Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste leden :)

Graag had ik wat advies ingewonnen bij jullie 8)

Zit momenteel wat op een punt dat ik uit 2 studierichtingen moet kiezen aan de hogeschool.

Enerzijds Multimedia&Ict ofwel Netwerkbeheer,beiden interesseren me.
In Multimedia&Ict komt er een stuk electronica in voor waar ik totaal geen kaas van heb gegeten.
Maar volgens die leraar zou dat geen probleem mogen zijn, op voorwaarde dat ik me wat extra concentreer op de punten die moeizamer verlopen. Maar op school wordt er indien nodig bijlessen gegeven.
Hou me graag bezig met Raspberry Pi/Arduino (XBMC,Retropie,Domotica)

Enerzijds heb ik al een jaar Routing & Switching gevolgd aan Cisco.

Denk met die Multimedia&Ict dat je een bredere basis hebt, dat je meer werkrichtingen uit kunt.
En met Netwerkbeheer dat je beperkt ben tot die ene materie.
Belangrijkste is dat ik iets neem die binnen 2 jaar redelijk 'makkelijk' voor werk zorgt, waarin ik snel zou kunnen starten.

Multimedia&Ict: http://www.cvoww.be/index.php/multimedia-en-ict

Netwerkbeheer: http://www.hitek.be/cvo/p...rmatica/netwerkbeheer.php

Graag hoor ik jullie advies 8)

Zit misschien in het verkeerde topic, laat maar weten waar ik beter af ben met mijn vraag O-)

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Wij kunnen niet voor jou kiezen. Wat zijn jouw overwegingen tussen beide keuzes?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Netwerken: beetje beperkt tot 'enkel' netwerken

Multimedia&Ict: breder en ruimer aanbod.

Is ook mijn vraag niet, dat jullie in mijn plaats kiezen. Wil beetje jullie opinie/visie/ervaringen weten met beide richtingen in eventueel professioneel standpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 15:29

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:13:
Netwerken: beetje beperkt tot 'enkel' netwerken

Multimedia&Ict: breder en ruimer aanbod.

Is ook mijn vraag niet, dat jullie in mijn plaats kiezen. Wil beetje jullie opinie/visie/ervaringen weten met beide richtingen in eventueel professioneel standpunt.
Mijn ervaring is dat als je iets met netwerken wilt doen, cisco, juniper, HP of software pakketten als Exchange, Skype of gewoon server beheer je veel beter af bent met een specifieke technische opleiding doen, daar heb je veel meer aan dan die lekker algemene HBO IT opleidingen waar je eigenlijk allen de concepten leert kennen maar niet de industrie standaarden in IT.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Even een schopje van AZ -> WI

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

Mijn ervaring is dat als je iets met netwerken wilt doen, cisco, juniper, HP of software pakketten als Exchange, Skype of gewoon server beheer je veel beter af bent met een specifieke technische opleiding doen, daar heb je veel meer aan dan die lekker algemene HBO IT opleidingen waar je eigenlijk allen de concepten leert kennen maar niet de industrie standaarden in IT.
Je bedoelt dan inderdaad dat netwerken de betere optie is met zicht op werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 15:29

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:21:
[...]

Je bedoelt dan inderdaad dat netwerken de betere optie is met zicht op werk?
Wat ik daar lees op de link die je post kan ik niet zien of het hier ook weer om een generieke opleiding gaat of er product specifieke vakken gegeven worden zoals CCNA / CCNP /CCDA / CCDP. (voor zover ze nog zo heten). Als dit niet het geval is zal het alsnog een goeie opstap zijn maar zult dan waarschijnlijk alsnog een traineeship moeten volgen om na je opleiding je product specifieke kennis op te Leuken.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Network Infrastructure Design in Heerlen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Shunt schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 15:26:
[...]

Wat ik daar lees op de link die je post kan ik niet zien of het hier ook weer om een generieke opleiding gaat of er product specifieke vakken gegeven worden zoals CCNA / CCNP /CCDA / CCDP. (voor zover ze nog zo heten). Als dit niet het geval is zal het alsnog een goeie opstap zijn maar zult dan waarschijnlijk alsnog een traineeship moeten volgen om na je opleiding je product specifieke kennis op te Leuken.

Je zou ook eens kunnen kijken naar Network Infrastructure Design in Heerlen.
Dat is inderdaad een goed punt dat ik kan navragen bij de coördinator.
Zelf heb ik al de CCNA gevolgd en voor zover ik weet, worden ze nog altijd zo genoemd.
Op het infomateriaal die ik over netwerkbeheer gekregen heb wordt het ook niet specifiek benoemd maar naar later toe wel belangrijk inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2015 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind je netwerken leuk/interessant? Want als dat zo is, en je hebt een specifieke HBO opleiding in die richting gevolgd, eventueel/liefst aangevuld met wat Cisco certificaten (CCNA, CCNP), dan moet het heel goed te doen zijn om een baan te vinden. Zeker als je ook nog es zou kunnen programmeren (met name in Python) en wellicht wat kennis hebt van pakketten zoals Puppet, Chef, Ansible, etc. We gaan namelijk naar Software Defined Networking toe en daar komt vaak een stukje programmeren en automation bij kijken.

Maar goed, dan moet netwerken natuurlijk wel je ding zijn ;) Misschien vind je het wel geweldig en ben je over een paar jaar Cisco Certified Internetwork Expert. Dan heb je het goed voor elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Imho klinkt multimedia & ICT een beetje als een richting voor mensen die eigenlijk niet de IT in willen.

Netwerkbeheer is ver van je beperken tot. Netwerkbeheer zal in de toekomst (internet of things/everything, 5G en IPv6) alleen maar complexer worden. Daarnaast betekend de opleiding die je nu kiest niet wat je de rest van je leven moet gaan doen hé ;) Kies wat je leuk lijkt en je graag meer van wilt weten*.

*Dit geld zo lang je er geld mee kan verdienen, maar gelukkig is dat met alle IT opleidingen prima het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Deveon schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:10:
Imho klinkt multimedia & ICT een beetje als een richting voor mensen die eigenlijk niet de IT in willen.
Ben er inderdaad mee akkoord dat de benoeming redelijk algemeen klinkt.
Maar als je het lessenprogramma bekijkt komt er ook een deel databasen/programmeren in voor.
Maar komt de richting electronica meer naar voor hier.

Dat ik zoiezo zal moeten blijven bijleren was ik al van overtuigd en zeker bereid van doen.
Dus kennis programmeren bijvoorbeeld zal ik verder moeten uitspitten en paar talen bijnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:03:
Vind je netwerken leuk/interessant? Want als dat zo is, en je hebt een specifieke HBO opleiding in die richting gevolgd, eventueel/liefst aangevuld met wat Cisco certificaten (CCNA, CCNP), dan moet het heel goed te doen zijn om een baan te vinden. Zeker als je ook nog es zou kunnen programmeren (met name in Python) en wellicht wat kennis hebt van pakketten zoals Puppet, Chef, Ansible, etc. We gaan namelijk naar Software Defined Networking toe en daar komt vaak een stukje programmeren en automation bij kijken.

Maar goed, dan moet netwerken natuurlijk wel je ding zijn ;) Misschien vind je het wel geweldig en ben je over een paar jaar Cisco Certified Internetwork Expert. Dan heb je het goed voor elkaar :)
Ja in het lessenpakket komt er inderdaad een stuk programmeren in voor.
Welke taal/pakket gebruikt wordt heb ik geen overzicht over.
Databasen komt ook aan bod. :)
Pagina: 1