Mijzelf schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 11:14:
Ah zo. Ik denk dat je een paar dingen verkeerd hebt begrepen. De MBR beperking gaat over sectors. In de partitie tabel is voor iedere partitie een begin- en eindsector vastgelegd. Die is vastgelegd in een 32 bits variabele, wat inhoud dat de getallen niet groter kunnen worden dan 2^32 ~ 4000000000.
Bij een 512 byte sector size betekent dat dat het einde van een partitie niet voorbij de 2TiB kan liggen. (2^32 * 512B = 2TiB). Dus je kunt je schijf niet opdelen in 2 partities, waarbij er 1 voorbij de 2TiB zit. De MBR kan dat gewoon niet addresseren.
Als je dat nu toch gedaan hebt, betekend dat dat je stiekum toch GPT gebruikt, of dat je (logische) sector size groter is dan 512 bytes.
Wanneer je tv die 780GB partitie goed kan lezen, heb je geen probleem. Die partitie bevind zich voorbij de 2TiB, en blijkbaar geeft dat geen addresseringsproblemen.
Overigens, zolang die tv alleen leest, zul je nooit data corruptie krijgen.
Kan hij schrijven?
Nee, nee, de tv schrijft niet/kan niet opslaan, maar het probleem, dacht ik, zou meer ontstaan bij het opslaan vanaf na de 2.2 TB schijfvulling...
Ik heb nu nog niets van die 780GB gebruikt, dus ik weet ook niet 100% zeker of die ruimte bruikbaar is, ik gebruikte de disk nu alleen nog maar binnen de 2.2TB partitie.. da's 't veiligst dacht ik.
Ik weet echter wel heel erg zeker dat de externe disk geen GPT format is, want daar is uitgebreid op getest. (hoe groot ik GPT ook formatteer de tv herkent 't niet)
Hoewel 't nu nog goed gaat (zit nog ver onder de 2.2TB vulling) blijf ik toch onzeker... zou toch zonde zijn films te verliezen als 't later niet goed mocht blijken te gaan.
Aan 't gebrek aan reacties merk ik dat dit niet iets is waar anderen mee geëxperimenteerd hebben.
Misschien de disk toch maar veiligerwijze in GPT formatteren en uitsluitend voor opslag gebruiken (+ pc gebruik natuurlijk, dat werkt natuurlijk altijd nog).
Edit : PS Ik bedenk me dat ik destijds volgens mij een tool als partition magic gebruikt heb om die 2e partitie naast de 2TB te zetten omdat dat in schijfbeheer niet vanzelf ging, dus dat sluit wel aan bij je verhaal.
[
Voor 5% gewijzigd door
Prikkertje op 10-08-2015 20:54
]