Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 10:50
Wellicht start ik dit topic niet helemaal op de juiste plek, maar ik weet niet waar ik deze vraag anders kan stellen. Dus bij voorbaat excuses als ik mijn vraag op de verkeerde plek stel.

Vraag:
Sinds kort weigert ons afzuigsysteem dienst. De redelijk recente (5 jaar) oude centrale afzuiger spint heel even op snelheid om vervolgens bijna stil te vallen. De ventilator blijft wel draaien, maar niet snel en af en toe hoor je een vreemd tikkend geluid als de ventilator weer een heel klein beetje snelheid maakt.

Mijn vraag is hoe ik kan achterhalen wat er defect is. De motor lijkt (?) nog prima te werken, is dan de besturingsprintplaat defect? Of zie ik iets over het hoofd? Ik heb niet zoveel zin om zomaar iets te bestellen, om erachter te komen dat iets anders defect is.

Het betreft overigens een Stork Comfofan CMFe P, zo'n redelijk standaard afzuigunit met perilex stekker en 3 standen schakelaar in de keuken.

Graag raad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Vaak wil de condensator nog wel eens kapot gaan, dan wil de motor niet meer starten met draaien, of niet goed blijven draaien. Merk je ook verschil dat hij op de ene snelheid beter blijft draaien dan op de andere?

En als je de box opent en het schoepenrad met de hand probeert te draaien, gaat het dan wel soepel en zonder geluiden? Het tikkende geluid zouden ook de lagers kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Bedankt. Er lijkt niet veel verschil te zijn tussen de verschillende standen, maar dat wil ik nog wel even testen. In alle standen is de werking minimaal.

Het lager lijkt prima, de fan draait soepel rond. Het geluid lijkt ook meer electronisch, alsof je een speaker aansluit met de stereo aan. Een paar keer tikken / hakkelen en dan weer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zoiets moet er vervangen worden denk ik: https://www.elektroschake...odule-cml-14-3-5-15-95356

Moet je jouw box even openmaken en kijken wat er bij jou voor typenummer op die module staat. Er zijn ook nog andere varianten te koop namelijk: https://www.elektroschake...he-ventilatie/je-storkair (zoek op 'condensator' op die pagina).

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2015 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Bedankt. Dan vermoed ik dat ik het volgende element moet vervangen, klopt dat?

https://www.elektroschake...turingsprint-cmfe-r-81119

Ik moet het nummer nog even checken, maar deze lijkt identiek.

De andere onderdelen komen me niet bekend voor, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.

Hierbij nog een foto:
https://www.icloud.com/sharedalbum/#B055nhQSTGf5H2z

[ Voor 26% gewijzigd door Tweade op 10-08-2015 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat zou kunnen ja, op die print zitten twee condensators (zwarte 'tonnetjes'), wellicht dat het bij jou in één printplaat zit i.p.v. losse condensators zoals mijn link.

Als je handig bent met een soldeerbout zou je ook zelf de condensatoren kunnen proberen te vervangen, dan ben je voor 5 euro waarschijnlijk wel klaar.

Maar geen garantie dat het daar aan ligt natuurlijk, echter vaak zijn condensatoren wel de oorzaak als een motor niet wil starten (je ziet het ook bij zaagtafels e.d. wel eens dat ze niet willen draaien en na vervanging van condensator wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Bedankt, dan ga ik met de soldeerbout aan de slag. Als het niet lukt kan ik altijd nog het gehele element vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Als je even kijkt wat er op die condensatoren staat qua waarde (xx V en xx uF) dan wil ik wel even meehelpen met zoeken indien nodig.

Op de iCloud foto zie ik 220uF staan, maar ik moet de spanning nog even weten. En of ze beiden 220uF zijn en allebei op dezelfde spanning werken.

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2015 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
ThinkPadd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 08:47:
Als je even kijkt wat er op die condensatoren staat qua waarde (xx V en xx uF) dan wil ik wel even meehelpen met zoeken indien nodig.

Op de iCloud foto zie ik 220uF staan, maar ik moet de spanning nog even weten. En of ze beiden 220uF zijn en allebei op dezelfde spanning werken.
Bedankt. Ik ben nu een paar dagen van huis, maar zodra ik weer thuis ben zal ik even kijken wat er op de condensator staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweade
Inmiddels het probleem kunnen lokaliseren, er bleek toch een lager defect. Het lager draaide soms soepel om even later te blokkeren. Helaas zijn die lagers niet eenvoudig te vervangen, dus inmiddels een nieuwe (zuiniger) variant besteld. Ben ik dit topic toch op de juiste plaats gestart.

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Bedankt voor de terugkoppeling :)
Pagina: 1