Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, kantoorwerk en vmware zijn toch de hoofdpunten, voor de rest wat hobbymatig software ontwikkeling.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 is de absolute max prijs, liever een stuk goedkoper
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung 850 EVO 500GB
- een aantal 3,5" 2TB disks (denk dat ik er 2 mee wil nemen)
- Sapphire 290 Tri-X OC videokaart
dat zijn de blangrijkste onderdelen in iedergeval
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, cpu (eventueel aftermarkt cooler?), moederbord en memory
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kast: geen merkvoorkeur, wel redelijk strakke look, zoveel mogelijk toolless installatie en stoffilters zijn wel gewenst
Moederbord: mijn voorkeur gaat uit naar gigabyte vanwege vorige goede ervaringen
CPU: intel
memory en voeding hebben niet direct voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil vooral een kast hebben waarbij de usbpoorten echt betrouwbaar zijn, mijn huidige coolermaster HAF922 heeft toch regelmatig last van het feit dat usb apparaten, aangesloten via de voorkant, gewoon niet herkend worden terwijl ze wel stroom krijgen
Ga je overklokken?
in het begin niet, misschien later wel.
Extra opmerkingen
Het vorige systeem is toendertijd gekocht met crossfire als optie. In die 6 jaar heb ik echter nooit de behoefte gehad om dat echt te gaan draaien dus hoeft niet echt opgelet te worden.
ik heb gekozen voor de i7 6700k vanwege de goede ervaringen met de i7 860, Ik hoef ook niet perse te upgraden (Hij staat nog prima z'n mannetje, zeker als ik er 8GB bij kon prikken), maar aangezien het nu toch wel eens tijd wordt voor SATA3 en usb3 (en ik ook wel weer wat nieuws wil) leek het skylake platform mij een geschikt moment.
De vragen die ik momenteel heb:
1) Zou ik wellicht beter kunnen wachten op de andere i7 processoren
2) Qua features lijken de huidige moederborden maar bar weinig te schelen, vooral de PCI-E operation mode (8x/4x en 8x/8x) en een usb 3 poortje meer of minder zie ik als grootste verschillen bij de goedkopere borden, of zie ik wat over het hoofd?
3) De kast heb ik gekozen aan de hand van de populariteit op tweakers en de specificaties die ik kon vinden.. ik kan echter niet vinden of hij (op moederbord na) volledig toolless te monteren is, dat vind ik namelijk echt geweldig van mijn huidige kast
4) Ik heb nu gekozen voor een 600watt voeding na berekeningen van stroomverbruik via online calculators, maar kan ik eventueel ook kiezen voor een 500watt, zou dat voldoende zijn, of is dat echt te krap?
Dit systeem gaat vervangen worden:
en dit heb ik bij elkaar gezocht:
Geplaatst in DAA omdat het toch vrijwel een heel nieuw systeem is, mocht ik verkeerd zitten en had hij beter naar CAA gepast dan hoor ik dat wel
Gamen, kantoorwerk en vmware zijn toch de hoofdpunten, voor de rest wat hobbymatig software ontwikkeling.
Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 is de absolute max prijs, liever een stuk goedkoper
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung 850 EVO 500GB
- een aantal 3,5" 2TB disks (denk dat ik er 2 mee wil nemen)
- Sapphire 290 Tri-X OC videokaart
dat zijn de blangrijkste onderdelen in iedergeval
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, cpu (eventueel aftermarkt cooler?), moederbord en memory
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kast: geen merkvoorkeur, wel redelijk strakke look, zoveel mogelijk toolless installatie en stoffilters zijn wel gewenst
Moederbord: mijn voorkeur gaat uit naar gigabyte vanwege vorige goede ervaringen
CPU: intel
memory en voeding hebben niet direct voorkeuren
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil vooral een kast hebben waarbij de usbpoorten echt betrouwbaar zijn, mijn huidige coolermaster HAF922 heeft toch regelmatig last van het feit dat usb apparaten, aangesloten via de voorkant, gewoon niet herkend worden terwijl ze wel stroom krijgen
Ga je overklokken?
in het begin niet, misschien later wel.
Extra opmerkingen
Het vorige systeem is toendertijd gekocht met crossfire als optie. In die 6 jaar heb ik echter nooit de behoefte gehad om dat echt te gaan draaien dus hoeft niet echt opgelet te worden.
ik heb gekozen voor de i7 6700k vanwege de goede ervaringen met de i7 860, Ik hoef ook niet perse te upgraden (Hij staat nog prima z'n mannetje, zeker als ik er 8GB bij kon prikken), maar aangezien het nu toch wel eens tijd wordt voor SATA3 en usb3 (en ik ook wel weer wat nieuws wil) leek het skylake platform mij een geschikt moment.
De vragen die ik momenteel heb:
1) Zou ik wellicht beter kunnen wachten op de andere i7 processoren
2) Qua features lijken de huidige moederborden maar bar weinig te schelen, vooral de PCI-E operation mode (8x/4x en 8x/8x) en een usb 3 poortje meer of minder zie ik als grootste verschillen bij de goedkopere borden, of zie ik wat over het hoofd?
3) De kast heb ik gekozen aan de hand van de populariteit op tweakers en de specificaties die ik kon vinden.. ik kan echter niet vinden of hij (op moederbord na) volledig toolless te monteren is, dat vind ik namelijk echt geweldig van mijn huidige kast
4) Ik heb nu gekozen voor een 600watt voeding na berekeningen van stroomverbruik via online calculators, maar kan ik eventueel ook kiezen voor een 500watt, zou dat voldoende zijn, of is dat echt te krap?
Dit systeem gaat vervangen worden:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 860 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte GA-P55-UD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 3 | Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB | € 70,- | € 210,- |
| 1 | Cooler Master HAF 922 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Samsung Syncmaster 2443BW Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung SH-S223C Zwart | € 22,- | € 22,- |
| 1 | Corsair HX650W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 135,50 | € 135,50 |
| 1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 179,95 | € 179,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 547,45 | |
en dit heb ik bij elkaar gezocht:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7-6700K Boxed | € 380,95 | € 380,95 |
| 1 | Gigabyte GA-Z170XP-SLI | € 150,- | € 150,- |
| 1 | Fractal Design Define S | € 84,90 | € 84,90 |
| 1 | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | € 56,- | € 56,- |
| 1 | Corsair CX600M | € 75,95 | € 75,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 747,80 | |
Geplaatst in DAA omdat het toch vrijwel een heel nieuw systeem is, mocht ik verkeerd zitten en had hij beter naar CAA gepast dan hoor ik dat wel