• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-05 01:15
Hallo allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe SSD voor mijn pc. Zojuist heb ik even het moederbord opgezocht (ASUS P5G41-M LX) en ik vond uit dat deze een SATA 2 heeft en dus maximale snelheid van 300 MB/s kan behalen. Als ik kijk naar de koopwijzer van tweakers zie ik dat de specificaties een maximale snelheid van 500 MB/s opgeven. Wat ik al heb gelezen is dat dit in het dagelijks gebruik niet behaald wordt, alleen bij het kopiëren van grote bestanden. Kan ik vanwege de SATA 2 niet beter een wat langzamere SSD te nemen, aangezien de snelheid volgens mij niet optimaal benut wordt?

Ik heb al een HDD van 2TB die ik graag wil combineren. Daar komen dus de films en games op, daardoor bespaar ik flink op ruimte van de SSD. Als ik nu kijk naar de ruimte die gebruikt wordt voor alle programma's en windows gebruik ik ongeveer 85 GB, dus een SSD van 120 GB zou genoeg moeten zijn al is het misschien wat krap. Maar ik zie ook dat je voor 2 tientjes meer het dubbele hebt.

Het liefste heb ik een betrouwbaar merk, Samsung, Intel en Crucial zijn volgens mij heel betrouwbaar. Geldt dat ook voor het merk Kingston?

Een paar SSD's op het oog:

De Kingston SSDNow V300 120GB is heel goedkoop, maar daar lees ik gemengde reviews over. Deze heeft een Sandforce controller, waar volgens mij wat problemen mee waren? Ik weet niet of dat nu nog steeds zo is.

Crucial BX100 250GB - Versus - Crucial BX100 120GB
Voor 2 tientjes meer heb je meer vrije ruimte (en volgens mij ook een iets snellere SSD?)

Samsung 850 EVO 120GB

Dus in het kort:

Ik zoek een?
SSD, voor een snellere pc

Wat is je budget?
90 euro ongeveer

Heb je bepaalde capaciteitsvoorkeur?
120GB tot 256GB.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor elk merk wat betrouwbaar wordt geacht.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
ASUS P5G41-M LX moederbord, 4GB RAM, 4x SATA 2, in combinatie met een 2TB HDD

Alvast veel dank voor de hulp!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:32

Thomg

Aww yiss

BX100 250GB is de beste bang for the buck.

Maximale theoretische doorvoersnelheid is voor de doorsnee gebruiker niet zo interessant, acces times and 4k read wel.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
SATA-600/SATA-III is backwards compatible met SATA-300/SATA-II, je kunt een 600/III dus gewoon op een 300/II moederbord aansluiten.
Je betaalt voor 600/3 minder dan 300/2, dus ik zie geen reden om een verouderde standaard te kiezen.
SSD's van 60/64 GB en 120/128 GB zijn prijstechnisch gezien niet interessant. Als je sorteert op prijs per GB kun je zien dat de pricewatch: Crucial BX100 250GB een uitstekende keuze is. :Y

V&A advertenties van TheTinusNL ~ Reviews van TheTinusNL

• Pushedspore
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-05 01:15
Oké, dan ga ik voor de Crucial BX100 250 GB.
Op bol.com staat er een, maar die is volgens mij zonder clone software?http://www.bol.com/nl/p/c...35#product_specifications

Ik ben van plan om windows 10 te installeren via de gratis update vanuit windows 7. Ik dacht zelf aan windows 7 installeren via dvd en vanuit daar naar windows 10, of kan ik beter windows 7 clonen naar de SSD?
Weet ook iemand of je beter de laatste updates van windows 7 kan hebben voordat je naar windows 10 gaat? Met clean install van windows 7 moet ik dan al die updates installeren, voor ik windows 10 kan gebruiken, maar als ik gebruik maak van clone software zijn die volgens mij al geïnstalleerd. Weet iemand hoe dit precies zit?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Gelukt via clean install.

[Voor 99% gewijzigd door Pushedspore op 15-08-2015 14:26]

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee