Wat ga je met je laptop doen?
Zoals de titel zegt heb ik voor mijn opleiding HBO Technische Informatica een laptop nodig.
Dit betekent dus (veel) programmeren (duh) zelf doe ik ook veel met photoshop dus grafisch mag die wel wat aan kunnen. Dus liefst een aparte videokaart. Verder zou ik er wel spelletjes (heel uiteenlopend) op willen spelen en dan hoeft dit niet op FHD maar HD zou fijn zijn mag ook minder zijn als het maar smooth loopt
Wat is je budget?
Het budget ligt rond de €1000, €100 meer maakt niet zoveel uit.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
JA, de laptop gaat 5 dagen per week mee naar school en wordt meerdere malen per dag open en dicht geklapt. Dus een beetje stevig en van goede kwaliteit zou mooi zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Laptop vereisten/aandachtspunten aangegeven door de school
Aandachtspunten hardware
De laptop moet voorzien zijn van een:
- Toereikende processor. Aan te bevelen is minimaal dual-core of quad-core Intel Core (i5 of i7)
- intern geheugen: hoe meer, hoe beter (minimaal 4 GB)
- voldoende opslagruimte (250 GB of meer)
- videokaart: let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ van het gewone geheugen
gebruikt
- voldoende USB-aansluitingen en een firewire-aansluiting is wenselijk
- wireless 802.11g, of standaard hierop ingesteld
- netwerkaansluiting: Ethernet 100Mb -1000Mb
- hoge kwaliteit van het beeldscherm
- aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA)
Algemene aandachtspunten bij aanschaf
- Let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele alen per dag in en uit de tas
gehaald en vervoerd;
- let op het draaipunt van de schanieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per
dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen
'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
- werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer
helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
- aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten
met het oog op stoten.
Waar ik al naar gekeken heb.
Lenovo Ideapad y50-70
Ziet er erg mooi uit, en heeft alles wat ik wel zou willen. Enige minpuntje is de SSHD en geen SSD geen idee of dit ook nog vervangen kan worden door een SSD of één erbij..
Toshiba Satellite p50-b-11m
Toshiba ken het merk niet echt, glans beeldscherm.. voor de rest wel oke, alleen weer maar 8gb SSD en dan wel een 1TB HDD.
Na nog wat gezocht te hebben op dual-cores kwam ik deze tegen:
Asus Transformer book tp500lb dn024h
Asus a555lb dm348h
Verder vind ik het echt heel moeilijk om in het brede aanbod van de PW te zoeken (en verder), als iemand goede suggesties heeft dan hoor ik dit graag.
Zoals de titel zegt heb ik voor mijn opleiding HBO Technische Informatica een laptop nodig.
Dit betekent dus (veel) programmeren (duh) zelf doe ik ook veel met photoshop dus grafisch mag die wel wat aan kunnen. Dus liefst een aparte videokaart. Verder zou ik er wel spelletjes (heel uiteenlopend) op willen spelen en dan hoeft dit niet op FHD maar HD zou fijn zijn mag ook minder zijn als het maar smooth loopt
Wat is je budget?
Het budget ligt rond de €1000, €100 meer maakt niet zoveel uit.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
JA, de laptop gaat 5 dagen per week mee naar school en wordt meerdere malen per dag open en dicht geklapt. Dus een beetje stevig en van goede kwaliteit zou mooi zijn.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Een SSD en een HDD zou wel voorkeur hebben.
- Een quad-core i.v.m. meerdere programma's tegelijk laten draaien. Tenzij een dual-core ook wordt aangeraden. (om bv. de kosten te drukken)
- Ook minimaal 8gb RAM aangezien ik 4gb heb gehad en dit echt te weinig werd in mijn desktop.
- Graag ook een aparte videokaart.
- Strak/mooi uitziend design
- En natuurlijk niet te groot max. 15.6".
Laptop vereisten/aandachtspunten aangegeven door de school
Aandachtspunten hardware
De laptop moet voorzien zijn van een:
- Toereikende processor. Aan te bevelen is minimaal dual-core of quad-core Intel Core (i5 of i7)
- intern geheugen: hoe meer, hoe beter (minimaal 4 GB)
- voldoende opslagruimte (250 GB of meer)
- videokaart: let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ van het gewone geheugen
gebruikt
- voldoende USB-aansluitingen en een firewire-aansluiting is wenselijk
- wireless 802.11g, of standaard hierop ingesteld
- netwerkaansluiting: Ethernet 100Mb -1000Mb
- hoge kwaliteit van het beeldscherm
- aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA)
Algemene aandachtspunten bij aanschaf
- Let op de duurzaamheid van de behuizing. De laptop wordt enkele alen per dag in en uit de tas
gehaald en vervoerd;
- let op het draaipunt van de schanieren van het beeldscherm. Het scherm wordt vele malen per
dag geopend en gesloten. Het openen en sluiten moet soepel kunnen, maar er mogen geen
'dode punten' zijn waarbij het scherm heen en weer kan worden bewogen;
- werktijd van de batterij. Essentieel voor de levensduur van de batterij is de eerste paar keer
helemaal opladen en ontladen. Volg hierbij het instructieboekje nauwgezet;
- aansluitpunt van de externe voeding. Deze moet degelijk zijn en op een strategisch punt zitten
met het oog op stoten.
Waar ik al naar gekeken heb.
Lenovo Ideapad y50-70
Ziet er erg mooi uit, en heeft alles wat ik wel zou willen. Enige minpuntje is de SSHD en geen SSD geen idee of dit ook nog vervangen kan worden door een SSD of één erbij..
Toshiba Satellite p50-b-11m
Toshiba ken het merk niet echt, glans beeldscherm.. voor de rest wel oke, alleen weer maar 8gb SSD en dan wel een 1TB HDD.
Na nog wat gezocht te hebben op dual-cores kwam ik deze tegen:
Asus Transformer book tp500lb dn024h
Asus a555lb dm348h
Verder vind ik het echt heel moeilijk om in het brede aanbod van de PW te zoeken (en verder), als iemand goede suggesties heeft dan hoor ik dit graag.
[ Voor 4% gewijzigd door shooterboynl op 11-08-2015 13:13 ]