Toon posts:

o'clocken op een P5A

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort ben ik geinteresseerd geraakt in het overclocken, mag ook wel, mijn systeem is niet de snelste meer: AMD K6 -300 op ASUS P5A.

Waarschijnlijk heeft iemand deze proc met deze mobo al eens overgeclocked.

zou iemand me kunnen vertellen wat de beste manier is voor dit m/b en proc ??

bvd

• Peet
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-06-2025

Peet

Semper voloptuosos rapidus

Is dit de K6 300 Mhz (4,5 x 66 Mhz)
of de K6-2 300 Mhz (3 x 100 Mhz of
4,5 x 66 Mhz)CPU?

Beiden draaien op 2,2 volt voor zover
ik weet. Je kunt drie dingen doen:

multiplier verhogen:
* bijv.: 5,5 x 66 Mhz = 366 Mhz

Of de bussnelheidverhogen en de multier aanpassen:
* bijv. van 66 Mhz -> 100 Mhz
* ipv 4,5 x -> 3,5 x
Dan kom je op 350 Mhz

Of alleen de bussnelheid verhogen:
* ipv 4,5 x 66 Mhz -> 4,5 x 75 Mhz
Dan kom je op 337,5 Mhz

Let wel, je gaat de CPU buiten zijn
specificaties draaien, dus het kan zijn dat
de cpu instabiel wordt.

Om dit te compenseren kan je het voltage
verhogen, hierdoor wordt de processor wel
warmer, dus een goede cpu-fan is belangrijk!

De P5A heeft een temp. sensor dus de temperatuur kun je in de gaten houden.

Probeer het eerst zonder het voltage te verhogen en kijk hoe dat draait. Test het door bijvoorbeeld 3DMARK een paar uur te laten draaien. Loopt dit goed, dan is de cpu
in ieder geval stabiel. Loopt ie niet helemaal stabiel probeer dan het voltage te verhogen (kleine stapjes!!! max 0,1 volt per keer!!!)

Doe het in kleine stappen, wordt ie op een
bepaald moment instabiel, ga dan terug naar je laatste stabiele overklokinstelling.

Je garantie vervalt natuurlijk als de cpu
kapot gaat (als je die nog hebt tenminste).

En het natuurlijk op eigen risico (leuk he,
zo'n disclaimer!)

Oh ja, niet alle cpu's zijn hetzelfde, je kunt geluk hebben en hoog komen of pech en helemaal niet stabiel kunnen overklokken.

suc6 & greets,

Peet

Dare, do, gain - Intel G645 - 4 GB DDR3 - 500 GB - Radeon R7 240 2 Gb -DVD-RW - DVD/BR - W10-64 bit

Verwijderd

Topicstarter
bedankt, ik ga meteen proberen.

btw: de proc is een k6-2 en ik zal even moeten kijken hoe de jumpers staan op de mobo of het een 3x100 of 4,5x66 is.

merci bien

Verwijderd

Bij mijn weten zijn er geen K6-2's gemaakt die niet op een FSB van 95 of 100 Mhz liepen. Ga er dus maar van uit dat hij op 3x100 loopt.

Aangezien de K6-2 een Socket 7 processor is, zit de Level 2 cache op het moederbord (K6-3 heeft L2 cache op de chip), en die L2 cache loopt op de FSB-snelheid. Nu is dus in de praktijk gebleken dat de snelheid van de L2 cache het belangrijkst is in zo'n S7 systeem. Kortom: de FSB-snelheid is belangrijker dan de proc-frequentie.

Probeer dus eerst eens de FSB settings te verhogen naar 105 (de P5A gaat van 95 naar 125 in stapjes van 5 Mhz). Dan naar 110, en dan kun je een beetje gaan klooien met de multiplier.

Van de K6-2 is ook bekend dat ze niet al te veel opgeklokt kunnen worden, meestal 1 stap hoger dan hun eigen gespecificeerde waarde. Normaal gesproken zou 3x115 = 345 het best haalbaar moeten zijn.

mARCO

Verwijderd

Je was me net voor, houdt in de gaten dat een hoger FSB, altijd sneller is dan een stapje multiplier verhoging....... http://dit.is/HardwareXpo