Na een uitgebreide herinstallatie van mijn telefoon wil het vervelende geval dat de telefoon bij extreem veel gebruik zo'n één keer per dag hard vastloopt, waarbij het verwijderen van de accu de enige remedie is. Omdat het probleem relatief weinig voorkomt is het een erg langdradig en inefficiënt proces om apps en instellingen één voor een te gaan wijzigen totdat de situatie verbetert. De boel opnieuw installeren is ook geen handige methode, want je moet of iedere dag maar een paar dingen installeren en instellen totdat het probleem zich weer voordoet, of je eindigt weer precies waar je begonnen bent zonder dat je weet waar het aan ligt.
Kijken naar error logs, om te zien welke app of instelling precies problemen veroorzaakt, lijkt een vruchtbaarder methode, maar helaas blijkt het bij Android niet zo eenvoudig te zijn dit te doen. LogCat-functionaliteit en apps werken sinds ~4.2 niet meer omdat apps in hun eigen sandbox draaien en logging apps dus alleen hun eigen logs kunnen zien. De enige andere methodes die ik tegenkom zijn nogal complexe en omslachtige zelfgeschreven scripts die of niet werken, of zo'n heoveelheid data opleveren dat je alsnog naar een speld in een hooiberg aan het zoeken bent.
Wat is een handige methode om de problematische instelling of app te vinden?
Kijken naar error logs, om te zien welke app of instelling precies problemen veroorzaakt, lijkt een vruchtbaarder methode, maar helaas blijkt het bij Android niet zo eenvoudig te zijn dit te doen. LogCat-functionaliteit en apps werken sinds ~4.2 niet meer omdat apps in hun eigen sandbox draaien en logging apps dus alleen hun eigen logs kunnen zien. De enige andere methodes die ik tegenkom zijn nogal complexe en omslachtige zelfgeschreven scripts die of niet werken, of zo'n heoveelheid data opleveren dat je alsnog naar een speld in een hooiberg aan het zoeken bent.
Wat is een handige methode om de problematische instelling of app te vinden?