Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 22:55
Ik zoek een?
Een basis NAS, voor:
• Opslaan en (intern) delen van foto's
• Cloud storage
• Downloaden van films en series (torrent)
• Films en series kijken op mijn TV
• Minstens 2 bays

Wat is je budget?
Ik wil maximaal 400 euro uitgeven, maar alleen als dit echt nodig is voor mijn eisen. Voldoet een (veel) goedkopere oplossing dan zal ik hiervoor kiezen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik hoor goede verhalen over Synology, maar sta voor alles (behalve zelfbouw) open.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Momenteel slaan we foto's op op interne en externe schijven, wat echt heel onhandig is. Zeker nu mijn vriendin een nieuwe laptop heeft met alleen een (relatief) kleine SSD schijf. Het idee van de NAS is dus van dit probleem af te komen.

Ik heb hier thuis nog een 3TB Seagate barracuda liggen die ik in eerste instantie in de NAS wil inbouwen. Mocht het allemaal later goed bevallen dan zal ik deze gaan uitbreiden.

Welke vragen heb je nog?
Vooral over het kijken van de films hoor ik verschillende termen die ik niet begrijp. Wat bekend bijvoorbeeld plex of dlna en heb ik het nodig? In sommige topics lees ik dat je NAS moet coderen, wat niet mee schijnt te vallen mij de goedkopere NAS systemen. Geldt dit ook in mijn situatie, waar ik slechts op een apparaat tegelijkertijd een film ga kijken?

Welke heb je op het oog?
pricewatch: Synology DiskStation DS214se
pricewatch: Synology DiskStation DS215j
pricewatch: Synology DiskStation DS214play
Maakt de meerprijs van 35 euro de DS215J beter dan de DS214SE? Of moet ik voor eentje met meer proccessor kracht gaan zoals de DS214Play? Of kan ik beter naar heel iets anders kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:28
Op de site van synology kan je verschillende model met elkaar vergelijken. En dan kan je kijken of het prijs verschil waard is.

Plex is een media speler. Die ook het delen kan regelen voor je. Je heb het niet nodig. Maar kan wel handig zijn als bv series en films van meerdere spelers bekijkt. Op elke mediespeler een vinkje voor heb ik al gezien kan best handig zijn. Gaat het om 1 speler is het minder interessant tenzij je daar ook plex wil gebruiken.

http://www.dlna.org/

Maar dit had google natuurlijk ook voor je kunnen doen.

Als je mediaspeler een bepaalde codec niet ondersteund zal hij het moeten herschrijven(coderen) naar een codec die je mediaspeler wel snapt. Die kan je de nas/server laten doen of de speler zelf. Heb jij 5 raspbery pi's en nog wel een film in de niet standaard codec. Kan het handig zijn. Maar als jij de films via een snelle laptop of i3 intel nuc is het niet erg van belang. Die kunnen de taak immers prima zelf doen.

Dus waar wil je de films mee afspelen?

[ Voor 91% gewijzigd door loki504 op 07-08-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
Bedankt voor de reactie loki504!

Zoals in de start ook al vermeld wil ik de films voornamelijk afspelen om mijn tv (Samsung ue46f5500aw). Deze ondersteund volgens mij al redelijk wat bestandsformaten en coderingen, zodat de NAS dit werk dus niet hoeft te doen en ik uit kan met een eenvoudigere variant.

Op de site van synology heb ik de DS215J en de DS214SE vergeleken en kom ik uit op een verschil in proccessor dual core 800 mhz vs single core 800 mhz en in intern geheugen 512mb vs 256mb. Alleen mijn probleem zit het voornamelijk in het interpreteren van deze data. Voor een personal computer lijkt het mij duidelijk dat ik hier voor de beter versie moet kiezen, maar bij een NAS tast ik hier in het duister. Merk je verschillen door deze verbeterde systeem specificaties?

Ik zal later vandaag ook nog even kijken naar wat andere merken te bieden hebben. Hebben jullie hier nog suggesties voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskmantsje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
Ik heb hier de DS214se staan die zijn werk op zich prima doet. Hij is alleen voor mij te traag.
Dan heb ik het voornamelijk over de bediening.
Van en naar de NAS kopiëren etc. gaat imo prima. Geen ervaring met Plex etc. maar denk zelf dat ie daar te langzaam voor is.

Nu gaat deze naar mijn vader waar ie meer dan voldoende snel voor is maar ik zou voor mijzelf minimaal voor de DS215j gaan. Is maar paar tientjes meer en ik denk dat dat het wel waard is.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkrijgsman
Bedankt voor de reactie fryskmantsje!

Anoniem: 202103

dkrijgsman schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:30:
Maakt de meerprijs van 35 euro de DS215J beter dan de DS214SE? Of moet ik voor eentje met meer proccessor kracht gaan zoals de DS214Play? Of kan ik beter naar heel iets anders kijken?
Drie redenen om de DS215j te verkiezen boven de DS214se:[list=1]• Als je de drie genoemde modellen vergelijkt op de site van Synology blijkt dat de DS214se zichzelf niet automatisch kan in- en uitschakelen en ook Wake-on-Lan (WoL) mist. Dat inschakelschema (per dag, per week) is handig om energie te besparen. WoL vind ik praktisch omdat bij mij de NAS achter een deur zit en ik met een simpel commando/programma op mijn tablet/computer de NAS op afstand kan inschakelen (een echte Tweaker is lui >:) ).• Synology hanteert tot nu toe een ondersteuning tot in het vijfde jaar na uitkomen van het model. Praktisch gezien is de DS214se net zo duur als de DS215j. Want de DS214se schrijf je in 4 jaren af (€130/4=afgerond €33 p.j.) terwijl de DS215j vijf jaar mee kan (€165/5=€33 p.j.). De NAS is niet ineens stuk, maar met uitblijven van veiligheids- en overige updates vind ik het onverstandig deze te blijven gebruiken na die periode, tenzij je deze zelf extra afschermt van het internet.• Als gebruiker (vnl. voor backup, weinig streaming, nauwelijks downloaden, 1 hoofdgebruiker) van een DS215j ben ik tevreden over diens performance al is die niet de snelste (het blijft een instapmodel). Maar de DS214se is nog wat trager, mede door het gehalveerde geheugen (256 MB vs 512 MB) en de weinig krachtige CPU (heel nadelig als je PhotoStation wilt gebruiken). Als je naar de staafdiagrammen kijkt lijkt het verschil in performance niet groot, maar de overige, krachtiger 2-bay NASsen vertekenen dat beeld enigszins. Vergelijk de specificaties goed; vooral bij het wegschrijven van data presteert de DS215j significant beter. Ook CloudStation zal net wat soepeler werken op de DS215j.
Pagina: 1