DDR3 geheugen kloksnelheid Asrock X58 extreme 3

Pagina: 1
Acties:

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 18:30

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Topicstarter
Afgelopen week heb ik mijn computer een upgrade gegeven. Ik heb het geheugen verdubbeld naar 8 gig, een kapotte processorfan vervangen en een SSD aangeschaft. Die laatste moet nog aangesloten worden.

Het moederbord is een Asrock X58 extreme 3 en ik heb een Intel core i7 950 processor.
Nu viel mij op dat het geheugen in de bios op 533 MHz geklokt wordt terwijl het geheugen geschikt is voor 666MHz. De geheugensetup is 4x2gig, waarvan 2xkingston van 5 jaar oud en 2xcorsair nieuw. Dit is verdeeld over de bankjes volgens de handleiding. De kloksnelheid komt van autodetect in de BIOS.
Overigens werkt het onder Triple channel memory technology. Geen idee wat dit betekent en of het voordeel heeft...

Nu is mijn vraag of ik handmatig de klokfrequentie van het geheugen kan aanpassen. Heeft dit gevolgen voor de rest van de PC? Ik weet bijvoorbeeld niet hoe dit zich verhoudt tegenover de snelheid op bijvoorbeeld de PCI-bus en hoe het zit met de stabiliteit. Ben geen overklokker. Alles werkt prima op de originele snelheid.

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:51
zijn de oude modules ook geschikt voor 666Mhz? als die namelijk maar tot 533 Mhz gaan dan zal het nieuwe geheugen ook op die snelheid draaien

voor triple channel zal je 3 of 6 modules moeten plaatsen.

[ Voor 18% gewijzigd door ProjectB00man op 07-08-2015 13:28 ]

Verwijderd

Zoals Project hierboven al zegt kan het goed zijn dat je 2 oude sticks niet geschikt zijn voor 666Mhz, met RAM is het bekend dat alle sticks op dezelfde tempo draaien, dus heb je er 2 van 533 en 2 van 666 dan underclocken de 2 van 666Mhz automatisch naar 533.

Ik weet niet of het mogelijk is bij de oude sticks, maar ik kan die van mij overclocken. Ik heb 1x4gb 1333Mhz en 1x4gb 1600Mhz, heb die van 1333Mhz overgeklokt naar 1600 en ze werken nu beide op 1600 :)

Verder over je SSD, indien je windows NIET opnieuw wilt installeren, met dit bedoel ik dat je je bestanden wilt behouden etc etc. Dan raad ik een SATA naar usb kabel aan, deze aansluiten op je SSD en met clone software je HDD klonen naar je SSD.

Voordat je je PC opstart met de SSD aangesloten verander je IDE naar AHCI.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2015 14:38 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
En hoeveel sneller zal je pc zijn als je van 533 naar 666, dit zal niet veel zijn, dus onnodig om dit te gaan veranderen, en misschien storingen te krijgen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:13

Nemesizz

Untouchable

Als ik me niet vergis pakt een i7 900 serie default 1066Mhz (533Mhz) voor geheugen, sneller moest je vaak handmatig instellen.

Vaak moet je met geheugen toch handmatig de snelheid instellen waarmee de modules worden geadverteerd. Op standaard snelheid (via SPD) lopen ze vaak op een lagere snelheid.

Overigens maakt het niet veel verschil, snelheidswinst is vaak zeer nihil of alleen te merken in synthetische benchmarks. Enige uitzondering is misschien de APU van AMD.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Alle 4 modules zijn 1333 modules, dus mijns inziens geschikt voor 666MHz? (vergeten te vermelden, sorry)

edit: Bij het opstarten meldt het BIOSscherm vrolijk Triple channel memory mode blablabla. Stond voor de upgrade dual memory mode. In de handleiding staat dat het allemaal dezelfde modules van dezelfde fabrikant MOETEN zijn om dit geactiveerd te krijgen...

De vraag is dus meer of het verder wat uitmaakt.
Die SSD ga ik een schone Windows 7 op zetten en daarna upgraden naar Windows 10. Het was sowieso hoog tijd de PC eens op te ruimen.

[ Voor 31% gewijzigd door TheShadow op 07-08-2015 20:56 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:53
TheShadow schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 20:48:
Alle 4 modules zijn 1333 modules, dus mijns inziens geschikt voor 666MHz? (vergeten te vermelden, sorry)
Zoals Nemesizz al aangeeft, je CPU ondersteunt officieel enkel DDR3 800 en 1066. Wil je hoger zul je dit handmatig moeten instellen, en ben je feitelijk de geheugencontroller aan het overklokken.

• TheShadow

TheShadow

Topicstarter
Bedankt voor het reageren allemaal. Ik ga uit van de originele snelheid van het geheugen wat door de CPU wordt ondersteund. Ik blijf dus van de instellingen af. Het is mij in ieder geval duidelijk hoe het zit nu.

Pagina: 1