Skylake met intel 750 ssd

Pagina: 1
Acties:

• brechtvhb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-02 11:09
Ik zoek een?
Ik ben een nieuwe PC aan het samenstellen en ben componenten aan het selecteren. Op zich verloopt dat vrij vlot maar ik geraak op vlak van storage niet aan uit. Aanvankelijk was ik van plan om gewoon een samsung 850 te kopen maar blijkt dat de SSD's die over pcie lopen toch een stuk sneller zijn.

Aanvankelijk wou ik als moederbord een gigabyte GA-Z170X-UD3 nemen omdat usb3.1 aansluitingen heeft (incl type c) en ten opzichte van andere skylake moederborden relatief goedkoop geprijsd is. Maar nu ben ik niet zeker of dat ik een intel 750 gewoon in een PCIx8 of PCIx4 slot kan steken? Ik steek zoiezo maar 1 grafische kaart. Kan iemand bevestigen of dit lukt? Kan ik dan ook opstarten van die ssd?

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-12-2025

PcManiaxx

ondertitel duh

Je gaat er in de praktijk echt 0,0 van merken. Tenzij je 24/7 gefixeerd bent op benchmarks.

Je kunt nog altijd gewoon beter voor elk variant van de Samsung EVO gaan. Niet te duur en de prestaties zijn subliem.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Of nog beter: een Crucial MX200: powerlosscaps ftw, en nog wat goedkoper ook.

PCIe SSD's zijn leuk, maar vooral als je echt veel data over en weer pompt, eigenlijk van SSD naar SSD, voor normaal gebruik ga je eigenlijk geen verschil merken.

People as things, that’s where it starts.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:18
brechtvhb schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:29:
Maar nu ben ik niet zeker of dat ik een intel 750 gewoon in een PCIx8 of PCIx4 slot kan steken? Ik steek zoiezo maar 1 grafische kaart. Kan iemand bevestigen of dit lukt? Kan ik dan ook opstarten van die ssd?[/i]
Je kunt een Intel 750 in een PCIe slot steken op die Z170. Je neemt dan wel best een slot dat zijn lanes haalt van de chipset en niet van de processor, anders halveer je de beschikbare bandbreedte voor je videokaart en de verbinding met de chipset is snel zat voor opslag. In jouw geval is dat het derde PCIe x16 slot (dat eigenlijk 4 lanes telt).

Je kunt dan ook opstarten van die SSD.

Maar zoals aangehaald, tenzij je benchmarks doet of de één of andere extreme toepassing hebt, ga je geen verschil merken met een goede SATA600 SSD. Voor het geld van zo'n Intel 750 kun je een dubbel zo grote of 2 even grote SSD's halen, daar win je in de praktijk veel meer mee (minder zorgen maken over opslag en evt harde schijven helemaal achterwege laten). Het is je eigen keuze natuurlijk.

Ik zou ook zeker geen Samsung 850 EVO nemen, Samsung heeft met TLC NAND nog te bewijzen dat het nu wél betrouwbaar is. De voorgangers (840 en 840 EVO) hebben problemen die eigenlijk onoplosbaar zijn, 3D NAND maakt die waarschijnlijk veel minder acuut, maar het zijn toch problemen die zich meestal na een langere periode tonen, bv een jaar. Met dit budget zijn een 850 Pro of een MX200 dan de betere keuze.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28

_Arthur

blub

Of een Samsung SM951 in je M.2 slot; pricewatch: Samsung SM951 512GB

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:17
De vraag is natuurlijk, wat ga je er mee doen ?

Ik heb nu zelf 840 Pro en 850 Pro drives in gebruik en ga naar de Intel 750 om sneller door grote foto's heen te kunnen zappen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Pagina: 1