Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies inrichting Microserver

Pagina: 1
Acties:

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 15:19
Ik heb recentelijk een nieuwe HP Gen8 Microserver overgenomen. Ik heb inmiddels veel informatie mogen ontvangen van Perkouw (waarvoor dank), maar heb toch nog wat zaken waarin ik benieuwd ben naar jullie mening/advies:

Wat heb ik staan:

1x HP Microserver Gen8, 8GB, standaard processor 3x 2TB HD + 1x 500GB HD
  • Nog niet in écht gebruik. Draait ESXI 6.0 (vanaf USB)
  • Ubuntu VM (om mee te spelen)
  • Ubuntu Server VM, (om de downloads op te laten draaien)
  • Windows 10 VM, (om mee te spelen)
  • OpenVPN access server VM, (nog niet geconfigureerd, wil VPN opzetten)
  • FreeNasVM (Draait, maar erg traag. Weet niet of ik daar verder mee wil)
1x HP Microserver N40L, 4GB, standaard processor, 4x 1TB HD
  • Is in gebruik. Draait windows server 2012.
  • 1HD voor OS,
  • 1HD voor download (sabnzbd,sickbeard,couchpotato) + plex server
  • 2HD softwarematig RAID1 voor persoonlijke bestanden
Wat wil ik ::

Ik wil de N40L bij mijn ouders plaatsen en ervoor zorgen dat de data tussen mij (Gen8) en mijn ouders (N40L) gesynct wordt. Het liefst met software die ik ook op clients (pc ouders, pc andere familie) kan installeren zodat ik er weinig omkijken naar heb.

Ik wil geautomatiseerde downloads (zal ik niet veel verder op in gaan omdat ik niet weet wat precies is toegestaan) waar ik geen omkijken naar heb (zoals nu met SabNZBd enz.)

Ik wil plex media server draaien, zodat familieleden hiervan gebruik kunnen maken.

Dus?

Ik ben zoekende hoe ik mijn VM's het beste kan inrichten. Welke omgeving kan ik het beste voor wat gebruiken en hoe zorg ik ervoor dat mijn schijven voor privé bestanden netjes gesynchroniseerd worden tussen beiden Microserver? (SyncBackSE?)

Mocht het niet in het juiste topic staan; excuus!
Mocht er nog informatie missen: let me know!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 21:05
Het eerste wat ik lees is:

Ik wil plex media server draaien, zodat familieleden hiervan gebruik kunnen maken.

Ik zou dan je Gen8 niet gaan VM'en. Of er voor zorgen dat al je apparaten kunnen transcoden. Anders kan je het vergeten. De standaard CPU in deze machines is simpelweg te zwak om te transcoden voor plex op hogere resoluties.

Weet je zeker dat uberhaupt VM's wil gaan bouwen. Dit alles kan je makkelijk met bijvoorbeeld XPENology. Of wil je de mogelijkheid houden tot spelen? Dan zou ik één machine lekker zonder ESXi laten draaien met een degelijke File-server, en de andere een ESXi bak maken met een wat kleinere file-server aan boord die puur en alleen voor back-up is. De ruimte in recourses die je overhoudt kan je weer gebruiken als speelruimte.

• BiggyB
Bedankt voor je snelle reactie
Powergrim schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:01:
Het eerste wat ik lees is:

Ik zou dan je Gen8 niet gaan VM'en. Of er voor zorgen dat al je apparaten kunnen transcoden. Anders kan je het vergeten. De standaard CPU in deze machines is simpelweg te zwak om te transcoden voor plex op hogere resoluties.
Op m'n N40L lukt dit tot nu toe prima. We kijken bijna nooit tegelijk en er wordt weinig getrancoded. De zaken die ik bekijken zijn in prima kwaliteit op mijn devices (TV, Chromecast, ipad en telefoon) te zien.
Weet je zeker dat uberhaupt VM's wil gaan bouwen. Dit alles kan je makkelijk met bijvoorbeeld XPENology. Of wil je de mogelijkheid houden tot spelen? Dan zou ik één machine lekker zonder ESXi laten draaien met een degelijke File-server, en de andere een ESXi bak maken met een wat kleinere file-server aan boord die puur en alleen voor back-up is. De ruimte in recourses die je overhoudt kan je weer gebruiken als speelruimte.
XPENology ken ik nog niet, daar ga ik eens naar kijken. Ik vind het wel leuk om te spelen, en VM's zijn zo lekker makkelijk weer terug te zetten enzo. De MS die naar m'n ouders gaat zou eventueel wel zonder kunnen, en alleen als fileserver kunnen fungeren. (of natuurlijk nog een plexserver voor hun zodat ik de load kan verdelen)...

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 17:57
XPenology kan ik ook aanraden. wel wellicht baremetal .
Heb dit zelf wel draaien op esxi 5 met storage adapter in passthrough.. werkt super,

Wellicht crashplan op beide machines en clients op je data te backuppen . Draai deze ook op xpenology

Where ever you go, there you are

• BiggyB
Ik XPenology een beetje te vergelijken met FreeNas? Die vind ik érg traag werken en gewoon niet heel prettig. Een van de redenen dat ik van een QNAP ben overgestapt naar een Microserver.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb een Synology NAS en bij m'n ouders staat er ook één. Via de ingebouwde software kan ik die via internet naar/van elkaar laten backuppen. Stiekem is die software onderhuids gewoon 'rsync'. Kijk daar eens naar.

Wel opletten met beveiliging. Ik heb in de firewall van de NAS'en ingesteld dat alleen één bepaald IP-adres erbij mag (mijn IP-adres en andersom het IP-adres van m'n ouders). Wellicht kun je ook werken met een VPN-tunnel.

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-11 21:05
BiggyB schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:39:
Ik XPenology een beetje te vergelijken met FreeNas? Die vind ik érg traag werken en gewoon niet heel prettig. Een van de redenen dat ik van een QNAP ben overgestapt naar een Microserver.
XPenology is simpelweg een x86 implementatie van de DSM software van Synology. De opties die Thinkpad hierboven aangeeft werken dus dan ook gewoon op je Microserver.

Bovendien verwacht ik dat je Plex clients dan zelf in staat zijn om te transcoden. Want anders is het niet te doen op een microserver. Let hier dan ook op als je nieuwe clients gaat inzetten bij je ouders bijvoorbeeld.

• BiggyB
Ik ga eerst eens even zoeken naar rsync, kijken of ik dat werkend kan krijgen op de manier zoals ik het wil.
Ik ga ook XPenology installeren, kijken of ik het nu prettiger vind werken dan FreeNas of QNAP software.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval. Als ik me weer wat verder heb ingelezen kom ik vast weer even terug in dit topic :)

• BiggyB
XPEnology is eindelijke geinstalleerd. Nu even aan het spelen met de backup mogelijkheid die er standaard in zit.
Ook meteen even vergelijken met Crashplan...al zie ik die nog niet in mijn Synology appstore.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
BiggyB schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:47:
[...]
Ook meteen even vergelijken met Crashplan...al zie ik die nog niet in mijn Synology appstore.
Je moet een alternatieve pakketbron (package repo) toevoegen, zoals bijv. die van 'SynoCommunity' (weet niet zeker of Crashplan daar in zit).

• BiggyB
ThinkPadd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:51:
[...]

Je moet een alternatieve pakketbron (package repo) toevoegen, zoals bijv. die van 'SynoCommunity' (weet niet zeker of Crashplan daar in zit).
Wow, jij bent snel :)

Had het zelf toevallig ook gevonden, heb HTTP://PACKAGES.PCLOADLETTER.CO.UK toegevoegd, daar staat ie ook bij.

• BiggyB
Is het dan mogelijk om met de free versie backups van verschillende clients naar 1 server (XPEnology) te maken, en die server te mirroren met een andere server (N40 bij mn ouders) die ook weer gevoed wordt door meerdere clients?

(x aantal )Client --> XPEnology <--> N40l --> (X aantal) Client

[ Voor 32% gewijzigd door BiggyB op 10-08-2015 14:23 ]

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 17:57
wat betreft crashplan. Deze is alleen cloudbackup betaald.
Het is gratis als je het zelf host.
Om te testen kan je de windows client gebruiken. doe een testbackup naar elkaar.
Mocht je tevreden zijn met de werking ervan, installeer deze dan op je synology/xpenology
Deze werkt echter in "headless' modus. en heb je een windows client nodig voor de gui
zie stap 5:
http://www.hanselman.com/...ologyNASRunningDSM50.aspx

Where ever you go, there you are

• YoMarK
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 23:24
Al eens aan Owncloud en/of BT Sync gedacht?

Beide hebben zowel command line tools voor verschillende OS-en als GUI's(voor Desktops) om simpel bestanden te syncen.

Vind het zelf ideaal.
Heb ook een Microserver Gen8 met ESXi 6. Gebruik daarop pfSense als router/firewall(en VPN server).

Wat betreft FreeNAS traagheid: ik heb dat in het verleden vaker gezien onder vmware als VM, maar daar is als het goed is wel het een en het ander over te vinden wat betreft tuning.

[ Voor 21% gewijzigd door YoMarK op 11-08-2015 10:45 ]

YoMarK out...

• BiggyB
rikm schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:55:
wat betreft crashplan. Deze is alleen cloudbackup betaald.
Het is gratis als je het zelf host.
Om te testen kan je de windows client gebruiken. doe een testbackup naar elkaar.
Mocht je tevreden zijn met de werking ervan, installeer deze dan op je synology/xpenology
Deze werkt echter in "headless' modus. en heb je een windows client nodig voor de gui
zie stap 5:
http://www.hanselman.com/...ologyNASRunningDSM50.aspx
Ik heb Crashplan geinstalleerd en ben nu door de handleidingen aan het worstelen hoe ik mijn server als backupserver voor mijn clients kan instellen. Het lijkt er wel op dat dit is wat ik zoek! Dankjewel voor de tip(s)
Al eens aan Owncloud en/of BT Sync gedacht?

Beide hebben zowel command line tools voor verschillende OS-en als GUI's(voor Desktops) om simpel bestanden te syncen.

Vind het zelf ideaal.
Heb ook een Microserver Gen8 met ESXi 6. Gebruik daarop pfSense als router/firewall(en VPN server).

Wat betreft FreeNAS traagheid: ik heb dat in het verleden vaker gezien onder vmware als VM, maar daar is als het goed is wel het een en het ander over te vinden wat betreft tuning.
Ik heb ook naar OwnCloud gekeken en dat bevalt ook goed. Ziet er goed uit en lijkt goede clients beschikbaar te hebben. Ik ben nu aan het prutsen met mijn externe toegang. pfSense ken ik niet maar ik moet nu gaan nadenken over firewall (en wil ook VPNserver draaiend hebben (heb nu openVPN als VM draaien maar het configureren gaat moeizaam). Ik ga zeker eens kijken naar pfSense! Ook bedankt voor de tip(s).
Pagina: 1