Hoe belangrijk is 16gb voor HBO ICT (software development)?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-10 09:22
Per september ga ik een versneld software development traject volgen op HBO niveau. Dit traject duurt 6 maanden. De focus in dit traject ligt op Programming, Databases, Object Oriented Programming en Web Applications.

Ik heb voor dit traject een laptop nodig en heb een grote voorkeur voor Apple (mede vanwege bouwkwaliteit, touchpad en ecosysteem). Ik heb in vele topics gelezen dat 16gb RAM aan te raden is bij een HBO-Informatica studie, met name vanwege VM's. Velen zullen weten dat upgraden bij Macbooks echter een dure aangelegenheid is.

Bij afronding van het traject (6 maanden later) kan ik direct aan de slag als junior developer en zal ik een goede laptop van de zaak krijgen met 16gb RAM.

Mijn vraag: is het de moeite waard om met oog op het halve jaar van scholing toch voor de 16gb te gaan in de Macbook? Of is 8gb ook te doen? Na de 6 maanden zal ik immers de laptop van de zaak gebruiken voor het "echte werk". De 16gb in de Macbook is dan overkill (aangezien ik hem dan nog voornamelijk zal gebruiken voor browsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Er hoeft niet perse apple branded geheugen in.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxpat
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:37
Ik doe ook HBO Informatica en het is niet echt nodig om te upgraden naar 16GB. Voor VM's is het wel handig om niet in de problemen te komen maar je kunt het best overleven met 8GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
DukeBox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:28:
Er hoeft niet perse apple branded geheugen in.
Het geheugen is gesoldeerd, dus upgraden kan alleen bij aankoop (en kost je minimaal 200,-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Foxpat schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:28:
Ik doe ook HBO Informatica en het is niet echt nodig om te upgraden naar 16GB. Voor VM's is het wel handig om niet in de problemen te komen maar je kunt het best overleven met 8GB.
Dat is een geruststelling, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56
Daarbij, wat van laptop krijg je uiteindelijk van de zaak? Is het uberhaubt wel nodig/nuttig om voor een Apple te gaan?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Puc van S. schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:32:
Daarbij, wat van laptop krijg je uiteindelijk van de zaak? Is het uberhaubt wel nodig/nuttig om voor een Apple te gaan?
Dat is nog niet exact bekend, maar het zal in ieder geval een 15" quadcore i7 zijn met 16gb RAM, dus ruim voldoende.

De Mac is ook voor persoonlijk gebruik tijdens het opleidingstraject. Ik heb sowieso een nieuwe laptop nodig en vind OSX erg fijn voor privé. Tijdens de scholing zal ik dualbooten met Win10.

[ Voor 6% gewijzigd door eggsforpedro op 10-08-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

eggsforpedro schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:31:
Het geheugen is gesoldeerd, dus upgraden kan alleen bij aankoop (en kost je minimaal 200,-).
Bij welke mac is dat dan ? Ik ken de books ze alleen waar het gewoon (so)dimms zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een 15 inch en een i7? Behalve als je games gaat programmeren met volledige debug builds en gigantische hoeveelheden entities in-world is dat echt zwaar overkill.

Met een basic i3 en 2GB RAM kan je al prima alles programmeren en compileren wat je maar wil, een groter scherm is leuk, maar op 13 inch werkt alles ook prima. 4GB RAM is ook voldoende, al met al lijkt me die specs gekte een beetje te hard gaan.

Kijk naar wat je daadwerkelijk gaat doen, ICT zelf heeft echt niet zo veel resources nodig, behalve als je meerdere Windows VM's tegelijk gaat draaien, wat je volgens mij alleen maar bij MBO IT opleidingen doet als je tot Windows Server Loopjongen opgeleid wordt (wat het meer een MS opleiding maakt zodat je als onderdaan in een IT omgeving van een bedrijf kan werken).

Stel dat je developement niet verder gaat dan wat je zelf aangeeft in je startpost, dan kan je met elke i5 prima uit te voeten, meer qua CPU ga je echt niet merken. Qua RAM zit je met 8GB ook goed, als je meer nodig hebt om dat je gekke dingen gaat doen ben je beter af met een paar AWS instances voor die korte duur dat je dat gaat doen. Als je geld over hebt zou ik het eerder in een grote SSD steken.

Als je permanent gaat multibooten is en grote SSD prettig om dat je binnen OSX en Windows dan genoeg ruimte over hebt. Apple mag niet zomaar een Read/Write NTFS extensie met OS X meeleveren, en Windows heeft geen HFS support, behalve een simpele read-only driver van Apple. Dus allebei ruimte geven is een must! Qua RAM zal je voornamelijk moeten kijken naar virtuele machines. Stel dat je een of twee Linux VM's gaat draaien, of een Windows VM, dan is 8GB RAM prima. Wil je voor langere periodes meerdere VM's tegelijkertijd draaien, dan is 16GB eigenlijk wel een eis. Als je denkt dat je dat tussen nu en 8 jaar gaat doen zou je het beste wel met 16GB kunnen beginnen om dat je het niet kan upgraden en je anders een swap moet doen dat je je oude verkoopt en een nieuwe koopt met meer geheugen. (wat in de praktijk vaak gebeurt en niet perse lastig is... maar niet hoeven doen is makkelijker)
DukeBox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:43:
[...]

Bij welke mac is dat dan ? Ik ken ze alleen waar het gewoon (so)dimms zijn
Alle portables die je kan kopen, behalve de oude non-retina 2013 MacBook Pro die nog een SuperDrive heeft. Alles wat dun is dus eigenlijk ;)

[ Voor 34% gewijzigd door johnkeates op 10-08-2015 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ah.. de AIR was ik even vergeten.. aangezien het over 16GB ging ik er automatisch vanuit dat het om de pro ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
DukeBox schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:47:
Ah.. de AIR was ik even vergeten.. aangezien het over 16GB ging ik er automatisch vanuit dat het om de pro ging.
De Retina's zijn ook allemaal vastgesoldeerd. Dus:

- MacBook 2015
- Alle retina's
- Alle Air's

en dan volgens mij ook nog de Mac Mini!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Zag het ook net.. goh valt me best wel tegen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
johnkeates schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:43:
Een 15 inch en een i7? Behalve als je games gaat programmeren met volledige debug builds en gigantische hoeveelheden entities in-world is dat echt zwaar overkill.

Met een basic i3 en 2GB RAM kan je al prima alles programmeren en compileren wat je maar wil, een groter scherm is leuk, maar op 13 inch werkt alles ook prima. 4GB RAM is ook voldoende, al met al lijkt me die specs gekte een beetje te hard gaan.

Kijk naar wat je daadwerkelijk gaat doen, ICT zelf heeft echt niet zo veel resources nodig, behalve als je meerdere Windows VM's tegelijk gaat draaien, wat je volgens mij alleen maar bij MBO IT opleidingen doet als je tot Windows Server Loopjongen opgeleid wordt (wat het meer een MS opleiding maakt zodat je als onderdaan in een IT omgeving van een bedrijf kan werken).

Stel dat je developement niet verder gaat dan wat je zelf aangeeft in je startpost, dan kan je met elke i5 prima uit te voeten, meer qua CPU ga je echt niet merken. Qua RAM zit je met 8GB ook goed, als je meer nodig hebt om dat je gekke dingen gaat doen ben je beter af met een paar AWS instances voor die korte duur dat je dat gaat doen. Als je geld over hebt zou ik het eerder in een grote SSD steken.
AWS instances had ik nog niet aan gedacht. Nog meer geruststelling, thanks :)

Ik weet dat we veel met Oracle gaan doen, maar kan me idd niet voorstellen dat ik per se 16 gb nodig heb voor die eerste 6 maanden.

Ik wil gaan voor de 13" rMBP 8gb/256gb btw. Meer ga ik liever niet uitgeven. En dat is dus ook gewoon m'n privémachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
johnkeates schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:43:Als je permanent gaat multibooten is en grote SSD prettig om dat je binnen OSX en Windows dan genoeg ruimte over hebt. Apple mag niet zomaar een Read/Write NTFS extensie met OS X meeleveren, en Windows heeft geen HFS support, behalve een simpele read-only driver van Apple. Dus allebei ruimte geven is een must! Qua RAM zal je voornamelijk moeten kijken naar virtuele machines. Stel dat je een of twee Linux VM's gaat draaien, of een Windows VM, dan is 8GB RAM prima. Wil je voor langere periodes meerdere VM's tegelijkertijd draaien, dan is 16GB eigenlijk wel een eis. Als je denkt dat je dat tussen nu en 8 jaar gaat doen zou je het beste wel met 16GB kunnen beginnen om dat je het niet kan upgraden en je anders een swap moet doen dat je je oude verkoopt en een nieuwe koopt met meer geheugen. (wat in de praktijk vaak gebeurt en niet perse lastig is... maar niet hoeven doen is makkelijker)
Na de eerste 6 maanden krijg ik sowieso een laptop die adequaat is voor het werk wat ik zal gaan doen, dus de lange termijn is geen issue. Gaat puur om het scholingstraject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als jij veel met Oracle gaat doen: een simpele centOS met Oracle DB VM trekt ca 3 GB RAM, waarvan 2GB voor het DBMS. En dan draait ie op zijn sloffen. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of er een Oracle client voor mac is, dat zou je even moeten checken. anders is nog een extra VM kunnen draaien wel prettig.
Als je java gaat programmeren: dat snapt die centos vm ook, ook zonder extra ram.

Ergo: simpele i3 of instap i5 met 8GB gaat aan jouw eisen voldoen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
The Eagle schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:59:
Als jij veel met Oracle gaat doen: een simpele centOS met Oracle DB VM trekt ca 3 GB RAM, waarvan 2GB voor het DBMS. En dan draait ie op zijn sloffen. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd of er een Oracle client voor mac is, dat zou je even moeten checken. anders is nog een extra VM kunnen draaien wel prettig.
Als je java gaat programmeren: dat snapt die centos vm ook, ook zonder extra ram.

Ergo: simpele i3 of instap i5 met 8GB gaat aan jouw eisen voldoen.
Thanks voor de input :) Ik ga hem sowieso dualbooten met Win10 tijdens het scholingstraject. Indien nodig met een minimale OSX partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Ik denk dat je met de 13" Retina (de recentste met "force touch" trackpad) dan prima aan de slag kan.
i5 + 8GB RAM + 265GB SSD is een ideaal midden tussen mobiliteit en power. De accu gaat erg lang mee, het ding weegt haast niks als je het met andere spullen in je tas vergelijkt, (tas met en tas zonder laptop bedoel ik dus ;-) ), en voor alles wat je gaat doen wat echt veel meer nodig heeft kom je toch al snel terecht bij servers en VM instances voor zware resource-intensieve taken, of anders gaming rigs en workstations als je de entertainment kant op gaat.

Er zijn belachelijk veel laptops die heel graag alles willen toen, maar het is gewoon zo goed als nooit goed te combineren. Het is een beetje alsof sommige fabrikanten modellen uitbrengen die gelijk staan aan een combinatie van grasmaaier, heggenschaar en scheerapparaat. Volgens de specs kan het allemaal, in de praktijk is het het gewoon allemaal net niet. :+

Qua bootcamp is het trouwens handig om Windows 8 eerst via de assistant te installeren, en daarna pas naar Windows 10 bij te werken. Misschien dat je een dreamspark account krijgt en diverse Windows versies kan gebruiken, misschien dat je het zelf moet kopen, dat kan ik zo niet uit de posts opmaken ;-) Maar BootCamp is volgens mij nog niet Windows 10 ready, niet qua installatie support. Dat betekent niet dat het technisch onmogelijk is, maar dat het wat meer zekerheid geeft om gewoon het ondersteunde pad te bewandelen. Vooraf een USB recovery stick maken in OS X is ook een goed plan, net als een TimeMachine backup. Er zijn namelijk threads op internet te vinden van mensen die na een Windows 10 installatie of Windows 10 upgrade opeens niet meer kunnen multibooten om dat Microsoft bedacht had dat het handig was om alle bootloaders te overschrijven. Dat is dus niet in alle situaties zo, maar kan een dingetje zijn om in de gaten te houden. En anders gewoon een supported versie draaien, het is niet alsof development tools onder Windows 10 opeens beter werken en op oudere versies niet meer :P

Verder is het ook aan te raden zo veel mogelijk development op OS X bij te houden, Visual Studio is allemaal leuk en aardig, maar je wordt heel makkelijk in Microsoft's walled garden gezogen, wat je horizon nogal smal maakt. Als je Java en/of Python krijgt kan je dat prima op OS X doen. Waarschijnlijk zelfs beter op OS X gezien alle non-microsoft spullen op Windows 'moeilijker' werken dan op andere besturingssystemen. (en dan heb ik het over directe shell support om maar wat te noemen)

Als je weet hoe je software moet maken onafhankelijk van de tools en het OS waar je het op doet zit je boven de middenmoot qua software engineers. Veel mensen komen terecht in een sleur of beperkt hokje waarbij ze niet meer buiten hun 'gewende' OS en tooling durven te werken. Dat zorgt er vaak voor dat je qua denkpatronen en vernieuwing steeds meer gaat missen om dat je theorie/concept minder los kan zien van de implementatie en de omgeving. Dat maakt het hele leren engineren lastiger voor veel mensen ;-) Code kloppen kan iedereen wel leren, software maken in z'n geheel is een stuk meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yuregenu
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-07 15:14
Tijdens mijn eerste jaar studie Technische Informatica (2010) werkte ik met een MSI Wind netbook met een 1,4 GHz single-core Atom met 2 GB werkgeheugen :+ Desondanks kon deze wel een VM van Windows Server 2008 draaien. Heel erg langzaam, toegegeven, maar hij kon het wel :P

Die 8 GB is meer dan genoeg voor virtualisatie, er van uitgaande dat je 50% gaat gebruiken in je VM. Onthoud dat 4 GB onder het (nog steeds) populaire Windows XP van 32-bit niet eens volledig aangesproken kan worden, dus voor het virtualiseren van recente systemen is 4 GB prima vol te houden.

ユレゲヌ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-10 14:29
Het ligt er maar net aan wat je gaat programmeren.

Ik maak mezelf nu steeds meer wegwijs in het programmeren van Dynamics AX (erp) hiervoor heb ik 24gb ram en een 515 GB SSD aangeschaft om de VM te kunnen draaien. (het werkt ook wel me 16GB ram op de laptop maar dat is niet leuk)

Websites heb ik daarentegen in kladblok gemaakt.

Ik weet trouwens niet of je via dreamspark een studenten MSDN subscriptie krijgt? Daar zit als het goed is een Azure tegoed in. Je kan altijd nog de zware dingen gewoon op een server doen.

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10 11:03

doc

Ander uitgangspunt, hoe lang wil je met de machine gaan doen? In de toekomst kan het geheugen wel fijn zijn omdat nieuwer os+software waarschijnlijk meer gaat vragen. Wellicht ga je in de toekomst (ook prive) meer met vm's of containers doen. Ook voor de verkoop is het fijner als hij meer geheugen heeft.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
johnkeates schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 03:03:
Ik denk dat je met de 13" Retina (de recentste met "force touch" trackpad) dan prima aan de slag kan.
i5 + 8GB RAM + 265GB SSD is een ideaal midden tussen mobiliteit en power. De accu gaat erg lang mee, het ding weegt haast niks als je het met andere spullen in je tas vergelijkt, (tas met en tas zonder laptop bedoel ik dus ;-) ), en voor alles wat je gaat doen wat echt veel meer nodig heeft kom je toch al snel terecht bij servers en VM instances voor zware resource-intensieve taken, of anders gaming rigs en workstations als je de entertainment kant op gaat.

Er zijn belachelijk veel laptops die heel graag alles willen toen, maar het is gewoon zo goed als nooit goed te combineren. Het is een beetje alsof sommige fabrikanten modellen uitbrengen die gelijk staan aan een combinatie van grasmaaier, heggenschaar en scheerapparaat. Volgens de specs kan het allemaal, in de praktijk is het het gewoon allemaal net niet. :+

Qua bootcamp is het trouwens handig om Windows 8 eerst via de assistant te installeren, en daarna pas naar Windows 10 bij te werken. Misschien dat je een dreamspark account krijgt en diverse Windows versies kan gebruiken, misschien dat je het zelf moet kopen, dat kan ik zo niet uit de posts opmaken ;-) Maar BootCamp is volgens mij nog niet Windows 10 ready, niet qua installatie support. Dat betekent niet dat het technisch onmogelijk is, maar dat het wat meer zekerheid geeft om gewoon het ondersteunde pad te bewandelen. Vooraf een USB recovery stick maken in OS X is ook een goed plan, net als een TimeMachine backup. Er zijn namelijk threads op internet te vinden van mensen die na een Windows 10 installatie of Windows 10 upgrade opeens niet meer kunnen multibooten om dat Microsoft bedacht had dat het handig was om alle bootloaders te overschrijven. Dat is dus niet in alle situaties zo, maar kan een dingetje zijn om in de gaten te houden. En anders gewoon een supported versie draaien, het is niet alsof development tools onder Windows 10 opeens beter werken en op oudere versies niet meer :P

Verder is het ook aan te raden zo veel mogelijk development op OS X bij te houden, Visual Studio is allemaal leuk en aardig, maar je wordt heel makkelijk in Microsoft's walled garden gezogen, wat je horizon nogal smal maakt. Als je Java en/of Python krijgt kan je dat prima op OS X doen. Waarschijnlijk zelfs beter op OS X gezien alle non-microsoft spullen op Windows 'moeilijker' werken dan op andere besturingssystemen. (en dan heb ik het over directe shell support om maar wat te noemen)

Als je weet hoe je software moet maken onafhankelijk van de tools en het OS waar je het op doet zit je boven de middenmoot qua software engineers. Veel mensen komen terecht in een sleur of beperkt hokje waarbij ze niet meer buiten hun 'gewende' OS en tooling durven te werken. Dat zorgt er vaak voor dat je qua denkpatronen en vernieuwing steeds meer gaat missen om dat je theorie/concept minder los kan zien van de implementatie en de omgeving. Dat maakt het hele leren engineren lastiger voor veel mensen ;-) Code kloppen kan iedereen wel leren, software maken in z'n geheel is een stuk meer dan dat.
Bedankt voor alle tips, zeker die over Bootcamp. Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Vooralsnog ligt bij mij de focus op Oracle, maar wie weet wat de toekomst brengt. Ik neem je advies mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Yuregenu schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:03:
Tijdens mijn eerste jaar studie Technische Informatica (2010) werkte ik met een MSI Wind netbook met een 1,4 GHz single-core Atom met 2 GB werkgeheugen :+ Desondanks kon deze wel een VM van Windows Server 2008 draaien. Heel erg langzaam, toegegeven, maar hij kon het wel :P

Die 8 GB is meer dan genoeg voor virtualisatie, er van uitgaande dat je 50% gaat gebruiken in je VM. Onthoud dat 4 GB onder het (nog steeds) populaire Windows XP van 32-bit niet eens volledig aangesproken kan worden, dus voor het virtualiseren van recente systemen is 4 GB prima vol te houden.
Thanks voor de reactie. Ik verwacht inderdaad dat 8gb voldoende is. Ik heb ook gemaild naar de scholingsinstelling, maar ik geloof dat iedereen op vakantie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Dekaasboer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:38:
Het ligt er maar net aan wat je gaat programmeren.

Ik maak mezelf nu steeds meer wegwijs in het programmeren van Dynamics AX (erp) hiervoor heb ik 24gb ram en een 515 GB SSD aangeschaft om de VM te kunnen draaien. (het werkt ook wel me 16GB ram op de laptop maar dat is niet leuk)

Websites heb ik daarentegen in kladblok gemaakt.

Ik weet trouwens niet of je via dreamspark een studenten MSDN subscriptie krijgt? Daar zit als het goed is een Azure tegoed in. Je kan altijd nog de zware dingen gewoon op een server doen.
De focus zal liggen bij Oracle en een beetje .NET.

De scholing wordt verzorgt door de HvA, maar het is een versneld (niet-regulier) traject van 6 maanden. Ik hoop van hun binnenkort meer te horen over de specifics (ook wat betreft laptop-eisen), maar voorlopig lijken ze daar nog op vakantie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
doc schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:43:
Ander uitgangspunt, hoe lang wil je met de machine gaan doen? In de toekomst kan het geheugen wel fijn zijn omdat nieuwer os+software waarschijnlijk meer gaat vragen. Wellicht ga je in de toekomst (ook prive) meer met vm's of containers doen. Ook voor de verkoop is het fijner als hij meer geheugen heeft.
Ik heb tot nu toe altijd gewerkt met een MacBook Air die 4gb geheugen had, dat is voor mij altijd prima geweest. Dus uitgaande van mn huidige privegebruik moet 8gb zeker voldoende zijn. Maar je weet inderdaad niet wat de toekomst brengt. Dat is altijd het lastige met kiezen van specs. Na het scholingstraject van 6 maanden krijg ik in ieder geval een laptop van de zaak met 16gb geheugen en een core i7, dus dat zit dan iig goed. Maar als ik ook intensief op de privelaptop ga developen, dan is 16gb zeker geen verkeerde keus. Het is gewoon veel geld voor die upgrade, dat maakt het lastig.

[ Voor 8% gewijzigd door eggsforpedro op 10-08-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JfbK
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-07 12:29
Ah goede tijden, in het eerste jaar van hbo Technische Informatica had ik geen laptop maar een usb stick. Scheelt ook flink wat afleiding ;) Mijn ervaring met het hbo is dat een laptop handig is, maar die kun je voor 200E van de Vraag en Aanbod oppikken. Over het algemeen stonden de oudste pc's (<= Pentium 4) in 2005 bij HvA TI. Maar jij wilt natuurlijk de dikste MBP met 16GB en 512GB PCIE, die keuze is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
JfbK schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:52:
Ah goede tijden, in het eerste jaar van hbo Technische Informatica had ik geen laptop maar een usb stick. Scheelt ook flink wat afleiding ;) Mijn ervaring met het hbo is dat een laptop handig is, maar die kun je voor 200E van de Vraag en Aanbod oppikken. Over het algemeen stonden de oudste pc's (<= Pentium 4) in 2005 bij HvA TI. Maar jij wilt natuurlijk de dikste MBP met 16GB en 512GB PCIE, die keuze is aan jou.
Ik hoef juist niet de dikste rMBP, vandaar dit topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:36

Detmer

Professioneel prutser

Ik doe momenteel ITSM (volledige 4 jaars opleiding), wat komend schooljaar over is gegaan in HBO ICT. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn 16gb. Nu moet ik ook regelmatig vm's draaien op de laptop (tot nu toe maximaal 8 tegelijkertijd) en dan is het een verademing. Ik had het echter ook met 8 afgekund d.m.v. samenwerken en koppelen.

16gb is een pure luxe, maar niet noodzakelijk. 8gb is echter wel als minimum aan te raden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggsforpedro
Detmer schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 22:57:
Ik doe momenteel ITSM (volledige 4 jaars opleiding), wat komend schooljaar over is gegaan in HBO ICT. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn 16gb. Nu moet ik ook regelmatig vm's draaien op de laptop (tot nu toe maximaal 8 tegelijkertijd) en dan is het een verademing. Ik had het echter ook met 8 afgekund d.m.v. samenwerken en koppelen.

16gb is een pure luxe, maar niet noodzakelijk. 8gb is echter wel als minimum aan te raden.
Met 8 VM's lijkt me 16gb inderdaad wel noodzakelijk, hoewel ik dat niet verwacht bij mijn opleidingsgedeelte :)
Pagina: 1