Buitenboordmotor valt soms uit.

Pagina: 1
Acties:
  • 12.634 views

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 20:42

Dennahz

Life feels like hell should.

Topicstarter
Goedemiddag,

Wij hebben een Suzuki DT4 buitenboordmotor (1996, volgens mij). Nu werkte deze tot vorige maand altijd perfect, maar sinds kort valt hij af en toe uit.

Hij bleef eerst alleen draaien met de choke een beetje open en bij het gas geven kwam er gigantisch veel (wit/grijze) rook uit. Choke uitzetten resulteerde in het (onstabiel) draaien van de motor en bij willen wegvaren viel hij dan ook uit. Nu, dit was allemaal met benzine van vorig jaar (grootste fout die je kan maken, denk ik), dus dat was ook wel te begrijpen.

Gisteren nieuwe benzine getankt, nieuwe olie erin (100ml, 10 liter getankt), alles prima. Vanmorgen even getest -> viel nog steeds uit bij het wegvaren. Draaide wel iets beter.

Sproeier schoongemaakt (was wel wat smerig) en filtertje even gecheckt. Zelfs even kunnen varen hierna (volgas, gas los, allemaal geen probleem,bleef gewoon lekker draaien). Bij aanleggen nog eens opnieuw gestart en willen wegvaren -> viel weer uit :/

Hebben jullie een idee wat we nog kunnen checken? Want de motor voor onderhoud doen is wat laat dag, we zitten hier nog maar een week en het zou mooi zijn moesten we gewoon fatsoenlijk kunnen varen. Daar heb je een boot voor :X

Thanks!

Twitter

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Zit de aansluiting van de tank naar de motor (dat gekke stekkertje) niet verstopt, hier zitten ook kleine gaatjes in waar evt vuil achter kan blijven haken.
Maar als ik dat zo lees denk ik inderdaad vuil in je brandstof systeem, het filtertje zou dit moeten tegenhouden. Andere optie is de eventuele waterafscheider even te bekijken, wellicht zit die vol en komt er water mee je motor in (door evt condens van de tank in de oude benzine).
Succes!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:51

franssie

Save the albatross

De DT4 heeft een interne tank zo lijkt het op images.google.nl maar daar kan natuurlijk ook gewoon vuil in gekomen zijn. Misschien kan je de brandstofleiding schoonblazen of anders toch even kijken of er een mecanicien in de buurt zit die er even naar kan kijken? Aangezien ie, elke keer als je hebt lopen spelen met het brandstof systeem,weer even kort goed loopt lijkt het probleem daar wel ergens te ziiten. Brandstof kraan ook al eens op de reserve stand geprobeerd (ander invoer gat in tank)?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Wij maken gebruik van de externe tank en hebben de stekkertjes ook even gecheckt op smerigheid, was niks te zien. Het kan natuurlijk ook aan de andere kant zitten (binnenkant), maar aangezien die dingen erop vastzitten is dat wat lastiger.

We kunnen natuurlijk altijd eens proberen op de interne tank (is wel even een gepruts met overhevelen en zo, maar goed).

Jullie denken dus ook in de richting van vuil dat ergens vastzit... misschien dan toch maar even laten schoonmaken/checken bij een botenzaak.

Twitter

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hou je rekening met het koelwater?

Er zit in de staart een kleine impeller en die moet water omhoog duwen. Onder de motor (aan de achterkant) zit een klein slangetje - en daar moet een behoorlijke straal water uitkomen.

De impeller slijt, en levert na een tijdje niet genoeg water meer. Daarna loopt de motor de warm, en neemt de wrijving toe; en slaat af.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:51

franssie

Save the albatross

Koelwater is bij mij altijd check nummer één na het starten (bij welke boot motor dan ook) maar wel een goede opmerking. En ik zou inderdaad de kleine tank dan even proberen, als dat wel werkt ben je al een stuk verder in het uitsluiten van oorzaken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Er komt wel een net straaltje water uit, voor zover ik kan zien. Moest het nuttig zijn, dan kan ik morgen wel eens een filmpje maken.

Zal ook gelijk het kleine tankje eens proberen. Die gebruiken we verder niet, zal even zien of hij schoon is en er dan wat benzine ingooien. Zou mooi zijn moest het gewoon aan de externe tank liggen.

Vind het sowieso raar dat we wel gewoon een stukje konden varen vanmiddag, maar dat er kort daarna weer problemen waren. Als er echt iets aan de motor zou mankeren zou dat ook niet moeten lukken, zou je zeggen. Zulke problemen zijn altijd lekker vaag en totaal niet logisch :p

Om een lang verhaal kort te maken, morgen:

- Benzine in intern tankje overhevelen en testen.
- Checken of er wel genoeg koelwater (straaltje) uit de motor komt.

Thanks! :Y)

Twitter

Verwijderd

Even een beetje op het web gekeken, is het een tweetakt machine? Begin even met _nieuwe_ bougies.
Dat is waar ik altijd mee begin als zo een ding problemen gaat maken..

• Dennahz

Dennahz

Topicstarter
Zal er sowieso wel even nieuwe bougies inknallen ja. Vanmiddag nog even getest op de externe tank en alles draaide prima. Heb een stukje kunnen varen en de motor is geen één keer uitgevallen.

Ook een paar keer gestopt, weer gestart, gas los, etc. Geen enkel probleem. Weet niet of het dan nu uit zichzelf is opgelost of niet... zal sowieso de bougies nog even vervangen en hem aan het eind van de vakantie even voor onderhoud langsbrengen bij het botenbedrijf.

Twitter

• Bert2004
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08-02 11:51
Toch zou ik het interne tankje niet leeg laten.
Ik zou er zelf Aspen benzine ingooien, dit is lang houdbare benzine, waar je bij het begin van het seizoen op kan starten en aan het eind van het seizoen mee kan naspoelen of tussendoor, zodat je volgend jaar weer lekker kan starten.

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 13:20
@Bert2004 Denk dat het 6 jaar later wel is opgelost ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:@Bert2004 6 jaar na de laatste post is het nogal mosterd na de maaltijd om nog met tips te komen. Dit topic gaat op slot.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.