[linux] Tijdelijke werk PC dus budget

Pagina: 1
Acties:

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor een project van 6-12* maanden heb ik een tijdelijke werkplek nodig. Dit hoeft geen beest van een machine te zijn, minimale eisen zijn wel 8GB, dual monitor, WiFi en belangrijk, er moet Linux (ubuntu) op gaan draaien. Na afloop van het project wil ik het systeem misschien inzetten als (casual) game pc in de woonkamer en/of als HTPC. Het gamen kan op de machine zelf of met iets als steam stream (oid).

Hoewel het tweede leven van het systeem een plus kan zijn, gaat het wel primair om het werk-gebruik. Ik kan het systeem ook altijd na 6 maanden verkopen en dan iets kopen voor het 2e leven.

* De verwachting is nu dat het 6-12 maanden duurt maar het kan ook maar zo 2 jaar worden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget is ergens tussen de 300 en 400, als het systeem daarna nog inzetbaar is dan is me dat wat extra waard. Goedkoper is altijd beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen componenten maar er zijn wel twee monitoren aanwezig en keyboard muis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een klein systeem lijkt me prettig omdat ik deze dan af-en-toe ook mee kan nemen naar huis en het later beter is in te zetten als htpc maar is geen must.

Ga je overklokken?
Nee

Ik zit zelf nog in 3 richtingen te denken.

1:
Gewoon een budget laptop: pricewatch: Lenovo IdeaPad G70-70 (80HW0069GE)
Hij is portable, heeft al een monitor en is de goedkoopste optie (moet nog wel extra geheugen bij). Ik weet dat deze optie niet echt in DAA hoort ;))

2: Een Intel NUC:
Voordeel, hij is lekker klein en ik kan hem inzetten voor een 2e leven thuis. De CPU mag ook anders zijn als dit beter bang-for-buck geeft.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC5i3RYH€ 278,80€ 278,80
1Corsair Value Select CMSO8GX3M2C1600C11€ 49,50€ 49,50
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 411,25

3:
Een gewone standaard PC gebaseerd op de BBG. De duurste optie en minst sexy...
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 83,50€ 83,50
1MSI A78M-E45€ 52,95€ 52,95
1Fractal Design Core 1100€ 29,70€ 29,70
1D-Link DWA-160€ 24,94€ 24,94
2G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 55,50€ 111,-
1Antec VPF Series 350W€ 42,30€ 42,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 427,34

Heeft iemand nog een ander idee en/of een argument om me in een bepaalde kant te schoppen?

• rickboy333
  • Laatst online: 23-11 01:39
2e hands een probleem ?

Op V&A staat nog zat leuk spul op zoals deze (zou hem wel ophalen bij deze nieuwe Tweakers met 0 feedback)

En is anders een laptop niet handiger ? Veel laptop kunnen ook op 2 schermen aangesloten worden of je kan een sherm aansluiten en het laptop sherm gebruiken.

verder idd standaard systeem pakken, hoewel je misschien toch de Celeron optie met 8GB het beste kan nemen. Veder word de ram die je wil hebben in een setjes verkocht dus is 1 genoeg :)

[ Voor 19% gewijzigd door rickboy333 op 09-08-2015 13:22 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb je veel CPU kracht nodig? Anders kan je ook voor pricewatch: Intel NUC Kit NUC5PPYH gaan. Een quadcore CPU die wel minder krachtig is maar ook een stukje goedkoper. Plaats daar 8GB RAM in en een SSD en je bent voor nog geen 300 euro klaar.
Ik heb hem zelf aangeschaft als HTPC en voor Steam Streaming maar je kan er natuurlijk ook prima op werken.

Waar komt je tijdelijke werkplek te staan? Is dat thuis of ergens op locatie? Als je veel moet reizen is een laptop met docking station wellicht praktischer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden.

2e hands is qua administratie niet zo handig ivm zakelijke aankoop. Het systeem hoeft niet verplaatst te worden dus een laptop is in principe niet nodig, het voordeel van een ander systeem vond ik juist dat ik het dan in kan zetten als HTPC.
Tsurany schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:26:
Heb je veel CPU kracht nodig? Anders kan je ook voor pricewatch: Intel NUC Kit NUC5PPYH gaan. Een quadcore CPU die wel minder krachtig is maar ook een stukje goedkoper. Plaats daar 8GB RAM in en een SSD en je bent voor nog geen 300 euro klaar.
Ik heb hem zelf aangeschaft als HTPC en voor Steam Streaming maar je kan er natuurlijk ook prima op werken.
Dat is ook wel een interessante optie. Echt veel CPU kracht heb ik niet nodig.

Zoals hierboven al staat, het is een vaste werkplek en het blijft daar gedurende het project gewoon staan.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:57
TS, wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit er namelijk ook over te denken om een NUC te halen en daar Linux op te zetten. Het zou een manusje van alles worden: developmentwerk in Python/Angular, misschien Steam erop zetten om te kijken of Civ5 voor Linux een beetje draait, misschien eens reken- of webscrapeklusjes geven...

Als je een NUC hebt gekocht ben ik benieuwd naar hoe dat ging qua compatibiliteit, ikzelf zit er vooral mee of ik een i3 of een Pentium zal nemen en of het veel toevoegt het M2-model te nemen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Topicstarter
Bananenplant schreef op woensdag 02 september 2015 @ 19:59:
TS, wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit er namelijk ook over te denken om een NUC te halen en daar Linux op te zetten. Het zou een manusje van alles worden: developmentwerk in Python/Angular, misschien Steam erop zetten om te kijken of Civ5 voor Linux een beetje draait, misschien eens reken- of webscrapeklusjes geven...

Als je een NUC hebt gekocht ben ik benieuwd naar hoe dat ging qua compatibiliteit, ikzelf zit er vooral mee of ik een i3 of een Pentium zal nemen en of het veel toevoegt het M2-model te nemen :) .
Ik heb geen NUC gekozen maar dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1840 Boxed€ 34,-€ 34,-
1ASRock H81M-HDS€ 49,95€ 49,95
1Cooltek C2 Zilver€ 43,-€ 43,-
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 50,51€ 50,51
1Antec VPF Series 350W€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 306,41

De CPU is voor mijn werk meer dan voldoende, met een nieuwe Ubuntu installatie draait het erg goed. Ik heb nog nooit een PC gehad die zo snel opstarte (<5s). Misschien komt het ook omdat ik er nog niet te veel zooi op heb staan. Verder is het een net kastje, wel wat groter dan een NUC....
Pagina: 1