Ik heb dit topic doorgelezen, maar het is wel te bizar voor woorden de gang van zaken. Wachtwoorden afluisteren (en mogelijk misbruiken) is geen kwajongensstreek meer.
Voor de TS:
Scan op zijn minst je PC/laptop met iets als
Hitman Pro van Surfright. Eenmalig opschonen van de PC is gratis met dit tooltje. Je kan eventueel ook offline scannen met iets als
Kaspersky Rescue disk.. Deze is helemaal gratis in gebruik. Let wel dat deze tools geen vervanging zijn voor een antivirus pakket op je computer. Eventueel een schone installatie doen van Windows.
Als je de boel opgeschoond hebt, doe dan het volgende:
Zorg ook voor de aanwezigheid van een goede antivirus scanner op je computer. Dan heb ik het over pakketten als Kaspersky Antivirus of F-Secure. Een goede scanner kan de installatie van malware blokkeren. Deze pakketten zijn niet gratis, maar zijn wel consistent de beste in tests.
Zet een wachtwoord op je Windows account. Indien je dat niet hebt is locken van je computer zinloos.
Indien je computer over een
TPM beschikt kan je heel eenvoudig Bitlocker activeren. Let wel dat je hiervoor Windows 7 Ultimate, Windows 8.1 Professional of Windows 10 Professional voor nodig hebt. (De Enterprise edities kunnen het ook, maar die heb je normaal niet als thuisgebruiker.) Je kan ook Bitlocker inschakelen zonder TPM, maar je moet dan wat meer stappen nemen.
Zie deze handleiding.
De laatste stap is een wachtwoord zetten op je BIOS of UEFI. Dit voorkomt gerommel daar.
Kies ook goede sterke wachtwoorden, iets wat niet snel geraden kan worden door anderen.
En al laatste... Ga het gesprek met je broertje en ouders aan. Dit gedrag is volstrekt onacceptabel. Nu luistert hij jou af en misschien ook je ouders. Die info kan hij misbruiken voor zijn eigen gewin en het is dan nog maar een kleine stap verder om volleerd scriptkiddie te worden en mensen buiten jullie familie te benadelen. Als je nu vroeg ingrijpt kan je dat gedrag nog stoppen.
kuusj98 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:03:
Ben ik nu de enige die denkt dat aangifte doen echt idioot belachelijk is?
Ik weet niet wat een broertje of zusje of je moeder of de oma voor jullie betekend maar voor mij zijn dat mensen in mijn familie die ik gewoon aanspreek op dingen die me niet aanstaan of dingen die ze doen die niet door de beugel kunnen.
Even abstract gesproken, maar als ze nu door blijven gaan met criminele activiteiten? Moet je crimineel gedrag van familieleden dan maar met de mantel der liefde bedekken?
Mijn idee is ook om het broertje nu tijdig aan te spreken met de ouders erbij. Nu kan dit gedrag mogelijk nog gecorrigeerd worden. Maar als broertje niet wil luisteren, misschien moet hij dan maar voelen.