Help... Er staat spanning op mijn behuizing!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-12-2024
Dag medetweakers!

Ik schrik zojuist. Er staat namelijk spanning op de schroefjes die de panelen van de behuizing vastzetten.
Het is een oude Antec 300.

Voor de zekerheid heb ik hieronder mijn computer samengesteld.

Wat kan ik nu het beste doen? De computer overzetten in een andere behuizing?

De spanning is trouwens niet zeer sterk, als ik een schroefje met twee vingers beetpak voel ik niets. Maar als ik een vinger er zachtjes langsheen schuif, misschien omdat het punt van aanraking dan soms wat kleiner is, dan kan het opeens een flink akelig gevoel opleveren voldoende om de vinger snel weg te moeten trekken.

Alvast bedankt voor de hulp!

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 77,95€ 77,95
1Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1Antec Three Hundred€ 58,95€ 58,95
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,85

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Misschien een WCD met randaarde gebruiken ?

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup, even kijken of je stopcontact wel geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 14:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Stopcontact heeft randaarde?

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
Nee, ik ben toevallig gisteren naar het huis van vrienden vertrokken om op hun huisdieren te passen... Dat is een oud huis zonder stopcontacten met aarde. Maar als ik het zo hoor is het niet zo ernstig? Een beetje lekstroom maakt de computer niet kapot? Zal ik een ijzerdraadje spannen van een schroefje naar de radiator?

I'm thinking about getting metal legs. It's a risky operation, but it'll be worth it (J.P.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
Ik heb in de kast twee geaarde stekkerdozen gevonden, en verderop in de keuken een geaard stopcontact. Er liggen nu wat kabels in het huis, maar de boel is geaard! Thanks voor de hulp!

Probleem opgelost zo, of moet ik het probleem uiteindelijk wel oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-09 14:03

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

2econd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:01:
Nee, ik ben toevallig gisteren naar het huis van vrienden vertrokken om op hun huisdieren te passen... Dat is een oud huis zonder stopcontacten met aarde. Maar als ik het zo hoor is het niet zo ernstig? Een beetje lekstroom maakt de computer niet kapot?Zal ik een ijzerdraadje spannen van een schroefje naar de radiator??
Nee! Nooit doen! Kan echt levensgevaarlijk zijn...
2econd schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:12:
Ik heb in de kast twee geaarde stekkerdozen gevonden, en verderop in de keuken een geaard stopcontact. Er liggen nu wat kabels in het huis, maar de boel is geaard! Thanks voor de hulp!

Probleem opgelost zo, of moet ik het probleem uiteindelijk wel oplossen?
Beetje lekstroom heeft mijn PC ook, is niet echt erg afaik.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2econd
Thanks Kuusj98!

Ik game er weer met een gerust hart op los ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beetje lekstroom is niet gelijk eind van de wereld, maar kan wel degelijk erg zijn. Twee risico's:

1) Als je randapparatuur inplugt dat verbonden is met iets dat wel geaard is, kan dat vonken trekken die funest zijn voor je apparaten. Zo heb ik o.a. HDMI-ingang van m'n beamer verloren :X
Workaround is altijd eerst stroomkabels los te trekken, dan pas datakabels. Maar gewoon conform spec aansluiten (dus geaard als apparaat aarding vraagt) is beter.
2) Allerlei vage netwerkissues kunnen optreden als er zowel geaarde als ongeaarde apparaten aan hangen (let op dat modems vaak via WAN geaard zijn :o ). Er gaat geen stroom over lopen, dus beschadiging hoef je niet te vrezen, maar kijk hier altijd naar bij 'onverklaarbare' netwerkissues, tot en met vastlopende/rebootenden modem/routers.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Wikipedia: Electrovibration

En de lek, maximaal enkele mAac, komt door de Y-condenstator in het netfilter. Als je een beetje thuis bent in je natuurkunde dan weet je dus dat ac wel door een condensator kan.
Onthoud wel dat de lekstroom van alle netfilters in aangesloten apparaten optellen bij die van je pc, als er een chassis verbinding is, zoals bij usb, vga, hdmi. Maar niet ethernet. (tenminste, niet cat5).
Dit kan in totaal optellen tot meer dan een paar mA, en dan is het niet meer prettig.
Bij 30mA schalelt de aardlek uit. Als je een modern huis hebt. Anders zit er misschien een 100mA automaat in de meterkast.
Pagina: 1