Windows 10 - Ziet geen 5 GHz SSID's.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 08:41
Ik zie sinds mijn upgrade naar Win10 geen 5Ghz Wifi netwerken meer. Dezelfde USB wifi stick kon dit in Win7 wel en mijn telefoon ziet het netwerk ook nog steeds.

Geprobeerd:
- In hardware eigenschappen staat 2.4GHz en 5GHz aan (heb ook enkel 5 geprobeerd.).
- Drivers handmatig geïnstalleerd van fabrikants website.
- "Netsh wlan show drivers laat a/b/n/g zien. Moet kunnen dus.

Iemand een idee?

edit:

Inmiddels ook de kanalen en regio instellingen van de Wlan adapter bekeken. Die staan goed. Modem SSID verandert maar dat helpt niet.

[ Voor 15% gewijzigd door ApexAlpha op 08-08-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Sorry voor de *bump* maar ik kom er echt niet uit.

Ik heb inmiddels een linux live cd gebruikt en die ziet 5GHz SSID's direct. Het is dus sowieso een softwarematige fout. Ik heb ook de utility tool gedownload en die gebruikt (ipv enkel de driver). En ik heb andere land/regio codes geprobeerd in de instellingen van de hardware. Nog steeds geen 5GHz netwerken.

Ik heb zelfs in hardware de radio instellingen op "5GHz only" gezet maar dan blijft Win10 stug alleen 2.4GHz netwerken tonen.

Op internet zijn er nog bijna geen gevallen hier van bekend. Of ze gaan over Windows 7/8.

Het is overigens niet enkel de GUI die het probleem is. Met "netsh wlan show all" zie ik ook geen 5GHz netwerken.

Het 2.4GHz spectrum is héél erg druk hier en de verbinding is nu enorm onstabiel.

Heeft iemand een idee?

En anders de bonus vraag: heeft iemand wel 5GHz in Win10 werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Over welke USB WiFi stick gaat het hier?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-09 19:07
Als antwoord op je bonusvraag... bij mij werkt het thuis en op het werk prima op 5GHz.

Ik vermoed dat het probleem dan toch echt specifiek bij de gebruikte stick ligt, je zal daarom denk ik bij de fabrikant daarvan moeten aankloppen voor betere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

2 verschillende wifi kaartjes/adapters, zelfde probleem en zelfde oplossing:

http://www.reddit.com/r/t.../5ghz_wifi_on_windows_10/

[quote]Instead of just installing the driver I also installed the wireless utility with it and it could mysteriously see all the 5Ghz channels even after uninstalling the utility so I guess this is solved.[/]

http://www.reddit.com/r/W...t_to_my_5ghz_network_any/
[quote]I had the exact same problem with my ASUS N53 USB adapter. You need to install the original driver and the utility from ASUS' webpage. The installer will ask what you want to install. It's one package. Once that's done go to the utility and scan for available networks. It should show up your 5 Ghz net. Connect to it and all should be fine after that.
[/]Misschien werkt dat hier?

Never mind, had je al geprobeerd lees ik net in bericht nr 2, het is handiger als je de startpost bijwerkt ;)

Kan een programma als Inssider onder Windows ze wel zien?

edit2: " - Drivers handmatig geïnstalleerd van fabrikants website."
De fabrikant van de USB-stick of van de chip die er in zit?

[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 09-08-2015 15:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
hardware-lover schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:00:
Over welke USB WiFi stick gaat het hier?
TP-link TL WDN3200.
MicGlou schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:06:
Als antwoord op je bonusvraag... bij mij werkt het thuis en op het werk prima op 5GHz.

Ik vermoed dat het probleem dan toch echt specifiek bij de gebruikte stick ligt, je zal daarom denk ik bij de fabrikant daarvan moeten aankloppen voor betere drivers.
Dat dacht ik zelf ook, daarom heb ik "netsh wlan show drivers" gedaan. Daar staat duidelijk a/b/g/n bij. Dat betekent dan toch dat 5GHz wordt ondersteund, of heb ik het fout?

Bovendien is het driver systeem toch niet veranderd tussen Win8 en 10?
Raven schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:07:

edit2: " - Drivers handmatig geïnstalleerd van fabrikants website."
De fabrikant van de USB-stick of van de chip die er in zit?
Dit is een goed idee, ik zal eens kijken of ik die van de chip zelf kan vinden en die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Apparaatbeheer -> eigenschappen apparaat -> tab details -> hardware/device ID en dan de dev/ven codes op pcidatabase.com invullen, dan ben je er zo achter welke het is.

"Bovendien is het driver systeem toch niet veranderd tussen Win8 en 10?"
Ik heb een Vista driver werkend onder W10, dus nee, die is niet veel veranderd :P

[ Voor 45% gewijzigd door Raven op 09-08-2015 15:49 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Raven schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:48:
Apparaatbeheer -> eigenschappen apparaat -> tab details -> hardware/device ID en dan de dev/ven codes op pcidatabase.com invullen, dan ben je er zo achter welke het is.

"Bovendien is het driver systeem toch niet veranderd tussen Win8 en 10?"
Ik heb een Vista driver werkend onder W10, dus nee, die is niet veel veranderd :P
Bij PCIdatabase krijg ik:

"Device Search Results
No matches found for: "VID_148F&PID_5572"

Via Google lijk ik hem wel te kunnen vinden maar zie ik nogal shady websites waar de drivers dan staan.

Bedankt in ieder geval, ik kan weer even verder zoeken!

edit: lijkt de Ralink RT5572 chip te zijn.

edit2: fijn, de Ralinktech.com website lijkt niet meer te bestaan?

edit3: Ralink is blijkbaar gekocht door Mediatek. Ga nu op die website verder zoeken.

edit4: Hier heb ik volgens mij de productpagina. De titel klopt alleen in de tekst wordt weer een ander nummer gebruikt. Op de driver download pagina staan voor "RT5572" alleen MacOs en Linux drivers... *zucht*.

[ Voor 28% gewijzigd door ApexAlpha op 09-08-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Je zou kunnen proberen om de driver voor W8 handmatig aan het apparaat te hangen via apparatenbeheer?
Dus driver updaten door zelf even handmatig verwijzen naar onderstaande driver (map waar opgeslagen).

http://www.tp-link.us/handlers/download.ashx?resourceid=7768

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
hardware-lover schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:08:
Je zou kunnen proberen om de driver voor W8 handmatig aan het apparaat te hangen via apparatenbeheer?
Dus driver updaten door zelf even handmatig verwijzen naar onderstaande driver (map waar opgeslagen).

http://www.tp-link.us/handlers/download.ashx?resourceid=7768
Heb je die hier vandaan? Want die driver staat er nu op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Via setup geïnstalleerd? Ik doel op enkel driver via *.inf bestand installeren.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik ga eens handmatig installeren dan inderdaad. Ik doe die van Win864bit nu.

En voor de volledigheid: bij "netsh wlan show all" krijg ik dit: klik.

edit: nog steeds enkel 5GHz.... :( Het zal denk ik toch wachten worden tot betere drivers uitkomen? Als die er al ooit komen voor deze chip... Anders zit er niks anders op dan een nieuwe halen die wel met Win10 werkt. Ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen proberen nu.

[ Voor 41% gewijzigd door ApexAlpha op 09-08-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ApexAlpha schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:53:
[...]

Bij PCIdatabase krijg ik:

"Device Search Results
No matches found for: "VID_148F&PID_5572"

Via Google lijk ik hem wel te kunnen vinden maar zie ik nogal shady websites waar de drivers dan staan.

Bedankt in ieder geval, ik kan weer even verder zoeken!

edit: lijkt de Ralink RT5572 chip te zijn.
Je moet niet op die manier op die site zoeken :P , je moet de cijfer/lettercodes als zoekterm gebruiken. 148F als vendor en 5572 als device. Alleen levert dat gek genoeg geen hits op daar. Althans, devicecode niet, 148F verwijst naar Plant Equipment Inc. :?

Maar je hebt 't gevonden, Ralink dus blijkbaar.

Overigens wel een raar hardware ID, die ziet er meestal zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/Device-ID.png
Ven_**** en dev_****
ApexAlpha schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:12:
Ik ga eens handmatig installeren dan inderdaad. Ik doe die van Win864bit nu.

En voor de volledigheid: bij "netsh wlan show all" krijg ik dit: klik.

edit: nog steeds enkel 5GHz.... :( Het zal denk ik toch wachten worden tot betere drivers uitkomen? Als die er al ooit komen voor deze chip... Anders zit er niks anders op dan een nieuwe halen die wel met Win10 werkt. Ik zou niet weten wat ik nog zou kunnen proberen nu.
Op welke kanalen zitten die 5GHz netwerken? Indien 52 en hoger, misschien is DFS support niet aanwezig in W10? Zou wel raar zijn.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja ik heb heel veel verschillende combinaties met die info geprobeerd. Ik dacht al dat VID voor Vendor ID zou staan of zo.

Ik heb trouwens alleen:

"Device instance path" met deze info: USB\VID_148F&PID_5572\1.0
"Hardware IDs" met deze info: "USB\VID_148F&PID_5572&REV_0101"

Ik heb dus géén Device instance ID, zoals jij hebt.

Mijn router zendt nu op kanaal 40 uit. En bij hw-eigenschappen staat bij 5GHz de regio "#1 36 - 140". Dit moet dus kloppen zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Misschien vertaalissue? Maar blijft vaag dat pcidatabase niets met die codes kan.

Jep, 36 tot 140 klopt (voor EU) en aangezien ie op 40 zit is DFS niet van toepassing, dus DFS-issues zijn uitgesloten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik had inderdaad mijn PC op Nederlands maar heb net even naar Engels gewisseld om uit te sluiten dat het een vertaalfout zou zijn. Sowieso dom om dit soort dingen te vertalen, maakt troubleshooten enkel lastiger. Maargoed dat is een andere discussie.

Iemand een TP Link wdn3200 kopen? Ik ga het opgeven denk ik...

edit: net nog als laatste geprobeerd om te verbinding zoals naar een AP dat zijn SSID niet uitzendt. Ook dat werkt niet.

[ Voor 16% gewijzigd door ApexAlpha op 09-08-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-07 15:45
Ik heb dezelfde usb stick. Ik had ook hetzelfde probleem dat de usb stick geen 5 Ghz netwerk zag. Dit is een drivers probleem. TP Link moet nog nieuwe drivers hiervoor uitbrengen. Ik heb een nieuwe Asus 56 AC usb aangeschaft. Voila geen enkel probleem, het 5 Ghz netwerk wordt gelijk gezien.
ApexAlpha schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:47:
[...]

TP-link TL WDN3200.

[...]

Dat dacht ik zelf ook, daarom heb ik "netsh wlan show drivers" gedaan. Daar staat duidelijk a/b/g/n bij. Dat betekent dan toch dat 5GHz wordt ondersteund, of heb ik het fout?

Bovendien is het driver systeem toch niet veranderd tussen Win8 en 10?

[...]

Dit is een goed idee, ik zal eens kijken of ik die van de chip zelf kan vinden en die proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gert43 op 09-08-2015 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

ApexAlpha schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 17:59:
[knip]

Iemand een TP Link wdn3200 kopen? Ik ga het opgeven denk ik...

[knip]
Nee dank u, ik heb al zo'n soortgelijk gedrocht liggen hier met eigenlijk hetzelfde probleem ;)

pricewatch: TP-Link Archer T2U

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gert43 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:20:
Ik heb dezelfde usb stick. Ik had ook hetzelfde probleem dat de usb stick geen 5 Ghz netwerk zag. Dit is een drivers probleem. TP Link moet nog nieuwe drivers hiervoor uitbrengen. Ik heb een nieuwe Asus 56 AC usb aangeschaft. Voila geen enkel probleem, het 5 Ghz netwerk wordt gelijk gezien.

[...]
Daar kunnen we denk ik lang op wachten want het bedrijf is overgenomen. Wordt deze stick uberhaupt nog verkocht? Dan hebben we misschien nog kans erop...
hardware-lover schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:27:
[...]

Nee dank u, ik heb al zo'n soortgelijk gedrocht liggen hier met eigenlijk hetzelfde probleem ;)

pricewatch: TP-Link Archer T2U
Heb jij die zelf?

Ik wil er misschien eentje inbouwen in mijn pc dmv pci. Eigenlijk een stuk makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ApexAlpha schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:29:
Ik wil er misschien eentje inbouwen in mijn pc dmv pci. Eigenlijk een stuk makkelijker...
Maar dan heb je de antennes achter de kast verstopt, dat doet het bereik niet veel goeds. Of je moet er een hebben waar er tussen de kaart en antennes wat kabeltjes zitten.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gert43 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:20:

[...]
Jij hebt een USB stick van €60? Dat vind ik persoonlijk iets te veel van het goede. Mocht iemand een goedkopere hebben die wel goed op Win10 werkt dan hoor ik het graag.
Raven schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 19:32:
[...]

Maar dan heb je de antennes achter de kast verstopt, dat doet het bereik niet veel goeds. Of je moet er een hebben waar er tussen de kaart en antennes wat kabeltjes zitten.
Mijn PC staat recht boven de router, dus voor mij specifiek maakt dat niet zo veel uit. Mijn USB dongel zit ook aan de achterkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-09 12:52
Gewoon even die driver van Mediatek installeren Ralink RT5572 -> RT5X7X. Er staat dus gewoon een goede driver hier: http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/usb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Id3ntityX schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:53:
Gewoon even die driver van Mediatek installeren Ralink RT5572 -> RT5X7X. Er staat dus gewoon een goede driver hier: http://www.mediatek.com/en/downloads1/downloads/usb/
Wow, die heb ik toen gemist omdat ik op die pagina gewoon Ctrl + F en dan 'RT5572' heb gedaan. Hij werkt nu gewoon... Super bedankt! Ik wilde al bijna een nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Hij werkt weer niet... Windows10 blijft de eigen driver downloaden ondanks dat ik dit bij System Properties heb uitgezet.

Ik krijg nu weer alleen 2.4GHz. Hoe vaak ik die driver van Mediatek er ook overheen gooi.

Weet iemand een usb wifi stick van €20 of zo die wel gewoon werkt?
Pagina: 1