Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

wachtwoorden stelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wist niet echt waar ik het anders neer moest zetten maar mijn broertje heeft een programma op zijn laptop gezet en nu krijgt hij Alle wachtwoorden als wij ergens inloggen binnen. Hoe beveilig ik mijzelf hier tegen?

Groetjes,

Verwijderd

Mocht het om een andere computer gaan. Vpn

Verwijderd

Je broertje aanspreken? Zeggen dat hij die zooi verwijderd?
Ook zijn er zulke programmas niet. Tenminste dat doe je niet zomaar.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11 08:32

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:09:
Je broertje aanspreken? Zeggen dat hij die zooi verwijderd?
Ook zijn er zulke programmas niet. Tenminste dat doe je niet zomaar.
Dit. Dat is de bron en die moet je aanpakken. Het is toch van de zotte dat je je in allerlei bochten moet wringen om te voorkomen dat een knulletje in de slaapkamer naast je die grappen kan uithalen?

Edit: heb je overigens al eens een poging ondernomen om hem daarop aan te spreken?

[ Voor 8% gewijzigd door Bastiaan op 08-08-2015 22:14 ]

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:28

Klippy

Still Game

Buiten het feit dat je hem aan z'n oren moet trekken:

Check eerst je eigen systeem eens, doe eens een virusscan en/of malwarebytes anti malware scan.
Kans dat hij op jullie PC's iets geïnstalleerd heeft.

Verder: Gebruiken jullie alleen WiFi? Dan zorgen dat je WPA2 aanzet mocht dat niet zo zijn.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Topicstarter
Dat gaat helaas niet lukken. Ik ga zelf zo snel mogelijk het huis uit maar ik bijna 18. Meerdere pogingen zelfs om met hem te praten want het is niet alleen dit. Ik zelf praat niet eens met hem want dan komt er een enorme ruzie. Ik ben echt spuugzat van alles maar... wat doe je eraan?

Verwijderd

Zijn pc of laptop uit het raam gooien. O-)
Oke, iets minder geweldadig, goede virusscan en firewall. Maar als hij toegang heeft tot je pc gaat dat allemaal niets helpen.
Laat je trouwens niet te gek maken, hele grote kans dat het gewoon praatjes zijn. Het is niet makkelijk om op afstand iemand zijn wachtwoorden mee te lezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 22:26 ]

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:07

sjaool

Every life should have 9 cats

Als praten met hem niet wil dan heb je nog altijd je ouders. Ik denk dat die ook niet zo blij zullen zijn met deze praktijken.

"When you grow up your heart dies"

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:28

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ergens een fakeaccountje aanmaken, met het wachtwoord:

Vuil-broertje-ik-heb-je-in-de-gaten-vieze-stinker

Als hij dit ziet, en hij weet dat je het doorhebt zal hij wel schrikken. ;)

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heeft hij toegang. Hij staat iig bij netwerk. Heb er aviva antivirus op staan, Windows defender, Windows firewall en zitten samen op wifi inderdaad. Wat is WPA2? Mijn moeder zal helaas ook niet werken.

• AW_Bos

AW_Bos

mijn broertje heeft een programma op zijn laptop gezet en nu krijgt hij Alle wachtwoorden als wij ergens inloggen binnen
Waarom zit je dan op ZIJN laptop? Gebruik dan een eigen PC. Of heeft die druiloor een trojan-horse op jullie andere PC's gezet, waarna hij al jullie wachtwoorden ontvangt.

Voor mij zou dat een gesprekje met de ouders betekenen, en anders een flinke koude douche voor dat jong...

[ Voor 22% gewijzigd door AW_Bos op 08-08-2015 22:31 ]

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Kan je zoiets als malwarebytes installeren en laten scannen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit niet op zijn pc. Heb een eigen voor school. Dat is het mooie: hij komt supertrots naar beneden en verkondigt supertrots en hard lachend je WW.

Verwijderd

Denk zelf eerder dan dat een router/modem de data van het verkeer opslaat.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:13
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:34:
Denk zelf eerder dan dat een router/modem de data van het verkeer opslaat.
Lijkt me niet dat een router dergelijke info opslaat. Ik denk eerder dat de dns server is aangepast en dat de pc van het broertje dienst doet als man in the middle. Of gewoon een keylogger natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 08-08-2015 22:53 ]

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-11 11:19

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

WW van wat?
Van je laptop?
Ik vind het wel een kwalijke zaak,

Je broertje zal ook op Tweakers.net zitten, als hij de kennis hier voor heeft.
En hij is zeker ook de pc-neefje van de familie?
FF keylogger installeren op pc van oom Arie.

[ Voor 24% gewijzigd door MedionAkoya op 08-08-2015 22:52 ]

Trein?

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-11 17:44
Kun je niet digitaal aangifte doen bij de politie? Dat zal ie ook wel meelezen, en misschien dat het hem wakker schudt.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
VPN is enige oplossing zolang je beide fysiek toegang hebt tot hetzelfde netwerk.

Indien bedraad kan hij de router aanpassen, en indien wifi en beide het wachtwoord kennen is alles letterlijk uit de lucht te vissen.

Alleen een VPN (of bijv. een encrypted proxy) beschermt je daartegen. Moet wel de partij aan de andere kant te vertrouwen zijn natuurlijk.
TOR kan ook een redelijk alternatief zijn, en relatief gebruiksvriendelijk.

Doe dus alsof het een publieke hotspot is. Als je ergens anders de wifi gebruikt (restaurant, hotel, vliegveld, etc) kan ook iedereen alles uit te lucht vissen wat niet end-to-end encrypted is. Ga dus niet zomaar wat facebooken via een dergelijke verbinding als je je gegevens geheim wilt houden.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-11 10:38
Is het niet gewoon een keylogger of zo'n "show password" voor sites ed programma. Weet even naam niet meer.

• rty
  • Niet online

rty

defusion schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:02:
Ga dus niet zomaar wat facebooken via een dergelijke verbinding als je je gegevens geheim wilt houden.
En hoe luister je dan exact een facebook(https) verbinding af? Wat voor magische wifi-sniffer gebruik je dan?
NeutraleTeun schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:11:
Is het niet gewoon een keylogger of zo'n "show password" voor sites ed programma. Weet even naam niet meer.
Keylogger lijkt me ook de meest makkelijke/logische manier.

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ubuntu LIVE USB-stick maken?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:45

Cheezus

Luiaard

Of hij heeft gewoon een USB-keylogger tussen je keyboard gehangen? Alleen als je een laptop hebt en het ingebouwde keyboard gebruikt kan dat natuurlijk niet..
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41dIubmaZQL.jpg

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verander eens je wachtwoord een kijk eens of hij die kan achterhalen.
Kans bestaat natuurlijk dat het een grote bluf is en hij toevallig een keer je ww heeft meegekeken oid.
Als jij bijna 18 bent, zit hij waarschijnlijk in de leeftijd "stoer doen met grote praatjes" om het maar even gechargeerd weg te zetten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Topicstarter
Wachtwoorden van werkelijk alles. Facebook,mail etc etc.
Digitaal aangifte zat ik ook al aan te denken. Ik zie net wel dat hij een 'homegroup' in netwerken heeft gestart. Hij zit naar mijn weten. Iet op tweakers
Neemt zijn laptop nu ook overal mee naar toe dus kan ook niet snel kijken.

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:55

AzzKickah

06-CENSORED

Aangifte doen. Als hij daadwerkelijk je Facebook, mail en andere zaken hackt, is dat gewoon strafbaar.

• defusion
  • Niet online
rty schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:12:
[...]
En hoe luister je dan exact een facebook(https) verbinding af? Wat voor magische wifi-sniffer gebruik je dan?

[...]
Keylogger lijkt me ook de meest makkelijke/logische manier.
Ik weet er het fijne niet van, maar had laatst een mooi filmpje hierover gezien. Fijn op het terras wat facebooken, en meneer met de laptop kan alles fijn meelezen. Zag er uit als een vrij gemakkelijke tool.
Ik gok erop dat ook de key-exchange wordt afgeluisterd, waardoor ook de SSL niet veilig meer is.

• Goderic
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 18:29
defusion schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:22:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, maar had laatst een mooi filmpje hierover gezien. Fijn op het terras wat facebooken, en meneer met de laptop kan alles fijn meelezen. Zag er uit als een vrij gemakkelijke tool.
Ik gok erop dat ook de key-exchange wordt afgeluisterd, waardoor ook de SSL niet veilig meer is.
Onzin, SSL is beschermt tegen man-in-the-middle-aanvallen. Wat dit broertje ook doet met het netwerk tussenin, hij kan je Facebook wachtwoord niet achterhalen. Vroeger voor https standaard was op Facebook was dit wel mogelijk.
Hij moet een keylogger of iets dergelijks op OP zijn pc hebben staan.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Of een fysieke keylogger zoals eerder aangehaald. Heeft TS hier inmiddels al naar gekeken?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:21
Ik weet niet of je een wachtwoord op je PC hebt of dat je broertje wel eens achter jouw computer heeft gezeten als jij er niet bij was, maar in dit geval kan je je eigen computer niet meer vertrouwen dus een herinstallatie van je besturingssysteem zou mijn eerste stap zijn. Zorg er dan voor dat je je computer altijd lockt als je weggaat en dat je bij het starten om een wachtwoord vraagt (encrypt je schijf met BitLocker voor nog een extra drempel). Kies dan dus ook een nieuw wachtwoord.

Natuurlijk eerst even checken op fysieke keyloggers voordat je dit alles gaat uitvoeren.

Mijn volgende stap zou zijn om even te connecten naar het internet via een VPN provider (of via een ander, vertrouwd netwerk als je bijv een laptop hebt (tethering via je telefoon bijvoorbeeld)) en al mijn wachtwoorden aan te passen.

Zorg er verder voor dat je waar mogelijk two-factor auth aan hebt staan zodat je broertje niet zomaar overal bij kan mocht het hem alsnog lukken.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 08-08-2015 23:49 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• rty
  • Niet online

rty

Ramon schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:45:
Zorg er verder voor dat je waar mogelijk two-factor auth aan hebt staan zodat je broertje niet zomaar overal bij kan mocht het hem alsnog lukken.
Of de maker van de keylogger. De keylogger tooltjes sturen de gegevens lang niet altijd netjes alleen naar degene die het heeft geinstalleerd. Daarbij ook een goede kans dat het de wachtwoorden van het broertje zelf doorstuurd.

• mrtnptrs
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 15:14

mrtnptrs

You idiot!

AzzKickah schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:21:
Aangifte doen. Als hij daadwerkelijk je Facebook, mail en andere zaken hackt, is dat gewoon strafbaar.
Tuurlijk, tegen je 18-jarige broertje die niet weet dat dit geen stoerdoenerij en grapje is, ga je natuurlijk gelijk aangifte doen i.p.v. hem hier duidelijk op aan te spreken?! 8)7 Misschien even de ouders erin betrekken en hem laten verbieden dit nog verder te doen en hem te dwingen al die rotzooi eraf te gooien? Gewoon hem op de man aan verzoeken dit niet meer te doen en het van zijn computer te verwijderen en anders naar je ouders gaan. Doet hij het dan nog niet, doe dan aangifte en laat hem de papieren hierover zien :) Dan bedenkt hij zich snel genoeg :P

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• defusion
  • Niet online
Aangifte vind ik ook wel erg ver gaan tegen je broertje. Het blijft wel familie, moet je nog even mee door zeg maar. Je hebt ze niet voor het kiezen, en als ik even kijk naar alle ruzie met mijn broertje toen we nog wat jonger waren, geeft dat absoluut geen waarheidsgetrouw beeld van de toekomst!

Ik heb eerder de technische aspecten besproken, maar serieus, ga een goed gesprek aan, en als dat niet mogelijk is, dan geef het tijd, hopen dat hij ooit volwassen wordt.
VPN voor als je nu enige veiligheid wilt, zowel bij je thuis als op een openbare wifi locatie.

• AzzKickah
  • Laatst online: 21:55

AzzKickah

06-CENSORED

mrtnptrs schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:33:
[...]

Tuurlijk, tegen je 18-jarige broertje die niet weet dat dit geen stoerdoenerij en grapje is, ga je natuurlijk gelijk aangifte doen i.p.v. hem hier duidelijk op aan te spreken?! 8)7 Misschien even de ouders erin betrekken
Anders lees je even de rest van het topic. 8)7 :Z

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03

Compizfox

Bait for wenchmarks

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 21:37:
Hallo,

Ik wist niet echt waar ik het anders neer moest zetten maar mijn broertje heeft een programma op zijn laptop gezet en nu krijgt hij Alle wachtwoorden als wij ergens inloggen binnen. Hoe beveilig ik mijzelf hier tegen?

Groetjes,
Dat kan niet zomaar. Als je broertje op hetzelfde netwerk zit als jij, is het in principe mogelijk om verkeer dat jij verstuurt af te luisteren. Dat is niet zo moeilijk. Echter, bijna alle websites gebruiken HTTPS (of zouden dat moeten gebruiken), op z'n minst voor het inloggen. Dat maakt het voor je broertje onmogelijk om dit soort dingen af te luisteren.

Als hij een keylogger op jouw PC installeert is het natuurlijk wel mogelijk om achter alle wachtwoorden te komen. Maar met een puur 'passieve' aanpak kan hij alleen achter wachtwoorden komen van websites die niet versleuteld zijn (die geen HTTPS gebruiken).

Als hij daadwerkelijk de credentials van jouw Facebook heeft (weet je dat 100% zeker?), is mijn vermoeden dat dit helemaal geen 'hack' is maar dat hij simpelweg stiekem een keylogger heeft geïnstalleerd op jouw PC.

defusion schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:22:
[...]

Onzin, zo werkt dat niet. Je kunt niet zomaar 'de key-exchange afluisteren'1. Verdiep je maar eens in hoe SSL/TLS, RSA en DH werken en je begrijpt wat ik bedoel.

1: Je kunt de kex natuurlijk wel afluisteren, maar daar heb je niets aan. In de meeste gevallen wordt bijvoorbeeld Ephemeral Diffie-Hellman gebruikt, dus als je dat afluistert heb je nog steeds geen key. Zelfs een MitM-aanval gaat niet werken aangezien de DH public key wordt ondertekend met de RSA-key in het certificaat. (leesvoer).

In het geval dat er geen EDH wordt gebruikt (maar plain RSA) dan geldt dit nog steeds. Echter is er dan geen PFS.

Klippy schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:17:
Verder: Gebruiken jullie alleen WiFi? Dan zorgen dat je WPA2 aanzet mocht dat niet zo zijn.
Dat maakt geen verschil. WPA2, tenminste de PSK/Personal-variant daarvan, gebruikt één secret (de PSK) voor het versleutelen van de verbinding. Dat betekent dat je broertje dezelfde PSK gebruikt als jij, en daarmee kan hij dus jouw verkeer decrypten (en andersom, natuurlijk).

Als je dat wilt voorkomen moet je gaan kijken naar 802.1x EAP met RADIUS (ook wel WPA2 Enterprise genoemd). Daarmee gebruikt elke user z'n eigen key.

[ Voor 32% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2015 01:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:28:
Volgens mij heeft hij toegang. Hij staat iig bij netwerk. Heb er aviva antivirus op staan, Windows defender, Windows firewall en zitten samen op wifi inderdaad. Wat is WPA2? Mijn moeder zal helaas ook niet werken.
Dat wil alleen zeggen dat hij op hetzelfde (wifi) netwerk zit, heeft ansich niets met hacken te maken,

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

AzzKickah schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 01:19:
[...]

Anders lees je even de rest van het topic. 8)7 :Z
Sorry, dat gedeelte van hij praten met hem had ik even over het hoofd gezien, maar dat met de ouders lijkt me een goed idee :) Waarom niet vuur met vuur gaan bestrijden? Als hij jouw treitert, ga dan hem digitaal treiteren. Ik hoop dat jij wel toegang hebt tot het modem en hij niet, waarom blokkeer je hem dan niet gewoon op je modem en doe je dan net of je neus bloed? :) Dan ben je van al het gedoe af. Kun je toch een onzin verhaal ophangen over dat iets op zijn computer de beveiliging heeft laten aanslaan? Dan MOET hij wel bekennen wat hij gebruikt of MOET hij het verwijderen. Verander het wachtwoord van het modem wel even voordat je dit doet.... :)

Als je een keylogger denkt op je computer te hebben, scan dan gewoon even met Hitman PRO en MBAM. Vinden die niks, dan zit hij te knoeien met de verbinding.

[ Voor 57% gewijzigd door mrtnptrs op 09-08-2015 01:59 ]

Are you comparing me to God? I mean, it’s great, but so you know, I’ve never made a tree.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:19:
Wachtwoorden van werkelijk alles. Facebook,mail etc etc.
Digitaal aangifte zat ik ook al aan te denken. Ik zie net wel dat hij een 'homegroup' in netwerken heeft gestart. Hij zit naar mijn weten. Iet op tweakers
Neemt zijn laptop nu ook overal mee naar toe dus kan ook niet snel kijken.
Aangifte zou ik niet snel aanraden, aangezien de politie er weinig mee kan/doet en het allemaal nogal in de prive sfeer afspeelt. De politie gaat geen rechercheur op jouw zaak zetten om er daarna achter te komen dat je broertje al gestopt is er te weinig bewijs is voor een veroordeling.

De politie zit echter ook niet te wachten op conflicten en escalaties. Vandaar dat er meestal een wijkagent is die probeert te voorkomen dat situaties uit de hand lopen. Als je wat machtsvertoon wilt gebruiken richting je broertje, dan vraag je de wijkagent om langs te komen. Die is vast wel bereid om (in vol ornaat) even haarfijn uit te leggen aan jouw broertje wat de consequenties zijn van zijn gedrag.
(In de hoop dat er geen aangifte volgt, voorkomen ipv genezen dus)

Mocht je later alsnog aangifte doen dan zal dit zeker in jouw voordeel (en zijn nadeel) werken, want hij kan moeilijk beweren dat hij het niet wist. Ook jouw ouders/voogd/... zullen niet blij worden van een politieagent in huis, zeker niet aangezien zij ook gedeeltelijk aansprakelijk zijn voor hem.

Ik zou echter eens de wet erop naslaan en gaan uitzoeken wat de consequenties kunnen zijn van zijn gedrag. Print dat netjes uit en geef dat aan jouw broertje & je ouders. En geef daarbij ook even aan dat je best bereid bent om het spelletje mee te spelen, maar dat het wel duidelijk is wat de consequentie is als jij dat spelletje wint.

En dan heb je een leuk stappenplan, stap 1 is aangeven wat de consequenties zijn, stap 2 is wat machtsvertoon met de wijkagent en stap 3 is aangifte.

Kijk overigens uit met 'tegenacties', daardoor wordt je eigen situatie zelden beter. Relativeer ook even de impact. Natuurlijk is het idee van je broertje die mee kan lezen met jouw prive zaken heel vervelend, maar als je de komende tijd een klein beetje oplet met peroonslijke details op internet gooien dan loop je zelf niet teveel schade op.

Het is trouwens wel een idee om even wat 'bewijs' te gaan verzamelen. Bedenk ook dat Facebook niet heel spannend is qua data, maar jouw bank gegevens wel. Dus als je hem kunt uitdagen om jouw inloggegevens te bemachtigen en dat kunt opnemen/vastleggen dan gaat het niet meer om difitaal treiteren, maar eerder om poging tot diefstal.

• Ramon
TheGhostInc schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 03:20:
[...]

Aangifte zou ik niet snel aanraden, aangezien de politie er weinig mee kan/doet en het allemaal nogal in de prive sfeer afspeelt. De politie gaat geen rechercheur op jouw zaak zetten om er daarna achter te komen dat je broertje al gestopt is er te weinig bewijs is voor een veroordeling.

De politie zit echter ook niet te wachten op conflicten en escalaties. Vandaar dat er meestal een wijkagent is die probeert te voorkomen dat situaties uit de hand lopen. Als je wat machtsvertoon wilt gebruiken richting je broertje, dan vraag je de wijkagent om langs te komen. Die is vast wel bereid om (in vol ornaat) even haarfijn uit te leggen aan jouw broertje wat de consequenties zijn van zijn gedrag.
(In de hoop dat er geen aangifte volgt, voorkomen ipv genezen dus)

Mocht je later alsnog aangifte doen dan zal dit zeker in jouw voordeel (en zijn nadeel) werken, want hij kan moeilijk beweren dat hij het niet wist. Ook jouw ouders/voogd/... zullen niet blij worden van een politieagent in huis, zeker niet aangezien zij ook gedeeltelijk aansprakelijk zijn voor hem.

Ik zou echter eens de wet erop naslaan en gaan uitzoeken wat de consequenties kunnen zijn van zijn gedrag. Print dat netjes uit en geef dat aan jouw broertje & je ouders. En geef daarbij ook even aan dat je best bereid bent om het spelletje mee te spelen, maar dat het wel duidelijk is wat de consequentie is als jij dat spelletje wint.

En dan heb je een leuk stappenplan, stap 1 is aangeven wat de consequenties zijn, stap 2 is wat machtsvertoon met de wijkagent en stap 3 is aangifte.

Kijk overigens uit met 'tegenacties', daardoor wordt je eigen situatie zelden beter. Relativeer ook even de impact. Natuurlijk is het idee van je broertje die mee kan lezen met jouw prive zaken heel vervelend, maar als je de komende tijd een klein beetje oplet met peroonslijke details op internet gooien dan loop je zelf niet teveel schade op.

Het is trouwens wel een idee om even wat 'bewijs' te gaan verzamelen. Bedenk ook dat Facebook niet heel spannend is qua data, maar jouw bank gegevens wel. Dus als je hem kunt uitdagen om jouw inloggegevens te bemachtigen en dat kunt opnemen/vastleggen dan gaat het niet meer om difitaal treiteren, maar eerder om poging tot diefstal.
Eens. Maar ik zou voordat een wijkagent ingeschakeld wordt toch eerst zorgen dat je zelf zaken op orde hebt.

Als een agent bijvoorbeeld vraagt "Heeft je broertje wel eens achter jouw computer gezeten?" en jij kan dat niet ontkennen dan zal die ongetwijfeld vragen "Waarom heb je er geen wachtwoord op staan?" enzo.... dat maakt de positie van de de TS niet echt voordelig.

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11 00:20
- een gesprek met broertje of ouders is geen optie heeft de TS al aangegeven. Dat is dus geen oplossing.
- TS, je moet achterhalen hoe hij dat doet. Iedereen draagt hier allerlei "oplossingen" aan, zonder de oorzaak te weten. Begin eens met een scan met Malwarebytes enmHitman Pro. Draait Autoruns van Sysinternals (laat alle startup items zien). Beveilig je PC met een wachtwoord.

Pas daarna kunnen we verder graven. Want nu zitten we in het wilde weg te gokken over de oorzaak; zinloos.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 22:33:
Ik zit niet op zijn pc. Heb een eigen voor school. Dat is het mooie: hij komt supertrots naar beneden en verkondigt supertrots en hard lachend je WW.
Zit jij op dat moment achter je eigen PC/laptop? Als nee (of hij heeft het een andere keer gedaan): De makkelijkste manier is simpelweg inloggen op je laptop (afgekeken wachtwoord bijvoorbeeld), en uit je browsers wachtwoord manager je wachtwoorden lezen.

Maar om wat andere vertelden nog maar te herhalen (en sommige foutieve informatie over gaven): Het is niet mogelijk om via het netwerk je wachtwoorden te achterhalen van een beetje fatsoenlijke site zolang er geen malware op jouw PC staat. Het enige wat nog zou kunnen is dat hij DNS servers gewijzigd heeft en je naar fake sites omleidt, maar dat lijkt me eerlijk gezegd onwaarschijnlijk.

• Ramon
oheng schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:12:
- een gesprek met broertje of ouders is geen optie heeft de TS al aangegeven. Dat is dus geen oplossing.
- TS, je moet achterhalen hoe hij dat doet. Iedereen draagt hier allerlei "oplossingen" aan, zonder de oorzaak te weten. Begin eens met een scan met Malwarebytes enmHitman Pro. Draait Autoruns van Sysinternals (laat alle startup items zien). Beveilig je PC met een wachtwoord.

Pas daarna kunnen we verder graven. Want nu zitten we in het wilde weg te gokken over de oorzaak; zinloos.
Ben ik niet helemaal met je eens. Je kan je huidige installatie niet vertrouwen, een scan met Malwarebytes of Hitman Pro geeft je misschien inzicht in wat het broertje gedaan heeft, maar het helpt je niet dat vertrouwen te herstellen. Het advies geven om zijn PC te beveiligen met een wachtwoord is natuurlijk goed, alleen omdat z'n huidige installatie onbetrouwbaar is heb je kans dat 't broertje dat nieuwe wachtwoord ook zomaar te weten krijgt.
Dus: checken voor fysieke keyloggers, nieuwe installatie doen, nieuw (moeilijk!) wachtwoord kiezen, PC altijd locken als je er niet achter zit (of sleep op 1 minuut zetten), wachtwoorden wijzigen via een betrouwbaar netwerk (VPN), two-factor auth instellen.

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verander je ww van pc en gebruik ctrl alt del om in te loggen. Anders kan iedereen gewoon met kon-boot (wat ook bij Hiren's zit) op jouw pc inloggen. Gebruik je bv Firefox en kies je om je wachtwoorden op te slaan zonder de settings in Firefox met een ww te beveiligen? Dan ga je simpel naar settings > toon wachtwoorden... et voilà
Of hij monitort je met VNC of iets dergelijks.

NRG

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:49
je doet geen aangifte naar familie.

log in op je router en blokker gewoon zijn internet totdat hij aangeeft welke software hij gebruikt. Jij bent de grote broer laat je ballen zien.

Verwijderd

Hangt er niet een cameraatje in de hoek ¿

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

PheraX schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:03:
je doet geen aangifte naar familie.

log in op je router en blokker gewoon zijn internet totdat hij aangeeft welke software hij gebruikt. Jij bent de grote broer laat je ballen zien.
Kijk, precies wat ik bedoel :)

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
geef em een draai om zn oren. en zolang hij zijn zooi niet van je laptop haalt blijf je dat herhalen...

Wat een non-probleem

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

netfast schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 12:33:
geef em een draai om zn oren. en zolang hij zijn zooi niet van je laptop haalt blijf je dat herhalen...

Wat een non-probleem
Is iemand overrulen dan zo'n groot probleem? Gewoon net zo gemeen doen en je ouders erin betrekken, die lossen het wel voor je op.... :)

• WJvA
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 28-11 19:34
Daadwerkelijk aangifte doen vind ik een bizar idee.

Je kunt natuurlijk wel je broertje laten denken dat je aangifte hebt gedaan. Google eens op aangifte, maak wat leuks in Word en Photoshop, en laat het slingeren in de printer. Kijken wat 'ie dan doet.

• raro007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:28
gebruik je windows?
1 wachtwoord meerdere accounts?
en kijken of hij ergens een camira neer gezet heeft om jou te bespioneren.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

GerardVanAfoort schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 11:06:
Verander je ww van pc en gebruik ctrl alt del om in te loggen. Anders kan iedereen gewoon met kon-boot (wat ook bij Hiren's zit) op jouw pc inloggen. Gebruik je bv Firefox en kies je om je wachtwoorden op te slaan zonder de settings in Firefox met een ww te beveiligen? Dan ga je simpel naar settings > toon wachtwoorden... et voilà
Of hij monitort je met VNC of iets dergelijks.
Vergeet niet dat het, als je eenmaal fysieke toegang tot een PC hebt, vrij eenvoudig is om van alles uit te halen. (een gevalletje "It rather involved being on the other side of this airtight hatchway") Een wachtwoord op je Windows-gebruikersaccount helpt daar vrij weinig tegen.

Het enige wat wél aanzienlijk helpt is eigenlijk full-disk encryption (LUKS).

[ Voor 4% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2015 13:45 ]

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

WJvA schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 13:25:
Daadwerkelijk aangifte doen vind ik een bizar idee.

Je kunt natuurlijk wel je broertje laten denken dat je aangifte hebt gedaan. Google eens op aangifte, maak wat leuks in Word en Photoshop, en laat het slingeren in de printer. Kijken wat 'ie dan doet.
Ook een goed idee ja, had ik ook al aangedragen.... :P Bluffen werkt altijd :)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:18

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ben ik nu de enige die denkt dat aangifte doen echt idioot belachelijk is?
Ik weet niet wat een broertje of zusje of je moeder of de oma voor jullie betekend maar voor mij zijn dat mensen in mijn familie die ik gewoon aanspreek op dingen die me niet aanstaan of dingen die ze doen die niet door de beugel kunnen.

Het mag toch wel duidelijk wezen dat wachtwoorden "stelen" niet door de beugel kan, ik weet niet wie je broertje is, hoe oud hij is en wat hij verder doet, maar als je ouders daar toch niks tegen kunnen zeggen dan valt me echt de klomp uit en eet ik mijn pet op, dit is niet te filmen...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik heb dit topic doorgelezen, maar het is wel te bizar voor woorden de gang van zaken. Wachtwoorden afluisteren (en mogelijk misbruiken) is geen kwajongensstreek meer.

Voor de TS:

Scan op zijn minst je PC/laptop met iets als Hitman Pro van Surfright. Eenmalig opschonen van de PC is gratis met dit tooltje. Je kan eventueel ook offline scannen met iets als Kaspersky Rescue disk.. Deze is helemaal gratis in gebruik. Let wel dat deze tools geen vervanging zijn voor een antivirus pakket op je computer. Eventueel een schone installatie doen van Windows.

Als je de boel opgeschoond hebt, doe dan het volgende:

Zorg ook voor de aanwezigheid van een goede antivirus scanner op je computer. Dan heb ik het over pakketten als Kaspersky Antivirus of F-Secure. Een goede scanner kan de installatie van malware blokkeren. Deze pakketten zijn niet gratis, maar zijn wel consistent de beste in tests.

Zet een wachtwoord op je Windows account. Indien je dat niet hebt is locken van je computer zinloos.

Indien je computer over een TPM beschikt kan je heel eenvoudig Bitlocker activeren. Let wel dat je hiervoor Windows 7 Ultimate, Windows 8.1 Professional of Windows 10 Professional voor nodig hebt. (De Enterprise edities kunnen het ook, maar die heb je normaal niet als thuisgebruiker.) Je kan ook Bitlocker inschakelen zonder TPM, maar je moet dan wat meer stappen nemen. Zie deze handleiding.

De laatste stap is een wachtwoord zetten op je BIOS of UEFI. Dit voorkomt gerommel daar.

Kies ook goede sterke wachtwoorden, iets wat niet snel geraden kan worden door anderen.

En al laatste... Ga het gesprek met je broertje en ouders aan. Dit gedrag is volstrekt onacceptabel. Nu luistert hij jou af en misschien ook je ouders. Die info kan hij misbruiken voor zijn eigen gewin en het is dan nog maar een kleine stap verder om volleerd scriptkiddie te worden en mensen buiten jullie familie te benadelen. Als je nu vroeg ingrijpt kan je dat gedrag nog stoppen.
kuusj98 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:03:
Ben ik nu de enige die denkt dat aangifte doen echt idioot belachelijk is?
Ik weet niet wat een broertje of zusje of je moeder of de oma voor jullie betekend maar voor mij zijn dat mensen in mijn familie die ik gewoon aanspreek op dingen die me niet aanstaan of dingen die ze doen die niet door de beugel kunnen.
Even abstract gesproken, maar als ze nu door blijven gaan met criminele activiteiten? Moet je crimineel gedrag van familieleden dan maar met de mantel der liefde bedekken?

Mijn idee is ook om het broertje nu tijdig aan te spreken met de ouders erbij. Nu kan dit gedrag mogelijk nog gecorrigeerd worden. Maar als broertje niet wil luisteren, misschien moet hij dan maar voelen.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
Ik heb de popcorn te pakken, fantastisch topic.

Afgezien dat aangifte doen het meest stupide voorstel is in dit topic: hoe oud is het broertje van de TS?

Volgens mij zijn jullie ouders tot een gegeven leeftijd verantwoordelijk voor het gedrag van je kleine broertje. Je moet je afvragen of je dan nog aangifte wil doen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Waarom geen aangifte doen? Zijn broertje is inderdaad een mens, die strafbare dingen doet. Het moment dat een van mijn zussen iets strafbaars flikt, zal ik ook aangifte doen. Familie staat niet boven de wet. Ja, de politie doet er wss geen zak mee, da's een ander verhaal.

Enfin, wil je dat niet, dan zou ik een klein ongelukje veroorzaken met de laptop van je broertje, misschien ben je wat klunzig en laat je per ongeluk een glas met een zoutoplossing over zijn laptop vallen. Dat soort ongelukjes gebeuren iedere dag hoor.

En een verder: clean install van je windows, nadat je gecheckt hebt op fysieke keyloggers. Die Windows behoorlijk goed dichttimmeren met moeitelijke wachtwoorden, bitlocker etc.

Maar laat iig merken dat je dit niet pikt. Mijn ervaring met kuttende familie is dat niks doen en hopen dat het overhoudt niet werkt. Stevig aanspreken, en dan heb je maar ruzie, met een beetje geluk bedreigt ie je of begint ie met meppen, kun je direct de politie laten komen.

People as things, that’s where it starts.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:27
RobinHood schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 14:34:
Waarom geen aangifte doen? Zijn broertje is inderdaad een mens, die strafbare dingen doet.
Waarvoor waarschijnlijk de moeder verantwoordelijk gesteld wordt. Dáárom dus geen aangifte.

Afgezien van het feit dat TS 'niet met zijn moeder wil praten', zie ik geen enkele reden om dat níet te doen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-11 16:20
stap 0 contacteer een tweaker in de buurt die kan helpen met verdere pc problemen
stap 1 je kamer niet schoonmaken
stap 2 aangifte doen.
stap 3 ze vingerafdruken laten controleren.
stap 4 (na jurischische procuedures)
stap 5 je computer 10 keer herformatteren (alle drives)
stap 6 een nieuw os instaleren.
stap7 een normal/admin account aanmaken
stap8 installeer malwarebytes antimalware+antiexploid
stap9 vraag aan andere tweakers welke programma's werken tegen keyloggers
stap10 zoek op withe-hat sites (sommige zijn grey-hat) middelen tegen black-hat programma's (vond er zelf enkele zeer goede, die zeker van pas komen in dit geval)

Verwijderd

darknessblade schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:22:
stap 0 contacteer een tweaker in de buurt die kan helpen met verdere pc problemen
stap 1 je kamer niet schoonmaken
stap 2 aangifte doen.
stap 3 ze vingerafdruken laten controleren.
stap 4 (na jurischische procuedures)
stap 6 een nieuw os instaleren.
stap7 een normal/admin account aanmaken
stap8 installeer malwarebytes antimalware+antiexploid
stap9 vraag aan andere tweakers welke programma's werken tegen keyloggers
stap10 zoek op withe-hat sites (sommige zijn grey-hat) middelen tegen black-hat programma's (vond er zelf enkele zeer goede, die zeker van pas komen in dit geval)
Doe normaal joh :z Te veel films gezien?

• darknessblade
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:24:
[...]

Doe normaal joh :z Te veel films gezien?
beter overdrijven bij hackers (al is het familie) dan je laten overnemen.
keyloggers bevatten altijd loop-holes voor de makers ervan waardoor meer hackers toegang kunnen bemachtigen tot het systeem

Verwijderd

darknessblade schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:26:
[...]

beter overdrijven bij hackers (al is het familie) dan je laten overnemen.
keyloggers bevatten altijd loop-holes voor de makers ervan waardoor meer hackers toegang kunnen bemachtigen tot het systeem
Het hele vingerafdrukken verhaal is natuurlijk onzin. Je lokale politiebureau lacht je vriendelijk uit als je daarmee aan komt. Sowieso zijn vingerafdrukken van je broer natuurlijk niet zo heel vreemd als je in hetzelfde huis woont.

Het 10 keer formatteren is extreem paranoïde ( broertje zou veel geld moeten hebben om na 1x formatteren die data nog te kunnen achterhalen) en als TS een SSD heeft slaat het sowieso nergens op.

Plus dat het nog lang niet duidelijk is of het hier wel om een keylogger gaat. Dat wordt pas wat duidelijker wanneer TS weer reageert.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

darknessblade schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:22:
:')

Maar inderdaad, ook ik zit te wachten op reactie van TS.

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2015 16:32 ]

• darknessblade
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:30:
[...]

Het hele vingerafdrukken verhaal is natuurlijk onzin. Je lokale politiebureau lacht je vriendelijk uit als je daarmee aan komt. Sowieso zijn vingerafdrukken van je broer natuurlijk niet zo heel vreemd als je in hetzelfde huis woont.

Het 10 keer formatteren is extreem paranoïde ( broertje zou veel geld moeten hebben om na 1x formatteren die data nog te kunnen achterhalen) en als TS een SSD heeft slaat het sowieso nergens op.

Plus dat het nog lang niet duidelijk is of het hier wel om een keylogger gaat. Dat wordt pas wat duidelijker wanneer TS weer reageert.
ik heb het zelf getest met een usb-stick

ik kon na 9 keer formatteren nog steeds de data terug krijgen (100 afbeeldingen) (1 dag na de formattering)
na 10x mislukte 90 van de 100 afbeeldingen

dit was met een trial versie (30 dagen) van een data-recovering suite (enterprise model)

Verwijderd

darknessblade schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:12:
[...]

ik heb het zelf getest met een usb-stick

ik kon na 9 keer formatteren nog steeds de data terug krijgen (100 afbeeldingen) (1 dag na de formattering)

dit was met een trial versie (30 dagen) van een data-recovering suite (enterprise model)
Dat klopt, want jij hebt een quickformat gedaan waar je een volledige had moeten doen ( overwrite dus.) Daarbij zijn USB-sticks, SSD's en HDD's behoorlijk verschillend qua techniek en kan je die niet zo vergelijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 17:14 ]

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

darknessblade schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:12:
[...]
Dat heb je niet goed geformatteerd. Er is een verschil tussen quick-format (MBR/GPT wipen) en écht de boel zero-fillen. Je hebt waarschijnlijk dat eerste gedaan. Na een zero-fill is de kans klein dat je nog iets terug kunt vinden, laat staan na 2x of 3x.

Maar dit is allemaal vrij off-topic, want je haalt hier twee dingen door elkaar. De reden dat TS in dit geval z'n PC (volgens jou) zou moeten formatteren, is omdat er malware op staat. Die malware is na 1x formatteren ook weg. Jij haalt er nu de mogelijkheid op data recovery bij, wat iets totaal anders (en irrelevants) is.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Reinstall je pc en zorg voor een moeilijk wachtwoord op je pc.
Tevens zorgen dat hij er niet fysiek bij kan als je er niet bent.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Valt me tegen dat niemand heeft gevraagd of TS een keer hijackthis wilt draaien en het log wilt posten (netjes in code tags natuurlijk!). Het zal me niks verbazen als er een of ander parenting tooltje op de achtergrond draait.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Nickbn
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-10 12:15

Nickbn

Betrokken

Van je familie moet je het maar hebben blijkbaar…

Maar op een serieuzere noot : aangifte doen lijkt de beste oplossing, maar de kans dat de politie het serieus neemt of er iets mee doet is klein(even het bewijscomponent daarbuiten gelaten). Het is ook wel een heftige oplossing voor iets tussen jou en je broertje. Jammer dat het zo moet gaan!

petje af voor je geduld want dit soort praktijken zou ik direct op een wat 'fysiekere' manier oplossen zodat meneer er niet meer aan denkt dit soort grappen uit te halen. Maar ik ken de context niet tussen jou en je broertje. Speel het anders via je ouders wat anderen hierboven ook zeggen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

nst6ldr schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:55:
Valt me tegen dat niemand heeft gevraagd of TS een keer hijackthis wilt draaien en het log wilt posten (netjes in code tags natuurlijk!). Het zal me niks verbazen als er een of ander parenting tooltje op de achtergrond draait.
Is allang geadviseer om anti malware te draaien...

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-11 12:57
nst6ldr schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:55:
Precies. Alleen maar gelul over wel of niet aangifte doen. En wat voor bewijs heeft de TS dan? Broertje zegt het 1 , TS zegt het ander, en het eindigt op de plank. sowieso wil je weten hoe, om herhaling te voorkomen. Een fatsoenlijk hijackthis log, en netstat zouden al een stuk meer informatie geven.

Grote kans dat je broertje een rat/keylogger heeft geinstalleerd.

Maar de reacties die ik zie van aangifte doen zonder bewijs, tot het vernielen van zijn laptop met een glas zout water en het uitlokken van bedreiging, zijn echt compleet nutteloos.

10 keer formatten is ook useless. Meeste DoD standards doen ook maar 7 passes.

tip: wijzig je wachtwoorden via een telefoon van een kennis via 3g. (vertrouwt device en network)

[ Voor 9% gewijzigd door Biersteker op 09-08-2015 18:06 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-11 09:05
Wat voor pc/laptop heeft je broertje? Bij elke pc (en de meeste laptops) kun je de harde schijf er wel uithalen ;) . Gewoon als hij een keertje weg is de harde schijf eruit halen, en alleen teruggeven als hij die zooi weer verwijderd :P

Verwijderd

brick5492 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:26:
Wat voor pc/laptop heeft je broertje? Bij elke pc (en de meeste laptops) kun je de harde schijf er wel uithalen ;) . Gewoon als hij een keertje weg is de harde schijf eruit halen, en alleen teruggeven als hij die zooi weer verwijderd :P
Hoe wil je dat hij dat verwijdert als er geen HDD in zijn PC zit? Ik neem aan dat dat niet mogelijk is vanaf de laptop van de TS.

• brick5492
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:46:
[...]

Hoe wil je dat hij dat verwijdert als er geen HDD in zijn PC zit? Ik neem aan dat dat niet mogelijk is vanaf de laptop van de TS.
Zit er in de laptop van z'n broertje dan geen hdd? Zo ja is het gewoon een kwestie van de kamer van z'n broertje inlopen, een schroevendraaier meenemen, ding openmaken en hdd eruit halen. :P of mis ik iets?

Verwijderd

brick5492 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:49:
[...]

Zit er in de laptop van z'n broertje dan geen hdd? Zo ja is het gewoon een kwestie van de kamer van z'n broertje inlopen, een schroevendraaier meenemen, ding openmaken en hdd eruit halen. :P of mis ik iets?
Ik bedoel dus dat wanneer broertje eventuele remote malware wil verwijderen, dat hij waarschijnlijk zijn PC daarvoor nodig heeft- die niet werkt wanneer grote broer zijn HDD eruit geschroefd heeft.

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-11 10:44
Als jullie op hetzelfde netwerk zitten is het hoogstwaarschijnlijk WireShark. Je kunt:

- Zijn laptop bij het grofvuil zetten
- Aangifte doen bij de politie
- Lekker terug doen, download WireShark.
- Met je vader en moeder praten.

• brick5492
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:50:
[...]

Ik bedoel dus dat wanneer broertje eventuele remote malware wil verwijderen, dat hij waarschijnlijk zijn PC daarvoor nodig heeft- die niet werkt wanneer grote broer zijn HDD eruit geschroefd heeft.
Ah zo. :P
Nou, in deze situatie mag je er wel vanuit gaan dat er ook iets op de pc van de TS staat (waarschijnlijk een keylogger dus). Evt zou de TS ook altijd nog zijn hdd en de hdd van z'n broertje kunnen formatteren en er Windows (of welk OS hij ook gebruikt) er opnieuw op kunnen zetten.

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

KillerAce_NL schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:00:
[...]

Is allang geadviseer om anti malware te draaien...
Dat is dus niet wat ik post.

Als TS wilt kan hij dit downloaden, een scan draaien en het resulterende log posten. Er zijn hier genoeg tweakers die daar iets mee kunnen en ook al vinden wij niks verdachts dan kunnen we die insteek in ieder geval uitsluiten en ons meer richten op het netwerk.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nst6ldr schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:00:
[...]
Als TS wilt kan hij dit downloaden, een scan draaien en het resulterende log posten. Er zijn hier genoeg tweakers die daar iets mee kunnen en ook al vinden wij niks verdachts dan kunnen we die insteek in ieder geval uitsluiten en ons meer richten op het netwerk.
HJT? Wordt dat nog steeds gebruikt?

En niet meer linken naar sourceforge, aub.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Compizfox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:50:
[...]

HJT? Wordt dat nog steeds gebruikt?

En niet meer linken naar sourceforge, aub.
Wat is er mis met sourceforge?

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

johnkeates schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:53:
[...]
Wat is er mis met sourceforge?
Alles. Je hebt het gemist? Ze willen de nieuwe download.com worden. Ze bundelen malware bij downloads en hebben zelfs een aantal projectpagina's gekaapt.

https://blog.l0cal.com/20...-happened-to-sourceforge/
http://www.howtogeek.com/...forge-if-you-can-help-it/

µBlock blokkeert het trouwens ook (en terecht): Afbeeldingslocatie: https://host.tuxplace.nl/screenshots/2015-08-09-19-57-56.png

[ Voor 9% gewijzigd door Compizfox op 09-08-2015 20:02 ]

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Compizfox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:58:
[...]

Alles. Je hebt het gemist? Ze willen de nieuwe download.com worden. Ze bundelen malware bij downloads en hebben zelfs een aantal projectpagina's gekaapt.

µBlock blokkeert het trouwens ook (en terecht): [afbeelding]
Alas, niet op gelet. Dan maar van een andere bron. Ik ben overigens wel benieuwd wat voor bezwaar je hebt tegen HJT, het mag dan wel niet perfect zijn, maar momenteel weten we helemaal niks en een commercieel antivirusproduct gaat natuurlijk niet veel doen hier.

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:39
Punt 1, echt het wachtwoord? Met https is dat al niet meer echt goed te doen, het lijkt me logischer dat ie je sessiecookies te pakken heeft, daar zijn gewoon android apps voor.

Punt 2, overal hetzelfde ww? Dan heb je maar 1 zwakke site nodig om het in wireshark vanaf een andere pc eruit te halen.

Punt 3, aangifte doen, what the fuck? Doe normaal joh, kunnen jullie helemaal niks meer zelf? Zie je je zelf al aankomen, mn broertje is scriptkiddie, help me aub. Dit soort simpele dingen in de familiesfeer zijn natuurlijk helemaal geen zaak voor de politie, dat los je gewoon zelf op.

TS: Scan je pc op keyloggers, zowel hardware als software, gebruik https everywhere. Als je echt niet iets ervan wilt zeggen tegen ouders of broertje zelf(dus gewoon hard tegen hard spelen ipv probleem oplossen) dan zet je je pc bedraad en beveilig je de router, kan je het niet meer afluisteren. Anders kan je ook nog vpn gebruiken.

Hallo

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Compizfox schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:58:
[...]

µBlock blokkeert het trouwens ook (en terecht): [afbeelding]
Ja, gemist :p gebruik het al jaren niet meer.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

nst6ldr schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:20:
[...]

Alas, niet op gelet. Dan maar van een andere bron. Ik ben overigens wel benieuwd wat voor bezwaar je hebt tegen HJT, het mag dan wel niet perfect zijn, maar momenteel weten we helemaal niks en een commercieel antivirusproduct gaat natuurlijk niet veel doen hier.
Ik was eigenlijk vooral verbaasd dat het nog gebruikt wordt ;) Ik dacht dat het al een tijdje niet meer ontwikkeld werd, en bovendien was het ook vroeger al een vrij knullig toolje (geschreven in VB6 :P).

Volgens mij is tegenwoordig ook DDS wel populair: http://www.bleepingcomputer.com/download/dds/

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:53
Normaal slaat een oudere broer zijn jongere broertje toch gewoon in elkaar als hij zoiets flikt? Ik zou mijn pc opnieuw installeren en bedraad aansluiten en mijn broertje goed inelkaar slaan zodat hij het niet nog een keer flikt. Een andere oplossing is zijn laptop in de douche zetten. Het zijn wel regoreuze maar zullen wel werken.

• oheng
Ramon schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:33:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. Je kan je huidige installatie niet vertrouwen, een scan met Malwarebytes of Hitman Pro geeft je misschien inzicht in wat het broertje gedaan heeft, maar het helpt je niet dat vertrouwen te herstellen.
.... :/

Zullen we eerst eens achterhalen HOE de wachtwoorden gestolen zijn? Ik zeg helemaal niet dat de PC te vertrouwen is na een simpele virusscan.

[ Voor 7% gewijzigd door oheng op 09-08-2015 22:19 ]

• oheng
nst6ldr schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 20:20:
[...]

Ik heb al Autoruns van Sysinternals geadviseerd op de vorige pagina. Daarmee kun je ook een lijst maken. HJT wordt niet meer bijgewerkt, laatste versie is van 2 jaar geleden. Obsolelete, zeker in vergelijking met Autoruns:
https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:27

ongekend41

Division Brabant

TS, ik kan er overheen gelezen hebben, maar kan/kon jouw broertje makkelijk en ongemerkt bij jouw laptop?
Het broertje kan bijv. ook iets van Ophcrack gebruikt hebben om de Windows wachtwoorden te achterhalen (indien nodig). Daarna inloggen en de wachtwoorden uit de wachtwoord-manager van de browser vissen is zo gebeurd als er geen gebruik van een hoofdwachtwoord wordt gemaakt. De kans dat je dat je zelf kan achterhalen dat dat gebeurd is, is nihil. Kan dit de situatie zijn? (dus ww in manager zonder hoofd ww)

Minder waarschijnlijk: Jouw broertje kan overweg met pentest-tools en jij hebt jouw OS + programma's niet up-to-date.

Wireshark is een fijne tool maar daar ga je niet zomaar ssl verkeer mee ontsleutelen, en ARP-poisoning had wel een waarschuwing bij TS opgeleverd.

Het blijft een beetje gokken, heb er ook de popcorn (en een biertje) bij gepakt en ga deze soap/klucht/klacht verder volgen :P

nope

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001

TheVMaster

Moderator WOS
Misschien is het een ideetje om even te wachten tot de TS weer reageert? Jullie buitelen allemaal over elkaar heen met oplossingen. De enige nog rigoreuzer dan de andere....

Even een pas op de plaats.....dan komt straks de TS terug en misschien heeft hij een paar tips van jullie uit kunnen voeren en is het probleem opgelost...

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Geen idee of dit al gezegd is maar: wifi wachtwoord wijzigen? Dan kan je broertje niks meer op het netwerk..

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Je kunt natuurlijk ook een hamer pakken en de HDD van je broertje stukslaan. Is hij meer kwijt dan een paar wachtwoorden.

• AW_Bos

AW_Bos

Galinsky schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:25:
Geen idee of dit al gezegd is maar: wifi wachtwoord wijzigen? Dan kan je broertje niks meer op het netwerk..
En die van de router admin-interface natuurlijk. Anders dan past hij hem zo weer aan.

Verwijderd

Punt 1 wat je sowieso NIET moet doen is aangifte. Daarmee ga je alleen maar je eigen familie kapotmaken. Ik verwacht niet dat je dat wil. Ten tweede vermoed ik niet eens dat de politie er veel aan zou kunnen doen.

Het beste wat je wel kan doen is het met je broer bespreken, wil dat niet helpen: je ouders. Wil ook dat niet helpen (omdat die bv weinig kennis van zaken hebben) kan je een ander familielid proberen.

Ook kan je jezelf beter beschermen mbv. vpn, schone install, computer onderzoeken naar (verborgen) keyloggers, je wachtwoorden wijzigen, een password locker gebruiken (welke je met een keyfile moet openen) bv KeePass.

Punt 2 wat je vooral NIET moet doen, is je broer terugpakken door zijn apparatuur te slopen. Of zijn wachtwoorden te stelen. Daarmee lok je hem alleen maar uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 23:40 ]

• mrtnptrs

mrtnptrs

You idiot!

TheVMaster schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 23:11:
Misschien is het een ideetje om even te wachten tot de TS weer reageert? Jullie buitelen allemaal over elkaar heen met oplossingen. De enige nog rigoreuzer dan de andere....

Even een pas op de plaats.....dan komt straks de TS terug en misschien heeft hij een paar tips van jullie uit kunnen voeren en is het probleem opgelost...
Mee eens: dit begint meer een hoe-moet-je-met-je-18-jarige-broertje-omgaan-topic te worden :P

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001

TheVMaster

Moderator WOS
Oke.....dit topic gaat even op slot. Zodra de TS weer in beeld is, dan moet hij mij maar even een PM sturen...dan gooi ik het topic weer open.

Update: Hij is bij deze weer open....de TS komt morgen met een reactie.... O-)

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 11-08-2015 01:34 ]

Pagina: 1