Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO Technische Informatica laptop nodig

Pagina: 1
Acties:

• shooterboynl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-03 14:29
Wat ga je met je laptop doen?

Zoals de titel zegt heb ik voor mijn opleiding HBO Technische Informatica een laptop nodig.
Dit betekent dus (veel) programmeren (duh) zelf doe ik ook veel met photoshop dus grafisch mag die wel wat aan kunnen. Dus liefst een aparte videokaart. Verder zou ik er wel spelletjes (heel uiteenlopend) op willen spelen en dan hoeft dit niet op FHD maar HD zou fijn zijn mag ook minder zijn als het maar smooth loopt ;)

Wat is je budget?

Het budget ligt rond de €1000, €100 meer maakt niet zoveel uit.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

JA, de laptop gaat 5 dagen per week mee naar school en wordt meerdere malen per dag open en dicht geklapt. Dus een beetje stevig en van goede kwaliteit zou mooi zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
  • Een SSD en een HDD zou wel voorkeur hebben.
  • Een quad-core i.v.m. meerdere programma's tegelijk laten draaien. Tenzij een dual-core ook wordt aangeraden. (om bv. de kosten te drukken)
  • Ook minimaal 8gb RAM aangezien ik 4gb heb gehad en dit echt te weinig werd in mijn desktop.
  • Graag ook een aparte videokaart.
  • Strak/mooi uitziend design
  • En natuurlijk niet te groot max. 15.6".
En welke merken er wel of niet goed zijn dat weet ik niet van laptops.

Laptop vereisten/aandachtspunten aangegeven door de school

Aandachtspunten hardware
De laptop moet voorzien zijn van een:
- Toereikende processor. Aan te bevelen is minimaal dual-core of quad-core Intel Core (i5 of i7)
- intern geheugen: hoe meer, hoe beter (minimaal 4 GB)
- voldoende opslagruimte (250 GB of meer)
- videokaart: let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ van het gewone geheugen
gebruikt
- voldoende USB-aansluitingen en een firewire-aansluiting is wenselijk
- wireless 802.11g, of standaard hierop ingesteld
- netwerkaansluiting: Ethernet 100Mb -1000Mb
- hoge kwaliteit van het beeldscherm
- aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA)

Algemene aandachtspunten bij aanschaf
- Let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele alen per dag in en uit de tas
gehaald en vervoerd;
- let op het draaipunt van de schanieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per
dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen
'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
- werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer
helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
- aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten
met het oog op stoten.

Waar ik al naar gekeken heb.

Lenovo Ideapad y50-70

Ziet er erg mooi uit, en heeft alles wat ik wel zou willen. Enige minpuntje is de SSHD en geen SSD geen idee of dit ook nog vervangen kan worden door een SSD of één erbij..

Toshiba Satellite p50-b-11m

Toshiba ken het merk niet echt, glans beeldscherm.. voor de rest wel oke, alleen weer maar 8gb SSD en dan wel een 1TB HDD.

Na nog wat gezocht te hebben op dual-cores kwam ik deze tegen:

Asus Transformer book tp500lb dn024h

Asus a555lb dm348h

Verder vind ik het echt heel moeilijk om in het brede aanbod van de PW te zoeken (en verder), als iemand goede suggesties heeft dan hoor ik dit graag.

[ Voor 4% gewijzigd door shooterboynl op 11-08-2015 13:13 ]

• Ivar19
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-11 12:23
Is een externe HDD een optie? Een quadcore lijkt me niet direct nodig maar de Lenovo lijkt me wel geschikt voor wat je wil doen, alleen die SSHD is jammer. Die kan je wel vervangen voor een SSD. De SSHD kan je dan in een externe behuizing stoppen. Voor zover ik weet zit er geen m.2 slot in namelijk.

Zelf ook weinig ervaring met Toshiba.

[ Voor 6% gewijzigd door Ivar19 op 11-08-2015 12:47 ]

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:45:
Is een externe HDD een optie? Een quadcore lijkt me niet direct nodig maar de Lenovo lijkt me wel geschikt voor wat je wil doen, alleen die SSHD is jammer. Die kan je wel vervangen voor een SSD. De SSHD kan je dan in een externe behuizing stoppen. Voor zover ik weet zit er geen m.2 slot in namelijk.

Zelf ook weinig ervaring met Toshiba.
dus kijken naar bv 256GB ssd en dan een ext hdd voor grotere bestanden e.d. ?
dat is ook een optie denk ik, zo moet je alleen wel steeds die ext hdd meenemen.
En een dual-core is ook snel genoeg om meerdere programma's tegelijk te laten draaien? of dan toch liever een quad-core?

• Ivar19
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:59:
dus kijken naar bv 256GB ssd en dan een ext hdd voor grotere bestanden e.d. ?
dat is ook een optie denk ik, zo moet je alleen wel steeds die ext hdd meenemen.
Klopt, je moet dan wel een extra schijf meenemen. Je kan ook je budget 50-100 euro overschrijden en een 512GB SSD inbouwen. Zelf heb ik daar genoeg aan, ymmv afhankelijk van hoe je je opslag gebruikt. Ik verwijder simpelweg wat ik niet meer nodig heb. ;)
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:59:
En een dual-core is ook snel genoeg om meerdere programma's tegelijk te laten draaien? of dan toch liever een quad-core?
Dat is natuurlijk afhankelijk van de programma's die je gebruikt. Voor wat programmeren, photoshop, office en internetten heb je aan een dualcore i5 zeker wel genoeg. Ook als je zelf multithreaded programma's gaat schrijven kan je dat prima testen op een dualcore.

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:10:
[...]

Klopt, je moet dan wel een extra schijf meenemen. Je kan ook je budget 50-100 euro overschrijden en een 512GB SSD inbouwen. Zelf heb ik daar genoeg aan, ymmv afhankelijk van hoe je je opslag gebruikt. Ik verwijder simpelweg wat ik niet meer nodig heb. ;)

[...]

Dat is natuurlijk afhankelijk van de programma's die je gebruikt. Voor wat programmeren, photoshop, office en internetten heb je aan een dualcore i5 zeker wel genoeg. Ook als je zelf multithreaded programma's gaat schrijven kan je dat prima testen op een dualcore.
bedankt voor de reacties, ik kan via iemand de Lenovo W541 heel voordelig krijgen.

specs:

CPU: Intel Core i7-4710MQ Quad Core (2,5 GHz, 6Mb Cache, Turbo 3,5GHz)
• RAM: 8 GB (1x 8GB) 1600Mhz DDR3 memory (3 free slots)
• HDD: 240 GB SSD
• Display: 15,6” FHD 16:9 LED-backlit, anti-glare (1920x1080 resolution)
• Graphics: NVIDIA Quadro K1100M 2GB
• Ports: VGA + mini-Displaypoort 1. 2
• Wireless: Intel 7260 ac 2x2
• Integrated Intel 10/100/1000 network connection
• 2 x USB 3.0 and 2x USB 2.0
• 720P HD webcam
• 4.0 Bluetooth Module
• 9 cell battery + 6 cell spare battery

Ik denk dat de keuze snel gemaakt is aangezien ik bijna 200€ onder mijn budget kom waardoor er een leuke ssd in de toekomst in kan :D

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:00

Emiel1984

Made in NL

Let er wel op dat een Quadro niet ontworpen is om mee te gamen.

[LTS][MTS][HTS]

• Ivar19
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:43:
[...]

bedankt voor de reacties, ik kan via iemand de Lenovo W541 heel voordelig krijgen.

specs:

CPU: Intel Core i7-4710MQ Quad Core (2,5 GHz, 6Mb Cache, Turbo 3,5GHz)
• RAM: 8 GB (1x 8GB) 1600Mhz DDR3 memory (3 free slots)
• HDD: 240 GB SSD
• Display: 15,6” FHD 16:9 LED-backlit, anti-glare (1920x1080 resolution)
• Graphics: NVIDIA Quadro K1100M 2GB
• Ports: VGA + mini-Displaypoort 1. 2
• Wireless: Intel 7260 ac 2x2
• Integrated Intel 10/100/1000 network connection
• 2 x USB 3.0 and 2x USB 2.0
• 720P HD webcam
• 4.0 Bluetooth Module
• 9 cell battery + 6 cell spare battery

Ik denk dat de keuze snel gemaakt is aangezien ik bijna 200€ onder mijn budget kom waardoor er een leuke ssd in de toekomst in kan :D
Geen verkeerde laptop voor dat geld. De dvd-speler kan je er trouwens uithalen om ruimte te maken voor een 2e HDD mocht je dat nog willen. ;)

• shooterboynl
Emiel1984 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:47:
Let er wel op dat een Quadro niet ontworpen is om mee te gamen.
oeps, idd even gekeken naar de benchmarks van die quadro en game is ie niet denderend.

dan toch weer aan het twijfelen..

die lenovo ideapad y50-70 ziet er dan toch beter uit als je denkt qua grafische performance.

Maar om nou 200€ meer uit te geven voor alleen een videokaart en ben zelf geen echte gamer.. denk ik toch dat ik beter uit zou zijn met die W541

[ Voor 12% gewijzigd door shooterboynl op 11-08-2015 15:05 ]

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:54:
[...]

Geen verkeerde laptop voor dat geld. De dvd-speler kan je er trouwens uithalen om ruimte te maken voor een 2e HDD mocht je dat nog willen. ;)
voor dat geld zeker niet, en nou zou je natuurlijk met die videokaart ook al is hij niet gemaakt om te gamen wel wat kunnen neem ik aan (qua game performance)

• Ivar19
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:04:
[...]
voor dat geld zeker niet, en nou zou je natuurlijk met die videokaart ook al is hij niet gemaakt om te gamen wel wat kunnen neem ik aan (qua game performance)
Je kan er idd een klein beetje mee gamen maar verwacht er niet te veel van. Een quadro kaart is meer bedoeld voor werken met 3D modellen in CAD programma's. In games zal de kaart vergelijkbaar zijn met een 830m oid. Genoeg voor LoL of Fifa en andere niet hele zware spellen.

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:31:
[...]

Je kan er idd een klein beetje mee gamen maar verwacht er niet te veel van. Een quadro kaart is meer bedoeld voor werken met 3D modellen in CAD programma's. In games zal de kaart vergelijkbaar zijn met een 830m oid. Genoeg voor LoL of Fifa en andere niet hele zware spellen.
ahaa ik begrijp het, als ik het zo bekijk lijkt het mij dat ik wel meer plezier zou hebben met die ideapad y50-70 aangezien ik hier eigenlijk alles in heb wat ik zou willen.

• Ivar19
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:47:
[...]

ahaa ik begrijp het, als ik het zo bekijk lijkt het mij dat ik wel meer plezier zou hebben met die ideapad y50-70 aangezien ik hier eigenlijk alles in heb wat ik zou willen.
Welke games wil je erop gaan spelen?

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:58:
[...]

Welke games wil je erop gaan spelen?
uhm sws de standaard games, LoL, minecraft etc. maar ook wel wat shooters, denk aan Battlefield, CoD. ook open wereld games. Alleen hoeft dit allemaal niet op hoge settings en ben ik al blij met alles op low of medium als het maar smooth loopt. :S

• Ivar19
shooterboynl schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:03:
[...]
uhm sws de standaard games, LoL, minecraft etc. maar ook wel wat shooters, denk aan Battlefield, CoD. ook open wereld games. Alleen hoeft dit allemaal niet op hoge settings en ben ik al blij met alles op low of medium als het maar smooth loopt. :S
Dan is de y50 waarschijnlijk een betere keuze voor je. :)

• shooterboynl
Ivar19 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:13:
[...]

Dan is de y50 waarschijnlijk een betere keuze voor je. :)
Ja, misschien wel de verstandigste optie :)
Pagina: 1