Videogeuheugen + Ramgeheugen (windows 10) gecombineerd ?

Pagina: 1
Acties:

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik heb een gtx 780ti 3GB. ik merkte laatst dat mijn videogeheugen boven de 4GB zat met ac unity alles op ultra en mijn ram geheugen tegen de 10GB, ik kon het spel zeer vloeiend spelen rond de 40-50 fps. ik heb dit nooit meegemaakt. werd de videogeheugen en ramgeheugen altijd al gecombineerd met elkaar of kom dit door windows 10 (directx 12) ?. gaan we dit vaker zien met windows 10 ? programma: msi afterburner.

i7 3770k
16gb ram

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:20

Nemesizz

Untouchable

Oudere Windows versies deden dit ook al (althans, ik zag het bij Vista en 7 ook al).

• Farabi
  • Niet online
dus ram geheugen doet precies hetzelfde als een videogeheugen in dit geval ? wordt dit niet in elke spel toegepast ?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

RAM geheugen kan gebruikt worden als het geheugen op de videokaart zelf op het moment (mogelijk) niet voldoende is. Echter, RAM is nog altijd trager dan VRAM, maar een heel stuk sneller dan wanneer je de hele tijd moet swappen van je HDD/SSD.

Ik vermoed (heb er verder geen harde bewijzen voor) dat het RAM grotendeels voor cache gebruikt word, en het echt actief gebruikte geheugen van je videokaart gebruikt word.
Heel vaak verkijken mensen zich op het VRAM gebruik, er zit een verschil in actief gebruik en caching.
Vaak zie je dus ook dat je VRAM vrij snel vol loopt, maar grotendeels is dat gewoon caching, textures en dergelijke worden gewoon al in het VRAM geladen voor later gebruik.

• System
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 30-12-2025

System

Leef of wordt geleefd

Gezien DDR5 dubbel zo snel is dan DDR3 zou je een massieve daling in fps moeten merken eens het DDR5 geheugen op is en hij DDR3 gaat gebruiken.
Dat gezegd zijnde is 3GB DDR5 zeker niet weinig. Ik vermoed dan ook dat je geen ram geheugen zal gebruikt hebben.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Dat DDR5 dubbel zo snel is dan DDR 3 is natuurlijk alleen bij dezelfde busbreedte en clocksnelheid.

De vergelijking is in dit geval:
384 bit x 1750 Mhz x 4 transfers per clocktick (want DDR5) = 336 GB/s (standaard specs volgens Nvidia voor een 780 ti )

vs

2 (dual channel) x 64 bit x 800 Mhz x 2 transfers per clocktick (want DDR3) = 25.6 GB/s (standaard specs volgens dual channel PC12800 geheugen.)

Meer dan factor 13 dus.

Als je videokaart daadwerkelijk door zijn geheugen heen is en actief je normale RAM gaat gebruiken (dus niet alleen maar voor caching) dan zakt je framerate in als een baksteen.

• Farabi
  • Niet online
hoe kan ik dan vloeiend spelen met 4100mb vram gebruik ? waardoor komt dit als het geen ram geheugen is ?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

lennox-06 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:27:
hoe kan ik dan vloeiend spelen met 4100mb vram gebruik ? waardoor komt dit als het geen ram geheugen is ?
Wat ik al eerder aangaf is dat waarschijnlijk grotendeels caching, het actief gebruikte deel zit nog binnen de 3GB van de kaart zelf waardoor je geen slowdowns krijgt.

Beetje hetzelfde idee zoals Windows met je RAM omgaat, heel vaak zie je van die 'Help ik heb te weinig RAM' of 'Help m'n RAM loopt vol' topics, waarbij mensen bang zijn dat ze te weinig RAM hebben, terwijl er eigenlijk heel weinig RAM actief word gebruikt, maar het meeste gewoon gebruikt word voor caching zodat programma's sneller dingen kunnen laden.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

lennox-06 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:27:
Wat Nemesizz al zegt, het wordt vooral gebruikt om te cachen. Als je in AC Unity een plek die je al eerder tijdens je speelsessie hebt bezoekt nog eens bezoekt dan is de kans heel groot dat de textures van dat stuk al in het ram zijn geladen, deze worden dan als ze nog in het vram worden staan gebruikt of geladen van het normale geheugen. Dit is een heel stuk sneller dan alles opnieuw laden van de disk.
Pagina: 1