Toon posts:

Win7/Win10 Ultra HD resoluties verdwenen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn LCD TV (Samsung UE48UH7500) inmiddels met een actieve DisplayPort naar HDMI converter aangesloten op mijn PC. Dit heeft 3 dagen goed gewerkt, ik had UltraHD (3840x2160 30Hz resolutie).

Tijdens het typen van een Word documentje sprong het scherm zomaar ineens op zwart. Na een seconde of 2 kwam het beeld weer terug echter in een veel lagere resolutie. Ik dacht nog ik zal de resolutie maar weer terug zetten naar UHD, maar deze was ineens uit het menutje met resoluties verdwenen. De hoogste resolutie was nu 1920x1080, normaal HD dus.

Wat heb ik inmiddels geprobeerd:

DisplayPort naar HDMI actieve converter omgewisseld voor een nieuw exemplaar
UltraHD HDMI kabel van converter omgewisseld voor nieuw exemplaar
Andere HDMI poort op de TV geprobeerd
2 Computers (Lenovo ThinkCentre E73, 1 met Win7 de andere met Win10) gebruikt
Alle drivers up-to-date gemaakt
Gecheckt naar nieuwe firmware voor de TV
Op allebei de PC's naast de DisplayPort ook een VGA scherm op de VGA connector aangesloten

Ik krijg het niet meer aan de praat. De UHD resoluties staan niet meer in het Windows resolutie menu, ze zijn plots verdwenen. Wanneer ik een passieve DisplayPort naar HDMI kabel gebruik, staan de UHD resoluties weer wel in het menu, maar zonder actieve converter werkt het scherm niet op deze resoluties, het blijft constant knipperen.

Computers zijn Lenovo ThinkCentre E73 units met Intel I5 en HD4600 (onboard) videokaarten.

Heeft iemand enig idee wat de oplossing gaat zijn of hoe ik dit moet gaan troubleshooten?

Thanx!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-01 15:24
Niet toevallig nieuwe intel driver via windows update laten installeren? Deze kan dat wel eens veroorzaken.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op beide systemen de Intel Driver update utillity gedraaid. Deze gaf aan dat alle drivers up to date waren.

Inmiddels ook een ander type actieve displayport naar HDMI converter gebruikt (deze is van StarTech) maar helaas, nog steeds niks. Zit nu beetje met de handen in het haar eigenlijk.