@Jelv ,@PeetmanJelv schreef op woensdag 13 november 2019 @ 07:15:
[...]
Via de Systeeminformatie kan je een key downloaden voor de installateur. Is dat niet een manier om rechtstreeks in je apparaat te komen ipv via de api?
@Onno_Devine gisteren de update geinstalleerd. Het dubbelklikken lijkt mee een fijne extra functie. Maar ik zie nog geen instelling in configuratiescherm om dubbel klikken in te stellen onder bedieningswip of sensorswitcher opties van een dubbel wip. Heb je dat stukje al getest toevallig?
Ik was er gisteren mee aan het spelen. Het is mij gelukt.
De nieuwe functie valt bijna niet op en is in eerste instantie was vreemd te configureren maar het werkt als volgt;
- Selecteer een schakelaar
- Nu kan je een verbinding maken met een lamp (zoals normaal)
- Dan kan je ook een scene aanklikken; dan komt rechts scene boven/ scene beneden te staan. Deze activeer je door tweemaal te drukken.
Wat mij nu alleen volkomen onduidelijk is, in de tutorial staat het volgende;

De API moet je natuurlijk autoriseren in je SysAp, alleen bij de settings staat bij mij niet het kopje; MyBuildings. Ik kan mij herinneren dat deze er ooit heeft gestaan, maar in versie v2.4.0 staat deze niet meer.
Iemand enig idee 😉?
Edit; Het blijkt toch de MyBuschJeager te zijn, ik dacht dat dit een separaat account was, maar dat is niet zo. Werkt ook voor MyBuildings API
[ Voor 14% gewijzigd door Onno_Devine op 19-11-2019 21:42 ]

Dit werkt prima, alleen wat ik niet goed begrijp, en helaas BJ technische support zei dat dit 'standaard is'. De nalooptijd, de minimale waarde hiervan is 6 minuten.
Dit betekend echter het volgende, een kamer bereikt zijn temperatuur, normaliter zou ik verwachten dat dan de 'stooklijn' direct af valt. Echter zal de stooklijn nu dus nog 6 minuten 'hoog' blijven.
Terwijl op hetzelfde moment de thermische ventielen al bezig zijn met sluiten. Waardoor er dus vrijwel geen warm water meer de vloer in wordt gestuurd (logisch want de temperatuur is bereikt), dit zal dan toch resulteren dat de retour temperatuur gaat stijgen, en is het ergste geval wordt de temperatuur zo hoog dat de ketel zelf al gaat afschakelen.
Dit lijkt mij niet logisch, of zie ik iets over het hoofd? Iemand die hier iets over kan zeggen?
Of is dit een 'luie' implementatie van een anti-pendel regeling?
Zie je ze helemaal niet meer, dus ook niet meer bij de apparaat configuratie? Als je ze nog wel bij de apparaat configuratie ziet, dan kan je er op klikken -> onderhoud -> opnieuw opstarten. Werkt dat?smeerbartje schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 19:15:
Hopelijk nog mensen met verstand van free@home hier. Ik heb gisteren alle apparaten geupgrade naar de nieuwste versie. Nu komen er twee schakel-actoren niet meer online. Ik heb werkelijk waar GEEN idee hoe ik dit moet fixen. Heb system access point al opieuw opgestart, maar hielp niet.. Nog suggesties?
Het gaat dus om twee van die stopcontacten "met die groene lampjes" erin. Deze worden niet meer gezien door het systeem.
[ Voor 22% gewijzigd door Onno_Devine op 11-12-2019 20:51 ]
Ik heb de nodige tijd geïnvesteerd om de documentatie en software te vinden
Software;
https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/1175047
Documentatie (alleen nog in het Duits) staat in het nieuwste F@H handboek, versie; 12dec2019;
https://www.busch-jaeger....00001A1632_BJE_Online.pdf
Het geen waar ik nu vastloop is dat ik de software heb geüpdatet van secure@home door middel van een USB stick (.uc3 file, zie release notes).
Echter wordt hier gesproken over;ABB releases the firmware 0.16.50-33 for ABB-secure@home security line control panels and the firmware version 2.1 for the control panels gateway. Installation is recommended on all secure@home systems in combination with free@home with 2.4.x release of the System Access Point.
- Central Unit firmware (.uc3)
- Central Unit gateway firmware (.upd)
Alleen hoe installeer ik de central unit gateway firmware? Als ik deze op de USB zet gaat het secure@home systeem in èèn of andere update-loop..
In de release notes staat;
Dit moet dan de manual zijn die ik hierboven als heb gelinkt. Echter heeft dat hoofdstuk niets te maken met de update. Oftewel, nu ziet F@H het Secure@home systeem niet meer als verbonden..Installation Instructions
Central Unit Gateway
Please follow instructions on the ABB-free@home system manual paragraph 5.7.6
Iemand enig idee?
Tevens voor de geïnteresseerde, ik had ook de S@H remote er bij besteld (99euro, Duitsland 81 euro), echter heb ik deze weer terug gestuurd omdat de kwaliteit zwaar ondermaats is. Enkele drukknoppen hadden een duidelijke 'klik' en andere totaal niet.
Hoe de remote gepresenteerd wordt;

Wat je daadwerkelijk krijgt;

Edit; Oja, nog èèn ding wat mij net te binnen schiet, dit is hoe ik het S@H panel binnen heb gekregen;

Het displaytje compleet scheef er in gemonteerd.. Toen ik de doos opende kwam er ook random een schroefje uit vallen
S@H is niet uit elkaar te halen omdat de behuizing dicht smolten zit, kortom gezien de prijs (S@H kost 849euro, 680 Duitsland) en de kwaliteit die ik van BJ/ABB gewend ben, valt dit toch nog even tegen.
[ Voor 14% gewijzigd door Onno_Devine op 02-01-2020 15:50 ]
![]() | ![]() |
Edit: dus zoals ook in de link naar de instructies van ABB staat.
[ Voor 3% gewijzigd door Paul NL op 17-11-2020 10:37 ]
Is dit een open API waar ik vanaf mijn lokale netwerk tegenaan kan coden?
Of is dit nog steeds "gesloten" voor externe API users?
[ Voor 14% gewijzigd door smeerbartje op 16-06-2021 09:12 ]
/f/image/C0HMZWjk1jEKg0sILyrk2wqh.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/oVrC86NJEfRcxcwbbMy4JQw5.png?f=fotoalbum_tile)