Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Na een uitgebreide herinstallatie van mijn telefoon wil het vervelende geval dat de telefoon bij extreem veel gebruik zo'n één keer per dag hard vastloopt, waarbij het verwijderen van de accu de enige remedie is. Omdat het probleem relatief weinig voorkomt is het een erg langdradig en inefficiënt proces om apps en instellingen één voor een te gaan wijzigen totdat de situatie verbetert. De boel opnieuw installeren is ook geen handige methode, want je moet of iedere dag maar een paar dingen installeren en instellen totdat het probleem zich weer voordoet, of je eindigt weer precies waar je begonnen bent zonder dat je weet waar het aan ligt.

Kijken naar error logs, om te zien welke app of instelling precies problemen veroorzaakt, lijkt een vruchtbaarder methode, maar helaas blijkt het bij Android niet zo eenvoudig te zijn dit te doen. LogCat-functionaliteit en apps werken sinds ~4.2 niet meer omdat apps in hun eigen sandbox draaien en logging apps dus alleen hun eigen logs kunnen zien. De enige andere methodes die ik tegenkom zijn nogal complexe en omslachtige zelfgeschreven scripts die of niet werken, of zo'n heoveelheid data opleveren dat je alsnog naar een speld in een hooiberg aan het zoeken bent.

Wat is een handige methode om de problematische instelling of app te vinden? :)

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11 14:43
Is het niet mogelijk om met adb logcat alles te zien dan?
http://developer.android.com/tools/help/logcat.html

En dit is gewoon met de stock rom van je telefoon? Welke telefoon gaat het precies om?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet echt een held met Linux-consoles, dus vergeef het me als ik iets niet begrijp. Het commando $ adb logcat in de (reeds aanwezige) Terminal Emulator levert niet veel op:

code:
1
2
3
*daemon not running. starting it now on port 5038  *
*daemon started successfully *
- waiting for device -

Hetzelfde gebeurt als ik met een parameter een bestandsnaam opgeef.
En dit is gewoon met de stock rom van je telefoon? Welke telefoon gaat het precies om?
Het gaat hier om CM11 met root.

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-11 14:43
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:30:
[...]

Ik ben niet echt een held met Linux-consoles, dus vergeef het me als ik iets niet begrijp. Het commando $ adb logcat in de (reeds aanwezige) Terminal Emulator levert niet veel op:
Geen probleem :) Ben er zelf ook geen held mee. Zie op mijn eigen telefoon ook niet bepaald veel informatie. Zodra ik hem via adb bekijk zie ik een stuk meer.

adb is de verbinding van computer naar telefoon. Dus als je dan adb logcat start op de telefoon zelf dan ga je luisteren naar een ander device die zich aanmeld met adb. Die is er niet. Op je telefoon zou je dan gewoon
code:
1
 logcat
kunnen intypen.

Zodra je dus je telefoon (met adb debugging) aan de pc hangt kan je het commando adb logcat gebruiken. http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2141817

[ Voor 7% gewijzigd door Zenety op 11-08-2015 10:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zenety schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:34:
Geen probleem :) Ben er zelf ook geen held mee. Zie op mijn eigen telefoon ook niet bepaald veel informatie.

adb is de verbinding van computer naar telefoon. Dus als je dan adb logcat start op de telefoon zelf dan ga je luisteren naar een ander device die zich aanmeld met adb. Die is er niet. Op je telefoon zou je dan gewoon
code:
1
 logcat
kunnen intypen.
Dat klinkt logisch. Ik heb adb pas gebruikt om het toestel te herpartitioneren. Op zich doe ik het liever via het toestel zelf, de Android SDK staat op een eigen schijf met verder niets aan drivers en andere software. Dat steeds wisselen is niet handig.

Als ik nu

code:
1
logcat

Invoer krijg ik een lijst met code en zaken die niet met een error te maken hebben. Als ik het goed begrijp zijn dit de meest recente logs. Hoe krijg ik na een vastloper de relevante logs te zien?

code:
1
logcat > logcat.txt

De output naar een bestand lijkt ook niet echt succesvol. Ik krijg geen tekst te zien, wat suggereert dat er onder de motorkap wat gebeurt, maar vervolgens met een file explorer op de telefoon zoeken naar logcat.txt levert dan weer niets op.

Ik baal er een beetje van dat er in zo'n jong en modern OS niet eens een fatsoenlijke logfunctionaliteit te vinden is.