Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waar vind ik ergens het menu om Windows te updaten?
Ik wil dit manueel blijven doen.

Blijkbaar kan het via instellingen in de schuifbalk rechts maar die heb ik uitgeschakeld in Windows 8. Er moet toch ergens een andere manier zijn om de update manueel te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoYoost
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-08 11:33
Start > settings > Update& Security
Het is inderdaad wel vreemd dat je hier niet op kunt zoeken vanuit het startmenu.

edit:

Blijkbaar hebben meer mensen last gehad van deze issue. Na update KB3081424 zou dit gefixt moeten zijn, na een rebuild van mijn searchindex komt nu netjes 'Check for Updates' in System Settings boven aan te staan als ik zoek op 'Update' in het startmenu.

[ Voor 53% gewijzigd door YoYoost op 07-08-2015 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 21:43
Dat kan zeker wel; tik gewoon in "update". Het heet tegenwoordig "Naar Updates zoeken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ik update intik zie ik gewoon "advanced windows update options"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Echter zijn de instellingen "automatisch herstarten" en "herstarten als het systeem niet gebruikt wordt". Het eerste is dus dat je zomaar uit je spel of dergelijke getrapt kan worden omdat WU klaar is met installeren. Bij het tweede kan 't dus voorkomen dat je even idle bent, de screensaver aan zou gaan en het systeem gaat herstarten omdat het toch niet gebruikt wordt. Terwijl je eigenlijk even wat anders doet en geen zin hebt om alles weer op te starten met waar je was (bijvoorbeeld, je bent een grote post aan het schrijven hier, krijgt een belletje en bent een half uur in gesprek, kom je terug, is je post pleite omdat Windows opnieuw is opgestart).

De vraag is dus niet direct waar WU is neergezet in het configuratiescherm, maar hoe je dat automatisch herstarten de nek om kan draaien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
In Windows 10 is dat geforceerd geautomatiseerd, dit is een bekende eigenschap van Windows 10.
Bij de enterprise versie kan je het wel uitschakelen, bij de home versie hoogstens tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ook dat ongewenst/ongewild herstarten is weer een reden om ver van 10 weg te blijven ...... dit bepaal ik zelf, waar en wanneer, en NIET ms !!

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Ik kan toch echt zelf bepalen wanneer herstart mag worden (specifiek tijdstip), de standaard suggestie is 3:30u 's nachts. Klopt mooi, gebruik zelden m'n pc tussen 2 en 5 's nachts.
Zit onder de geavanceerde opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
keur0000 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:22:
Ook dat ongewenst/ongewild herstarten is weer een reden om ver van 10 weg te blijven ...... dit bepaal ik zelf, waar en wanneer, en NIET ms !!
Dat *kun* je ook gewoon zelf bepalen hoor, gewoon kiezen voor "Notify when to restart" en een tijdstip opgeven als je er om gevraagd wordt.

Geen enkele reden om weg te blijven van 10 dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 05:46:
[...]

Dat *kun* je ook gewoon zelf bepalen hoor, gewoon kiezen voor "Notify when to restart" en een tijdstip opgeven als je er om gevraagd wordt.

Geen enkele reden om weg te blijven van 10 dus.
Niet alle gebruikers weten deze optie te vinden.

Wordt de sessie niet opgeslagen, en vervolgens hersteld na de update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 06:08:
[...]

Niet alle gebruikers weten deze optie te vinden.
Onwetendheid (of domheid) van de gebruiker wil niet zeggen dat de mogelijkheid er niet is (waar het om ging, het werd zelfs als non-argument misbruikt om 'weg te blijven van Windows 10'...)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kom nou. By default hoort een OS helemaal niet uit zichzelf te herstarten. Weet je hoe vaak ondanks dat ik de instelling "notify" aan heb staan maar kritische updates toch ineens het systeem hebben herstart. Zo je werk kwijt, waar je mischien de halve avond aan hebt zitten werken.

Ik krijg kriebels van Windows 10, merendeels omdat mensen hun shit kwijtraken na updaten vanaf Windows 8 naar 10. Ik raad iedereen voorlopig ook aan de update een maand of 2 uit te stellen, gewoon tot alle kinderziektes eruit zijn.

Windows 7 ook zoiets... Zet UAC uit... Stel notify voor updates in. Kritische updates worden toch op de achtergrond geinstalleerd, en bij de eerste de beste reboot staat UAC gewoon vrolijk weer aan. Het blijft ook gewoon terugkomen iedere keer, het is zo storend.

Het idee al een OS te hebben die voor jou bepaald wat goed is en wat niet... brrrr...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2015 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 06:52:
[...]

Onwetendheid (of domheid) van de gebruiker wil niet zeggen dat de mogelijkheid er niet is (waar het om ging, het werd zelfs als non-argument misbruikt om 'weg te blijven van Windows 10'...)
Niet thuis voelen in een OS, kan altijd een goede reden zijn.

Heb zelf nog niet uitgebreid met de opties gespeeld, maar ze hebben bij MS hun best gedaan om bepaalde opties meer te verbergen dan anders.
Zie ook mijn post in het W10 topic, dat er altijd standaard informatie (wat dit ook zou mogen zijn) naar MS wordt gestuurd, wat je niet kan uitzetten.

Ik zit nog even in de spreekwoordelijke boom. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door HollowGamer op 08-08-2015 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hoezo, opties verbergen? Het zit welgeteld één klik vanuit het hoofdscherm van Windows Update verwijderd.

Als één muisklik al teveel gevraagd is.... no offence, maar dan ben je volgens mij echt spijkers op laag water aan het zoeken...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 08:43:
Hoezo, opties verbergen? Het zit welgeteld één klik vanuit het hoofdscherm van Windows Update verwijderd.

Als één muisklik al teveel gevraagd is.... no offence, maar dan ben je volgens mij echt spijkers op laag water aan het zoeken...
Nou nee, ik vind het een reden om even te wachten met W10.

Leg mij eens uit waarom MS zoveel mogelijk wilt verbergen onder sub-menu's?
Denk even aan de gemiddelde consument, die gaat echt niet in geavanceerde menu's zitten, laat staan weten wat het betekend.
Dat heeft als gevolgen dat de standaard opties gewoon aanblijven, en daar zitten opties tussen die je privacy aantasten.

Het gaat niet om het klikken, het gaat erom dat MS erg geforceerd is met de instellingen.

[ Voor 25% gewijzigd door HollowGamer op 08-08-2015 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Leg mij eens uit waarom MS zoveel mogelijk wilt verbergen onder sub-menu's?
Omdat het tonen van alle vele honderden mogelijke settings in één menu extreem onoverzichtelijk is? Dan kan je dáár weer over gaan zeuren...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 07:15:
Windows 7 ook zoiets... Zet UAC uit... Stel notify voor updates in. Kritische updates worden toch op de achtergrond geinstalleerd, en bij de eerste de beste reboot staat UAC gewoon vrolijk weer aan. Het blijft ook gewoon terugkomen iedere keer, het is zo storend.

Het idee al een OS te hebben die voor jou bepaald wat goed is en wat niet... brrrr...
UAC kan je beter gewoon aanlaten, sinds W7 is dit beter geregeld dan in het Vista tijdperkt.
Niet zeggende dat UAC een wondermiddel is, zeker als je het vergelijkt met sudo bijvoorbeeld.

Er zullen vast meer gebruikers zijn die toch UAC willen uitschakelen. Al eens gegoogled? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 08:55:
[...]

Omdat het tonen van alle vele honderden mogelijke settings in één menu extreem onoverzichtelijk is? Dan kan je dáár weer over gaan zeuren...
Ik heb het niet over dat alles op een pagina hoeft te staan, maar dat MS haar best heeft gedaan zoveel mogelijk opties onder te brengen in submenu's waar de gemiddelde consument niet zo snel naar zal kijken.

In W7/8 was het wel direct zichtbaar en in W10 is het opeens meer verborgen, vreemd vind je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:00:
[...]

Ik heb het niet over dat alles op een pagina hoeft te staan, maar dat MS haar best heeft gedaan zoveel mogelijk opties onder te brengen in submenu's waar de gemiddelde consument niet zo snel naar zal kijken.
Omdat die settings voor 99+ procent van de consumenten ook helemaal niet relevant zijn, en ze er alleen maar van verward raken.

Het is vrij logisch en gebruikelijk om de meest gebruikte opties op een hoofdscherm te zetten, en de minder gebruikte in een Advanced-submenu te zetten. Dan kan de gewone gemiddelde consument er prima mee uit de voeten, en degene die iets meer wil configureren kost het welgeteld één muisklik meer. Woehoe, wat een moeite, kijk uit dat je van die muisklik niet oververmoeid raakt...
In W7/8 was het wel direct zichtbaar en in W10 is het opeens meer verborgen, vreemd vind je niet?
LOL... het configuratiescherm in Windows 8 (en in Windows 7 was het nog wat erger) was juist een heel stuk onoverzichtelijker in de standaard modus. Pas als je de classic-modus gebruikte werd het enigszins overzichtelijker, hoewel het in Win10 nog steeds wel wat overzichtelijker is.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan trouwens via Group Policies beperken dat Windows automatisch updates installeert (notify to download & notify to install) en je kan uitschakelen dat Windows automatisch herstart "No auto-restart with logged on users for scheduled automatic update installations"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:05:
[...]

Omdat die settings voor 99+ procent van de consumenten ook helemaal niet relevant zijn, en ze er alleen maar van verward raken.

..

LOL... het configuratiescherm in Windows 8 (en in Windows 7 was het nog wat erger) was juist een heel stuk onoverzichtelijker in de standaard modus. Pas als je de classic-modus gebruikte werd het enigszins overzichtelijker, hoewel het in Win10 nog steeds wel wat overzichtelijker is.
Niet helemaal mee eens: in W7/8 kon de gebruiker updates/herstarts uitstellen, dit gaat niet meer zo makkelijk op W10. En geloof me.. de gemiddelde gebruiker kijkt echt niet langer dan hun neus lang is. Of heb je nog nooit op een SD gewerkt?

Fijn dat je trouwens zo'n LOL hebt, verplaatst je eens in andere mensen dan alles te betrekken op jezelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Kom nou. By default hoort een OS helemaal niet uit zichzelf te herstarten. Weet je hoe vaak ondanks dat ik de instelling "notify" aan heb staan maar kritische updates toch ineens het systeem hebben herstart. Zo je werk kwijt, waar je mischien de halve avond aan hebt zitten werken.
Windows 8 zal niet herstarten als je gewijzigde bestanden open hebt. Ik verwacht dat Windows 10 ook zo werkt.
Ik krijg kriebels van Windows 10, merendeels omdat mensen hun shit kwijtraken na updaten vanaf Windows 8 naar 10. Ik raad iedereen voorlopig ook aan de update een maand of 2 uit te stellen, gewoon tot alle kinderziektes eruit zijn.
Hun shit kwijtraken? Hier drie systemen geüpdatet zonder "shit" kwijt te raken.
Tis al even geleden dat ik Windows 7 heb gedraaid maar heb nog nooit gemerkt dat UAC aangepast werd. Ook niet in Windows 8.
Je realiseert het je misschien niet, maar bij ieder OS worden beslissingen voor jou gemaakt. Denk maar eens aan alle design-beslissingen die genomen worden, waarvan de designers denken dat jij dat wel handig of mooi zal vinden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
HollowGamer schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:21:
[...]

Niet helemaal mee eens: in W7/8 kon de gebruiker updates/herstarts uitstellen, dit gaat niet meer zo makkelijk op W10.
Dit gaat in Windows 10 nét zo makkelijk, door 'notify to schedule restart' te selecteren. Hoeft echt maar één keer, onthoudt hij gewoon netjes.

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 08-08-2015 09:26 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
HollowGamer schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:00:
[...]

Je doet nu net of het een complot is van MS om mensen om de tuin te leiden. Onzin natuurlijk. Het is gewoon een logisch gevolg van het maken van een systeem wat zowel met touch als met de muis goed te gebruiken is. Daarbij hoort een versimpeling van van de interface en de opties. Naarmate de tijd vordert zullen steeds meer items uit het Control Panel verdwijnen en in de Settings terecht komen, al dan niet in een "advanced" submenu.

Bovendien is het voor iedereen goed als leken gewoon altijd de meest recente updates hebben. Niet alleen voor henzelf maar ook voor de mensen om hen heen en het internet in het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickey68
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-05-2021
Deze pc (bureaublad) openen, linkerzijde boom configuratiescherm (of instellingen) en je hebt de oude layout zoals in W7 terug ! -> kan me voorstellen hier automatische updates ? (Niet gecontroleerd !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:35
Ha helaas, WU is juist uit dat configuratiescherm gehaald, staat nu nog alleen in de Instellingen app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
De uitgebreide opties zitten nog steeds in gpedit.msc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:47
Trommelrem schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:13:
De uitgebreide opties zitten nog steeds in gpedit.msc.
Das alleen in pro versies
correctie: dat zit niet in de home versies,

[ Voor 11% gewijzigd door Mel33 op 08-08-2015 10:20 ]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Geen idee. Ik ben nog nooit een home versie in het wild tegen gekomen, van geen enkele versie van Windows. Maar het enige wat gpedit.msc doet is een paar policies maken. Die kun je toch gewoon exporteren en importeren op een home machine? Daar heb je geen gpedit.msc voor nodig. Of je maakt de juiste registerinstellingen aan.

Wordt home uberhaupt verkocht? Volgens mij is dat echt maar op 1% van de verkochte computers...

[ Voor 10% gewijzigd door Trommelrem op 08-08-2015 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rty
  • Registratie: November 2011
  • Niet online

rty

Volgens mij heeft het merendeel van de verkochte juist de home edition.

Bij pro en hoger kan je trouwens ook 'defer updates' selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Home is toch ook gewoon de "standaard" versie van w8 en w10 die op zo'n beetje -alle- OEM systemen gezet wordt?

Voor meer controle over windows update, je zou ook met de windows firewall de update service kunnen blocken, zodat je zeker weet dat er geen updates plaatsvinden als jij het niet wilt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Trommelrem schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:25:

Wordt home uberhaupt verkocht? Volgens mij is dat echt maar op 1% van de verkochte computers...
Ik denk eerder dat Home 90+ procent is van alle verkochte computers. Alleen zakelijk zal er meestal Pro/Enterprise geinstalleerd worden. Die versies zijn voor 99,9 procent van de mensen overkill immers.

En gpedit.msc zit idd niet in Home. Logisch ook, dat is voor Group Policies tbv domain-based computers. En Home heeft geen domain-support.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Cyphax

Moderator LNX
Kom nou. By default hoort een OS helemaal niet uit zichzelf te herstarten.
Ik had eigenlijk de hoop dat ms in 2015 eindelijk zo ver zou zijn dat het niet meer voor elke poep en scheet hoeft te herstarten maar als dat nou al aan de orde is, dan zie ik het lijk al wel drijven. Onwaarschijnlijk irritante eigenschap van Windows. Komop MS...
Maar de gebruiker kan het niet zelf. Ja, jij en ik wellicht, maar elke idioot heeft een pc of laptop tegenwoordig. Als MS die niet beschermt tegen zichzelf vervuilen ze ons mooie internet als node in een botnet. Veilige defaults ftw.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Trommelrem schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:25:
Geen idee. Ik ben nog nooit een home versie in het wild tegen gekomen, van geen enkele versie van Windows. Maar het enige wat gpedit.msc doet is een paar policies maken. Die kun je toch gewoon exporteren en importeren op een home machine? Daar heb je geen gpedit.msc voor nodig. Of je maakt de juiste registerinstellingen aan.

Geld voor alle windows 7 en 8 en 8.1 als het een versie home, home-basic home-premium (wat jij wil) is.
Maar je geeft nu wel een omslachtige en 2de pc vereisende of vm oplossing, of is dat om toch een beetje gelijk te krijgen ;)

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:32:
En gpedit.msc zit idd niet in Home. Logisch ook, dat is voor Group Policies tbv domain-based computers. En Home heeft geen domain-support.
Met Windows 8.1 RT kun je ook policies importeren die je op een andere machine met gpedit.msc hebt gemaakt. Dat kan ongetwijfeld ook met Windows 8.1 Home en Windows 10 Home.
mell33 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:45:
[...]

Geld voor alle windows 7 en 8 en 8.1 als het een versie home, home-basic home-premium (wat jij wil) is.
Maar je geeft nu wel een omslachtige en 2de pc vereisende of vm oplossing, of is dat om toch een beetje gelijk te krijgen ;)
Een tweede PC komt in het meerendeel van de gezinnen wel voor denk ik :)
En regedit.exe bestaat toch wel op Home?

[ Voor 35% gewijzigd door Trommelrem op 08-08-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Trommelrem schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:45:
[...]

Met Windows 8.1 RT kun je ook policies importeren die je op een andere machine met gpedit.msc hebt gemaakt. Dat kan ongetwijfeld ook met Windows 8.1 Home en Windows 10 Home.
[...]

Een tweede PC komt in het meerendeel van de gezinnen wel voor denk ik :)
heey trommelrem trek je rem eens aan.. das toch geen oplossing man, dan moet je een hele andere pc inrichten om je updaten uit te schakelen. ff bij topic blijven

Ja regedit bestaat in alle versies.

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 08-08-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
mell33 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

heey trommelrem trek je rem eens aan.. das toch geen oplossing man, dan moet je een hele andere pc inrichten om je updaten uit te schakelen. ff bij topic blijven
https://technet.microsoft...d939844%28v=WS.10%29.aspx
En dan met name "AUOptions." Helemaal geen andere PC nodig en volledige controle over updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mell33 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

Ja regedit bestaat in alle versies.
Waarom zou je een ander systeem helemaal moeten inrichtingen? Er is vast wel online te vinden welke policy entries in het register hier voor zorgen. Hoe denk je anders dat malware je systeem overneemt? Dat gebeurt via de HK[CU,LM]\Software\Policies (en de key die dieper zit bij Windows\CurrentVersion) geregeld. Niets weerhoud jou ervan om die keys zelf te maken, zonder het op een ander systeem eerst helemaal uitgeplozen te hebben, keys exporteren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Hero of Time schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:15:
[...]

Waarom zou je een ander systeem helemaal moeten inrichtingen? Er is vast wel online te vinden welke policy entries in het register hier voor zorgen. Hoe denk je anders dat malware je systeem overneemt? Dat gebeurt via de HK[CU,LM]\Software\Policies (en de key die dieper zit bij Windows\CurrentVersion) geregeld. Niets weerhoud jou ervan om die keys zelf te maken, zonder het op een ander systeem eerst helemaal uitgeplozen te hebben, keys exporteren etc.
Trommelrem stelde het voor om te doen op een ander systeem, niet ik.

Maar je hebt gelijk zo kan het, maar de ts of de normale gebruiker zal toch niet zo diep in het systeem moeten gaan. maar oke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

mell33 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:18:
[...]

Trommelrem stelde het voor om te doen op een ander systeem, niet ik.

Maar je hebt gelijk zo kan het, maar de ts of de normale gebruiker zal toch niet zo diep in het systeem moeten gaan. maar oke
Hij gaf één van de mogelijkheden die voor ons als tweaker het makkelijkst en snelst is. Hoe is dat dan off-topic? ;) Het ging nog steeds over hoe je WU kan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ramon schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:42:
[...]

Je doet nu net of het een complot is van MS om mensen om de tuin te leiden. Onzin natuurlijk. Het is gewoon een logisch gevolg van het maken van een systeem wat zowel met touch als met de muis goed te gebruiken is. Daarbij hoort een versimpeling van van de interface en de opties. Naarmate de tijd vordert zullen steeds meer items uit het Control Panel verdwijnen en in de Settings terecht komen, al dan niet in een "advanced" submenu.

Bovendien is het voor iedereen goed als leken gewoon altijd de meest recente updates hebben. Niet alleen voor henzelf maar ook voor de mensen om hen heen en het internet in het geheel.
Nou een complot wil ik het niet noemen, Maar alles wordt wel een beetje verstop in aps en shit

Vroeger had je gewoon control panel. Persoonlijk vind ik niet dat die nieuwe apps het versimpelen. In tegendeel, ik wordt er maf van. Stop gewoon alles lekker terug in het control panel (goh waarom heet dat ding ook zo) . Dont fix it if it aint broken ...

En waar je echt om de tuin geleid wordt is privacy, dat is gewoon fucked ... ok waarchijnlijk doet de helft van je applicaties het zonder te vermelden. maar kom op dit is serieus absurd

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Fish schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

En waar je echt om de tuin geleid wordt is privacy, dat is gewoon fucked ... ok waarchijnlijk doet de helft van je applicaties het zonder te vermelden. maar kom op dit is serieus absurd
Opzich was MS de enige met windows die nog niet onze privacy pakte, IOS en Android doen het al langer.
en het gaat ook niet echt om private dingen maar meer de telemetrie in gebruik en crash rapports en leren wat jij zoekt en leuk vind. Met versleuteling kan je nog steeds je prive behouden en berichten prive houden.

Maar het zijn de app makers die jou om de tuin leiden niet windows of ios of android, laat dat nou voor eens en altijd duidelijk zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door Mel33 op 08-08-2015 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

"en leren wat jij zoekt en leuk vind"
dat gaat ze geen ene reet aan ... en hoe ze dat bereiken vind ik zeker om de tuin leiden. helemaal met hun express settings. menu's die je omlaag moet scrollen waar geen scrolbar is bah.

Maar ja niet meegaan in je vakgebied is stilstaan dus je werkt er wel mee maar met de nodige tweaks en dan hoop je dat je alles hebt afgedekt.

maar goed we gaan een beetje oftopic

[ Voor 29% gewijzigd door Fish op 08-08-2015 11:59 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Fish schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:58:
"en leren wat jij zoekt en leuk vind"
dat gaat ze geen ene reet aan ... en hoe ze dat bereiken vind ik zeker om de tuin leiden. helemaal met hun express settings. menu's die je omlaag moet scrollen waar geen scrolbar is bah.
Maar dan is dit ook niet iets voor jou, als jij het gemak er niet van wil. en ps. het zijn de app makers zoals fb whatsapp enz die je privacy willen gebruiken, die willen locatie toestemmen enz enz. door jou lekker te maken om dan niet meer zonder de app te kunnen moet je het wel aan zetten in windows, Ja cortana kan ook uit en het leren ook.
off topic touwens

[ Voor 23% gewijzigd door Mel33 op 08-08-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Tjeemig de pemig zeg, er komen altijd wel tools uit om het een en ander aan te passen in ELKE windows.

http://winaero.com/

Mooi progje waarmee je updates gewoon weer kan uitzetten en tig anderer dingen kan veranderen in Windows 10

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online
Fish schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:43:
[...]

Nou een complot wil ik het niet noemen, Maar alles wordt wel een beetje verstop in aps en shit
Weet je wat pas shit is? Windows 7 gebruiken op een touch screen apparaat :/ die vooruitgang is nou eenmaal nodig, en dat MS ervoor heeft gekozen om zowel touch als desktop op één systeem uit te werken was met Windows 8 wat ongelukkig maar met Windows 10 werkt het uitstekend.
Vroeger had je gewoon control panel. Persoonlijk vind ik niet dat die nieuwe apps het versimpelen. In tegendeel, ik wordt er maf van. Stop gewoon alles lekker terug in het control panel (goh waarom heet dat ding ook zo) . Dont fix it if it aint broken ...
Vroeger was alles beter. En het spijt mij dat Windows 10 voor jou ingewikkelder is geworden, echter voor de andere 99,9% van de gebruikers is het eenvoudiger geworden.

Bovendien, don't fix it if it ain't broken, verwijs je dan naar Windows 7 of Windows 8? Je klinkt namelijk als iemand die nog nooit Windows 8 heeft gebruikt. Windows 10 is daarvan een zeer goede fix die zowel door touch als muis/keyboard goed gebruikt kan worden.

Het Control Panel zoals dat in Windows 7 en Windows 8 zat was imho wel degelijk "broken". Ten eerste was het veel te ingewikkeld voor de meeste mensen en ten tweede was het niet te gebruiken met touch. De Settings app fixed wat mij betreft beide problemen voor een heel groot deel.
Ik neem aan dat je dan ook niets van Google gebruikt? Of Apple?
mell33 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:54:
[...]

Opzich was MS de enige met windows die nog niet onze privacy pakte,
Volgens mij is er nou ook weer niet zoveel veranderd sinds Windows 8. Ook daar had je apps die locatie e.d. wilden opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ramon schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:21:
[...]
Weet je wat pas shit is? Windows 7 gebruiken op een touch screen apparaat :/ die vooruitgang is nou eenmaal nodig, en dat MS ervoor heeft gekozen om zowel touch als desktop op één systeem uit te werken was met Windows 8 wat ongelukkig maar met Windows 10 werkt het uitstekend.
Helamaal op een atom .. been there done that
[...]
Vroeger was alles beter. En het spijt mij dat Windows 10 voor jou ingewikkelder is geworden, echter voor de andere 99,9% van de gebruikers is het eenvoudiger geworden.

Bovendien, don't fix it if it ain't broken, verwijs je dan naar Windows 7 of Windows 8? Je klinkt namelijk als iemand die nog nooit Windows 8 heeft gebruikt. Windows 10 is daarvan een zeer goede fix die zowel door touch als muis/keyboard goed gebruikt kan worden.

Het Control Panel zoals dat in Windows 7 en Windows 8 zat was imho wel degelijk "broken". Ten eerste was het veel te ingewikkeld voor de meeste mensen en ten tweede was het niet te gebruiken met touch. De Settings app fixed wat mij betreft beide problemen voor een heel groot deel.
Een touch screen is leuk, maar geen plek om op te werken. Bij mij valt een os als linux en windows onder een os waar je eerder serieus op werkt en lappen text typed. een drama op touch screens. ik post ook praktisch noooit een post via mijn tables, puur omdat ik door dit soort dingen een hekel heb aan typen op een touch screen.

Het was niet broken. dat mensen het niet snappen zegt niet dat het niet werkt. dat mensen het met een touch screen willen doen begrijpelijk als je geen keyboard hebt. maar de balans is te ver doorgeslagen imho

Dat ms wil inspringen op deze minder serieuze kant is hun keus natuurlijk maar ik vind het gewoon een drama. en dat is weer mijn mening. ms vond het metro startmenu ook het einde, we zien wat ermee gebeurt is.
[...]
Ik neem aan dat je dan ook niets van Google gebruikt? Of Apple?
Ik let hier heel goed op welke ap welke rechten vraagt en maak ik een bewuste keuze

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Ramon schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:21:
[...]
Haha, ik heb ooit een tablet gehad met Windows XP Tablet Edition. Dat werkte ook voor geen meter.
Hero of Time schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 11:22:
[...]

Hij gaf één van de mogelijkheden die voor ons als tweaker het makkelijkst en snelst is. Hoe is dat dan off-topic? ;) Het ging nog steeds over hoe je WU kan tweaken.
Dat dacht ik ook. Ik heb meerdere mogelijkheden gegeven en de optie van een tweede computer kwam pas veel later. Bovendien is mijn oplossing sinds Windows XP tot en met Windows 10 onveranderd gebleven. Lekker makkelijk dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Cyphax schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:42:
[...]
Ik had eigenlijk de hoop dat ms in 2015 eindelijk zo ver zou zijn dat het niet meer voor elke poep en scheet hoeft te herstarten maar als dat nou al aan de orde is, dan zie ik het lijk al wel drijven. Onwaarschijnlijk irritante eigenschap van Windows. Komop MS...
Het is (al jaren) niet 'nodig' om een Microsoft OS te rebooten na de installatie van updates. Er wordt namelijk vrijwel nooit een wijziging op de kernel aangebracht. Meestal is het herstarten van het explorer-proces voldoende.
Punt is: dat is een optie die voor de meeste thuisgebruikers stukken lastiger te begrijpen en uit te voeren dan een volledige reboot van het systeem. En om die reden vragen updates om een reboot. Omdat het hele OS geschreven is op de kennis en ervaring van de grote gemene deler van de gebruikers.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:22

Cyphax

Moderator LNX
Jester-NL schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:50:
[...]

Het is (al jaren) niet 'nodig' om een Microsoft OS te rebooten na de installatie van updates. Er wordt namelijk vrijwel nooit een wijziging op de kernel aangebracht. Meestal is het herstarten van het explorer-proces voldoende.
Dus Windows start zichzelf voor niks opnieuw op? Da's nog veel erger.
Punt is: dat is een optie die voor de meeste thuisgebruikers stukken lastiger te begrijpen en uit te voeren dan een volledige reboot van het systeem. En om die reden vragen updates om een reboot. Omdat het hele OS geschreven is op de kennis en ervaring van de grote gemene deler van de gebruikers.
Ik vind dat niet zo'n sterk argument. Het is echt niet zo dat updates bij, zeg, Ubuntu, nou zo ingewikkeld is, terwijl die niet overal voor moet worden gereboot.

Daarbij is Windows Server, dat helemaal niet gemaakt is voor thuisgebruikers maar voor toch wel kenners, net zo erg met die reboots. Ik leg het vooralsnog helemaal bij MS neer en ik geloof niet dat het ze ook maar iets interesseert.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Jester-NL schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 13:50:
[...]

Daar maak je een grote denkfout. Windows is niet in staat om bestanden die in gebruik zijn te overschrijven. Aangezien het merendeel van de updates bestanden vervangt die in gebruik zijn, is een herstart vereist. Als het zo simpel zou zijn als Explorer.exe herstarten dan is opnieuw aanmelden genoeg, bij het aanmeldscherm draait er geen explorer.exe.
De bestanden zijn echter allemaal in gebruik door services en sommige van die, de echt essentiële services, kan je niet herstarten. Daarnaast wordt een update dan ook niet actief, de bestanden zijn tenslotte nog niet bijgewerkt, dat gebeurt bij het afsluiten en opstarten.

Dus, een herstart is wel degelijk vereist. Elk OS heeft reboots nodig na het installeren van bepaalde updates, ook Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
Ik zat eraan te denken ook naar Windows 10 te updaten, tot ik dit topic tegenkwam met de argwaan voor "gratis" in combinatie met daar overheen nog eens het volgende (en de NSA in het achterhoofd):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9DoVoix.jpg

Als bovenstaande waar is ga ik niet upgraden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Dat heeft niks met Windows Update te maken (waar dit topic over gaat), voor dat soort (vergezoche) zaken is [Windows 10] Privacy & instellingen al gemaakt :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
DaLoona schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:13:
Tjeemig de pemig zeg, er komen altijd wel tools uit om het een en ander aan te passen in ELKE windows.

http://winaero.com/

Mooi progje waarmee je updates gewoon weer kan uitzetten en tig anderer dingen kan veranderen in Windows 10
Uitzetten van wupdate lijkt me niet het doel, dat is niet zo moeilijk. Het probleem is dat je nu geen lijst met updates voor je krijgt en dat je niet zelf kunt kiezen.

Ik vraag me af of je niet een tooltje kunt maken die tussen MS en Wupdate gaat zitten, en alleen de updates naar keuze pushed naar wupdate..?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
maratropa schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:34:
[...]

Ik vraag me af of je niet een tooltje kunt maken die tussen MS en Wupdate gaat zitten, en alleen de updates naar keuze pushed naar wupdate..?
Die bestaat al zeker 10 jaar, in de vorm van WSUS: https://technet.microsoft...255&MSPPError=-2147217396

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja ok duh ;) maar ik bedoelde meer iets voor de desktop zoals de oude wupadte uit w8.1

Maar ik ken WSUS niet hoor. Kun je dat op je workstation zetten op w10 en daarmee selectief updates naar dat zelfde workstation pushen? En ook naar non pro windows?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
WSUS kan alleen op servers geinstalleerd worden (2003 SP2 of hoger), zie https://technet.microsoft...d939928%28v=ws.10%29.aspx

Home-versies kunnen ook in WSUS opgenomen worden, maar configuratie moet dan wel middels registrykeys ivm ontbreken GPO-support. Is beschreven op https://technet.microsoft.../dd939844%28WS.10%29.aspx

En je kunt dan idd selectief updates pushen, welke je wel wil installeren (Approved updates) en welke niet (Declined updates).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Aaight thanks. Hmm dus alleen op servers, en vast veel configureerwerk. Ideaal zou natuurlijk een nononsense light versie van wsus zijn die lokaal draait en puur doet wat je in de oude windows kon doen, updates checken en selecteren.

Ik zie nu wel dat er een verstop-die-update tool is?

http://www.windowscentral...osoft-has-tool-block-some

[ Voor 25% gewijzigd door maratropa op 08-08-2015 17:52 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Configureerwerk van WSUS valt eigenlijk best wel mee, als je op voorhand bedenkt wat je ermee wil. Enige configuratie wat je moet doen is evt proxy-server opgeven, synchronisatietijden (wanneer hij zijn updates bij MS download), voor welke produkten en talen je patches wil downloaden (diverse Windows- en Office-versies, maar ook produkten als BizTalk, SQL Server, Lync etc kunnen via WSUS gepatched worden). Plus nog een paar andere settings, die vaak default wel OK zijn.

Dan maak je een GPO (of meerdere, afhankelijk van je wensen) waarin je de clients verwijst naar je WSUS-server en wat ze moeten doen (bijv "wel downloaden, maar laat mij installeren", "allleen notificatie", "automatisch downloaden en automatisch installeren" etc).

En that's it :)

Een werkende WSUS-server kan je in principe in 20-30 minuten geinstalleerd en geconfigureerd hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 08-08-2015 17:54 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:17

RayNbow

Kirika <3

Fish schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:44:
[...]

Een touch screen is leuk, maar geen plek om op te werken. Bij mij valt een os als linux en windows onder een os waar je eerder serieus op werkt en lappen text typed. een drama op touch screens. ik post ook praktisch noooit een post via mijn tables, puur omdat ik door dit soort dingen een hekel heb aan typen op een touch screen.
En serieus werken sluit het gebruik van een touchscreen uit? Op mijn Surface Pro 2 beschik ik over muis, toetsenbord, pen en touch en kan ik elke vorm van input gebruiken die het meest geschikt is voor de taak die ik op dat moment moet uitvoeren. Als ik notities moet maken (wat m.i. gewoon onder serieus werk valt), is het vaak handiger om in OneNote over te schakelen naar touch+pen. Als ik vervolgens Eclipse start voor devwerk, dan is het gebruik van een toetsenbord (en evt. een muis) handiger.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GeoBeo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:44:
Ik zat eraan te denken ook naar Windows 10 te updaten, tot ik dit topic tegenkwam met de argwaan voor "gratis" in combinatie met daar overheen nog eens het volgende (en de NSA in het achterhoofd):

[afbeelding]

Als bovenstaande waar is ga ik niet upgraden...
Zorgelijk hoor... 85% van gros gebruikers (gratis klinkt zo lekker in de oren, dus zal het wel beter zijn) is totaal niet op de hoogte hiervan.

alsof iemand de licence agreements door gaat zitten nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Modbreak:Al het off-topic praat over privacy e.d. horen in de aparte topics. Dit topic gaat over de instellingen van Windows Update en hoe onhandig die nu zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
Cyphax schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

[...]

Maar de gebruiker kan het niet zelf. Ja, jij en ik wellicht, maar elke idioot heeft een pc of laptop tegenwoordig. Als MS die niet beschermt tegen zichzelf vervuilen ze ons mooie internet als node in een botnet. Veilige defaults ftw.
Nu alweer vergeten hoe het voor Vista ging? Tegenwoordig kun je 9 van de 10 keer op cancel drukken als een installatie je verzoekt te rebooten en dan werkt het gewoon. Voor OS updates lijkt het me vrij normaal om te rebooten. Doe je toch ook op Linux (en dus Android, IOS, enz)?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sdk1985 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 23:31:
[...]

Doe je toch ook op Linux (en dus Android, IOS, enz)?
Linux? Serieus? De uptime van mijn server is meer dan 450 dagen maar wel helemaal up-to-date met alle laatste packages & dependencies die ik nodig heb om de services van mijn server veilig te houden.

En daar zit 'm dus de hele discussie; waarom kan het bij een bepaald type OS wel zonder reboots en bij een andere type OS niet.

De enige verklaring die ik heb: Microsoft is een groot log OS (pun intended) met teveel afhankelijkheden die door alle lagen van OSI heen gaan. Om zonder reboot alle patches & updates aktief te krijgen, kan je een stortvloed aan services, drivers, applicaties etc. wel herstarten (met een running kernel) maar als dat niet goed gaat, weet tante Bep echt niet hoe ze in services.msc komt of wat ze daar moet doen.

Elk Windows OS wat geinstalleerd wordt/werd op een machine van 2 jaar oud of nieuwer, start sneller opnieuw op dan je elke service moet herstarten waar de patch voor bedoeld was. En bij sommige Microsoft-applicaties, kan ik ook wel voorstellen dat je liever reboot dan half allerlei dingen "running" probeert op te lossen zoals teruggetrokken CA's, cyphers, etc die niet alleen voor WAN maar ook voor LAN bedoeld kunnen zijn.

Is het wenselijk? Daar heb ik zo mijn voor- en nadelen over te noemen. Is het makkelijker? Ik vind van wel op basis van bovenstaande argumentatie.

Buiten dat, maar nu trek ik mijn sys-admin-pakkie aan: home-users moeten eigenlijk niet "zeuren" aangezien er geen 24/7-processen gaande zijn, clusters die gecontroleerd moeten worden geupdate, maintenance-windows ingepland met de business etc. O-)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 13:13
MAX3400 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:11:
[...]

Linux? Serieus? De uptime van mijn server is meer dan 450 dagen maar wel helemaal up-to-date met alle laatste packages & dependencies die ik nodig heb om de services van mijn server veilig te houden.

En daar zit 'm dus de hele discussie; waarom kan het bij een bepaald type OS wel zonder reboots en bij een andere type OS niet.

De enige verklaring die ik heb: Microsoft is een groot log OS (pun intended) met teveel afhankelijkheden die door alle lagen van OSI heen gaan. Om zonder reboot alle patches & updates aktief te krijgen, kan je een stortvloed aan services, drivers, applicaties etc. wel herstarten (met een running kernel) maar als dat niet goed gaat, weet tante Bep echt niet hoe ze in services.msc komt of wat ze daar moet doen.

Elk Windows OS wat geinstalleerd wordt/werd op een machine van 2 jaar oud of nieuwer, start sneller opnieuw op dan je elke service moet herstarten waar de patch voor bedoeld was. En bij sommige Microsoft-applicaties, kan ik ook wel voorstellen dat je liever reboot dan half allerlei dingen "running" probeert op te lossen zoals teruggetrokken CA's, cyphers, etc die niet alleen voor WAN maar ook voor LAN bedoeld kunnen zijn.

Is het wenselijk? Daar heb ik zo mijn voor- en nadelen over te noemen. Is het makkelijker? Ik vind van wel op basis van bovenstaande argumentatie.

Buiten dat, maar nu trek ik mijn sys-admin-pakkie aan: home-users moeten eigenlijk niet "zeuren" aangezien er geen 24/7-processen gaande zijn, clusters die gecontroleerd moeten worden geupdate, maintenance-windows ingepland met de business etc. O-)
Dat gaat alleen met extra diensten zoals kernel care (start bij 45 dollar per jaar, of ksplice, kpatch) en is zeker niet des Linux... (in ieder geval nog niet, gaat wel komen). Als jij "gewoon" een centos installatie gebruikt dan zul je bij een kernel update toch echt moeten herstarten voordat de nieuwe versie actief wordt. Dus of je hebt al 450 dagen een aantal security leaks of je gebruikt een externe dienst ;).

Overigens is Windows zo "groot" omdat er standaard verschrikkelijk veel werd meegeleverd. Denk aan modem en fax drivers. Ik heb hier een 2 jaar oude maar zelf gestripte Windows 7 installatie van 16.7 GB . Het kan zelfs nog kleiner (maar het is een HTPC dus ik heb mediacenter etc erin gelaten). Met Windows 10 zie je dat het, net als Linux, meer op internet is gebaseerd en dus kleiner is. Na installatie van Windows 10 was er geloof ik 18 GB14,4 in gebruik. Iets heel anders dan de standaard 30-35 GB bij Windows 7.

Overigens heb ik zelf Windows 10 nog niet zien herstarten ivm updates. Een OS die dat wel altijd deed was Windows XP waarbij je ineens een walgelijke timer kreeg met een optie om het met 1 tot 4 uur uit te stellen. Vista had het geloof ik ook. Daarom heb ik het vroeger altijd gezet op "ik bepaal zelf wanneer ik de updates installeer".

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 09-08-2015 13:57 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35

Maar eh...documenten kwijt raken waar je de hele avond aan hebt gewerkt? Volgens mij herstart Windows 10 niet automatisch.
By default staat er dit Keep everything running smoothly. We'll restart your device automatically when you're not using it. Updates won't download over a metered connection (where charges may apply). Dus hij herstart je machine alleen als je hem niet gebruikt.....dat was met Windows 7 inderdaad anders, maar we hebben het hier over Windows 10.

Daarnaast heb ik hem op Notify to schedule a restart staan (You'll be asked to schedule a restart to finish installing updates. Updates won't download over a metered connection (where charges may apply).). Windows 10 komt dan keurig met de vraag wanneer hij hem moet herstarten, of je kunt dan gelijk herstarten (als je er voor kiest)..

Ehh.....Ik lees UAC uit...dat is gewoon onnodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

MAX3400 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 00:11:
... Microsoft is een groot log OS ...
Sinds wanneer is het bedrijf zelf een besturingssysteem? Ik ben na dit stukje al afgehaakt. Daarnaast heb je mijn post ook niet gelezen:
Hero of Time schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:16:
[...]

Daar maak je een grote denkfout. Windows is niet in staat om bestanden die in gebruik zijn te overschrijven. Aangezien het merendeel van de updates bestanden vervangt die in gebruik zijn, is een herstart vereist. Als het zo simpel zou zijn als Explorer.exe herstarten dan is opnieuw aanmelden genoeg, bij het aanmeldscherm draait er geen explorer.exe.
De bestanden zijn echter allemaal in gebruik door services en sommige van die, de echt essentiële services, kan je niet herstarten. Daarnaast wordt een update dan ook niet actief, de bestanden zijn tenslotte nog niet bijgewerkt, dat gebeurt bij het afsluiten en opstarten.

Dus, een herstart is wel degelijk vereist. Elk OS heeft reboots nodig na het installeren van bepaalde updates, ook Linux.
Jij hebt dus een systeem dat nog steeds vatbaar is, omdat de shared libraries die al 10x zijn vervangen nog steeds niet opnieuw in het geheugen zijn geladen. Leuk voor je dat je een service herstart, maar als er al een versie in 't geheugen staat, wordt er geen nieuwere geladen totdat de laatste handle is gesloten. Dat doe je dus door alle services te stoppen, oftewel, het OS afsluiten. Een paar services daargelaten, maar de meeste zijn pas echt veilig na een volledige reboot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hero of Time schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:56:
[...]

Sinds wanneer is het bedrijf zelf een besturingssysteem?
Tikfoutje... Point taken...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1