• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-01 14:31
Ik heb een stapel socket 771 CPU's liggen, en nu leek het mij leuk om hier een workstation mee te bouwen. Ja, ik weet dat dit verre van efficient is. En ook ja, ik weet dat dit FB-DIMMs nodig heeft qua geheugen. Dat laatste heb ik getackeld, ik heb 32GB aan DDR2 FB-DIMMs liggen van hetzelfde merk & type. Wat ik echter nog niet getackeld heb zijn de CPU koelers. De basis van het geheel is een Tyan Tempest I5400PW moederbord, met daarop twee Intel L5410 CPU's (toch nog een beetje zuinig :+ ). Echter, hier moeten natuurlijk twee CPU koelers op.

De CPU's verstoken elk slechts ~50W volgens de specificaties, dus het hoeven geen gigantische koelblokken te zijn zoals je die tegenwoordig op Xeon's en high-end i7 CPU's vind. Echter, wat past hier op dat niet al te veel lawaai maakt? Ik kom in de Pricewatch niet veel tegen, en als ik wat Google vind ik dat Amazon de Noctua NH-U9DX i4 heeft waarvan zij claimen dat deze past. Noctua zelf (en de Tweakers.net Pricewatch) geven echter aan dat dit ding niet op socket 771 past. Ik ben toch geneigd om Noctua te geloven :9

Heeft iemand een idee waar ik twee degelijke, stille socket 771 koelers kan vinden?
Prijs is niet zo heel belangrijk, zolang het in totaal maar niet over de €120,- heen gaat, en bij voorkeur nog een beetje stil is.

EDIT: Niet geheel onbelangrijk, voor zover ik weet word het bord zonder backplane of iets dergelijks geleverd. Ik heb dus enkel 8 grote gaten in het moederbord zitten waar ik iets mee "moet"... Het is wel handig als een dergelijk backplane meegeleverd kan worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Xudonax op 10-08-2015 22:40 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
771 koeling is een biaaatch ;)

Er zit niks bij het moederbord, ook geen CEK veren of zitten die er wel op?

Normaal was het zo dat de schroefgaten voor de koeler in de behuizing zaten, en dat het moederbord dmv de sec veer tussen de koeler en behuizing gesandwiched zat. De koelers hingen dus helemaal niet aan het mobo.

De noctua die past is de NH-U9DX

Alleen zit er bij die noctua's ook geen "onderkant" om ze in te schroeven.

Er zijn wel plaatjes voor, mogelijk heb ik er 1 (zal even zoeken :) ) Er zijn ook plates/brackets voor netburst xeons, ik weet niet of die passen, mogelijk andere spacing..

16 fbdimms = verwarming :>

[ Voor 10% gewijzigd door maratropa op 11-08-2015 11:53 ]

specs

• Xudonax
Ja, ik had eBay bekeken, maar als het even kan koop ik liever iets nieuws in de EU. Het is en blijft natuurlijk een valide optie mocht er niets anders mogelijk zijn.

Wat betreft het moederbord, als ik de pagina bij Gekko computers bekijk dan staat er onderaan vrij duidelijk Artikel wie beschrieben ohne Zubehör dus ik verwacht niet dat er verder iets bij zit. Aan de andere kant zegt het boekje weer dat er CEK veren vooraf ingebouwd zijn... (2 x CPU CEK (pre-installed))

Ik had nog even de stille hoop dat ik de koeling uit één van de vele overbodige Dell (PowerEdge 1950/2950) servers kon overzetten, maar die koeling heeft een vierkante basis in plaats van rechthoekig. Ik denk dat ik even afwacht wat er precies binnen gaat komen morgen, en dan kijk ik even wat er precies bij zit.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Backplates (om de koeler op te monteren) zijn voor socket 603, 604 en 771 het zelfde qua formaat.
Eventueel kun je van een goedkoop oud/defect 603/604 moederbord slopen.
Socket 423 (Pentium 4) kan ook, maar die zijn nog zeldzamer dan de bovenstaande modellen.

Zelf een tijdje op zoek geweest voor een koeler voor m'n 604 systeem, en liep een beetje tegen dezelfde problemen aan. Heb het koelblok een klein beetje aan moeten passen om het passend te krijgen (had te maken met de hoogte van de pootjes van het koelblok tov de heatspreader van de CPU).

Stille koelers zijn helemaal moeilijk, omdat de meeste server/workstation borden vanuit gaan dat je van die windtunnel koelers gebruikt.
Heb zelf ook een stille fan geprobeerd, maar begon moederbord (Asus PC-DL) te miepen van 'fan-fail' ookal zette je de warning uit (minder dan 2500 RPM kan die niet uitlezen 8)7 ).
Misschien ook iets om rekening mee te houden.

• maratropa
  • Niet online
Ah 604 past ook :)

CEK hoort er op te zitten idd, op die foto van Gekko zie je ze ook zitten, voor wat het waard is.

Al die Dell servers zullen ook koelers hebben die direct door het moederbord heen op de serverbehuizing geschroefd worden.

Ik heb ook wel eens goedkope stille socket 115x koelers gelapt en met aluminium strips en boutjes vastgezet, dat ging best prima.

Ik heb die dubbele 771 backplate gevonden trouwens (dus 1 plaat met 8 schroefstandoffs voor 2 cpu's), PM maar als je wilt checken of het wat is.

specs

• Xudonax
Socket 604 "past" in de zin dat de locatie van de gaten e.d. gelijk is, maar de socket is enkele mm hoger dan socket 771. De oorzaak is dat 604 nog pinnetjes had en 771 LGA is :) Morgen weet ik meer, hoop ik.

• Xudonax
Okay, na wat gezoek op eBay (en de bracket van maratropa) heb ik twee mooie volledig koperen koelblokken gevonden :) Als ik het goed gelezen heb op eBay dan moet op beiden een 80mm fan kwijt kunnen voor de benodigde luchtstroom. Hartelijk bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/7yYP7cddl8pSrxwj2QobQPMo/full.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Xudonax op 15-08-2015 12:13 ]

• maratropa
  • Niet online
Blij dat ie goed gebruikt wordt :)

Ik weet weer welke coolers ik gemod had, ik had ubergoedkope CM blizzard koelers van 15 euro p/s gelapt en met alu strips op best hete X5460's (3,1ghz 120+ watt) gezet. Dat bleek gekgenoeg erg stil en erg koel te blijven onder load..

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/84584/26508.jpg

specs

• Xudonax
Lappen is iets wat ik nog niet aandurf, hoewel het hiermee rustig kan aangezien ik nog twee backup CPU's heb. Ik wacht nog op de koelblokken van eBay, tot die tijd ga ik maar eens bedenken hoe ik de rest van het systeem goed ga koelen.

• maratropa
  • Niet online
Met lappen bedoelde ik meer de koelers, omdat goedkope koelers daar vaak de mist in gaan. :)

Voor die blokkies zonder heatpipes is vaak veel airflow nodig, maar met lage wattage cpu's wordt het vast niet zo veel herrie.

[ Voor 41% gewijzigd door maratropa op 15-08-2015 14:40 ]

specs

• Xudonax
Het is inderdaad slechts 50W per stuk, en met een mooie 80mm fan erbovenop moet het qua temperatuur wel meevallen. Zeker in vergelijking met de 16 FB-DIMMs die ernaast zitten :P Daar ga ik eens even iets leuks voor bedenken op basis van een 140mm fan...
Pagina: 1