Game PC - 1600 euro

Pagina: 1
Acties:

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-10 21:21
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, o.a. GTA 5, The Witcher 3, Civilization V, Tera, WoW, FIFA.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 1600 euro, wat meer mag, minder ook. Idee is om alles bij Alternate of Azerty te bestellen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Grafische kaart: MSI GTX 970.
Daarnaast randapparatuur zoals muis, toetsenbord en sccherm.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ruimte voor meerdere HD's waaronder 1 SSD voor OS en paar games.
Genoeg power om later een betere Graka te kopen (vergelijkbaar met 980 Ti)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor ASUS i.v.m. goede ervaringen in mijn vorige systeem.
Ik sta open voor andere merken maar wil wel graag A-merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Graag een goede basis waar ik later op kan doorbouwen. Het hoeft niet fluister stil te zijn maar een ook geen opstijgend vliegtuig als je hem aan zet. Energieverbruik boeit me wat minder.
Wel ik wil graag een DVD-brander, Blue-ray hoeft niet per se.
Ik stuur twee schermen aan (1 x 4k, 1x FHD), die FHD wil ik op termijn graag vervangen door een WQHD.

Ga je overklokken?
Dat ben ik in een later stadion zeker van plan.

Zes jaar geleden heb ik voor t eerst zelf een systeem samen gesteld en nu ga ik dat opnieuw doen. Destijds heb ik veel gehad aan advies bij de buren van HW.info en heb daar ook nu weer een topic geopend, maar zag dat jullie dit ook hebben en wellicht dat hier weer andere mensen rondstruinen met ander advies waar ik ook wat aan heb ;)

Vragen / Overwegingen:
- Ik twijfel nog over kast en overweeg eventueel een NZXT Phantom 630.
- i7 gekozen i.v.m. hogere kloksnelheid, niet zozeer HT.
- Moederbord gekozen i.v.m. WLAN maar twijfel ook nog over de goedkopere ASUS Maxiumus VIII Hero.
- Mij wordt als secundaire HD de Western Digital Desktop Mainstream 2TB aangeraden i.p.v. de Seagate. Ik kan het verschil niet goed inschatten,
- Zou het beter zijn om een iets sterkere PSU er in te stoppen om zo beter op de toekomst voorbereid te zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Asus Z170-DELUXE€ 292,-€ 292,-
1Seagate Desktop SSHD Kit, 2TB€ 116,82€ 116,82
1Phanteks Enthoo Luxe Wit€ 146,49€ 146,49
1NZXT Kraken X61€ 137,95€ 137,95
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 125,50€ 125,50
1Samsung SH-224DB Wit€ 14,16€ 14,16
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX200 M.2 60mm 500GB€ 195,90€ 195,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,72

[ Voor 0% gewijzigd door swinferno op 10-08-2015 16:11 . Reden: Typos ]

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ben net de hele tijd met een topic bezig geweest en volgens mij zitten we een beetje in hetzelfde schuitje, alleen heb jij de grafische kaart al :D

• swinferno
Oh wow, dat is inderdaad bijna exact hetzelfde. Ik zie dat jij wel kiest voor een sterke PSU, waarschijnlijk omdat je SLI overweegt.

Daarnaast kies jij voor de MSI Z170A GAMING M7 wat ook een heel mooi bord is. Ik heb nog naar de M9 (met Wlan) gekeken maar die is echt substantieel duurder, zelfs meer nog dan de Asus Deluxe...

Natuurlijk heb ik al veel soortegelijke topics gelezen, maar ik zal jouw topic iig ook even volgen ;)

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05

Damien

-iwnl-

Leuk systeem, echter behoorlijke overkill voor het type spellen dat je speelt. Is de I5 variant niet een betere keuze? pricewatch: Intel Core i5-6600K Boxed Deze gaat je namelijk al met gemak helpen met het draaien van alle genoemde games, hij zal dan nog niet eens moeite hoeven te doen en het scheelt je toch weer 120 euro.

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• swinferno
Tsja, draaien doen ze nu ook al, idee was dat ik met die andere wat langer mee kan.
Het prijsverschil is wel heftig ja, terwijl het verschil in turbmode maar 0,3 GHz is... ik ga er nog eens goed over nadenken...

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

swinferno schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:10:
Vragen / Overwegingen:
- Ik twijfel nog over kast en overweeg eventueel een NZXT Phantom 630.
Kast is altijd een erg persoonlijke keuze, en we proberen altijd de TS zo veel mogelijk zelf te laten kiezen. Als de keus dan echter valt op een baggerkast, dan komt de kritiek vanzelf. NZXT is een topmerk, en de Phantom 630 is wat mij betreft een uitstekende keus. (Ik raad je in dit geval de zwart-witte versie aan, daarmee kun je echt fantastische builds neerzetten, zoals dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.techtesters.eu/pic/NZXTMOTHERSHIP/603.JPG
buildreview en bron
- i7 gekozen i.v.m. hogere kloksnelheid, niet zozeer HT.
In plaats van veel geld spenderen aan een processor met een standaard hogere kloksnelheid kun je ook een goedkopere CPU kopen en die zelf opvoeren, dat heeft het zelfde resultaat. Bovendien zijn de huidige Intel-CPU's krachtig genoeg om ook zonder overklokken alle games aan te kunnen zonder een bottleneck te vormen in combinatie met high-end videokaarten. Normaal zou ik je een Intel Core i5-4460 Boxed aanraden, maar bij dit budget en op dit (overklok-)moederbord (zie hieronder) zou dat zonde zijn, dus dan is de Intel Core i5-4690K Boxed de beste keus.

Ik raad je aan om geen Skylake-build te bouwen. Niet alleen kost dit momenteel veel meer dan een Haswell-R-build, het brengt weinig prestatiewinst met zich mee: de bottleneck in goede gamebuilds is al sinds jaar en dag de GPU, dus hoeveel CPU- en RAM-power je ook hebt, gameperformancewinst gaat het je niet opleveren. :N
- Moederbord gekozen i.v.m. WLAN maar twijfel ook nog over de goedkopere ASUS Maxiumus VIII Hero.
Als je serieus wil gaan gamen dan is WiFi/WLAN het slechtste wat je jezelf kunt aandoen. WiFi is relatief instabiel, levert hoge pings op en Powerlines bieden een gelijkgeprijsd maar stabieler alternatief. Een LAN-kabeltje blijft natuurlijk superieur, maar als dat niet tot de mogelijkheden behoort is een Powerline je oplossing. Even rekening houdend met het kleurschema raad ik je de MSI Z97S SLI Krait Edition aan.
- Mij wordt als secundaire HD de Western Digital Desktop Mainstream 2TB aangeraden i.p.v. de Seagate. Ik kan het verschil niet goed inschatten,
Seagate schijnt de neiging te hebben nogal eens DOA te zijn. Dat is echter nooit heel duidelijk geweest, ik heb zelf een Seagate Desktop HDD van 2TB en die doet het al 2 jaar vlekkeloos. Ondanks dat raad ik je een WD Blue WD10EZEX, 1TB aan, of als je echt denkt 2TB nodig te hebben, een WD Green WD20EZRX. (stil, zuinig, niet langzamer of duurder dan een gemiddelde HDD.)
- Zou het beter zijn om een iets sterkere PSU er in te stoppen om zo beter op de toekomst voorbereid te zijn?
Neuh, 550W is al overkill voor een GTX970, en gezien de Gold rating en de hoge kwaliteit zal 'ie het wel een flinke tijd volhouden. Bovendien heeft de Cooler Master V-series een goede reputatie opgebouwd. Ondanks dat raad ik je, om rekening te houden met het kleurenschema, een NZXT Hale82 V2 550W aan. :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Asus Z170-DELUXE€ 292,-€ 292,-
1Seagate Desktop SSHD Kit, 2TB€ 116,82€ 116,82
1Phanteks Enthoo Luxe Wit€ 146,49€ 146,49
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 125,50€ 125,50
1Samsung SH-224DB Wit€ 14,16€ 14,16
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 75,95€ 75,95
1Crucial MX200 M.2 60mm 500GB€ 195,90€ 195,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,72
Wat de rest van de build betreft:
De processorkoeler moet je vooral nemen als je het geld ervoor over hebt. Het kan veel goed doen voor de uitstraling van je build.

De keus voor het geheugen slaat dan weer helemaal nergens op. Het heeft weliswaar een hogere kloksnelheid, maar ook een heel hoge latency, wat het effect van de hogere kloksnelheid weer totaal teniet doet (voor zover dat al aanwezig was..). Ik heb uit m'n eigen lijstjes een setje opgegraven met een lage latency, iets hogere kloksnelheid dan normaal, (genoeg om merkbaar te zijn, maar geen overkill,) en natuurlijk een leuk uiterlijk: Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9.

Het model SSD is een prima keus, maar de uitvoering niet. De Crucial MX200 2,5" 500GB is even snel en goedkoper, maar zal het uiterlijk van je build niet verpesten. :)

Verder kun je optioneel nog een extra NZXT Kraken X40/X41 aanschaffen in combinatie met een Kraken G10 GPU Bracket om ook je GPU mee te laten gaan in de look van je PC. Verschil tussen de X40 en X41 zul je eigenlijk niet merken aangezien het GPU block naar onderen is gericht, maar om toch alle details tot in de puntjes te laten kloppen kun je toch de X41 nemen.

Zo, dat was het. Ik heb nu nog even alle onderdelen bij elkaar in een lijstje gezet om het wat duidelijker te maken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 245,79€ 245,79
1MSI Z97S SLI Krait Edition€ 118,-€ 118,-
1WD Green WD20EZRX€ 77,50€ 77,50
1NZXT Phantom 630 Wit Windowed Edition€ 153,67€ 153,67
1NZXT Kraken G10 Wit€ 33,20€ 33,20
1NZXT Kraken X41€ 102,95€ 102,95
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 108,40€ 108,40
1NZXT Hale82 V2 550W€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX200 2,5" 500GB€ 187,-€ 187,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.237,41

Ik heb alle optionele en aangerade onderdelen er in gezet, je kunt de extra GPU-koeler en -bracket weglaten, al zou ik dat niet doen. Door het veranderen naar een Haswell-systeem heb je zoveel bespaard dat dit er allemaal makkelijk nog bij kan.

Dan zijn er echter nog allerlei zwarte en gekleurde kabels over in de kast, die je uitzicht kunnen bederven. Om ons aan het kleurenschema te houden, zijn er gelukkig Bitfenix Alchemy-kabeltjes. Ik heb de relevante hier even bij elkaar gezocht. (let niet op de wit-paarse) <+:)
Deze heb je sowieso nodig:
24-Pin ATX Verlängerung 30cm - sleeved weiß/weiß
8-Pin EPS12V Verlängerung 45cm - sleeved weiß/weiß
En afhankelijk van je GPU:
8-Pin PCIe Verlängerung 45cm - sleeved weiß/weiß
6-Pin PCIe Verlängerung 45cm - sleeved weiß/weiß
Ze zijn bij Caseking goedkoper dan bij Highflow, en het is een topwinkel, dus het is zeker aan te raden ze daar te kopen. :Y

Credits naar TechTesters.eu en Foritain voor de buildreview. *O*

[ Voor 6% gewijzigd door Pwuts op 10-08-2015 21:11 ]

¯\_(ツ)_/¯

• swinferno
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie MasterPrutser. Alleen heb ik een beetje het idee dat het niet makkelijker, maar juist moeilijker wordt om een keuze te maken ;)
MasterPrutser schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:39:
Kast is altijd een erg persoonlijke keuze, en we proberen altijd de TS zo veel mogelijk zelf te laten kiezen. Als de keus dan echter valt op een baggerkast, dan komt de kritiek vanzelf.
Bedoel je dat je de Phanteks Enthoo Luxe een baggerkast vind? Die NZXT is ook erg mooi, maar nog groter (ik kom van een midi-tower Antec 902). Ook het kleine window vind ik wat minder, vandaar dat ik nog twijfel. Die build waar je naar linkt is echter wel indrukwekkend mooi :)
Ik raad je aan om geen Skylake-build te bouwen
Ik neig toch wel een beetje naar Skylake, niet alleen omdat dat het nieuwste is, maar ook bijv. om de nieuwe socket (1151). Mijn oude i7 920 zat op een socket die niet zo lang daarna pretty much EOL ging...beetje jammer.
Als je serieus wil gaan gamen dan is WiFi/WLAN het slechtste wat je jezelf kunt aandoen. WiFi is relatief instabiel, levert hoge pings op en Powerlines bieden een gelijkgeprijsd maar stabieler alternatief
Duidelijk verhaal.
Ondanks dat raad ik je een WD Blue WD10EZEX, 1TB aan, of als je echt denkt 2TB nodig te hebben, een WD Green WD20EZRX. (stil, zuinig, niet langzamer of duurder dan een gemiddelde HDD.)
Een WD it is. Zelf ook alleen maar goede ervaringen mee.
Ondanks dat raad ik je, om rekening te houden met het kleurenschema, een NZXT Hale82 V2 550W aan. :)
Oh kijk, witte PSU's. Pretty :) Wist niet dat die bestonden, bedankt. Nou zo ik normaal gesproken niet zo gauw een PSU kopen die niet door Tweakers of de buren getest is, maar zie dat gebruikers tevreden zijn en NZXT is natuurlijk geen vaag chinees troep merk.
De keus voor het geheugen slaat dan weer helemaal nergens op. Het heeft weliswaar een hogere kloksnelheid, maar ook een heel hoge latency, wat het effect van de hogere kloksnelheid weer totaal teniet doet (voor zover dat al aanwezig was..)
Eerlijk gezegd niet eens naar kloksnelheid / latency gekeken. Zocht naar betaalbaar DDR4 geheugen in 2 modules. Juist omdat RAM makkelijk later te upgraden is,hoefde dit nu nog niet gelijk top of the line te zijn, maar wel genoeg om prettig mee te werken.
Het model SSD is een prima keus, maar de uitvoering niet.
Ik had die gekozen ivm die nieuwe M.2. aansluiting. Maak het voor de doorvoersnelheid verder nix uit?

Bedankt voor die linkjes voor de witte kabels, dat zou inderdaad wel mooi staan in een witte kast :9~
Ik heb in het verleden wel eens wat gekocht bij Caseking, prima zaak inderdaad. 8)

Nou ik heb nog heel wat om te overdenken, keuzes, keuzes. Maar hoewel ik in eerste instantie met name vooral om performance ging, is het misschien wel leuk om inderdaad een zoveel mogelijk witte build te maken. Tenslotte wil het oog ook wat :9

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren
swinferno schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:04:
Ik neig toch wel een beetje naar Skylake, niet alleen omdat dat het nieuwste is, maar ook bijv. om de nieuwe socket (1151). Mijn oude i7 920 zat op een socket die niet zo lang daarna pretty much EOL ging...beetje jammer.
Maar was/is dat een probleem? Blijkbaar heb je vrij lang met je set kunnen doen. SATA en PCIe ontwikkelingen zijn toch niet heel spannend gebleken? Het enige nuttige dat je in al die tijd hebt kunnen upgraden zijn een SSD en een GPU geweest, toch?

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

swinferno schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:04:
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie MasterPrutser. Alleen heb ik een beetje het idee dat het niet makkelijker, maar juist moeilijker wordt om een keuze te maken ;)
Oei!

Ik zou juist denken dat het makkelijker zou worden: een mooiere maar goedkopere showbuild! :9
[...]

Bedoel je dat je de Phanteks Enthoo Luxe een baggerkast vind?
Zo, kreeg ik bijna een hartaanval zeg.. :o

Zeker niet! Het is een fantastische kast, maar het window is behoorlijk geblindeerd, wat in dit geval erg jammer zou zijn. Ik blijf dus bij m'n advies van de NZXT Phantom. :)
Die NZXT is ook erg mooi, maar nog groter (ik kom van een midi-tower Antec 902). Ook het kleine window vind ik wat minder, vandaar dat ik nog twijfel. Die build waar je naar linkt is echter wel indrukwekkend mooi :)
Het window van de non-windowed versie is inderdaad niet al te groot, maar hij heeft gelukkig een windowed broertje met een veel groter raam. :)
[...]

Oh kijk, witte PSU's. Pretty :) Wist niet dat die bestonden, bedankt. Nou zo ik normaal gesproken niet zo gauw een PSU kopen die niet door Tweakers of de buren getest is, maar zie dat gebruikers tevreden zijn en NZXT is natuurlijk geen vaag chinees troep merk.
Ja leuk he <+:)

NZXT O+
[...]

Eerlijk gezegd niet eens naar kloksnelheid / latency gekeken. Zocht naar betaalbaar DDR4 geheugen in 2 modules.
Dat is een beetje een probleem: standaard DDR4 is al duur, en als je betaalbaar wil kun je er gif op innemen dat de specs/prestaties er op achteruit gaan.

Gelukkig heb je voor een Haswell-build geen DDR4 nodig, wat weer centjes bespaart! *O*
[...]

Ik had die gekozen ivm die nieuwe M.2. aansluiting. Maak het voor de doorvoersnelheid verder nix uit?
Nee. De M.2-variant is even snel als de 2,5".
Nou ik heb nog heel wat om te overdenken, keuzes, keuzes. Maar hoewel ik in eerste instantie met name vooral om performance ging, is het misschien wel leuk om inderdaad een zoveel mogelijk witte build te maken. Tenslotte wil het oog ook wat :9
Daarom. Showbuilds <3

¯\_(ツ)_/¯

• swinferno
br00ky schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Maar was/is dat een probleem? Blijkbaar heb je vrij lang met je set kunnen doen. SATA en PCIe ontwikkelingen zijn toch niet heel spannend gebleken? Het enige nuttige dat je in al die tijd hebt kunnen upgraden zijn een SSD en een GPU geweest, toch?
Eh, ja. Maar het was leuk geweest als ik de CPU nog een keer kon upgraden zonder gelijk ook het moederbord te moeten vervangen. Of is dat naïef? :?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:53

br00ky

Moderator Harde Waren
Nou ja, naïef misschien niet, eerder nutteloos. Daar is je vorige building het bewijs van. Een CPU upgrade van 1 generatie heeft vrij weinig zin. Ik verwacht dan ook niet dat je heel veel langer gaat doen met een Skylake dan met Haswell ;).
Pagina: 1