Toon posts:

Duurzame 24/7 moeder (en PC) instellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 675 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik wil een PC gaan instellen dat voornamelijk 24/7 moet gaan draaien. Allereerst heb ik natuurlijk gekeken naar een ATX of mATX moederbord, ik ga voor de mATX wat in mijn behuizing zal gaan passen.

Voor de 24/7 duurzame en degelijke moederbord kom ik veel uit op de ASUS CS-B moederbord, deze moederbord is voornamelijk om 24/7 te draaien. (Iemand enige ervaring met dit type moederbord)?

Daarna moet ik kiezen voor een intel i5 of i7 CPU.
Ik heb deze Intel i5 CPU van de 4e generatie.

De moederbord kan alleen DDR3 aan, geen DDR4 RAM. Is opzich ook niet erg.
Ik kijk en lees de revieuw van de RAM DDR3 even door. Moet voornamelijk degelijk en goed tegen warmte kunnen. RAM DDR3 zal of 2x 8 GB = 16GB
Of 2x 16GB = 32 GB. (Kan max moederbord aan).

Voor nu even een kleine lijstje nogmaals:

Moederbord: ASUS CS-B
CPU: Intel i5 4690K (4e gen) + 6M cache.
SSD/HDD: SSD Samsung 850 PRO 500GB. (voor Windows 7 of 8.1).

Mijn voornamelijke vraag, is dit ongeveer goed kwa warmte, degelijkheid en snelheid?
Niet voor games o.i.d, maar een runnende mailclient. (voor 5 mensen en 30mb aan bijlages in totaal).

Dank jullie wel alvast.

Edit: Dit is nog niet compleet natuurlijk, ik zie graag jullie tips tegemoet.
Koeler zal aan het einde komen natuurlijk, zodat ik overal de wattage daarvan kan bereken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 12:49 ]

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 11:25

.je

Dit ziet eruit als een Desktop koop advies en daarvoor mag je eerst deze post lezen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Verwijderd

Topicstarter
.je schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:49:
Dit ziet eruit als een Desktop koop advies en daarvoor mag je eerst deze post lezen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)
Dank, dan gaat mijn vraag nu voornamelijk om de ASUS CS-B moederbord.
Hoe zijn de ervaring daarover over de 24/7 duur?

• Vickiieee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 26-01 23:10

Vickiieee

Kritische lezer.

Wauw. Trek lering uit je vorige topic, C63: 19" inch PC? Server behuizing?

Ga eens lezen op het internet. Ga lezen. Verdiep je erin.

Hier. Klopt. Helemaal. Niks. Van.

Je hebt (met alle respect die ik op kan brengen), werkelijk geen idee waar je het over hebt, wat je aan het doen bent of wat dan ook. Daar ben ik na het lezen van het gelinkte topic wel achter.

Welk bedrijf werk je? Want je hebt het eerst over 20 gebruikers en nu over slechts 5, zijn er mensen ontslagen?

Edit:
En hier: Verwijderd in "Windows Server of Windows 7 OS?"
Zeg je dat het gaat om 10 à 12 medewerkers.

Dus het waren er 10 à 12 (donderdag 30 juli 2015 10:39), toen werden het er 20 (maandag 10 augustus 2015 16:24), en nu zijn het er 5 (dinsdag 11 augustus 2015 12:47)? (zie quote)
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:47:
[...]

Mijn voornamelijke vraag, is dit ongeveer goed kwa warmte, degelijkheid en snelheid?
Niet voor games o.i.d, maar een runnende mailclient. (voor 5 mensen en 30mb aan bijlages in totaal).

[...]

[ Voor 43% gewijzigd door Vickiieee op 11-08-2015 13:36 ]

Trotse winnaar van het 'Captain Obvious lintje' van 07-10-2015!

Verwijderd

Topicstarter
Vickiieee schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:29:
Wauw. Trek lering uit je vorige topic, C63: 19" inch PC? Server behuizing?

Ga eens lezen op het internet. Ga lezen. Verdiep je erin.

Hier. Klopt. Helemaal. Niks. Van.

Je hebt (met alle respect die ik op kan brengen), werkelijk geen idee waar je het over hebt, wat je aan het doen bent of wat dan ook. Daar ben ik na het lezen van het gelinkte topic wel achter.

Welk bedrijf werk je? Want je hebt het eerst over 20 gebruikers en nu over slechts 5, zijn er mensen ontslagen?

Edit:
En hier: Verwijderd in "Windows Server of Windows 7 OS?"
Zeg je dat het gaat om 10 à 12 medewerkers.

Dus het waren er 10 à 12 (donderdag 30 juli 2015 10:39), toen werden het er 20 (maandag 10 augustus 2015 16:24), en nu zijn het er 5 (dinsdag 11 augustus 2015 12:47)? (zie quote)

[...]
Ja? Het gaat mij voornamelijk om hoe veel er ongeveer gaan inloggen, dus gebruik maken van de mailserver. Op kantoor zijn er ook maar 5 werkplekken en sommige werken thuis 2. Mail wordt ook niet constant gebruikt. Wel altijd, maar niet constant.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:39
Ik voel een troll, als dit niet het geval is... dan zou ik als ik TS zou zijn eerst beginnen met lezen en dan pas vragen..

Verwijderd

Topicstarter
rafler schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:43:
Ik voel een troll, als dit niet het geval is... dan zou ik als ik TS zou zijn eerst beginnen met lezen en dan pas vragen..
Gast, ik heb meer dingen te doen dan 'trollen'.
Ik vraag hier iets serieus, en neem alle terugkoppeling ook serieus en hoog op.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat telkens al gezegd werd, en ik nu ook maar eens zeg: Consumentenspullen zijn niet gemaakt op 24/7 betrouwbaar te werken, nu is dat bij CPU's, mobo's en RAM wss een minder groot probleem, maar zeker consumenten SSD's vinden enterprise omgevingen niet heel prettig.

En dan ga je ook nog eens een consumenten OS gebruiken als veredeld server-os.

Dus, daar kun je al problemen gaan verwachten, vooral bij de SSD en het OS.

Maar, dan heb je ook nog het andere probleem wat al eerder aangekaart is: wat als er toch iets stuk gaat? Als je pech hebt, gaan er weken overheen eer je een nieuwe cpu of mobo hebt. Die dingen worden vaak naar een reparatiedienst of de fabrikant gestuurd om ze te laten "repareren", wat doe je in de tussentijd?

Ik ben het dus zeker eens met Vickie: lees je in, en wees duidelijk en consequent in wat je wilt. In die volgorde.

People as things, that’s where it starts.

• rafler
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:39
In je vorige topic is er genoeg informatie geleverd, je vraagt nu precies hetzelfde maar dan anders.. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Mag hopen dat het hier om een stage/school opdracht gaat en niet om praktijk.

4670k is geen server cpu en de K al helemaal niet.
7/8.1 is geen server os
enkele SSD is niet handig.

Wat is een runnende mailclient? Exchange op een consumenten os?

Je geeft aan dat je heel serieus bent maar zo kom je niet over.

[ Voor 7% gewijzigd door rafler op 11-08-2015 13:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:50:
Wat telkens al gezegd werd, en ik nu ook maar eens zeg: Consumentenspullen zijn niet gemaakt op 24/7 betrouwbaar te werken, nu is dat bij CPU's, mobo's en RAM wss een minder groot probleem, maar zeker consumenten SSD's vinden enterprise omgevingen niet heel prettig.

En dan ga je ook nog eens een consumenten OS gebruiken als veredeld server-os.

Dus, daar kun je al problemen gaan verwachten, vooral bij de SSD en het OS.

Maar, dan heb je ook nog het andere probleem wat al eerder aangekaart is: wat als er toch iets stuk gaat? Als je pech hebt, gaan er weken overheen eer je een nieuwe cpu of mobo hebt. Die dingen worden vaak naar een reparatiedienst of de fabrikant gestuurd om ze te laten "repareren", wat doe je in de tussentijd?

Ik ben het dus zeker eens met Vickie: lees je in, en wees duidelijk en consequent in wat je wilt. In die volgorde.
Ik begrijp dat consumentenspullen niet voor 24/7 bedoeld is. Maar als je dat type moederbord kijkt van ASUS dan is het voor 'commercieel' bedoeld. Zie text onderin.

"
ASUS Commercial-serie
Echte zakelijke moederborden voor 24/7, non-stop betrouwbaarheid

De ASUS Commercial-serie is een gloednieuwe moederbordserie, die speciaal is ontworpen voor non-stop, 24/7 werkomgevingen zoals missie-kritisch zakelijk gebruik, digitale kiosken, geldautomaten en industriële machines met weinig tot geen beschikbaar onderhoud.".

Ik begrijp dan de consequenties, maar een 2e PC staat dan klaar. (De oude eventueel, waar de mailserver nog op draait).

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:21
Neem gewoon een office 365 abbo dan heb je geen gezeik en goede betrouwbaarheid.
Dan hoef je ook niet te beginnen aan alle dingen waar je "blijkbaar" geen verstand van hebt. (Als ik de rest zo hoor)

Verwijderd

Topicstarter
rafler schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:51:
In je vorige topic is er genoeg informatie geleverd, je vraagt nu precies hetzelfde maar dan anders.. Je hebt geen idee waar je mee bezig bent. Mag hopen dat het hier om een stage/school opdracht gaat en niet om praktijk.

4670k is geen server cpu en de K al helemaal niet.
7/8.1 is geen server os
enkele SSD is niet handig.

Wat is een runnende mailclient? Exchange op een consumenten os?

Je geeft aan dat je heel serieus bent maar zo kom je niet over.
Ik heb geen server OS nodig.
Gewoon Windows 7 of 8.1 OS.
Moederbord is gewoon een mATX/uATX. Dus een gewone zakelijke moederbord.

Runnende mailcliënt is een mailclient van MDaemon.
Daar achterin is er een koppeling met een andere bedrijf, die alle mailverkeer verzend etc.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:44
Quas schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:53:
Neem gewoon een office 365 abbo dan heb je geen gezeik en goede betrouwbaarheid.
Ja maar dat mag niet van de "projectleider", of daar is geen geld voor, of dat voldoet niet, of.. (ik haal alvast wat redenen aan uit eerdere topics waarom de voor de hand liggende opties niet mogelijk waren)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:53:
[...]

Ik begrijp dat consumentenspullen niet voor 24/7 bedoeld is. Maar als je dat type moederbord kijkt van ASUS dan is het voor 'commercieel' bedoeld. Zie text onderin.

"
ASUS Commercial-serie
Echte zakelijke moederborden voor 24/7, non-stop betrouwbaarheid

De ASUS Commercial-serie is een gloednieuwe moederbordserie, die speciaal is ontworpen voor non-stop, 24/7 werkomgevingen zoals missie-kritisch zakelijk gebruik, digitale kiosken, geldautomaten en industriële machines met weinig tot geen beschikbaar onderhoud.".

Ik begrijp dan de consequenties, maar een 2e PC staat dan klaar. (De oude eventueel, waar de mailserver nog op draait).
Je mobo zal best voor 24/7 gebruik geschikt zijn, echter, je voorgestelde pc bestaat ook uit een consumenten SSD met nog niet echt bewezen geheugen, zonder powerlossbescherming, een overclockbare consumentenCPU. Welk geheugen je erin gooit weet ik niet, maar ook dit kan niet zomaar het goedkoopste 16GB setje zijn, en ook de voeding is belangrijk.

En die tweede pc, heeft die direct ook de bestanden als de SSD ermee kapt, of is er dan 100GB aan data verdwenen? Of wordt dan de twee-wekelijkse backup [die dan blijkbaar on-site, en dus geen backup, is] gebruikt? Die dus ook heel veel data mist?

Ook blijf ik erbij: een consumenten OS als W7 of W8 gebruiken voor iets van een mailserver, welke dus zeer hoge uptime nodig heeft, is simpelweg dom. Je moet dan echt een professioneel iets nodig, en dat zijn typische consumenten OS'en simpelweg niet.

Mensen hier op Tweakers willen je dolgraag helpen, maar je moet wel helpbaar zijn. Wat jij wilt en stelt is simpelweg bijzonder onhandig/dom en eigenlijk onwerkbaar.

People as things, that’s where it starts.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:56:
[...]

Ik heb geen server OS nodig.
Gewoon Windows 7 of 8.1 OS.
Moederbord is gewoon een mATX/uATX. Dus een gewone zakelijke moederbord.
Mooi, je hebt je eigen vragen al beantwoord. Waar heb je ons nog voor nodig?

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

Topicstarter
RobinHood schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

Je mobo zal best voor 24/7 gebruik geschikt zijn, echter, je voorgestelde pc bestaat ook uit een consumenten SSD met nog niet echt bewezen geheugen, zonder powerlossbescherming, een overclockbare consumentenCPU. Welk geheugen je erin gooit weet ik niet, maar ook dit kan niet zomaar het goedkoopste 16GB setje zijn, en ook de voeding is belangrijk.

En die tweede pc, heeft die direct ook de bestanden als de SSD ermee kapt, of is er dan 100GB aan data verdwenen? Of wordt dan de twee-wekelijkse backup [die dan blijkbaar on-site, en dus geen backup, is] gebruikt? Die dus ook heel veel data mist?

Ook blijf ik erbij: een consumenten OS als W7 of W8 gebruiken voor iets van een mailserver, welke dus zeer hoge uptime nodig heeft, is simpelweg dom. Je moet dan echt een professioneel iets nodig, en dat zijn typische consumenten OS'en simpelweg niet.

Mensen hier op Tweakers willen je dolgraag helpen, maar je moet wel helpbaar zijn. Wat jij wilt en stelt is simpelweg bijzonder onhandig/dom en eigenlijk onwerkbaar.
Dank en duidelijk.
Dus geen enkele 'consumenten' hardware.

Moederbord lijkt mij prima voor 24/7.
CPU is dus niet voor het bedrijfsleven bedoelde, welke wel?
En SSD ga ik maar niet doen, leeft minder lang door schrijf/lezen etc. Gewoon een degelijke HDD dat voor bedrijven is bedoeld etc.

En OS als Windows 7 of 8.1 is gewoon prima zat, ik begrijp dat jullie de server aanraden, maar als de opdracht Windows 7/8.1 OS wilt, dan hou ik mij daaraan, ook al heb ik aangegeven dat Server OS verstandiger is.

Thanks.

Verwijderd

Topicstarter
Ximon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:08:
[...]

Mooi, je hebt je eigen vragen al beantwoord. Waar heb je ons nog voor nodig?
Zoals ik al zei, degelijkheid om een hardware PC 24/7 draaiend te houden.

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 13:35
Dat er nog mensen überhaupt de moeite nemen om hierop te reageren :+ En ja dat doe ik nu zelf dus ook O-)

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:49

br00ky

Moderator Harde Waren
Alright, inmiddels DAA gevonden. Ga daar verder, maar niet zonder gedegen vooronderzoek. Geen herhaling van 19" inch PC? Server behuizing? :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.