Is Utopia nog steeds populair?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:05

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Net zaten mijn ouders tv te kijken en daar kwam een reclame voorbij van Utopia, dat het elke werkdag te zien is. Ik had eigenlijk wel verwacht dat het programma alweer lang en breed verdwenen zou zijn. Op internet las je vrij weinig positieve reacties, ik ken niemand in mijn omgeving die het programma kijkt (wel mensen die het even hebben gekeken maar afgehaakt zijn) en in andere landen waar ze de rechten hadden is het programma alweer van de buis vanwege tegenvallende kijkcijfers. Dus ik heb even Google geraadpleegd en het blijkt dat Utopia nog altijd zo'n 600.000 kijkers heeft (!?).

In Nederland staan bij 1235 huishoudens kijkcijferkastjes die het kijkgedrag meten van zo'n 2800 mensen. En de kijkcijfers, dus ook die 600.000 die Utopia kijken, worden daar op gebaseerd. Als ik, in de gemeente waar ik woon (~18.000 inwoners), een representatieve steekproef wil houden, dan heb ik 2128 respondenten nodig. Dan heb ik een foutmarge van 2% en een betrouwbaarheid van 95%. Hoe kan het dan zijn dat 2800 mensen representatief zijn voor de in totaal 17 miljoen mensen die in Nederland wonen?

Puur op basis van reacties online, mijn eigen omgeving, en de manier waarop kijkcijfers gemeten worden, kan ik dus onmogelijk geloven dat Utopia inderdaad nog altijd 600.000 kijkers heeft. Dus nou vraag ik mij af in hoeverre die 1235 kastjes representatief kunnen zijn voor héél Nederland. Om aan die 600.000 te komen hoeven bijvoorbeeld maar 14 mensen met zo'n kastje te kijken. Sowieso denk ik dat kastjes achterhaald zijn nu praktisch alles via internet gaat. Een KPN of Ziggo kan volgens mij exact zien wat er gekeken wordt in een huishouden als ze willen. Daar komt ook nog eens bij dat streaming steeds groter wordt dus al die mensen tellen in een klap ook niet meer mee.

@modje: kan de titel veranderd worden naar 'Worden kijkcijfers fout gemeten?'

[ Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 09-08-2015 18:28 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De vraag of Utopia nog populair is lijkt me intrinsiek een andere vraag dan of de methode van kijkcijfers meten nog van deze tijd is ;) Is imho ook niet zinnig om ze in één topic te bespreken.

Qua utopia: Ik heb een aantal collegae die het wel eens kijken. En zo af en toe hoor ik er ook wel eens buzz over rondgaan in m'n vriendenkring (heel af en toe ;) ). Zijn allemaal geen vaste kijkers, maar een hoop incidentele kijkers kunnen ook zorgen voor een 'leuk' kijkcijfergetal.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
naitsoezn schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:17:
De vraag of Utopia nog populair is lijkt me intrinsiek een andere vraag dan of de methode van kijkcijfers meten nog van deze tijd is ;) Is imho ook niet zinnig om ze in één topic te bespreken.

Qua utopia: Ik heb een aantal collegae die het wel eens kijken. En zo af en toe hoor ik er ook wel eens buzz over rondgaan in m'n vriendenkring (heel af en toe ;) ). Zijn allemaal geen vaste kijkers, maar een hoop incidentele kijkers kunnen ook zorgen voor een 'leuk' kijkcijfergetal.
Ik denk dat beide vraagstukken wel te combineren zijn. Want als het kijkcijfer van Utopia niet klopt, wat klopt er dan nog meer niet? Om aan 600.000 kijkers te komen hoeven maar 14 van de mensen met een kijkcijferkastje het te kijken en da's niet echt héél erg veel O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Worden die cijfers niet door SBS zelf geclaimed? Want ze zenden ook van die live streams uit via het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

SomerenV schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:22:
[...]

Ik denk dat beide vraagstukken wel te combineren zijn. Want als het kijkcijfer van Utopia niet klopt, wat klopt er dan nog meer niet?
Juist ja. En wat heeft dat dan met Utopia te maken? En hoe wil je uberhaupt in godsnaam vaststellen of er geen 600.000 mensen naar Utopia kijken? 8)7 En dan nog: Dan toon je nog steeds niet aan of die steekproef goed genoeg is. :)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:33
Tegenwoordig gebruiken al veel mensen digitale tv dus het is best makkelijk in te schatten hoeveel mensen er kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
dylan_ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:25:
Tegenwoordig gebruiken al veel mensen digitale tv dus het is best makkelijk in te schatten hoeveel mensen er kijken.
Hoe meten ze die cijfers dan? Worden er anonieme kijkstatistieken doorgestuurd vanaf elke decoder??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
https://nl.checkmarket.co...nen/steekproefcalculator/

Geen idee hoe betrouwbaar die site is, maar die zegt dat 2400 nodig is voor een foutenmarge van 2% en een betrouwbaarheid van 95%. (uitgegaan van 16 miljoen)
Vanaf 20.000 zou de steekproef niet meer echt meegroeien. Wat ook wel logisch is natuurlijk.

Over Utopia... geen idee ;)

[ Voor 20% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-08-2015 18:30 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Kijkcijfers worden puur gemeten met kijkcijferkastjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SomerenV schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:30:
[...]

Kijkcijfers worden puur gemeten met kijkcijferkastjes ;)
Misschien je Topic Titel dan nogmaals laten aanpassen: "Worden de gemeten kijkcijfers verkeerd geïnterpreteerd?" :P.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Om aan die 600.000 te komen hoeven bijvoorbeeld maar 14 mensen met zo'n kastje te kijken.
17 miljoen nederlanders
2800 respondenten.
elke respondent staat dus voor ongeveer 6000 kijkers. Dus je hebt 100 respondenten nodig met een kastje, dat zijn ongeveer 45 kastjes, geen 14 kastjes.

[ Voor 203% gewijzigd door ArthurMorgan op 09-08-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Ik denk dat het ook met de samenstelling van je vriendenkring te maken heeft.

*knip* flame

[ Voor 78% gewijzigd door Mx. Alba op 10-08-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 16:27
Ik ken eigenlijk niemand die het echt kijkt.
Laatst bij het zappen zag ik het langs komen en toen ik de beelden zag herinnerde ik me de reclame teksten die voorbij kwamen in de maanden voordat het begon.

Hoe het er nu uitziet heeft toch totaal niets te maken met het oorspronkelijke idee, of wel?

Maar het hele reality tv gebeuren begrijp ik sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb het nog nooit gezien, maar volgens mij kijken mijn ouders het. Ik snap dat niet, maar ze kijken ook naar Campinglife. Dat programma is gewoon reclame, dat wordt onderbroken door andere reclame.

Maar hun snappen dan weer niet wat er leuk is aan een serie als Breaking Bad. Ieder zijn meug.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* don't feed the trolls, please...

[ Voor 93% gewijzigd door Mx. Alba op 10-08-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het staat hier thuis nog wel eens op, vind het zelf niet interessant maar m'n vriendin vind het nog wel eens vermakelijk. Wordt ook niet actief gekeken maar meer als achtergrond geluid. Het programma heeft echter niks (meer) met een Utopia te maken maar is veranderd in een Big Brother variant waarbij het vooral om ruzies en relaties draait.

*knip* don't feed the trolls, please...

[ Voor 49% gewijzigd door Mx. Alba op 10-08-2015 13:30 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:40
Pin me er niet op vast, maar naar wat ik hoorde van kennissen die iets in die industrie doen is dat Utopia praktisch alleen nog draait om het format te kunnen verkopen aan het buitenland. Schijnbaar brengt dat voldoende op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 11:43
De manier waarop kijkcijfers gemeten worden is inderdaad vrij gammel. Geenstijl heeft hier een paar jaar terug al eens aandacht aan besteed:

http://www.geenstijl.nl/m...ers_zijn_wassen_neus.html

Dat gezegd hebbende: Ik vind het wel een bijzondere egocentrische beredenering: Ik vind Utopia niet leuk, ik ken niemand die Utopia leuk vindt dus dan kunnen de kijkcijfers ook niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:05

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Van Utopia heb ik alleen de allereerste aflevering gekeken, puur uit nieuwsgierigheid. Daarna nooit meer. :D

Kijkcijfers zijn sowieso grotendeels uit de lucht gegrepen. Er zijn een aantal huishoudens die samen representatief zouden moeten zijn voor de Nederlandse samenleving waarvan het kijkgedrag tot in detail wordt gevolgd, op basis waarvan de kijkcijfers gemaakt worden. Ik vermoed alleen dat er veel te weinig rekening gehouden wordt met het feit dat men tegenwoordig minder en minder "live" televisie kijkt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mx. Alba schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:33:
Van Utopia heb ik alleen de allereerste aflevering gekeken, puur uit nieuwsgierigheid. Daarna nooit meer. :D

...
Heb je wel de goede versie gezien? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mx. Alba schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:33:
Kijkcijfers zijn sowieso grotendeels uit de lucht gegrepen. Er zijn een aantal huishoudens die samen representatief zouden moeten zijn voor de Nederlandse samenleving waarvan het kijkgedrag tot in detail wordt gevolgd, op basis waarvan de kijkcijfers gemaakt worden. Ik vermoed alleen dat er veel te weinig rekening gehouden wordt met het feit dat men tegenwoordig minder en minder "live" televisie kijkt.
En dat je meer en meer zenders hebt, ik denk dat de omroepen dat wel weten hoor. Kijkcijfers zullen vooral afnemen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basdej
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:00

basdej

OutSystems Consultant

Ik ken in ieder geval niemand in mijn omgeving die dat verschrikkelijke programma kijkt.... Ik twijfel zelf ook steeds vaker aan die kijkcijfers. Kunnen providers dit niet gewoon meten met alle iptv kastjes en set-top boxen?

Hoi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-09 11:01
basdej schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:19:
Ik ken in ieder geval niemand in mijn omgeving die dat verschrikkelijke programma kijkt.... Ik twijfel zelf ook steeds vaker aan die kijkcijfers. Kunnen providers dit niet gewoon meten met alle iptv kastjes en set-top boxen?
Alleen als je ondemand ondersteuning hebt (dus een smartcard/decoder hebt die CI+ 1.4 ondersteund + splitters/versterkers hebt die retour geschikt zijn) is dit in theorie mogelijk. Bij oudere versies is er geen return channel naar de provider mogelijk. Een subset van de digitale tv kijkers kan dus info over hun kijkgedrag in theorie terugsturen.

De enige reden dat kijkcijfers gebruikt worden om reclames te verkopen (populaire programma's = veel kijkers = dure zendtijd voor reclames = cashen). De reden dat zo'n ouderwets/fraudegevoelig systeem gebruikt word is omdat de zenders bang zijn dat nauwkeurigere cijfers naar buiten komen waaruit blijkt dat bijvoorbeeld geen hond tv kijkt, of dat er geen 600.000 mensen naar Utopia kijken, maar slechts 60.000.

[ Voor 14% gewijzigd door ThaStealth op 10-08-2015 16:25 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Niet online
Ik heb een kijker gevonden ;)
Tot slot laat Paay nog weten dat ze nog steeds kijkt naar Utopia. “Dat volg ik al vanaf het begin. Ik ken ook al die mensen die erin zitten”, vertelt ze.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:01
Van mij mag het zo onnauwkeurig zijn als ze willen hoor.. ik hoef echt niet nog veel gerichte spam omdat het abonnement op mijn naam staat en ik vooral goede tijden, slechte tijden kijk en sesamstraat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Paultje3181 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:43:
Van mij mag het zo onnauwkeurig zijn als ze willen hoor.. ik hoef echt niet nog veel gerichte spam omdat het abonnement op mijn naam staat en ik vooral goede tijden, slechte tijden kijk en sesamstraat...
Je kunt het ook zo zien: als kijkcijfers nauwkeurig(er) gemeten kunnen worden dan vallen misschien heel veel programma's die nu 'populair' zijn door de mand. Een show als Utopia is een goudmijn wat reclame betreft. Gesponsorde spullen, apparatuur van een bepaald merk, en dan ook nog reclameblokken in een programma dat bekeken wordt door meer dan een half miljoen kijkers. Combineer dat met de waarschijnlijk lage productiekosten want je hebt 1 locatie, geen geneuzel met acteurs die betaald moeten worden én het is makkelijk door te voorkopen aan zenders in andere landen. Dat wil je niet inruilen voor iets waar heel wat meer tijd en geld in gaat zitten want dan maak je minder winst.

Sowieso gaat televisie de komende jaren aanzienlijk veranderen nu streaming sterk in opkomst is. Straks is alles on demand en weten de streamingmaatschappijen exact hoe vaak iets bekeken wordt. Het probleem is echter dat daar mogelijk flink gevolgen aan zitten, zoals hier boven beschreven. Nu is in Nederland een programma al een succes als een handjevol mensen het kijkt, straks moet elke kijker ook daadwerkelijk een persoon zijn. Bedrijven/merken zullen dan véél kritischer zijn wat betreft hun marketing-uitgaven en dat gaan de productiemaatschappijen voelen.

Daarom denk ik ook dat wat nu gebeurt met televisie vergelijkbaar is met wat er gebeurde met het sms'en: providers blijven het tot het bittere einde uitmelken om elke cent eruit te persen die erin zit. Providers hebben hun inkomsten zien dalen na de intrede van mobiel internet en de afname van sms. Door dat mobiele internet moet er ook nog eens meer geïnvesteerd worden omdat dat is wat de klant wil. En mijn voorspelling is dat exact hetzelfde gaat gebeuren met televisie. Door een afname in ouderwets televisie kijken en toename in het kijken via streaming moet er meer geïnvesteerd worden in betere programma's en lopen de inkomsten terug.

Pagina: 1