• rebelian
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-05-2018
Bij voorbaat, sorry als dit een domme vraag is.

ik heb een pc die al iets ouder is met een moederboard van asus m2n68 am plus en er zit nu een werk geheugen in van 2 x kingston kvr 667d2n5/2gb 1.8v dus samen 4gb

nu zie ik op het internet een kingston 8gb ddr4-2133 p/n kvr21n15d8/8 staan voor een mooie prijs

gaat dit samen of niet

kan iemand mij uitleggen waar ik op moet letten ???

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-12-2025
DDR4 geheugen in een DDR2 moederbord? :)
Zal niet gaan vrees ik :)

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:45

Esumontere

Floep, banaan.

Nee. Je moederbord ondersteunt enkel DDR2. DDR4 gaat niet passen en dus niet werken.

• rebelian
daar was ik al bang voor dat het zo simpel was :)

ontzettend bedankt voor de snelle reactie mensen mijn dank is groot _/-\o_

• rebelian
dan nog een vraagje

kan ik dan wel 2x ddr2 4gb geheugen erin doen ? zo kom ik alsnog aan de gewenste 8 of is dit ook te simpel gedacht?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Je kunt je post editen, dan krijg je geen dubbele posts.

DDR2 is volgens mij nooit ontworpen om meer dan 2GB per reepje te ondersteunen. Ze bestaan wel, maar zijn schreeuwend duur en het is maar de vraag of je moederbord het ondersteunt. Is naar mijn mening de investering niet waard.

Waarom wil je meer geheugen? Loop je tegen een probleem aan?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

En is de gebruikte Windows (neem ik aan) wel 64 bit?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Esumontere schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:39:
DDR2 is nooit ontworpen om meer dan 2GB per reepje te ondersteunen.
Wat??

Er zijn 8GB DDR2 modules, spul werkt gewoon mits je de juiste config hebt natuurlijk.
Dus het is onzin dat je geen 4GB modules zou kunnen gebruiken. Het is idd prijzig, maar als jij dat je systeem nog waard vindt, dan moet je 't gewoon doen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

TERW_DAN schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:42:
[...]

Wat??

Er zijn 8GB DDR2 modules, spul werkt gewoon mits je de juiste config hebt natuurlijk.
Dus het is onzin dat je geen 4GB modules zou kunnen gebruiken. Het is idd prijzig, maar als jij dat je systeem nog waard vindt, dan moet je 't gewoon doen.
Goed, ze bestaan. Of ze ideaal werken is echter de vraag.

Voor de prijs die je betaalt voor een DDR2 8GB kit kan je bijna een nieuwe pc kopen...
http://tweakers.net/categ...QfUtHG6DFKMFw2KeKkFJrlFJ-

• Probub
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-01 19:58
ik zag dat je 4 geheugenmodules kwijt kan op het Asus bordje, je zou er 4x 2gb in kunnen doen....

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:28
Gezien de leeftijd van het moederbord en de cpu's die ermee werken is mijn advies: hou je geld in je broekzak.

Ik weet niet wat je denkt te bereiken met die upgrade van het geheugen, maar je zal er weinig aan hebben ben ik bang. Dan kan je dat geld beter in een potje stoppen en sparen voor een nieuw(er) systeem.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Esumontere schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Goed, ze bestaan. Of ze ideaal werken is echter de vraag.
De geheugencontroller kan ze gewoon aansturen, dus waarom zouden ze dan niet ideaal werken?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

TERW_DAN schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:52:
[...]

De geheugencontroller kan ze gewoon aansturen, dus waarom zouden ze dan niet ideaal werken?
Klopt, dat kan. Ze zullen vast werken.

Probleem blijft echter de prijs.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Probub schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:45:
ik zag dat je 4 geheugenmodules kwijt kan op het Asus bordje, je zou er 4x 2gb in kunnen doen....
Op de afbeelding zie ik maar 2 sloten ;)

@TS:

Als je bij de specificaties van het bord kijkt, zie je ook staan bij RAM dat er maximaal 'slechts' 4GB in kan (2x2GB).

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Nemesizz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:00:
[...]

Op de afbeelding zie ik maar 2 sloten ;)

@TS:

Als je bij de specificaties van het bord kijkt, zie je ook staan bij RAM dat er maximaal 'slechts' 4GB in kan (2x2GB).
Foutje :X

[ Voor 35% gewijzigd door Esumontere op 11-08-2015 15:11 ]

• Probub
my bad, ik had niet bij de plus gekeken....

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Esumontere schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:02:
[...]

Eh, neehoor. Klik!. Klikkerdeklik!

Zitten 4 DDR2 slots in met max 8GB DDR2 ondersteuning.
In je topicstart had je het over de m2n68 am plus, nu over de gewone m2n68. De am plus heeft maar 2 sloten en kan max 4GB aan.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Nemesizz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:08:
[...]

In je topicstart had je het over de m2n68 am plus, nu over de gewone m2n68. De am plus heeft maar 2 sloten en kan max 4GB aan.
Dit is niet mijn topic :)

Maar je hebt gelijk, mijn foutje, ik zat naar het verkeerde moederbord te kijken :)

• Probub
V&A aangeboden: Stapel AM2 / AM2+ moederborden, gratis
is dit iets voor je.... ik zag een bord met 4 geheugenslots bovenop liggen....

• rebelian
Beste mensen enorm bedankt voor alle info

1 Wat ik ermee wilde bereiken was simpelweg mijn pc sneller maken omdat hij soms met spelletjes en met sommige anderen dingen wat trager werd (ligt iig niet aan mijn schijf geheugen want daar heb ik echt enorm veel van) en ik hiermee dacht dat wat te versnellen.

2 het hangt met de kosten af waarover we praten,want de pc is door mn vader in elkaar gezet zo,n 5 jaar geleden en die leeft nu niet meer dus dr zit voor mij ook een emotionele waarde aan.

3 en thanks voor de link met die advertentie maar als ik wat anders ga doen dan waarover ik dit forum begon dan is het waarschijnlijk een nieuwe pc

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34
Puntje 1 is op te lossen met een SSD, als we met "trager" kijken naar hoe lang Windows nodig heeft om op te starten, programma's te openen, levels van spelletjes laden etc. Hoeveel ruimte je nog op de harde schijf over hebt is irrelevant, hoe snel deze is en misschien eerste mankementen begint te vertonen is belangrijker.

• MicGlou
ShitHappens schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:33:
Puntje 1 is op te lossen met een SSD, als we met "trager" kijken naar hoe lang Windows nodig heeft om op te starten, programma's te openen, levels van spelletjes laden etc. Hoeveel ruimte je nog op de harde schijf over hebt is irrelevant, hoe snel deze is en misschien eerste mankementen begint te vertonen is belangrijker.
Hier sluit ik mij volledig bij aan, als je oudere systeem ergens baat bij zal hebben mbt snelheid etc dan is je geld véél beter geïnvesteerd in een betaalbare 128 of 256 GB SSD dan dat je er meer geheugen in zal stoppen.

pricewatch: Crucial BX100 250GB

Stop bovenstaande SSD in je pc en je zal daar veel meer resultaten van bemerken dan met extra geheugen... je zal de SSD niet ten volle kunnen benutten, maar gezien de leeftijd van het systeem en wat er nog mogelijk is mbt games is het voldoende om een flinke boost in snelheid in het systeem te krijgen.

Mocht je uiteindelijk dan toch nog eens een nieuw systeem willen aanschaffen dan kan je die SSD ook nog prime meeverhuizen :)

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:34
Wellicht overbodig: gaat dus om niet alleen de SSD erin steken, maar ook daarop Windows installeren + de meest gebruikte programma's, en dan daarvandaan opstarten ipv de huidige HDD ;)

• MicGlou
ShitHappens schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:27:
Wellicht overbodig: gaat dus om niet alleen de SSD erin steken, maar ook daarop Windows installeren + de meest gebruikte programma's, en dan daarvandaan opstarten ipv de huidige HDD ;)
Uiteraard, maar ik ging er eigenlijk een beetje vanuit dat als dit niet duidelijk was het sowieso niet zo'n goed idee is om ook maar iets aan de pc te 'verbouwen'.

Maar de vraag was in basis meer geheugen om de pc sneller te maken, een kleine SSD kost net zoveel als het gewenste geheugen en zal een veel grotere impact op de performance hebben dan het gewenste geheugen. TS zal anders zeer teleurgesteld zijn dat na aanschaf van het geheugen dat het eigenlijk vrijwel geen tot helemaal geen impact op de performance zal hebben aangezien 4GB zelfs voor een modern systeem genoeg is om prima mee uit de voeten te kunnen.

Dan is de vraag nog niet eens gesteld welk OS er nu op de pc draait... als dit een 32bit/x86 versie van Windows is heeft het sowieso 0,0 zin om er extra geheugen bij te doen, als de TS daar dan van zou willen profiteren moet er sowieso een herinstallatie naar 64bit/x64 plaatsvinden ;)

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-02 17:15
Let wel: het hangt van de programma's af of een SSD heel veel uit gaat maken.

Met een SSD laden je programma's sneller, maar een spelletje gaat niet ineens beter draaien, dus als dat je doel is, gaat een SSD niet helpen, ook meer RAM niet. Bij de meeste spellen zijn de processor en/of de videokaart de limiterende factor.

In plaats van te zeggen: "Koop een SSD!" of "koop meer RAM!" is het handiger om te weten:
- Wat wil je beter laten draaien, welke programma's en spellen?
- Wat zijn de specificaties van je huidige PC naast je moederbord? (en dan vooral de processor en grafische kaart)
- Wat voor besturingssysteem gebruik je? (zoals hierboven gezegd: Het maakt nogal uit of je een 32 of 64 bit versie gebruikt)

[ Voor 9% gewijzigd door GromuhlDjun op 11-08-2015 19:50 ]

• MicGlou
GromuhlDjun schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:48:
Let wel: het hangt van de programma's af of een SSD heel veel uit gaat maken.

Met een SSD laden je programma's sneller, maar een spelletje gaat niet ineens beter draaien, dus als dat je doel is, gaat een SSD niet helpen, ook meer RAM niet. Bij de meeste spellen zijn de processor en/of de videokaart de limiterende factor.

In plaats van te zeggen: "Koop een SSD!" of "koop meer RAM!" is het handiger om te weten:
- Wat wil je beter laten draaien, welke programma's en spellen?
- Wat zijn de specificaties van je huidige PC naast je moederbord? (en dan vooral de processor en grafische kaart)
- Wat voor besturingssysteem gebruik je? (zoals hierboven gezegd: Het maakt nogal uit of je een 32 of 64 bit versie gebruikt)
Ik heb gelezen wat de TS vraagt, het gaat vooral om een traag reagerend systeem en wil daar een upgrade voor, TS geeft aan daarom meer geheugen te willen maar zal daar weinig mee opschieten. Maar om een ouder systeem met weinig inzet een stuk vlotter aan te laten voelen is een SSD verreweg de beste upgrade die je kan doen.

Als de TS meer wil heeft deze al aangegeven dan liever voor een compleet nieuw systeem te willen gaan.
Uiteraard klopt het dat games er niet perse sneller van gaan worden grafisch gezien, maar het kan wel weer aanzienlijk in laadtijden e.d. schelen.

Kortom, TS vraagt om een eenvoudige redelijk betaalbare oplossing om het huidige systeem sneller te maken en SSD is dan de weg om te bewandelen... ik ga er dan niet vanuit dat de TS op het achterhoofd is gevallen en dan ineens geweldige hedendaagse prestaties verwacht van een minstens 5 jaar oud systeem ;) Nieuwe games zullen er sowieso al niet op lopen, ik ga er daarom totaal niet vanuit dat het doel is om nu Battlefield Hardline te kunnen spelen oid. Systeem heeft emotionele waarde en TS zou graag willen er nog even mee voort te kunnen. TS wil daarom extra geheugen kopen en dat is sowieso weggegooid geld, SSD levert dan veel meer op... plus dat die SSD ook weer eventueel naar een nieuw systeem kan verhuizen, dat kan het geheugen niet. (maar ik begin volgens mij in herhaling te vallen)

• rebelian
windows 8 pro besturings systeem 64-bits besturingssysteem x64 processor
processor is AMD atlon dual core 5050E 2.61ghz

ik hoop dat ik hiermee zo goed mogelijk beschrijf wat er in zit

Let wel ben redelijk een leek hierin maar zeer leergierig
ik heb het toen der tijd samen met mijn ouweheer gedaan en weet redelijk wat ik waar moet plaatsen in de kast alleen de specefiekere dingen zoals wat past bij wat en waar moet ik op letten is wat minder

• rebelian
grafisch zit er n nvidia geforce 9400gt in das volgens mij redelijk

• rebelian
had ik nu alles waarover jullie in conclaaf waren ?

• rebelian
en nee ik weet dat je tegenwoordig een beest van een kast nodig hebt om grafisch en qua geluid mee te kunnen

ik kan nu al bv een spel als skyrim bijna moeiteloos spelen op wat kanttekeningen na als ik bv in het watre ga en onderwater wil kijken heeft hij er wel moeite mee de rest gaat redelijk

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:32

mrc4nl

Procrastinatie expert

kerel gebruik die wijzig knop !

[ Voor 13% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2015 21:49 . Reden: wijzig, niet edit ]

ora et labora

• rebelian
sorry kwam ineens zoveel in me op dat ik er niet aan dacht excuus
Modbreak:Laatste waarschuwing:

Je hebt dit topic geopend in een te impulsieve bui, met te weinig info en inzet, vervolgens ga je zodanig 'enthousiast' posten dat je je topic steeds onterecht omhoog schopt (wat erg oneerlijk is tov andere topics :o ), andere users zeggen er wat van maar daar heb je blijkbaar lak aan.

Aub twee keer diep ademhalen voor je post, als je nogmaals achter elkaar post gaat dit topic dicht.

[ Voor 76% gewijzigd door dion_b op 11-08-2015 23:11 ]

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, apart voor emotionele waarde; je hebt het over kwantiteit, en kwaliteit. Je hebt misschien veel opslag, en als je (en nogmaals, het is genoemd, maar technisch is het syteem niet meer de moeite waard om er geld in te steken...) het geheugen uitbreid, veel geheugen, maar het is naar verhuiding van hedendaagse maatstaven érg traag geheugen, je CPU is ook niet zo snel, en hoewel je schijf groot kan zijn, is hij niet erg snel... De GeForce GT9400 is bovendien een van de traagste kaarten van een serie kaarten die een rebrand waren... niet bijster snel afhankelijk van >WAT< je wilt doen. Het was een mid-end PC toen hij technisch relevant was, en dat schat ik misschien zo'n 6-7 jaar geleden in (toen hij vijf jaar geleden gebouwd werd waren de componenten al een tijdje op de markt....).

Financieel gezien, zeker gezien de emotionele waarde, zou ik niks meer aan doen. Het klinkt lullig, maar bewaar die PC. Koester hem, en geniet er van, want over tien jaar of meer kan hij je nog steeds lol bieden voor legacy games en herinneringen. Je ziet een hele hoop mensen nu met oude beeldbuizen aan de gang gaan en emulators om hun eigen herinneringen na te bootsen; en de "eggies" zit een levende handel in (en natuurlijk zat handleidingen om vergeeld plastic weer mooi te krijgen!).

De PC zelf is technisch... op. Ik weet niet wát je speelt; maar je zegt games. Je zit op een dual core CPU terwijl steeds meer games niet eens starten daar op. Je hebt waarschijnlijk op "low" problemen in capaciteit (hoeveelheid geheugen en de snelheid van de CPU) alsmede de kwaliteit (ondanks dezelfde kloksnelheid is een nieuwe generatie Core i5 of i7 ongeveer 40-50% sneller dan de eerste generatie in veel gevallen. In andere woorden: de slimste manier naar voren is om eigenlijk te gaan nadenken over een nieuwe PC. Emoties daargelaten uiteraard...

• rebelian
helemaal duidelijk dit verhaal en absoluut niet lullig!

ik ben hier op mn wenken bedient qua wat ik wilde weten en ik zal hier zeker nog vaker op kijken om te leren wat nu wat precies inhoudt

ik wil ieder bedanken voor de snelle reacties
en vooral de uitleg

en ik zal zeker de forum,s blijven bekijken om er wijzer van te worden

een hele fijne avond mannen

Bedankt!!!!
Pagina: 1