Google Analytics Event Tracking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:42
Ik ben bezig het GA account van mijn webshop te optimaliseren. Een advies die aan mij is gegeven is het instellen van Event Tracking om zodoende zaken als Kliks op Call To Action Knoppen in de winkelmand, Aanmelding nieuwsbrieven etc te registeren.

Mij is alleen niet duidelijk waarom ik dit middels Event tracking zou doen. Waarom niet gewoon doelen instellen. Er zal ongetwijfeld een goede reden zij, maar ik kan deze nog niet vinden.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Normaal worden alleen pageviews getracked en met events track je acties zoals het aanklikken van een bepaalde knop.

Stel dat je bijvoorbeeld een microconversie op een pagina zelf wilt meten zoals een blokje met content die wordt opengeklapt. De gebruiker doet dan iets, maar blijft op dezelfde pagina. Met de reguliere tracking zie je die nergens terug in je statistieken. Met event tracking wel.

Het ligt een beetje aan de inrichting van de webshop of je baat hebt bij het tracken van sommige events. Die kunnen meehelpen aan het behalen van doelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Ah, ideaal dus om te meten hoeveel mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief bv. Dank je

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Event tracking gebruik je voor het meten van belangrijke gebeurtenissen die plaatsvinden binnen een pagina, zonder dat bezoekers per se van pagina wisselen. Het afspelen van een video, klikken op een pdf-link, etc.

Je zou het eventueel kunnen gebruiken voor een nieuwsbriefaanmeldknop, maar afhankelijk van hoe dat bij jou is geregeld, kan het zijn dat een bezoeker na aanmelding op een bedanktpagina komt. Dan kun je gewoon het aantal bezoeken van de bedanktpagina meten (wat jij noemt 'goal' tracking), zonder dat event tracking nodig is.

Goal tracking beperkt zich niet tot het meten van doelpagina's; je kun je ook instellen dat het events bijhoudt, of een tijdsduur, of pagina's per bezoek. Doelen meten wordt letterlijk nog waardevoller als je elk doel een doelwaarde meegeeft. Na verloop van tijd kun je dan bijvoorbeeld uitzoeken welke verkeersbronnen leiden tot hoge (of juist lage) doelwaarden.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Ik ben het nu aan het instellen en zit toch met een vraag. Ik heb de code die ik nodig had om het even aan te maken, gemaakt via

Op zich niet zo spannend. Op die site zie je dat ze dit zelf ook hebben toegepast.

<input onclick="ga('send', 'event', { eventCategory: 'email', eventAction: 'subscribe', eventLabel: 'gaconfig'});" type="submit" value="Get GAConfig News" class="btn btn-default">

Enige wat me bevreemd is dat de value alfanumerieke gegevens bevatten. Als ik mijn event als doel wil aanmaken in Google Analytics, dan kan dit niet, omdat dit nummerieke waarden moeten zijn.

Ik had als Value "Storelocater Gebruik". Is er een manier om toch met alfanumerieke gegevens te werken en GA dit te laten meten?

[ Voor 1% gewijzigd door steefje op 10-08-2015 14:58 . Reden: typo ]

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
De value waaraan jij refereert, is een HTML-attribuut om op de button wat tekst te plaatsen. Die value is niet voor Google Analytics. Wat er in dit geval naar Google Analytics wordt gestuurd, zijn de waarden voor eventCategory, eventAction en eventLabel, maar geen eventValue, want die zit niet in de onclick.

Je zult van tevoren goed moeten uitdenken welke categorieën, acties en labels je mogelijk zult nodig hebben in de toekomst, want dat zijn alle velden voor alfanumerieke waarden (zie ook hier). Value is alleen voor numerieke waarden.

Lees anders eens Koozai's The Complete Google Analytics Event Tracking Guide Plus 10 Amazing Examples.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
@Boelie-Boelie bedankt voor het leesvoer. Ik denk dat het me duidelijk is. Toch wil ik het even laten verifiëren voordat ik het mijn webbouwer laat doorvoeren.

Ik wil het aantal Clicks registeren van wanneer er op de Zoekfunctie wordt geklikt in onze Storelocater.
Ik heb mijn webbouwer gevraagd de volgende code toe te voegen achter de Search button

onClick="ga('send', 'event', { eventCategory: 'Storelocater', eventAction: 'Search store', eventLabel: 'Clicked', eventValue: Storelocater gebruikt});"

Obv hetgeen ik nu heb gelezen is dit niet correct en zou dit onderstaande moeten worden:

onClick="ga('send', 'event', { eventCategory: 'Storelocater', eventAction: 'Search', eventLabel: 'Clicked'});" moeten worden. Value heb ik leeg gelaten aangezien ik hier geen value aan kan koppelen.

In Analytics zou ik dan een aangepast doel moeten maken met de onderstaande waardes:

Categorie= gelijk aan "Storelocater"
Actie= gelijk aan "Search"
Label= gelijk aan "Clicked"

Waarde laat ik leeg.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Nog makkelijker (vind ik) is het plaatsen van Google Tag Manager. Daarmee kun je eventtracking veel sneller instellen :) Erg handig.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
steefje schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:52:
Ik wil het aantal Clicks registeren van wanneer er op de Zoekfunctie wordt geklikt in onze Storelocater.
Als je de sitebouwer wat nuttigs wilt laten doen met het meten van de interne search, lijkt het mij nuttiger om te achterhalen waarnaar men zoekt en of de search hen helpt, dan om te weten hoe vaak men zoekt.

Site Search instellen en zoekgegevens bekijken

Verder zou je de uitgaande links vanuit de store locator kunnen meten (met wat javascript en event tracking ;) ).

offtopic:
Overigens, ik weet niet precies hoe (jouw relatie met) je sitebouwer is, maar sitebouwers zouden soms met oplossingen of oplossingsrichtingen kunnen komen die je zelf niet had kunnen bedenken.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
ja daar valt wat voor te zeggen voor zoekgegevens via de searchbalk en dat werkt in Magento opzich prima.. Store Locater werkt iets anders, want je krijgt altijd een resultaat in een bepaalde straal.
Ik ga me eens wat verder verdiepen in Google Tag Manager, dat ziet er idd wat eenvoudiger uit.

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

Kleine aanvulling nog: als het event een onderdeel is van een bepaalde flow, kun je er ook voor kiezen het als pageview te tracken. Dan kun je later een funnel instellen waarbij je die pageview meeneemt. Een typisch voorbeeld hiervan is de add-to-cart button die je onderdeel van je bestel-funnel kunt laten zijn.

• steefje
Dank je André, echter is het nadeel van One Page Check Out dat de url niet veranderd. Gelukkig heb ik dit al ingesteld via Event Tracking en dat werkt prima in dit geval.

PSN ID Binloading_nl

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 22:26

André

Analytics dude

steefje schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 10:22:
Dank je André, echter is het nadeel van One Page Check Out dat de url niet veranderd. Gelukkig heb ik dit al ingesteld via Event Tracking en dat werkt prima in dit geval.
Juist een One Page Check Out kun je prima met pageviews doormeten:

/checkout/start-step-1-naw
/checkout/start-step-2-verzending
/checkout/start-step-3-betaling
/checkout/to-payment-provider
/checkout/complete

En eventueel doe je beide: zowel een event als pageview afvuren op al die stappen. Dan kun je later in de Goal Flows goed zien waar mensen afhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
Heb nu Tag manager geïnstalleer en dat gaat een stuk makkelijker

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 07:27

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

steefje schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:46:
Heb nu Tag manager geïnstalleer en dat gaat een stuk makkelijker
Mooi dat dat goed werkt! Kwam er zelf ook veel te laat pas achter.

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1