Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akhtarm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06-2023
Hallo leden,

Ik ben op zoek naar een opdeling of cursus smartphone reparateur.
Via Google kan ik niet iets nuttigs vinden. Dus dacht ik probeer het hier even.

En mochten jullie een smartphone bedrijf kennen waar ik kan werken en intern kan opgeleid worden dan hoor ik dat graag. Mijn doel is om werkervaring op te doen en gelijk ook werken ernaast.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dit is niets voor Android, maar meer iets voor Werk en Inkomen, ondanks dat dit een behoorlijk karig topic is. Ik verplaats je topic even, maar een beetje meer eigen initiatief in je topicstart is wel wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Koop een reparatie setje en een defect toestel en repareer hem en verkoop hem weer. Zal waarschijnlijk wel is een miskoop tussen zitten, maar dat zijn je studiekosten. Als je het trucje door hebt kan je ook reparaties aanbieden aan particulieren via bijv. Marktplaats of Facebook.

Mocht je echt in loondienst willen werken kijk dan even bij deze organisaties.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 07-08-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
En iFixIt en YouTube zijn hierbij ook grote vrienden van je. Maar op den duur krijg je de standaard trucjes wel door denk ik.

Al zou je natuurlijk ook in de leer kunnen gaan bij een smartphone reparatie winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akhtarm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-06-2023
Dankje deveon voor snelle reactie..

Meer tips altijd welkom..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Eerst een technische opleiding volgen in elektronica, anders ga je nooit een reparateur bij een erkend reparatiebedrijf worden (max. stagiar/hulpje voor de rest van je karige loopbaan)

Helaas zijn de componenten zo klein geworden en de marges zo ook zo klein, dat het al voor praktisch alle reparaties niet echt meer loont om een smartphone te repareren. Alleen als de "demontage" en "montage" van de losse componenten (lees: speaker.display, bezel etc.) makkelijk en snel is, dan kan het nog niet echt financieel uit.

Maar een "smartphone reparateur" bestaat helemaal niet als een vak of baan, verder dan/als een "goedkope kracht, die met een paar simpele plaatjes als voorbeeld in tien minuten, een paar schroeven kan losdraaien en een universeel onderdeel kan terugplaatsen persoon, ipv dat de fabrikant een kant-klaar toestel moet leveren" bestaat niet.(deze heet winkelier), de rest zijn allemaal van die gsm/hobby winkels. (men noemt deze "de Turk op de hoek"(no offence)

Tegenwoordig is de complete printplaat van een smartphone 80% van het apparaat en de behuizing,microfoon, display, speaker etc zijn de randapparatuur. Zie het als een Apple computer waar praktisch alles op het moederbord zit (maar dan zo klein dat zelfs Sebastius dit niet kan solderen).
De persoon met de schroevendraaier die nu nog de paar losse onderdelen vervangt voor de fabrikant, die is er straks niet of nauwelijks meer (economisch niet rendabel)

[ Voor 86% gewijzigd door Breezers op 07-08-2015 17:04 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 11:23
Breezers schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:39:
Eerst een technische opleiding volgen in elektronica, anders ga je nooit een reparateur bij een erkend reparatiebedrijf worden (max. stagiar/hulpje voor de rest van karige loopbaan)
Sorry maar dat ben ik echt niet met je eens.

Ken genoeg jongens die werken bij top shops ( web shops en andere bedrijven ) die repareren en meer kennis hebben over SMD en andere skills om modaal te verdienen.

Dat heet ervaring en tuurlijk moet je dat leren, maar betekend echt niet dat je een lulletje rozenwater blijft.
Al is een diploma natuurlijk nooit verkeerd !

Ken iemand die dat dus in zijn eigen tijd geleerd heeft en geen papieren heeft, maar wel door HIFI shops ingehuurd word om buizenversterkers te reviseren. ( doet het dan ook al wel 20 jaar nu ;) )
En dat doe je echt niet omdat je er geen verstand van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Mektheb schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:47:
[...]

Sorry maar dat ben ik echt niet met je eens.

Ken genoeg jongens die werken bij top shops ( web shops en andere bedrijven ) die repareren en meer kennis hebben over SMD en andere skills om modaal te verdienen.

Dat heet ervaring en tuurlijk moet je dat leren, maar betekend echt niet dat je een lulletje rozenwater blijft.
Al is een diploma natuurlijk nooit verkeerd !

Ken iemand die dat dus in zijn eigen tijd geleerd heeft en geen papieren heeft, maar wel door HIFI shops ingehuurd word om buizenversterkers te reviseren. ( doet het dan ook al wel 20 jaar nu ;) )
En dat doe je echt niet omdat je er geen verstand van heb.
Goedkope handjes voor een werkgever heet zoiets (externe inhuurkracht) , maar geen loopbaan/carrière.....

Natuurlijk zullen hier ook goede krachten tussen zitten die meer weten/praktijk ervaring dan iemand die hier een "zwemdiploma"voor heeft. Helaas zul je zien dat zodra je voor een serieuze club gaat werken, dat je hiervoor diploma's moet overhandigen, geconfronteerd wordt met ISO en technische kwaliteitsnormen etc.

Uiteraard kan je in het zwarte circuit en bij de hobby winkels genoeg "knutselen"en aanrommelen, maar nogmaals : dat is geen beroep, maar een risicovolle hobby die qua aansprakelijkheden (juridisch, vervolgschade, letselschade, verwijtbaar gedrag, financieel risico etc.) heel erg riskant is.

Wellicht dat er leer/werkbedrijven zijn die op grote schaal dit soort hand en span diensten leveren voor grote bedrijven (nogmaals: goedkope handjes) en een "soort" interne opleidingen faciliteren, maar dan ga je al snel naar een soort sociale werkplaats toe..

[ Voor 8% gewijzigd door Breezers op 07-08-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Maar aan de andere kan je natuurlijk wel voor een minimaal bedrag per uur, de gehele dag, allerhande 2e hands elektronica gaan repareren voor bedrijven die deze apparatuur weer naar Oost-Europa, Noord- en Oost Afrika verschepen..... of je daar gelukkig van wordt is dan weer een 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-05 11:23
Breezers schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:57:
[...]

Goedkope handjes voor een werkgever heet zoiets (externe inhuurkracht) , maar geen loopbaan/carrière.....
Heb even je quote ingekort.

Ingehuurd worden om iets te reviseren wat bij aanschaf al rond de 10k kost en er dan ruim een maand salaris voor krijgen om hem te reviseren wat een uur of 8 kost vind ik niet een goedkoop handje.
Zijn weinig mensen die daar expertise in hebben.

Verder ben ik het wel met je eens, bij de echte grote clubs op het gebied van dat soort dingen is een diploma zeer aan te raden en zeker voor groei en meer salaris.

Al ben ik het zeker met je eens dat het minder gaat worden met alles op 1 plank
En wat losse componenten te vervangen.

bedoelde gewoon dat het wel mogelijk kan zijn succesvol te zijn zonder diploma, kijk naar veel ondernemers

[ Voor 25% gewijzigd door Mektheb op 07-08-2015 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waar denk je aan bij repareren? Een scherm/batterij vervangen of lastigere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik maak mezelf erg veel zorgen om de veiligheid en de kennis van reparateurs. Bij bepaalde reparaties op youtube komen giftige gassen vrij door het verhitten van plastic of het solderen van bepaalde componenten. Reparaties gaan veel verder dan alleen wat vervangen. Persoonlijk denk ik dat er geen brood mee kan verdienen valt omdat het steeds lastiger zal worden om gadgets open te maken en deze worden ook vaker waterbestendig. Ik raad iemand aan om een studie of opleiding volgen zodat je weet waar de gevaren liggen.
Pagina: 1