Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Home) netwerk upgrade, welke switch moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

• arnoudx6
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:56
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, Ik ben op dit moment bezig met plannen te maken om mijn home netwerk te upgraden. De wifi in mijn flat is erg slecht en de gebruikte router valt op dit moment elke maand wel een keer uit.

Een korte beschrijving van de huidige situatie:
Op dit moment wordt de Linksys EA6500 als router gebruikt. Aan deze router hangt een Linksys SE2800 als "CoreSwitch". Deze switch wordt gebruikt om 1 Wifi router, 3 pc's en een Linksys SE2800 als "EdgeSwitch" te switchen. Aan deze EdgeSwitch zit 1 pc, 1 printer, 2 raspberry pi's, 1 Wifi router en een playstation. Dit alles is verbonden doormiddel van CAT 6a kabels die ongeveer 9 maanden geleden door mij zijn aangelegd.

Wifi:
Als vervanging van de Wifi wil ik de volgende apparatuur aanschaffen in verband met de zero handoff techniek:
Ubiquiti Unifi AP (set van 3)
Of de:
Ubiquiti Unifi AP Long Range (set van 3)
Hier ben ik nog niet helemaal uit.

Router:
Als vervanging van de router wil ik de Edge Lite router aanschaffen(Vanwege VPN mogelijkheden, cli, performance en omdat hij gewoon vet is })):
Ubiquiti EdgeRouter Lite 3

De vraag:
Nu lijkt het me dat de huidige EdgeSwitch Linksys SE2800 kwa performance niet toereikend is voor de mooie apparatuur die hier boven staat beschreven(Of ik maak het mezelf expres wijs :+). Kunnen jullie mij vertellen of deze switch daadwerkelijk vervangen moet worden en zo ja, wat is dan een mooie oplossing?De Ubiquiti TOUGHSwitch 8 lijkt me hier wel mooi bij passen >:), maar deze switch is wel heel erg prijzig voor een "switch". Kunnen jullie hier wat meer over zeggen?

Extra info:
Ik wil in de toekomst misschien gaan werken met verschillende VLAN's en ik vind het erg leuk om met een CLI en netwerken te spelen.

Wanneer meer info nodig is hoor ik het graag.

PS: Uiteraard zal ik een klein verslagje maken met wat foto's nadat de apparatuur is gekocht die we hier aan het samenstellen zijn.

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Probeer eens contact op te nemen met Jeroen_ae92
dat is de ubiquiti expert die je op het goed spoor kan zetten.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Waarom zouden de switches niet toereikend zijn? Tegen welke limieten loop je aan?
Daarnaast lijken 3 ap's in een flat mij een beetje over the top.
Zou mij niets verbazen als je met 1 ap al klaar kunt zijn.

Als je wil hobbyen is bovenstaande apparatuur natuurlijk erg leuk maar het lijkt me toch tamelijk overkill.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• arnoudx6
Bedankt voor de reacties,

@_matt_ zal ik zeker doen, dank je voor een tip in de juiste richting!
@Switchie Wifi in onze flat komt slecht/niet door de muren heen waardoor ik op dit moment 3 access points nodig heb.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
Je slaat een belangrijke vraag over:
Switchie schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:08:
Waarom zouden de switches niet toereikend zijn? Tegen welke limieten loop je aan?
En je bent niet de eerste die met die Long Range APs aan komt zetten; naast het feit dat het idee van 'volume op 11' geen oplossing is, valt de extra power bovenop de 'gewone' modellen ook nog eens buiten de Nederlandse normen.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Wat al word aangegeven. Pak geen long range versie. Je hebt hier voor jouw doel niets aan.
Je kan het zo zien, je AP schreeuwt en je cliënts fluisteren terug. Je hebt dit vooral als je telefoons/tablet's als cliënt hebt. Je moet zorgen dat beide elkaar goed kunnen verstaan zonder oversturing te veroorzaken. (Jij vind het bijvoorbeeld ook niet leuk als iemand 10cm voor je oor gaat schreeuwen, bij wifi heb je precies hetzelfde)

De ERL is inderdaad leuk speelgoed, draait hier bij mij ook sinds eind juni. Geen stabilteits problemen wat ik hiervoor wel had.

Terugkomend op je vraag, waarom zouden deze niet toereikend zijn. Zelf heb ik i.v.m. IPTV een paar goedkope netgear switches welke een basis VLAN ondersteuning hebben. Werken prima i.c.m. de Ubiquity apparatuur.

Wat betreft het aantal AP's, een goede lokatie + afstelling helpt al heel veel. Zelf had ik 2 flinke routers welke als AP werkten en moeite hadden om het wireless netwerk stabiel en bereikbaar te houden (op de plekken waar je geen wireless willt had ik het goedeontvangst ;) ). Nu heb ik 1 UAP-pro (met 5GHz) en die dekt zonder problemen het wireless netwerk zelf op minder vermogen. Nu is elke situatie anders kan je bij jou bijvoorbeeld het niet met 1 af. Heb je al eens in kaart proberen te krijgen hoe druk heb bij jou is met AP's en welke kanalen het minst druk zijn (mooiste is om kanaal 1,6,11,13 te gebruiken waarbij kanaal 13 niet bij elk merk beschikbaar is) je kan om een redelijk beeld te krijgen bijvoorbeeld een gratis wifi scanner gebruiken (bijvoorbeeld inssider). Storingen van bijvoorbeeld babyfoon(s) worden hierin niet meegenomen maar je kan wel een globaal beeld krijgen.

Wat betreft zero hands off, heb je echt zo'n tijd kritieke verbinding nodig? Zo nee probeer eens gebruik te maken van roaming, des noods i.c.m. de minirssi instelling om plakken van een cliënt te voorkomen. Werkt net zo goed die ene seconde (vaak minder) ga je meestal niet merken.

[ Voor 0% gewijzigd door MdBruin op 09-08-2015 09:59 . Reden: typo's ]

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
De LR's zou ik in deze situatie ook afraden. Neem dan 2 Pro's zodat je ook 5Ghz (+DFS) kan gebruiken. Hiermee stoor je de mede flat bewoners minder en zij jou. Goed, die zijn wel wat prijziger maar ook meer toekomst proof. Je huidige switch voldoet prima totdat je iets met vlannen wilt doen. Dus investeer daar nog maar niet in en doe dat pas als je daadwerkelijk zover bent. Daarbij vindt ik de Toughswitch eigenlijk te duur maar het gemak van instelbare 24v en 48v per poort is waardoor ik ze vaak wel haal. De normale UAP's doen namelijk 24v en de PRO's/AC's doen 48v (de normale POE en POE+ dus).

U+

• arnoudx6
Bedankt voor de reacties,

Hieronder een aantal reacties van mij op jullie vragen.

Op dit moment heb ik geen problemen met mijn switches, maar ik zou het zonden vinden als ik straks met mijn nieuwe router hogere snelheden kan bereiken als de "coreswitch" aan kan. Zeker als ik in de toekomst toch VLAN's zou gaan gebruiken waardoor de router moet routeren tussen de verschillende subnetten.

De Linksys E1200 wifi routers die ik op dit moment gebruik hebben allemaal het zelfde SSID en wachtwoord waardoor de client's zelf moeten roamen. Hellaas gebeurd dit niet goed op onze Samsung android telefoons hier in huis. Dat is de reden dat ik naar Ubiquiti ben gaan kijken omdat zero-handoff dit probleem zou moeten verhelpen. Wat niet in de originele vraag staat is dat één van de Linksys E1200 wifi routers ook vaak een herstart nodig heeft omdat hij geen netwerkverkeer meer doorlaat.

Ik ben al een keer door het huis gelopen met een android app die de kanalen laat zien die hier in de buurt gebruikt worden. Zoals misschien al verwacht zijn hier heel veel SSID's in de buurt die over alle kanalen verspreid zitten. Dit is reden nummer 2 om naar Ubiquiti te kijken omdat hier op het Tweakers forum door meerdere mensen is aangegeven dat deze accesspoints goed reageren in druk bezette gebieden.

Ik was inderdaad al niet helemaal zeker van de long range technologie maar ik ga deze nu van het lijstje schrappen. Is het zo dat behalve 5GHZ de UAP pro ook echt betere of snellere signalen leveren of is het vooral de 5GHZ die het interesant maakt? Ik heb namelijk op dit moment nog maar weinig devices die op de 5GHZ band kunnen werken.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:10

Nox

Noxiuz

Voor wifi geen 3 AP's gebruiken. Hoeveel meters heb je en/of is er een tekening?

Waarschijnlijk kom je veel verder met 1 of 2 AP's en wat upgrades voor je clients. 5Ghz is key in deze.

Je switches overigens niet daisychainen maar sluit alles aan op je router die als coreswitch kan dienen waar je dan 2 gbit switches op aansluit.

Er is ergens bij de buren een review van veel semi pro switches beschikbaar.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:01
arnoudx6 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:39:
Op dit moment heb ik geen problemen met mijn switches, maar ik zou het zonden vinden als ik straks met mijn nieuwe router hogere snelheden kan bereiken als de "coreswitch" aan kan. Zeker als ik in de toekomst toch VLAN's zou gaan gebruiken waardoor de router moet routeren tussen de verschillende subnetten.
Consumer grade switches zijn zo spannend niet. 5 tot 8 poorten aan 1 enkele switch chip, en dat doet gewoon wat het moet doen, of je nu Sweex of Cisco koopt.

Zelfde geldt voor managed switches, alleen ben je dan afhankelijk van de (web)interface die je erbij krijgt.

Qua snelheden haal je met een (simpele) switch dus gewoon altijd wire speed, want alles gebeurt in hardware. Enige reden om zo'n ding te vervangen is dus als je zaken als VLANs of POE nodig hebt.
Wat niet in de originele vraag staat is dat één van de Linksys E1200 wifi routers ook vaak een herstart nodig heeft omdat hij geen netwerkverkeer meer doorlaat.
Heb je ook al naar alternatieve firmware gekeken? dd-wrt lijkt je APs te ondersteunen, en ik heb het vermoeden dat je daar ook een min. RSSI kan instellen. Dat is geen ZH, maar misschien kom je daar ook een eind mee.
Ik was inderdaad al niet helemaal zeker van de long range technologie maar ik ga deze nu van het lijstje schrappen. Is het zo dat behalve 5GHZ de UAP pro ook echt betere of snellere signalen leveren of is het vooral de 5GHZ die het interesant maakt? Ik heb namelijk op dit moment nog maar weinig devices die op de 5GHZ band kunnen werken.
5 GHz is de hoofdzaak; die Ubiquiti's gaan je 2.4 GHz-problematiek niet magisch oplossen vrees ik. Apparaten als PCs en laptops kun je eventueel toch wel upgraden naar een 5 GHz-compatible netwerkadapter?

Al met al zou ik dus niet zonder meer je switches vervangen; die TOUGHSwitch is ook niet rendabel ten opzichte van losse power injectors (als je dan toch uiteindelijk Ubiquiti APs koopt).

Die EdgeRouter is een prima keus als je de touwtjes wat meer zelf in handen wilt nemen; check echter ook Mikrotik, dat is in de basis vergelijkbaar, maar heeft z'n eigen set aan voor- en nadelen tov. de EdgeRouter Lite.
NoxiuZ schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 11:37:
Er is ergens bij de buren een review van veel semi pro switches beschikbaar.
40 gigabitswitches review: onmisbare schakels

Da's een mooie roundup ja, en onderschrijft wat ik hierboven al stelde.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 09-08-2015 11:55 ]

• MdBruin
Ja 5GHz heeft z'n voordelen maar ook een groot nadeel. Door de hogere frequentie is de penetratie door de muur heen minder dan bij een 2.4GHz signaal.
Wat wel een voordeel kan zijn is als je een DFS gecertificeerde AP hebt dat je meer vermogen tot je beschikking hebt, maar dat is niet altijd een oplossing.

Zelf heb ik er ook mee getest maar merkte toch dat de betonnen vloer zo danig dempt dat ik beneden maar +/- 20% van het signaal overhoud. De AP heb ik zelfs dichter bij de vloer gelegd om te kijken of heb beter werd, maar helaas.

Sticky cliënts kan je voorkomen met de minirssi instelling. Het AP kijkt welke sterkte signaal er binnenkomt en kickt een cliënt als deze onder de ingestelde waarde komt. De cliënt zal dan kijken naar welke AP's er in de buurt zijn en daarvan de sterkste kiezen. Je zal een beetje moeten gaan spelen om tot een goed resultaat te komen.

Meerdere AP's kunnen geen kwaad maar er hangt wel een maar aan.
Je zal het zendvermogen goed moeten afstellen anders ben je een grote stoorbron. Je kan in zo'n geval of een hele grote oppervlakte hebben of het vermogen behoorlijk knijpen op een kleinere oppervlakte.

Zoals aangegeven een Ubiquity AP (of ander merk) gaat je probleem niet magisch oplossen. Ik heb nog niet gekeken welke antenne configuratie er in je eigen AP zit. Hierin zit een hoop verschil. Bij mijn UAP-pro zit er uit m'n hoofd de volgende antenne configuratie. Voor 2.4GHz 2 x 2 en voor 5GHz 3 x 3. Voor beide frequenties een eigen paar antennes. Over het algemeen geld meer antennes des te gevoeliger.

edit:

Opzich maakt het niet uit welke sneller is. Je router of de switches.
De router moet snel genoeg zijn om het verkeer naar het Internet te routen en terug. En je switches "moeten" snel genoeg om al het verkeer op het netwerk te kunnen afhandelen. Moeten bewust even tussen quoten aangezien we het hier niet over een groot enterprice netwerk hebben.
Houd rekening mee dat de load op de ERL sterk afhankelijk is hoe je deze insteld. Zelf heb ik er een zone based firewall policy erop ingesteld en merk wel dat de load hoger is maar geen performance verlies.

[ Voor 15% gewijzigd door MdBruin op 09-08-2015 13:19 . Reden: toevoeging ]

• arnoudx6
@MDBruin, Ik ben al een aantal dagen mezelf aan het verdiepen en zit nu ongeveer op de helft van het Ubiquiti topic :) Ik zal zeker rekening houden met het offloaden op hardware inplaats van de CPU aangezien dit een veel besproken onderwerp in het forum is.

• MdBruin
Hardware offloaden help inderdaad om pakketten sneller (zonder de cpu) af te handelen. Heb het zelf ook aan staan.
Dan ben je aardig aan het lezen geweest, heb ik ook gedaan voordat ik tot aanschaf ben overgegaan.

• arnoudx6
Aan de hand van de reacties heb ik besloten om de "CoreSwitch" niet te vervangen. Alleen ben ik door jullie reacties zeer gaan twijfelen over de accesspoints. Na het lezen van vele reacties over deze accesspoints had ik het idee dat deze accesspoints op 2,4ghz boven gemiddeld presteren. Helaas blijkt dit toch niet zo te zijn als ik de reacties hierboven lees. Ik zou graag de UAP pro versie inverband met de toekomst nemen, maar helaas valt dit ver buiten het budget. Hebben jullie misschien nog andere tips?

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:34
De Zyxel NWA-1123AC bevalt mij prima.

• Jeroen_ae92
Neem dan 1 UAP pro voor de belangrijkste vertrekken en neem een normale UAP voor de overige vertrekken. En zoals iedereen al aangeeft, Unifi is niet magisch beter maar is in roerige omgevingen zeker stabieler dan de "normale" huis-tuin-keuken" spullenboel. Daarbij is plaatsing, kanaalkeuze en inrichting van levensbelang voor de optimale werking.

U+

• arnoudx6
Jeroen_ae92 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 09:28:
Neem dan 1 UAP pro voor de belangrijkste vertrekken en neem een normale UAP voor de overige vertrekken. En zoals iedereen al aangeeft, Unifi is niet magisch beter maar is in roerige omgevingen zeker stabieler dan de "normale" huis-tuin-keuken" spullenboel. Daarbij is plaatsing, kanaalkeuze en inrichting van levensbelang voor de optimale werking.
Jeroen, 1 UAP PRO zal ik kwa kosten overwegen. Van wat ik op het Ubiquiti topic heb gezien ben jij een expert in Ubiquiti apparatuur :). Kun jij aangeven of het verstandig is om het accesspoint op een open plek in de vensterbank naast de bank in mijn woonkamer te plaatsen? Ik wil het accesspoint niet aan het plafond hangen en wat ik van signaal plaatjes heb gezien betekend dit dat ik het accesspoint richting de grond moet plaatsen(zonder objecten eromheen) om het signaal naar boven en naar de zijkant te laten gaan.

• MdBruin
Wat ik uit mijn ervaringen met mijn UAP-pro merk is dat je deze gerust ergens op kunt leggen. Zolang je maar de bovenkant aan de bovenkant houd.
Wat ik wel merkte is dat metalen objecten het afstralingspatroon beïnvloeden.
Het is een kwestie van uitproberen.
Er zijn er een aantal welke de UAP gewoon bovenop een kast hebben liggen, werkt prima. Heb ik momenteel ook zelf en denk dat dit ook de uiteindelijke locatie zal zijn.

Als je een grotere oppervlakte wilt bereiken moet je de UAP niet te laag neerleggen. Hoogte geeft een beter afstralingspatroon op dezelfde vloeroppervlak waar de UAP ligt.

Voor de keuze van het type UAP zou je kunnen kijken of je het zelf echt nodig hebt/vind. Er zijn er genoeg welke een normale UAP pakken omdat ze het niet nodig hebben. Bijvoorbeeld voor een tablet/telefoon ga je het echt niet merken. Zodra je met downloaden van grotere bestanden gaat werken merk je het voordeel van die extra snelheid, maar dan moet je cliënt natuurlijk wel om kunnen gaan met die hogere snelheid anders heb je er nog niets aan.

• arnoudx6
@MdBruin, Bedankt voor je reactie. Ik zal vanavond een beslissing (En bestelling :)) maken.

• Jeroen_ae92
Tsja, de plaatsing is bepalend en enkel het proberen met een lange ethernetkabel op diverse plaatsen zal kunnen lijden tot succes. Zeer lage WAF uiteraard maar voor een weekje vast te overzien ;)
Ik ken zelfs mensen die met een fotostandaard de beste resultaten halen. Dus gericht de kamer in. Bottomline, proberen, proberen, proberen

U+

• arnoudx6
@Jeroen, Ook jij bedankt voor je toevoegingen in dit topic. Ik laat vanavond de uitslag weten!

• arnoudx6
Ik heb uiteindelijk de beslissing genomen om 3x de normale UAP te kopen en de Edge Router Lite. Ook heb ik 2 unmanaged Netgear 8 poorts switchen gekocht inverband met de ruimte die de bestaande oplossing in neemt.

• MdBruin
Prima toch. Begin eerst eens met 1 UAP aan te sluiten en ga daarmee uitproberen.
Probeer op de kanalen 1,6,11 te blijven. Deze liggen ver genoeg uit elkaar om een goede overgang te krijgen. Met het uitgestuurde vermogen moet je een beetje gaan spelen. Denk niet vol bereik is het beste, oversturing krijg je hiermee snel. Gebruik de wifi scan app om te kijken hoe sterk het signaal is. Tussen de -50 en -60 dBm geeft al een stabiele verbinding. Als je meer nodig gaat hebben door andere AP's kies dan een ander kanaal.
Ik weet dat het in het begin frustrerend is, heb ik ook veel last van gehad (27 verschillende AP's in de buurt)

Zero hands off is ook een optie maar houd rekening er mee dat bij Ubiquity alle AP's op hetzelfde kanaal uitzenden waardoor de balans van het uitgestuurde vermogen erg belangrijk wordt.
Pagina: 1