Toon posts:

Game pc 950 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweaker(s). Alwéér een game-pc build ;).

Ik hou dit forum al geruime tijd in de gaten i.v.m. de aanschaf van mijn eigen, nieuwe pc. Zelf heb ik er (te) weinig verstand van om een fatsoenlijke desktop samen te stellen. Met behulp van de andere topics op dit forum heb ik wel het gevoel zo al een heel eind op weg te zijn. Bij elk topic lees ik toch altijd weer nuttige reacties, vandaar dat ook ik deze build voor de zekerheid aan jullie wil presenteren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil dit systeem gebruiken voor de alledaagse dingen zoals films kijken, muziekje luisteren maar bovenal om er fatsoenlijk een spel op te kunnen spelen. Met deze build wil ik mij ook op de nieuwere games zoals Witcher 3 richten, en tevens een systeem hebben dat tot op zekere hoogte ‘future proof’ is.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het prijzenplafond heb ik al helaas al enkele keren moeten verhogen, bovenop onderstaande kosten komt ook nog de assemblage kosten (ongeveer 50 e bij Azerty). 950 euro voor de hardware vind ik meer dan genoeg. Als er suggesties zijn om het goedkoper kan zonder al te veel op de prestaties in te leveren dan hoor ik dat graag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel randapparatuur zoals muis, toetsenbord en monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De standaard dingen (én dus ook de SSD zo heb ik hier begrepen). Verder vertelde men mij dat een geluidskaart niet nodig is. Dit is nog wel even een dingetje, want ik las dat de Gigabyte Sniper B6 een goede audiochip heeft, beter dan de mobo uit mijn lijst?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb altijd het gevoel gehad dat Geforce/Nvidia betrouwbaardere videokaarten levert dan de AMD kaarten, maar misschien is dit iets van vroeger. Tevens is mij gemeld dat er minder ‘gedoe’ is wat betreft drivers voor de 970 in vergelijking met de AMD videokaarten. Vanwege bovenstaande heb ik dan ook een 970 in mijn lijst gezet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb liever een systeem dat betrouwbaar is en wat langer meegaat, dan een systeem dat sneller is maar eerder faalt. Verder vond ik in mijn zoektocht op het internet ook het fenomeen van ´coiling´ van de videokaart, dit vond ik behoorlijk storend en wil ik voorkomen.

Qua kast heb ik graag ten minste 3 USB poorten aan de voorkant. Verder begreep ik dat ‘tegenwoordig’ er niet in alle kasten meer een optische drive past! Ouderwets als ik ben, wil ik liever wel over een optische drive beschikken en dit moet dan uiteraard ook in de kast passen.
Naast de sharktoon T28 viel mijn oog ook op de Cooler Master Silencio 352 (mooie kast). Ik denk dat de keuze voor 1 van beide voornamelijk persoonlijk is.

Ga je overklokken?
Nee

En zie hier de lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 184,-€ 184,-
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 361,95€ 361,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Sharkoon T28€ 60,95€ 60,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM€ 99,90€ 99,90
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 47,50€ 47,50
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Antec VPF Series 450W€ 51,61€ 51,61
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.028,18

Bij voorbaat dank voor het meedenken. Aan het einde van de rit (als de desktop klaar is) zal ik op verzoek foto's/ervaring van/met het systeem plaatsen.

Vr. groet.

• moret14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10 11:01
Ik ben benieuwd op welke resolutie je games als Witcher 3 wilt gaan spelen, want daar hangt ook een beetje de futureproofing van je systeem aan af. De 970 is een krachtige kaart, maar heeft 'slechts' 3,5 gb aan snel vram. De overige 0,5 gb is zo langzaam dat je een significant lagere framerate krijgt wanneer die gebruikt wordt. Enkel bij hogere resoluties wordt er meer dan 3,5 gb aan vram gebruikt in normale games als Witcher 3.

Verder is de combinatie 4460 en 970 mooi gebalanceerd. Zowel de Sniper B6 als de B85 Killer gebruiken de ALC1150 audiochip, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Een geluidskaart is voor games en films inderdaad niet nodig, zeker niet met een degelijke chip als de 1150.

Als je videokaart last heeft van coilwhine, en dusdanig veel dat je je eraan stoort, kun je de kaart altijd nog retourneren. Je hebt 14 dagen herroepingsrecht, en ontevredenheid wegens coilwhine valt daar gewoon onder.

Persoonlijk heb ik het niet zo op Sharkoon behuizingen. Ze zijn goedkoop, maar zo ook in bouwkwaliteit en features. Ik zou de Silencio 352 aanraden, ook al heeft die een usb poort minder. Die heeft een steviger frame, geluiddempend foam, stoffilters, en betere kwaliteit fans meegeleverd.

Edit: Als je je stoort aan het geluid van coilwhine, is het ook aan te raden om een aftermarket cpu koeler te nemen. Dat scheelt een hoop geluid tijdens het gamen, je hebt een betere airflow in je kast, en door de lagere temps van je cpu, gaat die ook langer mee.

[ Voor 9% gewijzigd door moret14 op 08-08-2015 16:42 ]

• tom.vwersch
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-07-2023
Dit is helaas een micro atx case dus het moederbord zal er dan niet inpassen 8)7 .
Case is grotendeels eigen smaak, ik vind vooral de cases van cooler master en fractal design mooi, deze zijn ook heel degelijk.

Verder ziet de build er zeer goed uit, mooi gebalanceerd. alleen zou ik voor een grotere en modulaire voeding gaan. De Seasonic M12II Evo 520W is een zeer populaire optie.

[ Voor 19% gewijzigd door tom.vwersch op 09-08-2015 16:14 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ben je mal om 100 Euro uit te geven voor windows 10, neem een windows 8 licentie voor 24,95. Zit windows 10 upgrade gratis bij, scheelt een forse slok op een borrel : LINK Dan heb je ook nog de Pro uitvoering ipv de home..

En ja volledig legaal natuurlijk. Daarbij zijn er GTX 970 vanaf zo'n 330 in Nederland, en hier in Duitsland zo 309 mocht je daar in de buurt wonen of iemand kennen. Scheelt ook weer.

**EDIT** Kan voor nog minder, een windows 7 Pro key voor 17,80 : KLIK

Maak je over de taal geen zorgen die kan je instellen op wat je maar wilt bij elke Pro versie.

[ Voor 35% gewijzigd door HaseMike op 09-08-2015 17:21 ]

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 16:45
moret14 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:38:
Ik ben benieuwd op welke resolutie je games als Witcher 3 wilt gaan spelen, want daar hangt ook een beetje de futureproofing van je systeem aan af. De 970 is een krachtige kaart, maar heeft 'slechts' 3,5 gb aan snel vram. De overige 0,5 gb is zo langzaam dat je een significant lagere framerate krijgt wanneer die gebruikt wordt. Enkel bij hogere resoluties wordt er meer dan 3,5 gb aan vram gebruikt in normale games als Witcher 3.

Verder is de combinatie 4460 en 970 mooi gebalanceerd. Zowel de Sniper B6 als de B85 Killer gebruiken de ALC1150 audiochip, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Een geluidskaart is voor games en films inderdaad niet nodig, zeker niet met een degelijke chip als de 1150.

Als je videokaart last heeft van coilwhine, en dusdanig veel dat je je eraan stoort, kun je de kaart altijd nog retourneren. Je hebt 14 dagen herroepingsrecht, en ontevredenheid wegens coilwhine valt daar gewoon onder.

Persoonlijk heb ik het niet zo op Sharkoon behuizingen. Ze zijn goedkoop, maar zo ook in bouwkwaliteit en features. Ik zou de Silencio 352 aanraden, ook al heeft die een usb poort minder. Die heeft een steviger frame, geluiddempend foam, stoffilters, en betere kwaliteit fans meegeleverd.

Edit: Als je je stoort aan het geluid van coilwhine, is het ook aan te raden om een aftermarket cpu koeler te nemen. Dat scheelt een hoop geluid tijdens het gamen, je hebt een betere airflow in je kast, en door de lagere temps van je cpu, gaat die ook langer mee.
Echter valt die 3.5GB in praktijk behoorlijk mee, waardoor je er niet eens heel veel van gaat merken. En wat betreft The Witcher 3, die game is dusdanig goed geoptimaliseerd dat de game relatief gezien erg weinig VRAM gebruikt in verhouding met de grafische kwaliteit. Nog leuker, de game zal eigenlijk nooit boven de 2GB VRAM komen, zelfs op Ultra. GTA 5 kun je hoog krijgen, maar er zijn genoeg middenwegen te vinden waardoor je niet inlevert op graphics en vloeiendheid, maar wel een solide FPS krijgt.

En ik snap de opmerking over de aftermarket cpu koeler niet helemaal? Hoe zou dat een probleem van de GPU (coilwhine) op gaan lossen? Nu raad ik een 3rd party cpu koeler eigenlijk altijd aan, maar hier snap ik het niet helemaal.

• moret14
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-10 11:01
Dattack schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 18:19:
[...]

Echter valt die 3.5GB in praktijk behoorlijk mee, waardoor je er niet eens heel veel van gaat merken. En wat betreft The Witcher 3, die game is dusdanig goed geoptimaliseerd dat de game relatief gezien erg weinig VRAM gebruikt in verhouding met de grafische kwaliteit. Nog leuker, de game zal eigenlijk nooit boven de 2GB VRAM komen, zelfs op Ultra. GTA 5 kun je hoog krijgen, maar er zijn genoeg middenwegen te vinden waardoor je niet inlevert op graphics en vloeiendheid, maar wel een solide FPS krijgt.

En ik snap de opmerking over de aftermarket cpu koeler niet helemaal? Hoe zou dat een probleem van de GPU (coilwhine) op gaan lossen? Nu raad ik een 3rd party cpu koeler eigenlijk altijd aan, maar hier snap ik het niet helemaal.
Of die 3.5 gb meevalt ligt dus aan de resolutie waarop gespeeld wordt. De Witcher 3 is inderdaad een goed geoptimaliseerde game en gebruikt relatief weinig vram, maar dat is slechts een voorbeeld.

Wat betreft de aftermarket koeler, ik bedacht me dat als iemand zich zou storen aan de coilwhine van z'n videokaart, dat hij zich wellicht eerder stoort aan de intel stock koeler, en dat als hij dus gevoelig voor geluid is, dat een aftermarket cpu koeler aan te raden is.

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst, bedankt voor jullie reacties en het meedenken, ik waardeer het zeer.

Moret & Dattack: Wat betreft een aftermarket koeler is dat zeker iets om over na te denken, ik begreep dat de stock koeler van de i5 4460 an sich niet verkeerd is, maar een betere koeler die ook nog minder geluid maakt is nooit weg.

Jullie reacties over de geforce 970 videokaart heeft me toch wel wat aan het twijfelen gebracht, zeker met de pricewatch: MSI Radeon R9 390 8GB Gaming die in dezelfde prijsklasse valt. Deze vergt wel meer van de voeding, maar op internet vond ik dat deze kaart vaak minstens evengoed, maar vaak zelfs beter presteert dan de 970. Wellicht dat deze kaart dan beter uitgerust is om het in de toekomst wat langer vol te houden. In de best buy guide van juli wordt de afweging om voor de R9 390 te gaan ook gemaakt, alleen was deze destijds een stukje duurder dan de 970, wat nu niet meer het geval is... Zouden jullie op dit moment zelf voor een r9 390 8 GB gaan i.p.v. van een geforce 970 aangezien ze nagenoeg even prijzig zijn, of ben ik nu weer aan het knoeien geslagen in een build waar ik niet zoveel meer aan zou moeten veranderen?

Tom: Wat betreft de voeding was mij opgevallen dat hier eigenlijk altijd de Antec YPF 450 wordt aangeraden als goede bang for buck, maar de reacties op de Seasonic M12II Evo 520W prestaties zijn inderdaad ook positief, en beide zijn nagenoeg even duur. Nu vraag ik mij wel af of de seasonic meer vermogen levert (ivm dual 12v rails op de Antec). Weet je zo wat nog meer in het voordeel van de Seasonic spreekt tov de Antec, afgezien van een hoop losse kabels? Mocht ik nu uiteindelijk besluiten om de 970 te vervangen voor een r9 390, dan denk ik dat ik wel een voeding kan gebruiken die meer power kan leveren.

Hasemike: Bedankt voor je links, ik ben een beetje bang voor de mogelijke adder die bij de windows 10 upgrade zit, dat je er uiteindelijk alsnog voor moet betalen of iets in die trend. Ik zal het nog eens goed uitzoeken, want het scheelt inderdaad wel een smak geld!

Bij voorbaat dank.

[ Voor 104% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het bekijken van talloze filmpjes en het lezen van verschillende fora waarin de R9 390 met de GTX 970 werd vergeleken ben ik er (helemaal klaar mee :> ) achter dat er eigenlijk niet zo gek veel verschil in prestatie tussen beide kaarten zit en in die zin onderling uitwisselbaar zijn. Er werd echter wel op gehamerd dat voor dezelfde prijs de R9 390 meer future proof zou zijn wat betreft het RAM. Nu speel ik tot dusver alleen maar op 1080, maar misschien dat spellen in de toekomst ook op die resolutie meer vram gaan eisen? Aangezien ik niet van plan ben om binnen 4/5 jaar een nieuwe kaart te kopen (want studeren is ook niet meer gratis) heb ik dan toch maar besloten om voor deze kaart te gaan. Ik hoop wel dat deze kaart net zo ondersteunt wordt als doorgaans bij nVidia het geval is en dat er niet zoveel driver issues bij zullen komen kijken.

Qua kast heb ik dan voor de fractal design gekozen, aangezien deze goede koeling prestaties zou leveren, en de R9 390 doorgaans iets warmer kan worden dan de 970.

Wat betreft de PSU heb ik nu voor een sterkere 620watt gekozen. Ik heb op internet een aantal rekenprogramma's gebruikt, en er zit nog wel wat verschil in het vermogen dat ik nodig schijn te hebben. Gemiddeld kwam ik uit rond de +-500 watt, dus dan zou deze voeding genoeg moeten zijn.

Voordat ik op de bestel knop druk vraag ik nog om jullie final thoughts over bovenstaande (en onderstaande lijst). Dit zal het dan gaan worden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1ASRock Fatal1ty B85 Killer€ 77,95€ 77,95
1MSI Radeon R9 390 8GB Gaming€ 364,95€ 364,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Fractal Design Define R5 Titanium€ 104,95€ 104,95
1Kingston HyperX Fury red HX318C10FRK2/8€ 47,-€ 47,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Seasonic M12II Evo 620W€ 80,80€ 80,80
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten