"Aanschaffingen" TU/e Electric al Engineering

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik_97
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-05 13:33
Beste elektroTweakers,

Na iets minder dan een jaar beetje te hobbyen met elektronica heb ik besloten wat professioneler apparatuur aan te schaffen.

Over een paar weken begin ik de bachelor EE aan de TU/e en ik zal ongetwijfeld een aantal dingen moeten aanschaffen. Zo weet ik dat studenten in Twente een arduino-setje en een NI myDAQ moeten kopen.

Ik wil voorkomen dat ik onnodig producten (bv. logic analyzer, multimeter etc.) aanschaf.

Ik hoop dat er hier op dit forum een aantal studenten die deze bachelor doen actief zijn.

Groeten,

Erik

[ Voor 10% gewijzigd door erik_97 op 10-08-2015 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 13:13
En die apparatuur kan een paar weken wachten? Over twee weken is het introweek, dan ben je sowieso niet thuis. In de tussentijd krijg je vast nog wel een lijst met alle benodigde boeken, rekenmachines, software en dergelijke.

Houdt er verder rekening mee dat sommige apparaten een dubbelrol kunnen vervullen. Een PICkit programmer van Microchip kan ook de rol van 3 channel logic analyzer vervullen. En als je hem weer anders aansluit kan je hem gebruiken als communicatietool voor UART.

Ook bestaat de kans dat je de komende maanden niet eens aan hobbyen toe gaat komen. Elektrotechniek is over het algemeen een pittige opleiding, ook al ken ik de Eindhovense situatie niet specifiek, waarbij je vanaf dag 1 aan de bak moet om de stof bij te houden. Ik deed het niet en heb daar veel last van gehad (ondanks het feit dat ik werktuigbouw en elektro gecombineerd had tot een breder profiel met iets minder diepgang). En de praktijkdelen zullen het probleem niet zijn, maar specifiek de elektrotechnische theorievakken. Lekker aan brugjes van Wheatstone rekenen, hoogdoorlaatfilters, laagdoorlaatfilters, Booleaanse logica, waarheidstabelletjes, etc. Daarmee gaan er in het eerste jaar, ten minste, bij mij op de opleiding (waar het over twee jaar getrokken was doordat het niet 100% elektrotechniek was), veel mee op hun bek. Het solderen, simpele programmatjes schrijven, PCBtjes tekenen, gezellig spelen met labview en dergelijke is het probleem voor de meesten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die MyDAQ is imo (en ik weet dat veel het ermee eens zijn) veel te duur voor wat de studenten ervoor terugkrijgen. Het is meer een besparingsactie vanuit de universiteit gezien ze daarmee minder de practicumruimte hoeven te gebruiken.

Het Arduino boardje is daar wel een prima prijs, maar die koop je met specifieke zooi eromheen in één pakket via studievereniging, waardoor iedereen hetzelfde heeft.

Ik weet niet hoe het in Eindhoven zit, maar lijkt mij niet dat je wat specifieks nodig hebt voor je studie nu. Als je het nodig gaat hebben zullen ze je het vertellen en kan je het dan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:02
Ik weet niet of er in al die jaren iets veranderd is, maar in "mijnen tijd" (gestudeerd in Ehv van 1993-1998) was het eerste jaar vooral heel veel wiskunde.
(...ben dan ook na het eerste jaar van verveling overgestapt naar de Hogeschool, daar deden ze wel iets praktisch met elektrotechniek...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-06 13:08
Ik had op de hbo, 1e jaar in zwolle, Geen een keer op school een arduino aan geraakt. Wij gebruikten de mbed omgeving. Beetje vergelijkbaar met arduino, maar dan op ARM. Wij hadden heel erg veel wiskunde. Constant. Ik heb maar een kwart jaar digitale techniek gehad, wat dus neer komt op waarheidstabellen enzovoort. Hele jaar door wiskunde en netwerk theorie. en soms een vak een kwart jaar dan weer een ander een kwart jaar.

Alles wat wij aan moesten schaffen konden wij via de school aanschaffen. Vaak goedkoper dan elders omdat de school groter inkoopt.

[ Voor 13% gewijzigd door jctjepkema op 10-08-2015 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
luukbartelet schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:32:
Ik weet niet of er in al die jaren iets veranderd is, maar in "mijnen tijd" (gestudeerd in Ehv van 1993-1998) was het eerste jaar vooral heel veel wiskunde.
(...ben dan ook na het eerste jaar van verveling overgestapt naar de Hogeschool, daar deden ze wel iets praktisch met elektrotechniek...).
Bij Twente hebben ze iig wel nog redelijk wat 'echte' elektro erdoorheen om het wat dragelijker te houden voor de studenten, maar in principe is het inderdaad voor flink gedeelte wiskunde: Als TS niks heeft met wiskunde zou ik alsnog maar snel een andere studie gaan zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:08
erik_97 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 01:44:
Ik wil voorkomen dat ik onnodig producten (bv. logic analyzer, multimeter etc.) aanschaf.
Mijn ervaring: koop dingen (boeken en materialen) pas als je docent/professor zegt dat je ze nodig hebt. Dat voorkomt de "Ja dit jaar gebruiken we nog versie x van dit boek want ..." en dan heb je dus iets voor niks gekocht. Of "ik heb dit boek op de lijst gezet omdat het een aardig boek is om te lezen en past bij het onderwerp".

Ben je bang dat je iets niet kunt krijgen? Je studiegenoten hebben dan vast hetzelfde probleem, en zoals dat gaat met grootwereldse problemen, "als iedereen hetzelfde probleem heeft dan is het niet jouw probleem".

Je middelbare school rekenmachine en je verstand zijn het belangrijkste. Bezoek de kennismakingsactiviteiten en leer mensen kennen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoboticPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 12:50
Ik zelf zit op de Fontys (Aan de overkant van het TU/e terrein) en volg Mechatronica.

Ook wij hebben een MyDAQ en een Arduino moeten aanschaffen en mijn persoonlijke ervaring
is dat als je thuis een beetje aan het hobbyen bent dat dit voldoende is.
(De MyDAQ hoefde we maar 1/4e van de oorspronkelijke prijs te betalen als dat niet zo was
had ik hem nooit aangeschaft voor die 3x die ik hem op school heb gebruikt. Maar thuis gebruik
ik hem wekelijks)

Zelf heb ik nog een goede multimeter een Fluke 115 (Goedkoop weten te krijgen)
en een lab voeding is sowieso een must als je thuis wat wilt hobbyen.

Voor de rest zou ik gewoon spullen kopen aan de hand van de projecten en lessen die je hebt.
En zoals hierboven al gezegd goed wachten tot de docent echt zegt dat je het
nodig hebt want ook ik heb hier 3 nutteloze boeken liggen.

Brian

PS. Heb je nog geen grafisch rekenmachine schaf die dan aan. Ik zelf heb de
TI-84 plus deze heb ik pas sinds leerjaar 2 (Kwam van t MBO af) en die heeft
mij zeer goed geholpen. Daarnaast heb ik nog een FX-991ES van Casio
welke ik nog gebruik voor het imaginair rekenen deze werkt er net wat fijner mee.

[ Voor 15% gewijzigd door RoboticPro op 10-08-2015 18:32 ]

Forum Lurker, Reageer weinig, lees veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:24

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een scoop is ook wel zo prettig. Voor simpele signaal meetingen zou je bv. zo'n multimeter met scoop in 1 kunnen kopen maar voor het serieuze werk is een tafelmodel beter.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:24
Ik heb in Eindhoven elektrotechniek gestudeerd van 2002 - 2005 en toen afgehaakt naar het HBO. Ik hoefde toen geen elektrotechnisch gereedschap te kopen, voor de projecten was dit gewoon beschikbaar vanuit de TU/e.

Erg leuke maar heel zware studie, ik heb eigenlijk mijn TU/e loopbaan in het eerste jaar daar verpest. Ik zou als ik jou was ook eens overwegen de stap HBO-> TU/e te doen aangezien je het HBO mag verkorten (op avans iig) en dan veel beter weet waar je mee bezig bent op de TU/e.

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Als aankomend tweede jaars EE'er in Eindhoven, kan ik je vertellen dat je eigenlijk alleen de arduino nodig zal hebben. Wellicht dat een beetje fatsoenlijke multimeter ook geen overbodige luxe is, zeker omdat ze in het huidige nieuwe gebouw niet meer aanwezig zijn in de project ruimtes. Dat hoeft natuurlijk geen €200 dure Fluke te zijn, maar koop zeker geen bouwmarkt geval.

Mocht je naast het studeren opeens tijd hebben om te hobby'en (reken er maar niet op), is een oscilloscoop en een simpele labvoeding erg fijn om te hebben. Een tweede handse analoge scope van marktplaats voldoet dan al.

Qua boeken moet je zelf even kijken wat je prettig vind. Ikzelf ben van het papieren naslag werk, dus ik koop netjes alles. Er zijn er ook die geen boeken kopen, of alleen de hoog nodige. Digitaal de boeken opzoeken gebeurd ook veel, maar dat leert/leest voor mij voor geen meter. De boeken voor het eerste kwartiel zou ik zeker wel kopen, die ga je nog veel nodig hebben!

Vergeet in ieder geval niet te genieten van je intro! Ik ben er zelf ook bij, dus wie weet zie ik je daar!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Als je elektrotechniek doet is een multimeter wel een echte must have. Voor de rest ben ik gewend dat je voor je studie alle materialen kunt gebruiken uit het lab. Als je thuis iets gaat maken, dan idd een scope en een labvoeding.
Pagina: 1