Nieuwe (future proof) monitor

Pagina: 1
Acties:

• Pas08
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-02 19:56
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe, het liefst future proof, monitor.
Sinds de release in 2005 maak ik gebruik van onderstaande monitor.

AG Neovo F-417 Zwart

Na het lezen van een x aantal vergelijkbare topics op tweakers en op aanraden van andere tweakers heb ik mij geprobeerd zo goed mogelijk in te lezen. Ik heb oa. tft central en tom's hardware gelezen om mijn technische kennis qua monitoren bij te spijkeren. Als ik het goed begrijp zijn de vlekken op mijn Neovo geen vettigheid maar backlight bleeding?!

Deze monitor is nagenoeg 10+ jaar oud en ik wil een nieuw hoofdscherm aanschaffen. (De Neovo wil ik als tweede scherm ernaast aanhouden).

De nieuw aan te schaffen monitor dient enigzins future proof te zijn, ik hoop dat deze ook een x aantal jaren mee kan.

Wat is je budget?
Als max ben ik bereid 300 euro uit te geven. Minder mag altijd.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Na het lezen van tft central en andere post op tweakers trek ik voor mijzelf de volgende conclusies:
- TN paneel volstaat. (ik bewerk geen foto's video's en zit er recht achter).
- het liefst een lage reactie tijd en hoge refresh rate. (ook met het oog op de toekomst).
- Een 24" scherm.

- 3D en speakers zijn overbodig, maar lijk je er vaak bij te moeten nemen

De monitor gaat de komende jaren gebruikt worden voor het spelen van games, internet, studie / werk en misschien eens een serie o.i.d.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Op dit moment draai ik 2 keer onderstaande kaart in SLI.
EVGA GeForce GTX 560

Deze kan/wordt in de toekomst vervangen door 1 nieuwere kaart die dan naast DVI ook over DP beschikt. Of als het zo uitkomt een compleet nieuw systeem.

Zelf kwam ik tot de volgende selectie:

Acer GN246HL (UM.FG6EE.B06) Zwart
Asus VG248QE Zwart en Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart

Waarbij ik meer neig naar de Asus ondanks dat hier naast de speakers ook 3D bij zit. (Het zou super zijn als exact dit scherm met deze specs ook zonder speakers en 3d kan worden geleverd, maar dit heb ik nog niet gevonden).

144Hz lijkt wellicht wat te met mijn huidige videokaarten, maar op dit moment speel ik ook oudere games waarbij ik hogere fps haal en zoals gezegd kan er in de toekomst een sterkere kaart of een nieuw systeem komen.

Een heel verhaal tot nu toe, dank voor het lezen en ik hoop van jullie advies te krijgen m.b.t. welke monitor jullie voorkeur heeft en/of jullie wellicht compleet wat anders aanraden.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Bij een futureproof monitor denk ik aan 1440p of zelfs 4k. Met jouw budget gaat dit een lastige keuze worden en met games ga je bovendien op 1440p niets moois neerzetten met SLI 560's.

Voor €300 kun je beter een kwaliteit 1080p scherm kopen dan een 1440p scherm waar je hier een daar moet bezuinigen.
Gezien de reviews is de ASUS VG248QE een goede keus, 4,5/5 uit 19 reviews is een nette score.
Die 144Hz kan goed van pas komen mocht je binnenkort een nieuwe videokaart aanschaffen. :)

Informaticus of vakkundig Googler?

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Waarom niet de pricewatch: BenQ XL2411Z Zwart ipv de Asus? Heb hem zelf ook en ben er zeer tevreden over. Ik zou zelf eerder een A-merk qua monitoren kiezen :) De BenQ heeft volgens veel mensen een veel betere kleurweergave dan de Asus, maar ik heb dat zelf niet getest.

https://www.reddit.com/r/..._vg248qe_or_benq_xl2411z/

Dit is natuurlijk niet heel erg betrouwbaar, maar meerdere mensen hebben het over de slechte kleurweergave van de asus.

Maar dan nu over wat ik echt aanraad als je een casual gamer bent:

Ik zou zelf voor de pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart gaan als je niet zo serieus gamet, je kan je games altijd downgraden naar 1080p totdat je een nieuwe videokaart hebt.

Wel een beetje over je budget, maar deze monitor is future proof en alles ziet er zo mooi uit :D

edit: nog ff iets over IPS

'- TN paneel volstaat. (ik bewerk geen foto's video's en zit er recht achter).'
Ik heb hier als tweede scherm een Dell IPS scherm en de kleuren zijn gewoon veel beter dan TN, als je het nooit gezien hebt weet je ook niet wat je mist maar ik raad je IPS zeker aan!

[ Voor 12% gewijzigd door Brogala op 08-08-2015 16:30 ]

• Pas08
Bedankt voor de reply's tot dusver. Wat betreft 1440p t.o.v. 4k t.o.v. 1080p is wat mij betreft 1080p prima hoor. Heb je suggesties voor een dergelijke monitor?

De Dell ligt echt boven mijn budget. 300 euro is de absolute max. (Je moet ergens een grens trekken en liever blijf ik hier nog een stuk onder) en de reden dat ik meer neig naar de asus t.o.v. De benq is meer gebaseerd op de verschillende reviews en het feit dat bij de benq een displayport ontbreekt die de asus wel biedt.

Ik ben me er bewust van dat de gtx560 in sli niet extreem veel meer voorsteld, en dat de monitoren die worden genoemd niet ten volste benut gaan worden door deze kaarten, echter is het de laatste jaren andersom geweest. De kaarten heb ik er ter volledigheid bij gezet, maar zoals gezegd worden deze in de toekomst waarschijnlijk ingeruild voor 1 betere kaart.

Wellicht dat een goedkopere monitor met minder hoge specs ook afdoende is met betrekking tot het (toekomstig) gebruik. De dingen die ik heb gelezen m.b.t. 144hz waren doorgaans zo positief dat menigeen die 144hz had niet meer terug wilde.

• Brogala
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
144hz vs 60hz; dat hangt er vanaf of je een casual gamer bent of niet. Het is natuurlijk wel duur en je mist dan mooie kleurtjes.

Als je 1080p wil raad ik je deze monitor aan: pricewatch: Dell P2314H

Ik heb hem zelf ook, heel erg mooie kleuren (mits goed gekalibreerd) en een naar mijn mening een heel mooi en simpel design.

Dan hou je ook nog wat geld over voor een leuke videokaart :)

• Pas08
Bedankt voor de Dell optie. Dit scheelt me inderdaad een aantal euros die ik elders aan kan besteden. Ik ga er nog eens goed over nadenken alvorens ik een definitieve keuze maak. I ieder geval hartelijk dank voor de input tot dusver.
Pagina: 1