Compatibiliteitschecks in DAA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chotto Toire
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-08 20:36
Ha Tweakers en Adjes,

Zojuist las ik deze thread door, waarin samengevat door TS wordt gevraagd of zijn samengestelde lijstje van computeronderdelen volledig compatibel is.

br00ky meldt, als moderator, het volgende:
br00ky schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:52:
[...]

Verder valt compatibiliteit checken volledig onder eigen onderzoek. Daarvoor hoef je geen topic te openen. Dat vindt immers plaats vóór je een topic opent.

Afijn, ik schaar het maar onder algeheel advies en dat mensen ook los mogen gaan op de building aan sich, anders volgt helaas een slotje ;).
Niettegenstaande mijn waardering voor de moderators die het forum in goede banen leiden, verbaast de reactie me een beetje. Uiteraard moet je in je vooronderzoek ook compatibiliteit meenemen, maar niet iedereen heeft weet van alle dingen war je op moet letten aangaande de compatibiliteit. En dat zijn er nogal wat! Sluiten de vormfactoren van de voeding en het moederbord aan op de vormfactor van de behuizing? Moet de videokaart met een 6-pins of een 8-pins connector van stroom worden voorzien? Is er eigenlijk wel plaats voor het gekozen 2,5-inch onderdeel? Ondersteunt het moederbord wel het gekozen type RAM? Ik ga er eigenlijk van uit dat TS al zo veel mogelijk zijn best heeft gedaan om alles op compatibiliteit te checken, maar dat hij voor de zekerheid hier even navraagt voor het geval hij iets over het hoofd heeft gezien of ergens niet van af wist. Ik keek zojuist even in het DAA beleid, en zie daar niets dat het vragen een compatibiliteitscheck in de weg staat. "Hier kun je al het advies krijgen dat je nodig hebt!" staat er. Ik vind het vragen van advies over compatibiliteit eigenlijk heel goed passen in het DAA-forum.

En als dat echt niet kan, rijst natuurlijk de vraag: waar doe je dat dan wel? Het kan toch niet zo zijn dat het op heet GoT uit den boze is een dergelijke vraag te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vragen stellen is geen probleem, maar vragen zonder enige eigen inzet te tonen is nergens de bedoeling. Wat daar mist is tekst waaruit blijkt dat de topicstarter zelf al wat gedaan heeft :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Chotto Toire schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:13:

En als dat echt niet kan, rijst natuurlijk de vraag: waar doe je dat dan wel? Het kan toch niet zo zijn dat het op heet GoT uit den boze is een dergelijke vraag te stellen?
Als iemand aangeeft: in de QVL van Gigabyte staat wel dat geheugen van Crucial in de maten/vormen Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA en Crucial Ballistix Sport BLS2C16G4D240FSA moet werken maar niet of Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA kan werken, dan willen we vast wel meedenken. Maar het al niet noemen van de QVL of linken naar de QVL, lijkt me inderdaad reden dat een moderator ingrijpt en een soort waarschuwing afgeeft.

Andere topics die ik wel eens voorbij heb zien komen, hebben mensen een M2-SSD uitgezocht terwijl het hele bord niet eens een M2-slot heeft. Dan moet je je als topicstarter eigenlijk direct afvragen "wat is M2", "waar moet het in" en waarom zit het niet op dit bord. Of dat mensen 2 GPU's willen aanschaffen op een bord met 1 compatible PCIe-slot. Dan lijkt me dat T.net niet de aangewezen plek is om dit te gaan vragen; doe dan eerst eens je licht op bij de computerboer om de hoek of bij bepaalde webwinkels die wel een compability-checker hebben.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:18

br00ky

Moderator Harde Waren
Chotto Toire schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:13:
br00ky meldt, als moderator, het volgende:
Mijn insteek is steeds, is het aankoopadvies of iets anders. Slechts vragen om compatibiliteit is echt een teken dat er onvoldoende eigen onderzoek is verricht. Wil je een eigen pc gaan samenstellen, is dat toch echt een minimumvaardigheid die je je even dient eigen te maken. En het is geen rocket-science natuurlijk.

Wat je ook nog wel eens ziet is een topic dat volledig aan de DAA eisen voldoet, maar een build bevat die totaal niet compatibel is. Dan kraait er geen haan naar. Er wordt dan gezegd dat het niet compatibel is en dat je beter build x kan nemen.

Ook zie je heel vaak een soort eindcheck. Ikzelf geef dan meestal de handvaten om het zelf uit te zoeken. Klopt de socket? Past het moederbord? Past de GPU qua lengte? Past de cpu koeler qua hoogte? Dan heb je in 99% van de gevallen genoeg informatie. Eindchecks in een apart topic gaan trouwens altijd resolutie als merge in het oude topic.