290 of 970

Pagina: 1
Acties:

• Jeroenn0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-01 22:16
Hoi Allemaal,

Op de planning staat een nieuwe videokaart.
Maar welke kaart kan ik het beste aanschaffen? Dit ook met oog op de toekomst, zodat hij zeker nog 2 a 3 jaar mee kan. Ik twijfel tussen een GTX 970 en R9 290. Dit ook ivm het prijsverschil.

Wat ga ik ermee doen?
De kaart is vooral om te gamen op 1080p, Denk hierbij aan Call of Duty, Battlefield, GTA V en Dayz(SA).
Natuurlijk zou ik ook graag de games die dit najaar uitkomen op high willen spelen.

Mijn volledige systeem:
Main Board: Asrock Z97 Extreme 6
Bios Version: 2.30
PSU: Antec TruePower TP-650
CPU: Intel I7 4790k
Memory: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1869DT1TX0 --> 2x 8gb 1866 mhz
SSD/ HDD: OCZ Agility 3
CPU COOLER: Cooler Master Hyper 212 EVO
Sound Card: Onboard Realtek
Any Additional hardware plugged into your system: Sharkoon Skiller(Keyboard) Razer Lachesis(Mouse) Lan Cable(Cat 6) Creative Rage Wireless(Headset)
Operating System: Windowd 10 Pro x64

Door alle reviews die online staan, ben ik het overzicht een beetje kwijt.
De 3dmark scores die ik vind zijn ook erg variabel.

De vraag aan jullie welke kaart is het kopen waard? Welke brand ? En natuurlijk waarom deze keuze?

Alvast bedankt voor de hulp

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroenn0 op 10-08-2015 13:35 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:10

br00ky

Moderator Harde Waren
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!). Doe dat dan ook :P. Schopje naar CAA.

• Jeroenn0
Sorry. Tijdje geleden wel gelezen.
Was het even vergeten. Bedankt voor de reminder!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik heb zelf een R9 290, op 1440p even snel als een 970, op 1080p is de 970 iets sneller. Echter, de 290 kan wat langer de performance vast houden zodra de games veel geheugen willen aanspreken. Dat maakt de 290 nog steeds erg interressant. En mensen die zeggen veel problemen te hebben met drivers, doen ze zelf iets verkeerd aangezien ik er nog nooit problemen mee heb gehad. Welke kast heb je?? Dit ivm hitte productie :)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:30

D4NG3R

kiwi

:)

pwillemske schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:41:
En mensen die zeggen veel problemen te hebben met drivers, doen ze zelf iets verkeerd aangezien ik er nog nooit problemen mee heb gehad. Welke kast heb je?? Dit ivm hitte productie :)
offtopic:
Al ben ik het met je eens dat 'driver issues' bij AMD een mythe zijn uit de tijd van voor de HD series toen de boel nog ATI hete, is het een beetje onzinnig om te zeggen 'Ik heb er geen last van dus zal het wel onzin zijn'..

Maakt het verbruik je nog uit? De 290 stookt aardig door.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
D4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

offtopic:
Al ben ik het met je eens dat 'driver issues' bij AMD een mythe zijn uit de tijd van voor de HD series toen de boel nog ATI hete, is het een beetje onzinnig om te zeggen 'Ik heb er geen last van dus zal het wel onzin zijn'..
offtopic:
Zo had ik het niet bedoeld, sorry dat het zo aan kwam. Ik wilde alleen maar even zeggen dat het per persoon verschilt en hoeveel moeite je wilt doen om je drivers up-to-date te houden.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Jeroenn0
pwillemske schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:41:
Ik heb zelf een R9 290, op 1440p even snel als een 970, op 1080p is de 970 iets sneller. Echter, de 290 kan wat langer de performance vast houden zodra de games veel geheugen willen aanspreken. Dat maakt de 290 nog steeds erg interressant. En mensen die zeggen veel problemen te hebben met drivers, doen ze zelf iets verkeerd aangezien ik er nog nooit problemen mee heb gehad. Welke kast heb je?? Dit ivm hitte productie :)
Ik heb een antec nine hunderd. Lijkt me koeling voldoende.
Mocht het een 290 worden, dan wil ik er wel 1 met aftermarket koeling.
D4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 15:44:
[...]

offtopic:

Maakt het verbruik je nog uit? De 290 stookt aardig door.
Ja dat begreep ik ook.Wel een minpunt.
Verdient de 970 zichzelf terug? Door het ''mindere'' verbruik?

Ik heb ook geen idee welke score een 970 zou halen bij 3dmark Fire strike. De scores die ik vind zijn zo variabel. van 9000 tot 11500

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dat ligt nogal aan de hoeveelheid belasting en daar kan ik je geen concreet antwoord op geven. Uitgaande van de gemiddelde cyclus van een GPU (2-3 jaar en dan is het wel een keer tijd voor wat nieuws) en een fanatiek gamer: Ja.

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:51

Fanta

FordPerformance™️

Ik heb zelf een Club3D R9 290 RoyalAce, geluid valt me mee en ik moet erg mijn best doen om hem in games warmer dan 70gr te stoken. Dat is op de stock OC, als je hem nog wat verder klokt wordt hij iets warmer, maar nog steeds niet warmer dan 80gr. Geen idee hoeveel stroom hij verbruikt, daar hou ik me niet mee bezig.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De 970 verstookt maximaal 145W terwijl de 290 maximaal 275W verstookt. En dat terwijl de GPU's vergelijkbaar presteren, de ene iets beter op FHD en de ander iets beter op resoluties net daarboven. Nou zal de GPU nooit zoveel verstoken tenzij je er synthetische load op gooit als benchmarks, maar het verschil is nogal groot, zelfs idle:

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/graphs/graph7481/59501.png

De 970 staat niet in dit lijstje, maar is idle zuiniger als de 770.

Nou maakt het verbruik voor de meeste mensen weinig uit, misschien dat je een keer 15 - 20 euro meer uitgeeft per jaar, maar als je echt fanatiek gamed kan dat al snel uitlopen tot een euro of 50.

• Jeroenn0
Fanta schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:17:
Ik heb zelf een Club3D R9 290 RoyalAce, geluid valt me mee en ik moet erg mijn best doen om hem in games warmer dan 70gr te stoken. Dat is op de stock OC, als je hem nog wat verder klokt wordt hij iets warmer, maar nog steeds niet warmer dan 80gr. Geen idee hoeveel stroom hij verbruikt, daar hou ik me niet mee bezig.
Ok warmte valt mee, In ieder geval bij de aftermarket koelers. Wat ik zo lees.
D4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:02:
De 970 verstookt maximaal 145W terwijl de 290 maximaal 275W verstookt. En dat terwijl de GPU's vergelijkbaar presteren, de ene iets beter op FHD en de ander iets beter op resoluties net daarboven. Nou zal de GPU nooit zoveel verstoken tenzij je er synthetische load op gooit als benchmarks, maar het verschil is nogal groot, zelfs idle:

[afbeelding]

De 970 staat niet in dit lijstje, maar is idle zuiniger als de 770.

Nou maakt het verbruik voor de meeste mensen weinig uit, misschien dat je een keer 15 - 20 euro meer uitgeeft per jaar, maar als je echt fanatiek gamed kan dat al snel uitlopen tot een euro of 50.
Ik lees het ja. De vraag is een beetje wat ga ik doen? En wat gaat de toekomst doen.
Ik kan een asus 290 met aftermarket koeler overnemen van een vriend voor 225 euro. Of kan ik beter investeren in een 970. Betaal ik ongeveer 100 euro meer. Of kan ik zelfs beter voor 980 gaan(ondanks deze wel duur is) zodat ik over 2 jaar nog steeds de zware kan draaien. Keuzes keuzes keuzes.
Ik speel echter ''maar'' op 1080p.

• Jeroenn0
Het is een MSI GTX 970 geworden. Prima kaart.
Draait goed.

Ik had ook de keus voor een Sapphire 390. Maar deze is 31 cm lang. En past niet in mijn kast.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:23

Esumontere

Floep, banaan.

D4NG3R schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:17:
Dat ligt nogal aan de hoeveelheid belasting en daar kan ik je geen concreet antwoord op geven. Uitgaande van de gemiddelde cyclus van een GPU (2-3 jaar en dan is het wel een keer tijd voor wat nieuws) en een fanatiek gamer: Ja.
't Zal erom hangen hoor. Zeg dat een 290 70W meer verbruikt dan een 970. Een gemiddelde gamer speelt 4 uur per dag, wat neerkomt op een totaal van 1.96 kWh per week. In totaal is dat dus ~102 kWh per jaar. Met de huidige energieprijs (~22 cent per kWh) kom je uit op ~23 euro per jaar extra. Over 3 jaar is de 290 dus ~69 euro duurder dan de 970. Dat is inderdaad ongeveer het prijsverschil.
Pagina: 1