Vervanging voor 6 jaar oud systeem

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, kantoorwerk en vmware zijn toch de hoofdpunten, voor de rest wat hobbymatig software ontwikkeling.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 is de absolute max prijs, liever een stuk goedkoper

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung 850 EVO 500GB
- een aantal 3,5" 2TB disks (denk dat ik er 2 mee wil nemen)
- Sapphire 290 Tri-X OC videokaart
dat zijn de blangrijkste onderdelen in iedergeval

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Behuizing, voeding, cpu (eventueel aftermarkt cooler?), moederbord en memory

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Kast: geen merkvoorkeur, wel redelijk strakke look, zoveel mogelijk toolless installatie en stoffilters zijn wel gewenst
Moederbord: mijn voorkeur gaat uit naar gigabyte vanwege vorige goede ervaringen
CPU: intel
memory en voeding hebben niet direct voorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ik wil vooral een kast hebben waarbij de usbpoorten echt betrouwbaar zijn, mijn huidige coolermaster HAF922 heeft toch regelmatig last van het feit dat usb apparaten, aangesloten via de voorkant, gewoon niet herkend worden terwijl ze wel stroom krijgen

Ga je overklokken?
in het begin niet, misschien later wel.

Extra opmerkingen
Het vorige systeem is toendertijd gekocht met crossfire als optie. In die 6 jaar heb ik echter nooit de behoefte gehad om dat echt te gaan draaien dus hoeft niet echt opgelet te worden.
ik heb gekozen voor de i7 6700k vanwege de goede ervaringen met de i7 860, Ik hoef ook niet perse te upgraden (Hij staat nog prima z'n mannetje, zeker als ik er 8GB bij kon prikken), maar aangezien het nu toch wel eens tijd wordt voor SATA3 en usb3 (en ik ook wel weer wat nieuws wil) leek het skylake platform mij een geschikt moment.

De vragen die ik momenteel heb:

1) Zou ik wellicht beter kunnen wachten op de andere i7 processoren

2) Qua features lijken de huidige moederborden maar bar weinig te schelen, vooral de PCI-E operation mode (8x/4x en 8x/8x) en een usb 3 poortje meer of minder zie ik als grootste verschillen bij de goedkopere borden, of zie ik wat over het hoofd?

3) De kast heb ik gekozen aan de hand van de populariteit op tweakers en de specificaties die ik kon vinden.. ik kan echter niet vinden of hij (op moederbord na) volledig toolless te monteren is, dat vind ik namelijk echt geweldig van mijn huidige kast

4) Ik heb nu gekozen voor een 600watt voeding na berekeningen van stroomverbruik via online calculators, maar kan ik eventueel ook kiezen voor een 500watt, zou dat voldoende zijn, of is dat echt te krap?

Dit systeem gaat vervangen worden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P55-UD5€ 0,-€ 0,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X Battlefield 4 Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
3Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 70,-€ 210,-
1Cooler Master HAF 922€ 0,-€ 0,-
2Samsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Hyper TX3€ 0,-€ 0,-
1Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution€ 0,-€ 0,-
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/4G€ 0,-€ 0,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 22,-€ 22,-
1Corsair HX650W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 135,50€ 135,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 179,95€ 179,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 547,45

en dit heb ik bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 380,95€ 380,95
1Gigabyte GA-Z170XP-SLI€ 150,-€ 150,-
1Fractal Design Define S€ 84,90€ 84,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA€ 56,-€ 56,-
1Corsair CX600M€ 75,95€ 75,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 747,80

Geplaatst in DAA omdat het toch vrijwel een heel nieuw systeem is, mocht ik verkeerd zitten en had hij beter naar CAA gepast dan hoor ik dat wel

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Als je gaat voor een i7 skylake zou ik eerder iets meer neerleggen voor een 5820K gebaseerd systeem en deze licht overklokken, prijs premium is vrij marginaal.

CX600M is een zwakke voeding qua kwaliteit, voldoet je HX650 niet? Das een prima voeding.

Waar mis je performance? CPU? Heb je deze al overklokt?

• mschol
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:34:
Als je gaat voor een i7 skylake zou ik eerder iets meer neerleggen voor een 5820K gebaseerd systeem en deze licht overklokken, prijs premium is vrij marginaal.
iets meer neerleggen en vervolgens overclocken, dat klinkt voor mij erg onlogisch.
Daarnaast heb ik het idee dat de 2011-v3 socket meer in lijn met de i7 920 ligt.
CX600M is een zwakke voeding qua kwaliteit, voldoet je HX650 niet? Das een prima voeding.
ik wil het liefst mijn oude systeem operationeel houden, vandaar dat ik ook maar gelijk een voeding gekozen heb.
De CX600M is eruit komen rollen na de pricewatch te bekijken: niet al te duur, wel 80+ bronze certified en voldoende voor het systeem (volgens 2 calculators). en ik niet zeker wist of de seasonic M12II Evo 520W zou voldoen
Waar mis je performance? CPU? Heb je deze al overklokt?
ik mis niet direct performance, al zijn mijn vmware de laatste tijd wat traag qua reageren, maar dit kan mogelijk ook te maken hebben met de disks waar ze op staan.
Het is een stukje zuinigheid (Die paar watt minder is toch leuk voor de rekening bij gemiddeld 6 uur per dag gebruik) en even weer helemaal bij met de laaste aansluitingen e.d.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mschol schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:55:
[...]

iets meer neerleggen en vervolgens overclocken, dat klinkt voor mij erg onlogisch.
Daarnaast heb ik het idee dat de 2011-v3 socket meer in lijn met de i7 920 ligt.

[...]

ik wil het liefst mijn oude systeem operationeel houden, vandaar dat ik ook maar gelijk een voeding gekozen heb.
De CX600M is eruit komen rollen na de pricewatch te bekijken: niet al te duur, wel 80+ bronze certified en voldoende voor het systeem (volgens 2 calculators). en ik niet zeker wist of de seasonic M12II Evo 520W zou voldoen

[...]

ik mis niet direct performance, al zijn mijn vmware de laatste tijd wat traag qua reageren, maar dit kan mogelijk ook te maken hebben met de disks waar ze op staan.
Het is een stukje zuinigheid (Die paar watt minder is toch leuk voor de rekening bij gemiddeld 6 uur per dag gebruik) en even weer helemaal bij met de laaste aansluitingen e.d.
De 5820K heeft 2 meer cores dan de 6700K, enige nadeel is dat ze significant lager geklokt zijn wat overklokken eerder in het domein van "moet" dan "kan" gooit als single core performance je lief is.* Er is niet echt een vergelijkbare situatie geweest ( 970 tov 860/920/960 is niet helemaal hetzelfde ).

Hou de voeding maar lekker die je nu hebt ;)

Als het om zuinigheid gaat is het wel een redelijk excuus. Je mist bijvoorbeeld ook PCI-E 3.0 en SATA III.

* Vergelijkbaar met de 6700K, een 5820K is aanzienlijk sneller dan een 860 qua single core performance.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 08-08-2015 16:00 ]

• mschol
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 15:57:
[...]

De 5820K heeft 2 meer cores dan de 6700K, enige nadeel is dat ze significant lager geklokt zijn wat overklokken eerder in het domein van "moet" dan "kan" gooit als single core performance je lief is.* Er is niet echt een vergelijkbare situatie geweest ( 970 tov 860/920/960 is niet helemaal hetzelfde ).
juist en waarom kan ik beter voor de 5820K gaan dan? De single core performance van de 6700k is beter, energieverbruik is gunstiger en hij is ook nog eens gunstiger geprijsd (nu ~30 euro goedkoper)

oke: Je hebt meer L3 cache en je hebt 4 threads meer, maar met de 8 die ik nu heb kom ik prima uit binnen VMware.
Hou de voeding maar lekker die je nu hebt ;)
Je zou ook een andere voeding kunnen voorstellen, ik heb namelijk aangegeven dat ik mijn huidige systeem operationeel wil houden. (uiteraard kan ik ook dezelfde voeding gaan zoeken)
Als het om zuinigheid gaat is het wel een redelijk excuus. Je mist bijvoorbeeld ook PCI-E 3.0 en SATA III.
'Excuus'? Ik krijg meer en meer het gevoel dat ik mij bij jou moet verantwoorden over een eventuele upgrade dan dat ik opbouwende kritiek krijg op samengestelde onderdelen met, niet onbelangrijk, een goede onderbouwing waarom ik dat wel of niet verkeerd heb gekozen. (En uiteraard antwoord op eventuele vragen)

[ Voor 3% gewijzigd door mschol op 08-08-2015 17:28 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mschol schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:23:
[...]

juist en waarom kan ik beter voor de 5820K gaan dan? De single core performance van de 6700k is beter, energieverbruik is gunstiger en hij is ook nog eens gunstiger geprijsd (nu ~30 euro goedkoper)

oke: Je hebt meer L3 cache en je hebt 4 threads meer, maar met de 8 die ik nu heb kom ik prima uit binnen VMware.

[...]

Je zou ook een andere voeding kunnen voorstellen, ik heb namelijk aangegeven dat ik mijn huidige systeem operationeel wil houden. (uiteraard kan ik ook dezelfde voeding gaan zoeken)

[...]

'Excuus'? Ik krijg meer en meer het gevoel dat ik mij bij jou moet verantwoorden over een eventuele upgrade dan dat ik opbouwende kritiek krijg op samengestelde onderdelen met, niet onbelangrijk, een goede onderbouwing waarom ik dat wel of niet verkeerd heb gekozen. (En uiteraard antwoord op eventuele vragen)
Het punt is dat je de 5820K moeiteloos kan overklokken naar iets dat single core te vergelijken is met een 4790K stock ( of 6700k ), die twee kan je waarschijnlijk wel verder klokken aangezien ze minder hitte produceren en je minder snel last hebt van overhitting.*

Ik las helemaal over het stuk heen dat je het operationeel wilt houden, vergeet dan niet nog een nieuwe videokaart te kopen voor die :)

Je zegt het goet, je moet het verantwoorden. Wij zijn hier niet om je dom advies te geven, we kijken hier ook erg kritisch of je niet klakkeloos geld over de bank heen loopt te slingeren. Aangezien ik over dat stukje heenlas dat je het wilt behouden is dit nogal moot.

Qua voeding zou ik wel switchen naar een betere kwaliteitsvoeding, de CXM series laat nogal wat aan de wensen over. S12G is een prima gold maar niet modulair, G-series en VS series zijn ook prima als modulariteit wel aan de orde is. Bij een systeem met die prijs vind ik gold wel een must, maar als je bronze prima vind is de VPF series ook een prima keus.

* De 6700K zelf is gewoon een ontzettend moeilijk te verantwoorden keuze. Als je dan toch per sé nieuw DDR4 wilt hebben is de 5820K een betere keuze wegens de extra cores en dat het makkelijk te krikken is naar het niveau van een 6700K stock voor een relatief lage meerprijs.

Zoals dit http://i.snag.gy/0fy9w.jpg

Als je toch meer single core performance wilt en niet zo'n zin hebt in overklokken wijs ik je liever naar de 4790K. Deze doet echt niet significant ten onder aan de 6700K + je betaalt je niet bont en blauw voor DDR4 en een duur moederbord.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 08-08-2015 17:52 ]

• mschol
  • Niet online
Thomg schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:45:
[...]

Het punt is dat je de 5820K moeiteloos kan overklokken naar iets dat single core te vergelijken is met een 4790K stock ( of 6700k ), die twee kan je waarschijnlijk wel verder klokken aangezien ze minder hitte produceren en je minder snel last hebt van overhitting.*

* De 6700K zelf is gewoon een ontzettend moeilijk te verantwoorden keuze. Als je dan toch per sé nieuw DDR4 wilt hebben is de 5820K een betere keuze wegens de extra cores en dat het makkelijk te krikken is naar het niveau van een 6700K stock voor een relatief lage meerprijs.
ik heb toch nog steeds moeite met vooral dat 5820k voorstel: De cpu is duurder, de moederborden zijn ook ruim duurder (goedkoopste moederbord + cpu is al bijna 100 euro duurder hier bij de PW), terwijl ik er, met stock speeds, minder performance voor terug krijg, hij meer energie verbruikt en minder 'features' heeft (Al is dat een erg minimaal verschil, geen pci-e3 en geen usb3 type c)
Als je toch meer single core performance wilt en niet zo'n zin hebt in overklokken wijs ik je liever naar de 4790K. Deze doet echt niet significant ten onder aan de 6700K + je betaalt je niet bont en blauw voor DDR4 en een duur moederbord.
De 4790k is begrijpelijk dat je die voorstelt: de cpu en vooral de moederborden zijn een stuk goedkoper (al is dat wel weer afhankelijk van de chipset die je kiest), echter heb ik daar, persoonlijk, een "ik koop achterhaalde hardware" gevoel bij. (Dit is niet echt waar i know, maar toch)
qua geheugen vind ik een tientje verschil tussen DDR4 en DDR3 nog best te overzien
Ik las helemaal over het stuk heen dat je het operationeel wilt houden, vergeet dan niet nog een nieuwe videokaart te kopen voor die :)

Je zegt het goet, je moet het verantwoorden. Wij zijn hier niet om je dom advies te geven, we kijken hier ook erg kritisch of je niet klakkeloos geld over de bank heen loopt te slingeren. Aangezien ik over dat stukje heenlas dat je het wilt behouden is dit nogal moot.
Kan gebeuren ;)
Videokaart heb ik nog (Een 5870, die ik oorspronkelijk, samen met de pc, heb gekocht)
Qua voeding zou ik wel switchen naar een betere kwaliteitsvoeding, de CXM series laat nogal wat aan de wensen over. S12G is een prima gold maar niet modulair, G-series en VS series zijn ook prima als modulariteit wel aan de orde is. Bij een systeem met die prijs vind ik gold wel een must, maar als je bronze prima vind is de VPF series ook een prima keus.
De voeding die ik nu heb is mijn eerste modulaire voeding en ik zou eigenlijk niet meer zonder willen.
Een gold voeding heeft wel mijn voorkeur maar die vind ik persoonlijk erg prijzig (Al is het, als hij net zo lang mee gaat als de huidige, natuurlijk een prima prijs), ik zal in iedergeval een andere uitzoeken (wel typisch dat de voeding dan toch nog 4 van de 5 sterren scoort, maarja)

• Thomg

Thomg

Aww yiss

mschol schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

ik heb toch nog steeds moeite met vooral dat 5820k voorstel: De cpu is duurder, de moederborden zijn ook ruim duurder (goedkoopste moederbord + cpu is al bijna 100 euro duurder hier bij de PW), terwijl ik er, met stock speeds, minder performance voor terug krijg, hij meer energie verbruikt en minder 'features' heeft (Al is dat een erg minimaal verschil, geen pci-e3 en geen usb3 type c)

[...]

De 4790k is begrijpelijk dat je die voorstelt: de cpu en vooral de moederborden zijn een stuk goedkoper (al is dat wel weer afhankelijk van de chipset die je kiest), echter heb ik daar, persoonlijk, een "ik koop achterhaalde hardware" gevoel bij. (Dit is niet echt waar i know, maar toch)
qua geheugen vind ik een tientje verschil tussen DDR4 en DDR3 nog best te overzien
De prijs van DDR4 is inderdaad wel erg laag geworden, mja, dat maakt het inderdaad een stuk minder aantrekkelijk. Je bespaart dan max iets van 100€ ( 10 RAM, 90 MB ).

5820K setje is ongeveer 620, 6700K setje is ongeveer 530.
Daarbij is het 5820K moederbord ook ietwat luxer over het algemeen, maar wel wat ouder, streep dat maar weg.

Je betaalt dus 90€ voor 2 meer cores. ( potentieel ) 50% meer performance voor 17% meer geld. Zo'n beetje het geïnverteerde van wat we gewend zijn in de high end market. Zeker als iemand die vmware gebruikt en aan softwareontwikkeling doet zie ik hier niets anders dan iemand die ontzettend veel performance voor grauwtje gooit. Alas, als jij dit niet zo inziet ga ik hier niet verder op door. Het is niet alsof de 6700K op zichzelf een belabberde proc is.
Pagina: 1