Nieuw 4k systeem voor Lightroom en Photoshop etc.

Pagina: 1
Acties:

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-11 23:47

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Allen,

Na een tijdje mijn desktop PC niet gebruikt te hebben, ben ik hem recent weer gaan gebruiken omdat mijn foto backlog toch wel aanzienlijk gegroeid was, echter is het systeem zeker in lightroom niet vooruit te branden, elke klik is traag en bij het importeren van foto's (maken van library) kan ik een halve dag of langer iets anders gaan doen eer mijn systeem klaar is. Ook zijn de meeste componenten niet meer ondersteund in windows 8.1. Tijd om dus is te kijken naar een nieuwe machine met up to date componten die er weer even tegen aan kan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Systeem gaat vooral gebruikt worden voor LightRoom, Photoshop en wat zakelijk gerelateerde software, Visual Studio, Loadrunner etc en soms een VM installatie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absoluut maximum, zeker gezien er 2 nieuwe monitoren bij moeten, loopt de prijs toch wel snel op, ik vind het echter ook niet nodig om nutteloos geld uit te geven. Wel wil ik graag een systeem wat weer redelijk lang mee kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Neen alles in huidige pc is rond de 6 a 7 jaar oud, monitor gaat naar mijn vriendin, muis en tobo heb ik gewoon

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor Lightroom en photoshop werk (alleen prive) en eventueel wat vmware sessies om bepaalde software uit te proberen voor mijn werk. Verder gebruik ik Visual Studio voor wat werk test projectjes. Gamen staat voorlopig niet op de planning, vroeger veel gedaan weinig tijd meer voor, echter mocht de tijd er voor komen wil ik wel dat ik eventueel door het plaatsen van een goede vid kaart weer mee kan komen.
Monitoren (ik wil er 2) zit ik nog in dubio, ik wil eigenlijk 2x 4k monitoren vooral omdat de ruimte mij fijn lijkt, maar be goede regen adviezen kan een 2x QHD opstelling ook (Mijn huidige 30" is ook 2560*1600)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet echt een voorkeur, ik heb qua videokaarten altijd een voorliefde gehad voor Ati/AMD mede vanwege de beeld kwaliteit, ik weet niet of dit nog steeds uitmaakt, in mijn huidige build heb ik een nVidia gestopt mede vanwege de dual display out, maar advies is hier zeer zeker welkom.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voornamelijk hoe stiller hoe beter, ik ben niet iemand die vaak met muziek aan werkt en merk eigenlijk dat mijn huidige pc toch dermate aanwezig is dat het mij irriteerd, oftewel meer stilte is goed

Ga je overklokken?
Ik heb vroeger wel redelijk met overclocken gespeeld, maar mijn huidige PC staat al weer een tijdje stock the pruttelen, omdat ie er op een gegeven moment geen zin meer in had met de overclock, en ik de tijd en zin niet om er op dat moment in te duiken. In mijn nieuwe pc zal het zeker een optie zijn om dit weer te proberen, die hard ben ik echter zeer zeker niet.

Waar Twijfel je over?
  • De monitoren, over het algemeen zijn de reviews van de Dell's goed maar zijn ze goed voor fotowerk, of kan ik dan beter naar een quhd monitor gaan in bv de ultrasharp serie?
  • Ik ben nu gegaan voor een nvidia 960 met 2 display port uitgangen zodat ik de monitoren ook fatsoenlijk aan kan sturen, hoezeer heeft dit nut of kan ik beter iets meer geld uitgeven voor bv een 970 of is er misschien een Ati kaart die voldoet aan mijn wensen
Systeem zoals samengesteld op 11-08-2015?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 192,50€ 192,50
1EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+€ 265,95€ 265,95
1WD Green WD30EZRX€ 99,-€ 99,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
2Dell P2715Q Zwart€ 615,80€ 1.231,60
1Noctua NH-U14S€ 61,95€ 61,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32€ 254,-€ 254,-
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 128,95€ 128,95
1Crucial MX100 512GB€ 199,24€ 199,24
1Transcend All-in-1 USB 3.0€ 12,89€ 12,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.930,98

Graag hoor ik jullie adviezen.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• krouwen
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-12 18:49

krouwen

Hardware Enthusiast

Je kunt ook kijken naar de Philips BDM4065 40 inch, geen problemen met windows scaling op dit formaat. Of de Dell U3415W, vele horizontale ruimte, geen bezels, en als je beslist om te gamen beter aan te sturen dan een 4K monitor.
Verder prima PC samenstelling in mijn ogen. Waarom een fanless voeding? Ik zou toch voorkeur geven aan een fan die eventueel stopt bij lage belasting.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
Hou er inderdaad rekening mee dat Photoshop niet werkt met Windows scaling.
Dan wordt de UI wel heel erg klein op een 27" 4K scherm.

• maratropa
  • Niet online
Kan de 30" 2560x1600 niet nog even mee? Is ook een heel fijne res imho.

Mogelijk is een 750-ti ook al prima voor de dingen die je doet. Iig veel goedkoper.

specs

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
krouwen schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:29:
Je kunt ook kijken naar de Philips BDM4065 40 inch, geen problemen met windows scaling op dit formaat. Of de Dell U3415W, vele horizontale ruimte, geen bezels, en als je beslist om te gamen beter aan te sturen dan een 4K monitor.
Verder prima PC samenstelling in mijn ogen. Waarom een fanless voeding? Ik zou toch voorkeur geven aan een fan die eventueel stopt bij lage belasting.
Ik vind 30" in een monitor eigenlijk wel een beetje de max, bij 40" wordt het wel verschikkelijk groot, al is het qua beeld kwaliteit wel een mooi scherm.
wappiewappie schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:31:
Is dit nog niet goed aangepast in de huidige fotoshop en widnows 10?
maratropa schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:35:
Kan de 30" 2560x1600 niet nog even mee? Is ook een heel fijne res imho.

Mogelijk is een 750-ti ook al prima voor de dingen die je doet. Iig veel goedkoper.
Die 30" kan in princiepe nog prima mee, persoonlijk vind ik een 2de scherm wel handig om zaken op te parkeren of zo makkelijk te vergelijken wat normaal
op 1 monitor lastiger is, maar kan altijd nog even wachten.

Ik ga is even zoeken of er een 750-TI is die 2 display porten heeft.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• wappiewappie
Paladin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:53:
[...]

Is dit nog niet goed aangepast in de huidige fotoshop en widnows 10?
Tot nu toe heb ik daar nog niks van gezien. Windows scaling is geïntroduceerd met Vista. Al die tijd heeft Adobe daar niks mee gedaan. Ik zou dus niet weten waarom het met W10 opeens wel zou werken.
Photoshop heeft alleen een optie om de hele UI twee keer zo groot te maken, wat dan weer veel te groot is: http://feedback.photoshop...amily/topics/sui_feedback
Daarmee hou je minder werkruimte over dan met je huidige monitor.

[ Voor 13% gewijzigd door wappiewappie op 11-08-2015 11:20 ]

Verwijderd

In plaats van die 2x dell zou ik gaan voor 1 knappe monitor. Bijvoorbeeld de pricewatch: Eizo ColorEdge CX271 Zwart

Als je echt serieus bent met beelden, is een knap beeldscherm wel het minste wat je zou moeten hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 12:44 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:41:
In plaats van die 2x dell zou ik gaan voor 1 knappe monitor. Bijvoorbeeld de pricewatch: Eizo ColorEdge CX271 Zwart

Als je echt serieus bent met beelden, is een knap beeldscherm wel het minste wat je zou moeten hebben.
Mee eens...

Echter een 2e scherm is zonder overdrijven een verademing als je werkzaam bent in de grafische sector. Zelf heel veel 3D tekenwerk en met enige regelmaat Photoshop.
2 schermen is zonder overdrijven heerlijk om te hebben wanneer je dit soort software gebruikt.

Ik kon niet helemaal duidelijk opmaken of photoshop zakelijk, digitaal of voor veel printwerk gebruikt gaat worden. Het is zeker raadzaam om ook naar de ''betere'' schermen te kijken zoals Duinday al aangaf.

2 identieke schermen staat prachtig op de werkplek! Maar bij (semi) pro photoshoppers zie ik dat bijna nooit. 2e scherm is uiteindelijk alleen maar om menu's/instellingen en referentiemateriaal op kwijt te kunnen.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Leijenaar schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:23:
[...]

Mee eens...

Echter een 2e scherm is zonder overdrijven een verademing als je werkzaam bent in de grafische sector. Zelf heel veel 3D tekenwerk en met enige regelmaat Photoshop.
2 schermen is zonder overdrijven heerlijk om te hebben wanneer je dit soort software gebruikt.

Ik kon niet helemaal duidelijk opmaken of photoshop zakelijk, digitaal of voor veel printwerk gebruikt gaat worden. Het is zeker raadzaam om ook naar de ''betere'' schermen te kijken zoals Duinday al aangaf.

2 identieke schermen staat prachtig op de werkplek! Maar bij (semi) pro photoshoppers zie ik dat bijna nooit. 2e scherm is uiteindelijk alleen maar om menu's/instellingen en referentiemateriaal op kwijt te kunnen.
Ik doe photoshope en lightroom puur voor de lol om mijn foto's te bewerken, en huidig moment zeker geen professionele ambities. Hence ik heb nu een Dell 3008 en die heeft prima voldaan, maar mis vaak dan de 2de monitor. Ook voor mijn echte werkt wat performancetest gerelateerd is.

Persoonlijk denk ik, dat voor hobby gebruik de dell's prima hun werk zouden moeten kunnen doen toch?

Verwijderd

Paladin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

Ik doe photoshope en lightroom puur voor de lol om mijn foto's te bewerken, en huidig moment zeker geen professionele ambities. Hence ik heb nu een Dell 3008 en die heeft prima voldaan, maar mis vaak dan de 2de monitor. Ook voor mijn echte werkt wat performancetest gerelateerd is.

Persoonlijk denk ik, dat voor hobby gebruik de dell's prima hun werk zouden moeten kunnen doen toch?
Dat lijkt me wel ;) Lijkt mij ook wel relaxt 2x zo'n resolutie. Op mijn werk zit ik met 2x 24" Eizo's. Het ene scherm gebruik ik voor tools, referentie en verschil in kleurprofiel. Het andere scherm om echt op te werken.

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Ja dat volstaat dan prima in dit geval. Ik raad dan gewoon zoals je zelf aangeeft een 2e scherm aan.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Stel ik wil toch wat gaan gamen en ik vervang de 960 door een 970 of 980 is die voeding van 460 dan genoeg als je nog een proc overclock wil doen, of is het dan beter een iets hoger wattage te nemen?

• maratropa
  • Niet online
Ja hoor is zat. Maar ik zou geen fanless halen.

specs

• Firedre
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-11 06:44
Fanless is heerlijk, geeft weinig warmte af en is gewoon doodstil.

• radiofriendly
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-09 18:04
wappiewappie schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:31:
Dit klopt niet precies. In de laatste Photoshop CC-versies is er een redelijke ondersteuning voor scaling. Daarnaast is er een tweak mogelijk in de registry waardoor je Photoshop forceert om de Windows-scaling te honoreren. Dit werkt prima, hoewel sommige knoppen een beetje blurry zijn. Geen dealbreaker.

• wappiewappie
Ok, dat is dan de eerste keer dat ik dat hoor. Heb je daar ook een bron van of een linkje naar die tweak?
Dat kan ik misschien ook wel gebruiken. Is dat deze toevallig? http://www.danantonielli....on-high-dpi-displays-fix/

[ Voor 24% gewijzigd door wappiewappie op 12-08-2015 12:19 ]

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Topicstarter
Allen, thanks voor de adviezen, ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan en het is de volgende setup geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 355,-€ 355,-
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 199,95€ 199,95
1EVGA GeForce GTX 980 4GB Superclocked ACX 2.0€ 544,-€ 544,-
1WD Green WD30EZRX€ 99,-€ 99,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,95€ 101,95
2Dell P2715Q Zwart€ 629,80€ 1.259,60
1Noctua NH-U14S€ 61,95€ 61,95
1Kingston HyperX Fury HX426C15FBK4/32€ 250,-€ 250,-
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 126,92€ 126,92
1Samsung 850 EVO 500GB€ 179,95€ 179,95
1Transcend All-in-1 USB 3.0€ 12,89€ 12,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.191,21

Pagina: 1