[Windows/Barebone] Advies fanless barebone voor moeder

Pagina: 1
Acties:

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 27-11 10:49
De CPU fan van de PC (dell optiplex) van mijn moeder heeft de geest gegeven. De PC was al tijden traag en een nieuwe CPU fan kost 80 euro. Tijd voor een nieuw bakkie!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Huis, tuin en keuken surfen & mailen. Foto's beheren enz

Wat mag het systeem gaan kosten?
200 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 60 & 120GB SSD liggen, Muis, monitor en toetsenbord heeft ze al en een 500GB USB3 disk. Een windows 8.1 licentie heb ik aangeschaft via ebay voor 20 euro welke ik kan upgraden naar Windows 10. Verder heb ik in een office365 nog 1 licentie over voor clients

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU vlot genoeg voor Windows 10, 4 GB ram en een 120GB SSD. De foto's heeft ze op een USB disk

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De Intel NUC of Zotac barebones leken me wel wat. Op zich is elke fanless barebone geschikt maar ik ben er niet zo bekend mee. Ik bouw meestal mn eigen PC's. De intel compute stick schijnt nogal lawaai te maken maar misschien zijn andere compute sticks wel interessant?

Zoiets?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC Kit DN2820FYKH€ 134,95€ 134,95
1Corsair CMSO4GX3M1A1333C9€ 25,92€ 25,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 160,87

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Klein, fanless, genoeg om office te kunnen draaien op windows 10

Ga je overklokken?
Nee

Wat raden jullie aan?

[ Voor 30% gewijzigd door Spam op 09-08-2015 20:52 ]

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:03
Weet je Zeker dat die nuc fanless is? En waarom perse fanless?

• Spam
loki504 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 21:16:
Weet je Zeker dat die nuc fanless is? En waarom perse fanless?
Nee dat weet ik niet 8)7

Liefst zo stil mogelijk in ieder geval.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:34
Gaat dat geheugen wel werken? Dat is geen DDR3L.
Dan kun je beter deze pakken: pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ
Is nog goedkoper ook.

[ Voor 60% gewijzigd door wappiewappie op 09-08-2015 23:41 ]

• Spam
wappiewappie schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:39:
Gaat dat geheugen wel werken? Dat is geen DDR3L.
Dan kun je beter deze pakken: pricewatch: Crucial CT51264BF160BJ
Is nog goedkoper ook.
Dank voor de tip.

Nu even terug op de barebone keuze; welke adviseren jullie? Is die nuc stil genoeg?

• wappiewappie
With the Intel NUC turned off we found the ambient room noise to be 31.9dB. With the system up and running on the desktop in an idle state the system was observed to be right at 38.6dB. With the NUC fully loaded running Prime95 27.9 64-bit, 3DMark or Cinebench we weren’t able to get the fan speed to increase and there was no measurable load noise difference from about 6 inches away. In a quiet room you can hear the single case fan spinning, but once you have some background noise and you can barely hear the fan slowly spinning when the NUC is running!
Behoorlijk stil, maar niet volledig geruisloos dus.

Als je dat wilt kun je naar zoiets kijken: pricewatch: Asus J1800I-A
Dan moet er naast de ssd en het geheugen nog een behuizing en evt. een voeding bij komen.
Dat ben je waarschijnlijk duurder uit, maar heb je wel de mogelijkheid op de pc volledig ventilatorloos te maken.

...
Of je koopt een pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807
Die is zo te zien wel met zonder ventilator: http://nl.hardware.info/r...ini-met-dual-core-celeron :)
en... YouTube: Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 Fanless Mini PC Review - XBMC, Gaming, Windows 8

[ Voor 40% gewijzigd door wappiewappie op 10-08-2015 00:34 ]

• Spam
wappiewappie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 00:14:
[...]

Behoorlijk stil, maar niet volledig geruisloos dus.

Als je dat wilt kun je naar zoiets kijken: pricewatch: Asus J1800I-A
Dan moet er naast de ssd en het geheugen nog een behuizing en evt. een voeding bij komen.
Dat ben je waarschijnlijk duurder uit, maar heb je wel de mogelijkheid op de pc volledig ventilatorloos te maken.

...
Of je koopt een pricewatch: Gigabyte BRIX GB-BXBT-2807
Die is zo te zien wel met zonder ventilator: http://nl.hardware.info/r...ini-met-dual-core-celeron :)
en... YouTube: Gigabyte Brix GB-BXBT-2807 Fanless Mini PC Review - XBMC, Gaming, Windows 8
Hmm, die brix is inderdaad interessant. Hoe verhouden de systemen zich tov elkaar qua performance?

Ik heb ooit jaren geleden een atom D525 asus netbook gehad maar daar werd ik niet vrolijk van. Kunnen deze systemen een beetje vlot Windows 10 trekken?

• wappiewappie
Op pure cpu kracht is een N2807 ongeveer 1.5 keer zo snel (single threaded): http://www.cpubenchmark.n...611&cmp[]=2145&cmp[]=2263
Maar dat is niet het enige. De N2807 en N2820 zijn grafisch ook sterker (HD Graphics in plaats van een GMA 3150) en je zet er nu een ssd in. Ik neem aan dat er een hdd in dat netbookje zat?
En je hebt nu geen Asus bloatware. Dat scheelt ook. ;)

Het is een beetje lastig in te schatten, maar ik denk wel dat alles bij elkaar opgeteld ervoor zorgt dat die een flink stuk sneller is dan jouw oude netbookje.
Ik zie hier ook niemand klagen over de snelheid: pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH

[ Voor 4% gewijzigd door wappiewappie op 10-08-2015 10:25 ]

• Spam
wappiewappie schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:19:
Op pure cpu kracht is een N2807 ongeveer 1.5 keer zo snel (single threaded): http://www.cpubenchmark.n...611&cmp[]=2145&cmp[]=2263
Maar dat is niet het enige. De N2807 en N2820 zijn grafisch ook sterker (HD Graphics in plaats van een GMA 3150) en je zet er nu een ssd in. Ik neem aan dat er een hdd in dat netbookje zat?
En je hebt nu geen Asus bloatware. Dat scheelt ook. ;)

Het is een beetje lastig in te schatten, maar ik denk wel dat alles bij elkaar opgeteld ervoor zorgt dat die een flink stuk sneller is dan jouw oude netbookje.
Ik zie hier ook niemand klagen over de snelheid: pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Ik las een brix review die niet te spreken waren over de performance, ook voor simpele taken. Ik heb nu de NUC besteld omdat hij wat completer is (ir, BT, vesa mount). Ik zal deze post updaten met mijn bevindingen met geluid en Windows 10

• wappiewappie
Als je de N2807 uit een Brix te traag vind, is de N2820 uit een NUC dat ook.
Die laatste is maar heel iets sneller.
Maar je kunt het uiteraard uitproberen. Bevalt het niet, dan stuur je de NUC weer terug.
Zorg er dan wel voor dat Windows nog niet geactiveerd is (Bij de installatie aanvinken dat Windows zich niet direct mag activeren en voor de zekerheid de netwerkverbinding uitschakelen)

[ Voor 54% gewijzigd door wappiewappie op 11-08-2015 10:49 ]

Pagina: 1