Hartelijk dank voor alle antwoorden.
Ik zal hier proberen op alles wat gepost werd kort te antwoorden.
Mijn vriend runt een kleine muziek studio. Hij maakt al 12 jaar gebruik van dezelfde PC die onder Windows XP SP1 draait, zoals die kwam van bij de computerboer. Daarop draait hij het programma Samplitude 10 - dat nu natuurlijk niet meer bestaat - van het bedrijf Magix (
http://www.samplitude.com/en/ ).
Deze week is zijn moederbord kuren gaan verkopen waardoor we veronderstellen dat het EOL is. Dus moet er naar een opvolger gezocht worden.
Verder doen met XP zou kunnen. We hebben nog alle originele software liggen, dus het zou gewoon een kwestie zijn van een avondje installeren en daarmee zou de kous af zijn. Maar in die tien jaar is de software van Samplitude ook geëvolueerd zodat een updrade naar hun laatste versie quasi noodzalijk wordt.
Dus wordt de piste van een nieuwe unit met Windows 10 en de laatste versie van Samplitude serieus overwogen. Alleen is er geen internet verbinding in de studio en voor het werken met de software is er ook geen nodig. De enige vorm van connectie is een firewire via een PCI-424 kaart met de opname apparatuur. Die laat toe om 24-kanaals data syncroon te importeren.
Vandaar de vraag of een Win10 zonder enige internetverbinding kan, en dat we niet komen te zitten met een Win10 die om de zoveel maand toch eens naar mama moet bellen om verder te draaien. Eens geïnstalleerd en geactiveerd moet het ding voor de rest van leven zonder internet en mama MS verder kunnen.
Ik meen te kunnen verstaan dat dit voor Windows 10 geen probleem zal zijn.