ik kan naar DS audio luisteren in de auto.
Hij dient als download station, pakt uit terwijl ik filmpjes kijk en ik merk niets.

Als je een webserver gebruikt (wordpress oid) zal je wel meer power nodig hebben vermoed ik.
Trancoderen hoef ik niet te doen. Speel mijn media van mijn NUC icm kodi af.

Tot nu toe dus blij dat ik niet voor een + gegaan ben en wat geld over gehouden heb.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:49
214play is nu een actie op Ibood. Is dat nog interessant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wienesroa schreef op dinsdag 01 september 2015 @ 10:09:
214play is nu een actie op Ibood. Is dat nog interessant?
Dat kun je prima zelf bepalen. iBoods aanbiedingsprijs ligt 11 à 12% 10% lager dan de geadverteerde prijzen in de Pricewatch (rond €305, thuisbezorgd). Lees over ervaringen met iBood in o.m. Shopping Forum (SF, http://gathering.tweakers.net/forum/find?keyword=Ibood) en de iBood shopreviews.

Zulke aanbiedingen zijn meestal een voorbode dat er een nieuw product zit aan te komen - laatste voorraden worden op de markt gedumpt. Introductiedatum van de DS214play was eind oktober 2013 (nieuws: Synology introduceert DiskStation DS214play).

Medio september organiseert Synology over de wereld verspreid diverse conferenties (Utrecht, 17 september) en zijn ze binnenkort voor het eerst aanwezig op de IFA in Berlijn (4 - 9 sep.). Mogelijk dat daar weer iets nieuws wordt gepresenteerd, zoals in 2014 (nieuws: Synology komt met single-bay DS115j-nas, die 30% goedkoper was als diens voorganger).

Voor links over mogelijke nieuwe producten als de DS216se, NVR716 (eerste Syno nas met hdmi) en de RT1900ac, zie: Anoniem: 202103 in "[Synology] Nieuws en discussie" & Anoniem: 202103 in "[Synology] Nieuws en discussie".

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 01-09-2015 12:25 . Reden: Korting is minder, vanwege bijkomende transportkosten à €5,95. NVR716 is eerste Syno NAS met hdmi. Voorbode. Linkjes gecontroleerd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-05 22:49
Bedankt voor je reply! Besloten om voor een 215j te gaan. Lijkt al mijn verwachtingen te doen en scheelt behoorlijk wat in prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ickers
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-11-2021
Anoniem: 202103 schreef op maandag 31 augustus 2015 @ 15:25:
[...]

De 215+ staat nu wel in de plex compatibiteitslijst (Google docs lijst hierboven), maar nog niet op de synology website. Kan iemand bevestigen of Plex al draait op de 215+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij biedt Synology zelf PMS niet aan, maar op de website van Plex staat bij https://plex.tv/downloads onder de knop 'nas' bij Synology nu wel een variant voor de alpine-armv7-architectuur. Mij is onbekend of 'alpine' in dit geval universeel is en slaat op alle varianten van de Annapurnaprocessoren die door Synology worden toegepast (alpine4k voor Annapurna Alpine AL212 in DS215+, alpine voor andere varianten).

Heb je een DS215+? Probeer dan Plex.tv als bron toe te voegen aan je packagecenter (https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/205165858). En bericht ons of het package kan worden geïnstalleerd en of het functioneert.

Als er binnen afzienbare tijd niemand reageert, je vraag over 1 à 2 dagen opnieuw stellen (met citaten/verwijzingen naar dit topic) in [Synology] Vraag en antwoord - deel 2. Daar 'lopen' in mijn herinnering wel wat eigenaren/gebruikers van een DS215+ in rond.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 04-11-2015 19:16 . Reden: Misschien na 1 of 2 dagen opnieuw oproep plaatsen in OT i.p.v. in CAA. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gorefest
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:17

Gorefest

serial killer.

Anoniem: 202103 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 19:06:
Volgens mij biedt Synology zelf PMS niet aan, maar op de website van Plex staat bij https://plex.tv/downloads onder de knop 'nas' bij Synology nu wel een variant voor de alpine-armv7-architectuur. Mij is onbekend of 'alpine' in dit geval universeel is en slaat op alle varianten van de Annapurnaprocessoren die door Synology worden toegepast (alpine4k voor Annapurna Alpine AL212 in DS215+, alpine voor andere varianten).

Heb je een DS215+? Probeer dan Plex.tv als bron toe te voegen aan je packagecenter (https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/205165858). En bericht ons of het package kan worden geïnstalleerd en of het functioneert.
Ik heb dit gisteravond geprobeerd en het werkt perfect!
Ok hij is niet krachtig genoeg om realtime te transcoden naar bijvoorbeeld je chromecast maar als plex server/mediadatabase doet hij het goed.
Pagina: 1