Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Streamen buitenshuis

Pagina: 1
Acties:

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb het probleem dat ik video's buitenshuis niet snel/soepel af kan spelen. Verbinding is prima, snelheid (denk ik) ook, maar voordat de video start duurt het een poos, en dan met veel haperingen.

De situatie:

Thuis:
KPN Glasvezel (100/100 mbit) met Experiabox v9
Synology DS215j via ethernet (Gigabit) aangesloten
VPN Server draait op Synology, werkt perfect. VPN via 4G van iPhone haal ik zo'n 15/19 mbit.
MacBook Pro retina om de video's mee te bekijken buitenshuis.

Ik wil graag buitenshuis (ook gewoon Wi-Fi, maar voor de test thuis zat ik op 4G) video's af kunnen spelen van de NAS. Via AFP (extern IP) verbind ik mijn MacBook eenvoudig met de Synology, evenals via de VPN.
Toch speelt het niet soepel. Zowel met VLC als met MPlayerX geprobeerd. Bufferen duurt lang, en nog na enkele seconden moet er weer gebufferd worden. Dit geldt zelfs voor video's van 1 mbit/s... Schermdeling met de Mac Mini die thuis staat start daarentegen weer direct op en is vloeiend.

Kan iemand helpen? Alvast bedankt.

Groet,
Thomas

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 15:19
heb je de mogelijkheid om plex server te installeren? Ik werk met Plex (zonder plexpass) en dat werkt goed buitenshuis. Als ik het idee heb dat de verbinding traag is (hotel oid) kan je makkelijk per video de kwaliteit aanpassen.

Zoiets: http://mysynology.nl/plex-op-je-synology-nas/ ?

[ Voor 11% gewijzigd door BiggyB op 11-08-2015 14:28 . Reden: Link voor plex op Synology toegevoegd ]

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Wat BiggyB aangeeft zou ik zeker als levensvatbare oplossing zien.

Ik maak het niet helemaal op uit je post, maar hoe benader je de bestanden precies? Via een share? Of via DLNA?

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Push de vpn server al het verkeer over de tunnel of wordt dit gescheiden.
Je zou dit kunnen testen door eerst voordat je verbinding maakt te kijken wat je in adres is en nadat je verbinding heb gemaakt (bijvoorbeeld. www.whatismyip.com)

De vpn verbinding neemt namelijk ook ruimte in wat als gevolg kan hebben dat er te weinig ruimte overblijft voor de stream. Je heb getest hoe snel je verbinding is, heb je dit gedaan door een bestand van je nas af te kopiëren?

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
MdBruin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:37:
Je zou dit kunnen testen door eerst voordat je verbinding maakt te kijken wat je in adres is en nadat je verbinding heb gemaakt (bijvoorbeeld. www.whatismyip.com)

De vpn verbinding neemt namelijk ook ruimte in wat als gevolg kan hebben dat er te weinig ruimte overblijft voor de stream. Je heb getest hoe snel je verbinding is, heb je dit gedaan door een bestand van je nas af te kopiëren?
VPN heeft inderdaad overhead die van invloed kan zijn. Echter valt dat qua bandbreedte wel mee.Je zou wat meer latency verwachten, maar dat zou geen invloed moeten hebben op het streamen van video. Ik kan mij echter voorstellen als het rechtstreeks vanaf een SMB share wordt afgespeeld dat je dan tegen problemen aanloopt. Je bent immers de video niet aan het streamen, feitelijk aan het downloaden en afspelen tegelijk. En dat downloaden neemt ook extra bandbreedte in beslag vanwege de ACK's die teruggestuurd worden en de retransmissions die je waarschijnlijk hebt via 4G.

[ Voor 7% gewijzigd door Naj_Geetsrev op 11-08-2015 14:45 ]

• TKroon
  • Niet online
Allereerst dank voor jullie reacties.
BiggyB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:27:
heb je de mogelijkheid om plex server te installeren? Ik werk met Plex (zonder plexpass) en dat werkt goed buitenshuis. Als ik het idee heb dat de verbinding traag is (hotel oid) kan je makkelijk per video de kwaliteit aanpassen.

Zoiets: http://mysynology.nl/plex-op-je-synology-nas/ ?
De mogelijk is er, maar de meest ideale situatie zou zijn om Thuisdeling werkend te krijgen over VPN. Ik gebruik mijn Mac Mini namelijk als iTunes Server, werkt perfect met twee Apple TV's (woon-slaapkamer). Voordeel is dat ik ook verder kan kijken waar ik ben gebleven.
Naj_Geetsrev schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:33:
Wat BiggyB aangeeft zou ik zeker als levensvatbare oplossing zien.

Ik maak het niet helemaal op uit je post, maar hoe benader je de bestanden precies? Via een share? Of via DLNA?
Ik benader de share "video" van de Synology via AFP. Werkt in ieder geval binnenshuis (niet via VPN) op het LAN perfect. DLNA gebruik ik niet. Zoals hierboven geschreven zou ik het liefst iTunes gebruiken ivm de iTunes server thuis, fijn verder kijken waar ik ben gebleven.
MdBruin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:37:

De VPN server pusht al het verkeer over de tunnel, zo heb ik het ook ingesteld. Zie nogmaals de speedtests bovenin, blijft naar mijn idee ruim voldoende bandbreedte over voor een goede stream.
Naj_Geetsrev schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:43:
[...]

VPN heeft inderdaad overhead die van invloed kan zijn. Echter valt dat qua bandbreedte wel mee.Je zou wat meer latency verwachten, maar dat zou geen invloed moeten hebben op het streamen van video. Ik kan mij echter voorstellen als het rechtstreeks vanaf een SMB share wordt afgespeeld dat je dan tegen problemen aanloopt. Je bent immers de video niet aan het streamen, feitelijk aan het downloaden en afspelen tegelijk. En dat downloaden neemt ook extra bandbreedte in beslag vanwege de ACK's die teruggestuurd worden en de retransmissions die je waarschijnlijk hebt via 4G.
Werkt een speedtest niet op dezelfde manier met bestanden overpompen en kijken hoe lang dat duurt? Een videobestand is toch logisch opgebouwd, dus als ik de eerste 5 MB buffer, zou ik toch al enkele seconden kunnen kijken? Ik kan natuurlijk ook elke keer de video's op mijn laptop zetten voordat ik weg ga, maar ik zoek juist deze oplossing voor het gemak. Ik snap alleen niet waarom het niet werkt.

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 15:19
thomaskroon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:17:
Allereerst dank voor jullie reacties.

[...]

De mogelijk is er, maar de meest ideale situatie zou zijn om Thuisdeling werkend te krijgen over VPN. Ik gebruik mijn Mac Mini namelijk als iTunes Server, werkt perfect met twee Apple TV's (woon-slaapkamer). Voordeel is dat ik ook verder kan kijken waar ik ben gebleven.

[...]
Ik weet dat Plex de mogelijkheid heeft om iTunes te integreren (https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200289536-Channels), gebruik ik alleen zelf niet. Weten waar je bent gebleven kan zeker ook met plex en je zou eventueel kunnen streamen naar je Apple TV.

Je zou het in ieder geval kunnen installeren om te kijken of je daar wel vloeiend beeld krijgt, als dat niet het geval is zit er misschien is mis in je opstelling...

[ Voor 13% gewijzigd door BiggyB op 11-08-2015 15:21 ]

• TKroon
  • Niet online
BiggyB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:21:
[...]

Ik weet dat Plex de mogelijkheid heeft om iTunes te integreren (https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200289536-Channels), gebruik ik alleen zelf niet. Weten waar je bent gebleven kan zeker ook met plex en je zou eventueel kunnen streamen naar je Apple TV.

Je zou het in ieder geval kunnen installeren om te kijken of je daar wel vloeiend beeld krijgt, als dat niet het geval is zit er misschien is mis in je opstelling...
Ik wist niet dat Plex die optie had! Ga ik me eens in verdiepen :) Met de Apple TV bedoelde ik overigens dat ik die thuis heb, en die wil ik graag met een afstandsbediening gebruiken, en niet vanuit een ander apparaat iets opstarten. Het gaat me in dit geval er dus puur om dat ik buitenshuis verder kan kijken van waar ik thuis ben gebleven. Wellicht biedt Plex hierin de oplossing voor dit :) dank!

Ik heb ook het SMB-protocol getest, zelfde resultaten... Het leek iets beter dan AFP, maar nog steeds bagger.

[ Voor 5% gewijzigd door TKroon op 11-08-2015 15:33 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat je ook nog even zou kunnen proberen is de DS File app van Synology. Ik weet dat die er voor iPhone en iPad is, dus wellicht ook voor een macbook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-11 11:58
The Eagle schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:46:
Wat je ook nog even zou kunnen proberen is de DS File app van Synology. Ik weet dat die er voor iPhone en iPad is, dus wellicht ook voor een macbook :)
^dit. Zet daarnaast je VPN eens over op UDP ipv TCP (als je dat al niet hebt). Draai zelf deze config op een Ziggo 200/20 verbinding en stream moeiteloos 1080p naar mijn iOS apparaten. Zelfs op vakantie in Kroatië, Slovenië en Italië gaat dat goed!

• TKroon
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:46:
Deze is er helaas niet voor OS X.
dôh schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:48:
[...]

^dit. Zet daarnaast je VPN eens over op UDP ipv TCP (als je dat al niet hebt). Draai zelf deze config op een Ziggo 200/20 verbinding en stream moeiteloos 1080p naar mijn iOS apparaten. Zelfs op vakantie in Kroatië, Slovenië en Italië gaat dat goed!
Staat op UDP, met TCP werkt de VPN namelijk niet. Als ik een bestand download via de webpagina van de Synology met het externe IP (dus zonder VPN), dan haalt hij het bestand binnen met 2,2 MBps, dus 17,6 Mbps. Met VPN 10,3 Mbps. Ik kan dit alleen niet testen met AFP, omdat OS X geen transfersnelheden weergeeft... Zoek ik nog uit.
BiggyB schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:21:
[...]

Ik heb ook naar Plex gekeken. Ik zit er nog wat mee te stoeien, maar vooralsnog gooit Plex alle video's van iTunes in de map "movies", dus ook alle TV Shows |:( Nog niet bruikbaar dus.

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:46
thomaskroon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:16:
[...]

Deze is er helaas niet voor OS X.

[...]

Staat op UDP, met TCP werkt de VPN namelijk niet. Als ik een bestand download via de webpagina van de Synology met het externe IP (dus zonder VPN), dan haalt hij het bestand binnen met 2,2 MBps, dus 17,6 Mbps. Met VPN 10,3 Mbps. Ik kan dit alleen niet testen met AFP, omdat OS X geen transfersnelheden weergeeft... Zoek ik nog uit.

[...]
kijk eens in system monitor als je aan het kopieren bent. daar geeft hij bij Network wel snelheid aan. Misschien dat je daar iets wijzer van kan worden.

• TKroon
  • Niet online
The Fatal schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:54:
[...]

kijk eens in system monitor als je aan het kopieren bent. daar geeft hij bij Network wel snelheid aan. Misschien dat je daar iets wijzer van kan worden.
Goede tip! Ik ben er wijzer van geworden, maar een beetje. Wat ik zie:
- Bestanden kopiëren gaat prima, met ruim 16 Mbps (ongeveer zelfde waarde als speedtest)
- Zodra ik een video start met VLC, zie ik een piek van de buffer van een aantal seconden, en zodra de video begint te spelen dan zakt het netwerkverkeer in (waarom buffert hij niet verder??). Vervolgens begint hij wel te spelen, maar na 10 seconden wordt het scherm alweer grijs. De snelheid is meer dan hoog genoeg!
- MPlayerX is nog erger, hoewel je daar de buffer in kunt stellen die op een mooi tempo volloopt, speelt deze vervolgens niks af. Lokaal werkt het natuurlijk wel prima |:(
- QuickTime Player speelt vrij snel af, maar laat vervolgens frames vallen om de video te laten spelen. Hier wordt dan wel voor het gemak de audio achterwege gelaten 8)7

Ik gebruik twee bestanden. 1 video van 60 minuten en 1,6 GB, de andere is 20 minuten en 170 MB.

Het lijkt erop dat de players maar een korte tijd vooruit bufferen, in plaats van direct de hele video te bufferen. Wie kan hier iets over vertellen?

[ Voor 6% gewijzigd door TKroon op 13-08-2015 10:15 ]

Pagina: 1