Multi boot: Ubuntu/XP => Kan XP nog lekken op Internet?

Pagina: 1
Acties:
  • 882 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Wat ik mij afvraag is dit;

Bij een multi-boot PC met Ubuntu en Windows XP zou je je 32bit XP software kunnen blijven draaien zonder verder via XP te internetten. Maar als men nu via Ubuntu het internet opgaat (browsen/mailen/bankieren etc). Kan XP dan nog opstarten en ongemerkt via een achterdeur het internet op? Of kan als XP niet zelf is opgestart er nimmer een internetverbinding tot stand komen?

Mogelijk kunnen derden via een achterdeur je PC binnen of via zo een verbinding data te pakken krijgen?

[ Voor 9% gewijzigd door flightsimmers op 10-08-2015 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nee, XP vormt, mits je die ook niet virtueel start onder Ubuntu, geen gevaar vormen als je in Ubuntu zit.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus met een boot menu bij het aanzetten v/d PC
1) WinXP
2) Ubuntu

Als je de NIC disabled in WinXP komt er niks meer binnen.

En een cross-infectie vanuit Ubuntu is zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.

http://superuser.com/ques...fect-windows-in-dual-boot
http://superuser.com/ques...d-on-linux-infect-windows

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Waarom niet een VM voor windows XP waarbij je het netwerk gewoon uitschakelt maar wel Apps kunt draaien?

Dat kan met bijvoorbeeld virtual box.
Dan kun je alle oude apps draaien in de omgeving EN kun je gewoon het internet op met het host OS, geen reboots nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als Ubuntu draait kan XP niet starten*. Als je echter Ubuntu afsluit en naar Windows XP boot dan zal XP gewoon starten en net zo onveilig zijn als altijd.

Andersom heeft Ubuntu geen enkele invloed meer wanneer je XP boot. XP wordt er niet veiliger van en Ubuntu niet onveiliger.

Zolang je XP niet boot zit ben je dus veilig, maar ja, je gaat geen multi-boot in richten om niet beide systemen te booten. Voor de zekerheid zou je de netwerkkabel kunnen uittrekken als je XP start of driver uitschakelen of iets dergelijks. Heel handig is dat allemaal niet. Misschien is een VM wel een betere oplossing.

* in ieder geval niet zonder virtualisatietechniek.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

[quote]Room42 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:55:
Nee, XP vormt, mits je die ook niet virtueel start onder Ubuntu, geen gevaar vormen als je in Ubuntu zit.
[/quote]

Nou, dat dacht ik dus ook tot een paar weken terug.

En toen kwam ik VENOM tegen. Een exploit waarmee je dus vanuit een VM op de hypervisor arbitrary code kan uitvoeren.

Dus; als je de VM even voor het gemak als hostile / compromised beschouwt, zou een attacker dus ook code op je hypervisor kunnen uitvoeren.

100% garanties dus echt niet

Volgende keer eerst lezen. Dit is precies wat die opmerking zegt. Mits je hem niet ook virtueel draait, zit je veilig inderdaad (behalve misschien nog voor bootloader virussen).

[ Voor 14% gewijzigd door Rainmaker op 11-08-2015 16:17 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• flightsimmers
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-01-2021
Hann1BaL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 12:59:
Waarom niet een VM voor windows XP waarbij je het netwerk gewoon uitschakelt maar wel Apps kunt draaien?

Dat kan met bijvoorbeeld virtual box.
Dan kun je alle oude apps draaien in de omgeving EN kun je gewoon het internet op met het host OS, geen reboots nodig.
Volgens mijn info kunnen in een VM alleen apps draaien die weinig van een systeem vereisen. Geen spellen als b.v. MS flightsimulator dus b.v.

Mij is het trouwens voorlopig niet gelukt XP te starten in Virtual Box. Inderdaad zag ik dat je het netwerk uit kan vinken in de settings. Maar als ik de settings heb ingesteld vraagt hij de installatie CD. Als ik die in de lade doe dan gebeurd er niets meer. Er verschijnt een balkje met de tekst "0%". Kan dit komen doordat het een OEM versie van XP is? (Het is wel de OEM versie die bij de PC hoort).

Stel nu, dat iemand slimmer dan ik, wel via Ubuntu binnen komt in de PC en met virtual box XP kan opstarten. (Ik wou dat het me lukte..). Maar dan kan de hacker dus nog niet via XP met internet aan de gang? Want het netwerk is uitgevinkt in Virtual box?

[ Voor 4% gewijzigd door flightsimmers op 13-08-2015 12:11 ]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Games draaien in een VM is inderdaad lastig, maar was niet op te maken uit je eerdere posts als ik hjet mij goed herinner.

Waarom zou een hacker XP willen opstarten als het al gelukt is om Ubuntu in te komen?

[ Voor 42% gewijzigd door Hann1BaL op 13-08-2015 12:12 ]

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
flightsimmers schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 12:08:
[...]

Stel nu, dat iemand slimmer dan ik, wel via Ubuntu binnen komt in de PC en met virtual box XP kan opstarten. (Ik wou dat het me lukte..). Maar dan kan de hacker dus nog niet via XP met internet aan de gang? Want het netwerk is uitgevinkt in Virtual box?
Stel dat hij dit kan (wat in principe wel mogelijk is), wat zou hij dan meer kunnen als hij via XP aan het internet kan, dan dat hij via Ubuntu aan het internet kan?
Waarom zou hij überhaupt aan het internet willen geraken? Alles waar een inbreker in geïnteresseerd is staat toch op je PC? Internet zal hij zelf ook wel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Laatst online: 13:02
Om de te even een beter beeld te geven:
XP is volgens ms niet meer veilig, omdat ms daarvoor geen (veiligheids)updates meer maakt.

Ik ben van mening dat je, net zoals bij oudere windows-os'ses, het nog jaren kan gebruiken, zolang je maar je software update. (Totdat ze beide niet meer werken)
En hoe denkt de ts over werken een webbrowser in WINE of Ubuntu zelf?

[ Voor 7% gewijzigd door freyk op 14-08-2015 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

freyk schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 06:59:
En hoe denkt de ts over werken een webbrowser in WINE of Ubuntu zelf?
...wine draait (veelal) met root-rechten; dan IE runnen is vragen om problemen :x (in mijn beleving) want mal- adware kan dan ineens wel acties uitvoeren op een linux bak

wanneer je de windows partitie niet mount onder ubuntu, is kans dat iets vanuit ubuntu 'lekt' naar windows xp volgensmij zo goed als 0

[ Voor 7% gewijzigd door himlims_ op 14-08-2015 09:55 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

freyk schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 06:59:
Ik ben van mening dat je, net zoals bij oudere windows-os'ses, het nog jaren kan gebruiken, zolang je maar je software update. (Totdat ze beide niet meer werken)
Het werkt vast wel, maar veilig is het niet. Pas alsjeblieft op met dit soort adviezen als je het probleem niet begrijpt. Dit is echter niet de plek om die discussie te voeren. Aangezien de oorpsronkelijke vraag beantwoord is en ik niet denk dat dit topic nog iets gaat oplevereren anders dan discussies over Windows sluit ik het topic.

Als de TS nog iets belangrijks toe te voegen heeft vraag dan even per DM om het weer te openen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Moet je wel op de goede knop drukken. :P

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.