Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Afbeelding bij het artikel over social engineering

Pagina: 1
Acties:

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
In het artikel over social engineering bij Ubiquiti Networks (nieuws: Dieven stelen tientallen miljoenen bij netwerkfabrikant via social engineering) staat een afbeelding met een T-Shirt met de tekst "Because there's no patch for human stupidity".

Hoewel ik de humor en luchtigheid van Tweakers altijd geappreciëerd heb kan dit de suggestie opwekken dat alle slachtoffers van social engineering dom zijn. Nu ben ik geen expert op dat vlak, maar ik vermoed dat een goede social engineer ook best slimme mensen om de tuin kan leiden. Dit kan volgens mij ook kwetsend overkomen voor iemand die ooit slachtoffer is geweest van social engineering.

Is dit wel een gepaste afbeelding, of zie ik hier een probleem dat er niet is? Het lijkt mij een beetje een randgeval.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:34
Eens dat ook slimme en/of hoogopgeleide mensen kunnen vallen voor goede social engineering. Tegelijk denk ik dat de meeste mensen genoeg relativeringsvermogen hebben om zich niet gekwetst te voelen door zoiets (sterker nog, grote kans dat ze, nadat ze er achter kwamen, iets geroepen hebben als "how could I be this stupid"). Denk dus inderdaad dat je een probleem ziet dat er niet is.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Waarom zou je "stupidity" willen betrekken op je persoonlijkheid in plaats van op de (hopelijk eenmalige) actie ?

• Ossebol
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 20:51
Heb het plaatje verwijderd, om eventueel te voorkomen dat mensen erover vallen :)

"One day, someone showed me a glass of water that was half full. And he said: 'Is it half full or half empty?' So I drank the water. No more problem." - Alexander Jodorowsky

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-10 12:53

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ossebol schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 22:23:
Heb het plaatje verwijderd, om eventueel te voorkomen dat mensen erover vallen :)
Er staat ook in de tekst
Social engineering, waarbij er wordt gezocht naar een fout in het menselijke functioneren
Kun je dat ook even aanpassen, voor alle mensen die daar ook moeilijk over gaan doen omdat ze nergens tegen kunnen eventueel er over kunnen vallen dat ze niet menselijk functioneren?

Ik vind het fijn dat de redactie graag luistert naar de users, en potentieel gezien niemand tegen de schenen aan wilt schoppen maar we gaan hier wel heel erg kinderachtig om met een hele befaamde quote uit de IT wereld. Als we dat al gaan weg censureren omdat mensen er (misschien!) niet tegen kunnen?.. sorry maar dat is erg overdreven.

Hierbij dan mijn weerwoord, zet het plaatje terug. Dit topic valt onder een Layer 8 fout van TS :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 16:04
Ik ben het wel eens met Douweegbertje. Ik val over overdreven overgevoeligheid. Het weghalen van een plaatje waar mogelijk iemand aanstoot aan zou kunnen nemen gaat - vind ik - in dit geval te ver.

Daarbij: stommiteiten zijn kenmerken van menselijk gedrag en kan je bij het complete spectrum van mensen terugvinden, van niet- tot hoogopgeleid. Een slim hoogopgeleid mens die beweert nooit een stommiteit te begaan is geen slim mens (of een goede leugenaar).

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Inderdaad, in het nederlands zou die zin zijn 'er is geen pleister voor menselijke stommiteiten', en dus niet 'er is geen pleister voor domheid'. Stupidity heeft twee betekenissen:

1. behavior that shows a lack of good sense or judgment.
2. the quality of being stupid or unintelligent.

Het gaat in dit geval uiteraard om het eerste, en ook hele slimme mensen kunnen voor social engineering vallen of in phising trappen of gescammed worden. Daarmee wil je niet zeggen dat die mensen algeheel dom zijn, maar wel dat ze op dat moment, om met onze koningin te spreken, 'een beetje dom waren'.

Aan de andere kant, het gaat mischien een beetje te ver om het inherente vertrouwen dat wij in onze medemensen hebben een menselijk defect te noemen dat gepatched moet worden, zonder dat zou je geen samenleving kunnen hebben ;)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Pagina: 1