Bedankt voor de tips & kritiek. Cool ook dat jullie uitgebreid de tijd nemen om de foto's te bekijken en om daar advies over te geven. Hier kan ik duidelijk nog veel leren en opsteken. Leuk ook om te horen dat jullie (deels) dezelfde reis hebben gemaakt :-)
Er is inderdaad zoveel te zien. Ik vond het al lastig om van de ruim 600 foto’s een selectie te maken, laat staan om het tot maximaal 12 stuks uit te dunnen...
Is het ok als ik jullie tips ter harte neem en die foto’s in een vervolg post plaats? Of moet ik dan gewoon de OP aanpassen? T is mijn eerste testcase…
@Buzz_Fuzz:
Ik zal de collectie verder doorspitten en aan de hand van de tips proberen betere composities te maken. Ik vind het inderdaad nog wel lastig om een boeiende compositie te maken. In mijn hoofd heb ik dan een bepaald idee en dan denk ik dat de uitwerking vrij goed is. Maar dat idee komt dan blijkbaar niet over op een “vreemde”.
Ik wilde inderdaad niet teveel nabewerken om het wel natuurgetrouw te houden. Vooral omdat ze een verslag van een reis zijn. Jij zou dus de highlights nog wel iets lichter maken? Of juist donkerder? En de schaduwen ook donkerder aanzetten?
Ja ik hoop op nog vele (VS-)rondreizen. Jij bent een VS-expert als ik het goed heb gezien?
@Icephase
Zoals ik al zei, zal ik proberen op de compositie te letten. Zou het naar jouw idee al beter zijn als ik de belichting van de voorgrond in #1 wat omhoog zou halen in Lightroom?
#2: Het is mij inderdaad opgevallen dat veel foto’s flets overkomen. Ik merkte zelf ook dat de zon midden op de dag te fel was en dat de lucht niet mooi helder was.
#3: Bij nader inzien kan ik me heel goed vinden in jouw opmerking. Vooral door de schutkleur van de squirrel valt hij wel. Gunstig voor de squirrel, minder gunstig voor de fotograaf :-P
#4: Het was op dat moment niet heel bewust om af te wijken qua middenlijn. Ik ben bang dat als ik nu de foto ga “versnijden”, dat er dan weinig van overblijft.
#5: Deze heb ik blijkbaar te artistiek willen doen :-) Kan me vinden in het commentaar.
#6: Thanks :-)
#7: Wederom dus compositie. Hanteer je hier voor jezelf een richtlijn voor? Ik heb me al verder verdiept in de “regel van derden”. Maar ik merk dat ik hier niet te krampachtig aan vast moet houden, omdat dit soms slecht uitpakt.
#8: Ik vond de flare persoonlijk op het randje van acceptabel/niet acceptabel. Zal kijken of daar met Lightroom nog iets aan te fixen is. Moet ik verplicht nog maar eens terug voor een nieuwe poging.
#9: Dat rood valt nu inderdaad een beetje weg. Mogelijk vertekent de brug iets, zal naar de horizon kijken. Wederom eens naar de uitsnede kijken…
#10: Dit is dan typisch zo’n idee geweest dat in mijn hoofd goed werkte, maar niet goed over komt. Waarschijnlijk werkt het voor mij, omdat ik de context ken. Ik probeerde het gevoel van een gevangene uit te beelden. Niet zo goed gelukt dus.
#11: Ik kan eens proberen de foto verder te croppen, maar dat zal de kwaliteit niet ten goede komen ben ik bang. Kan wel kijken of ik nog een RAW heb die beter ingezoomd is.
#12: Dit idee werkte dus ook beter in mijn hoofd dan in werkelijkheid. Komt het naar jouw idee doordat hij teveel ingezoomd is? Of gewoon omdat er teveel in beeld is?
Ja, ik kan het zeker aanraden. Ben ooit al s in Florida geweest en begin langzaamaan verliefd te worden op de VS :-) Als je ooit s gaat, hebben we misschien beide wat aan jouw feedback gehad :-)
@Barrycade:
Zion/Bryce/Arches was helaas niet meer in te passen in ons veel te drukke schema. Dat heb ik wel geleerd deze reis, dat de tijd ruimer gepland mag een volgende keer. Zowel om meer tijd te nemen voor fotografie, als ook om gewoon alles beter in je op te nemen.
Mooie foto’s uit je eigen collectie!
Ja, zo’n filter… Ik twijfelde er nog aan vlak voor de tijd. Maar doordat er zoveel aanbod is qua merk-type-prijs, is het er niet van gekomen om er op tijd één te kopen. Zou je eerder een polarisatiefilter aanraden, of een ND grad filter? Moet eerlijk bekennen dat ik hier nog iets meer in moet duiken.
#1: Bedankt. Ik snap inderdaad dat er voor een buitenstaander moeilijk te zien waar de foto is genomen. Moet nog maar s oefenen op zonsopgangsfoto’s.
#2: Foto is gemaakt uit 4 verschillende foto’s. Lightroom heeft het meeste werk gedaan moet ik bekennen. Tja, dat filter moet er dan toch maar komen.
#3: Zie uitleg @Icephase. Kan me er goed in vinden.
#4: Ik moet mezelf denk ik toch meer dwingen om na te denken voordat ik afdruk. Want een paar passen naar voren was een kleine moeite geweest natuurlijk. Ben dan toch te gehaast op zulke momenten.
Jij zou de foto dus wel uit het midden houden, zoals het nu is?
#5: Persoonlijk vond ik LV heel overweldigend en vond ik het moeilijk om een interessant onderwerp te vinden. Er is zoveel te zien en de gebouwen zijn zo groot… En de stad zelf schreeuwt om je aandacht. Ik denk dat ik dan ook wat meer research vooraf had kunnen doen? Of heb jij een talent ontwikkeld om die standpunten en overzichten te herkennen?
#6: Thanks :-) Als je m wilt bestellen voor aan de muur dan zeg je t maar ;-)
#7: Ik kan even kijken hoe ik de foto uitgesneden heb uit het origineel. Weet niet of ik er meer grond op kan krijgen en daarnaast dus minder lucht. Ik was er midden op de dag en de lucht was niet echt helder op dat moment. Dat kan meespelen voor mn gevoel. Had een polarisatiefilter daarbij kunnen helpen?
#8: Die grootsheid was ook wat ik wilde verbeelden. Met daarbij die flare als ondersteuning, maar ik merk dat deze te nadrukkelijk is. Hopelijk kan ik er nog iets mee in Lightroom.
#9: Ik heb ook nog landscape foto’s, misschien dat daar een geschikte kandidaat tussen zit. Hoe vind je het qua belichting en de kleuren?
#10: Klopt, de brug komt niet goed over. Het was behoorlijk donker en mistig die ochtend. De skyline van SF is aan de andere kant van het eiland helaas.
#11: Kijken of ik m zo kan croppen, zonder dat de kwaliteit te drastisch achteruit gaat.
#12: Nee, deze zijn op de pier van
Avila Beach gespot. Ze liggen daar onder de pier, onderaan een trap. Op 1,5 meter afstand. De boei foto (#11) is daar ook genomen.
@inquestos:
Heb inderdaad chronologische volgorde aangehouden. Leuk is dat, al die herkenning. Maakt het wel lastig voor een beginnende fotograaf. Want iedereen kent de bekende plaatsen van hele goede andere foto’s.
#3: Zoals ik hierboven al zei, kan ik inderdaad proberen de uitsnede nog iets aan te passen. Helaas is volgens mij de scherptediepte er niet meer in te krijgen achteraf.
#6: Je bedoelt dat ik de rest van de foto moet laten zoals hij is, maar proberen in Lightroom om alleen daar plaatselijk de belichting wat lichter te maken?
#10: Kan me inderdaad voorstellen dat je mijn bedoelde idee mist :-) Was een artistieke gedachte van me, maar kwam niet tot uiting helaas.
Ben sowieso van plan er een mooi album van de laten drukken. Maar niet voordat ik jullie tips ter harte heb genomen. Afdrukken kan dus nog even duren haha.